Keywords: Vliegbasis Geilenkirchen
---
Kamervragen en antwoorden
---
Vliegbasis Geilenkirchen
04-03-2002
Onder verwijzing naar uw brief van 8 februari 2002 genummerd 2010205760 bied ik u hierbij aan de antwoorden op de schriftelijke vragen van de Tweede-Kamerleden de heer F.C.G.M. Timmermans en mevrouw N. Albayrak.
DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE,
H.A.L. van Hoof
1 Beschikt u over nieuwe gegevens rond de kwestie vliegbasis Geilenkirchen, die het doorbreken van de impasse tot een urgente kwestie maken?( Dagblad De Limburger van 29 januari jl.)
In diverse contacten is door de Navo aangedrongen op het treffen van maatregelen met betrekking tot de te hoge bomen in een bosperceel van de Schinveldse bossen die in toenemende mate negatieve operationele effecten hebben op het gebruik van de vliegbasis Geilenkirchen en de inzet van de Navo AWACS-vliegtuigen. Desgevraagd heeft de Permanente Vertegenwoordiger bij de Navo mij op 18 december 2001 schriftelijk bevestigd welke beperkingen de vliegtuigbewegingen van en naar Geilenkirchen ondervinden door de bomen.
2 Zo ja, kunt u deze gegevens aan de Kamer doen toekomen voordat er onomkeerbare beslissingen worden genomen, zodat deze gegevens op hun waarde kunnen worden beoordeeld?
De brief van de PV Navo van 18 december 2001 treft u bijgaand aan.
3 Indien er geen nieuwe gegevens zijn, blijft het probleem dan een beperkte operationaliteit omdat de vliegtuigen minder brandstof mee kunnen nemen? Zo ja, dan is er toch sprake van een al vele jaren bestaande situatie die toch niet als urgent kan worden omschreven?
Al vele jaren is er sprake van strijdigheid met Navo-criteria doordat bomen van een gedeelte van de Schinveldse bossen door het zogenaamde obstakelvrije vlak van de start-/landingsbaan van de vliegbasis Geilenkirchen steken. Overleg met de gemeente Onderbanken heeft niet geleid tot de bereidheid van de gemeente om mee te werken aan het oplossen van deze strijdigheid. Daarop heeft mijn ambtsvoorganger in 1998 de toenmalige Minister van VROM verzocht om het Nimby-instrumentarium op basis van de Wet op de Ruimtelijke Ordening in te zetten om de ontstane bestuurlijke impasse te doorbreken. Vervolgens hebben de Minister van VROM en ik de heer drs. P.R.H.M. van der Linden om advies gevraagd en ten vervolge daarop drie vervolgactiviteiten laten uitvoeren. De brief van de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer aan het College van Burgemeester en Wethouders van Onderbanken van 2 januari jongstleden inzake het eventueel uitvoeren van de NIMBY-procedure is een logisch vervolg op dit ingezette traject. Het feit dat er al jaren niets is gebeurd maakt de zaak niet meer acceptabel. Met het groeien van de bomen wordt de strijdigheid met de geldende criteria groter en worden de beperkingen voor de vliegbasis Geilenkirchen groter. Zonder nadere maatregelen wordt de situatie onoverkomelijk.
4 Kunt u aangeven welke stappen u recent heeft ondernomen om, met name in overleg met de Navo, te komen tot duurzame oplossingen voor de operationele problemen, waarbij rekening wordt gehouden met de gerechtvaardigde zorgen van de bevolking in de gemeenten Onderbanken en Brunssum?
Op 15 maart 2001 heb ik een gesprek gehad met de Secretaris-Generaal van de Navo, Lord Robertson. Hierin zijn de informatievoorziening, tanker-vliegtuigen en stillere motoren aan de orde gekomen. In vervolg op het gesprek heeft de SG Navo mij geschreven dat de Navo zich zal inspannen om het aantal vliegtuigbewegingen in de zogenaamde stille uren terug te brengen en bij de inzet van tankervliegtuigen zoveel mogelijk te kiezen voor de versie met moderne, stillere motoren. Voorts werd in die brief gemeld dat in het daarvoor noodzakelijke internationale besluitvormingsproces serieuze stappen zijn gezet ten aanzien van de mogelijke vervanging van de motoren van de AWACS-vliegtuigen. Daarbij spelen uiteraard de hoge kosten van die vervanging van de motoren een belangrijke rol.
5 Heeft de Navo op enig moment, direct of indirect, formeel of informeel een verband gelegd tussen een oplossing op korte termijn en het wellicht verminderen van de Navo aanwezigheid bij Afnorth in Brunssum, waarmee in feite een dreigement op tafel zou zijn gelegd? Zo ja, wat is hierop uw reactie geweest?
De Navo heeft in mijn waarneming geen dreigement op tafel gelegd aangaande een oplossing op korte termijn over de problematiek van de bomen en het wellicht verminderen van de Navo aanwezigheid bij AFNORTH in Brunssum.
Nieuws
Ministerie van Defensie