Gemeente Breda
04-03-2002
Bredanaars tevreden over gemeentelijk gehandicaptenbeleid
Bredanaars zijn tevreden over de uitvoering, dienstverlening en
voorzieningen van de Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg). Zij
belonen de gemeente Breda met een 7,3. Dit blijkt uit een
klanttevredenheidsonderzoek dat eind vorig jaar onder een aantal
Wvg-gebruikers is uitgevoerd door het onafhankelijke onderzoeksbureau
Q-Consult.
Van de 1600 Wvg-klanten die voor dit onderzoek zijn benaderd, hebben
er uiteindelijk 680 gereageerd. Deze respons van 42,5% is vrij hoog.
Van de Wvg-klanten geeft 92,1% aan tevreden te zijn over de kwaliteit
van de voorzieningen en over de uitvoering door de gemeente Breda.
Landelijk ligt het gemiddelde op 8085%. Daarbij stellen klanten tussen
de 18 en 66 jaar hogere eisen aan de uitvoering en dienstverlening van
de Wvg dan klanten tot 18 jaar of ouder dan 65 jaar. Ook toont het
onderzoek aan dat klanten die relatief kort gebruik maken van de Wvg
meer tevreden zijn dan klanten die langer gebruik maken van de Wvg.
Bij het onderzoek konden Wvg-klanten aangeven hoe ze de uitvoering van deze wet ervaren, hoe tevreden ze zijn over de dienstverlening van de Wvg, hoe ze het kwalitatieve aanbod van verstrekkingen ervaren en welke verbeterpunten zij zien m.b.t. de dienstverlening, de uitvoering en het voorzieningenniveau. Daarbij werd onder andere gekeken naar levertijden, de afhandelingtermijn van een aanvraag, voorlichting en kwaliteit van de informatie, de duidelijkheid in het verloop van procedures, de bereikbaarheid van de Wvg-contactpersonen en hoe men behandeld wordt door de gemeente, leveranciers en adviseurs.
Aandachtspunten
Een aantal aanbevelingen is al opgenomen in het beleidsplan Wvg 2002.
Het gaat om betere voorlichting over de procedures en de
afhandelingstermijnen. Ook wordt gekeken hoe de doorlooptijd van
aanvragen voor woningaanpassingen, rolstoelen en
vervoerskostenvergoedingen verkort kan worden. Op korte termijn wordt
ook voorlichtingsmateriaal onder meer mensen verspreid en wordt
gekeken of het aanvraagformulier vereenvoudigd kan worden. Tot slot
wordt met de verschillende instellingen die betrokken zijn bij de
uitvoering van de Wvg onderzocht, hoe de dienstverlening en uitvoering
verbeterd kunnen worden.
Breda, 1 maart 2002