MKB-Nederland

MKB Nieuws, bericht

04-03-2002
Ondernemers en gemeenten; overleg geregeld, resultaat vaak teleurstellend
Een ruime meerderheid van lokale ondernemersverenigingen en gemeenten (70 resp. 80%) geeft aan regelmatig te overleggen over economische-, verkeers- en ruimtelijke ordeningszaken. Over de resultaten van het overleg zijn de meningen echter zeer verdeeld; 80% van de gemeenten geeft aan tevreden te zijn, terwijl maar de helft van de ondernemersverenigingen tevreden is. Dit blijkt uit een enquête onder 300 lokale ondernemersverenigingen en gemeenten, die de Haagsche Hogeschool in opdracht van MKB-Nederland met het oog op de gemeenteraadsverkiezingen, heeft uitgevoerd.

Resultaat overleg niet in overeenstemming met frequentie Ondanks het feit dat 70% van de ondernemersverenigingen aangeeft regelmatig te overleggen met de gemeente, vinden zij het overleg inhoudelijk weinig gestructureerd, verloopt besluitvorming traag, komen veel onderwerpen slechts op ad hoc basis aan de orde zonder terugkoppeling en resultaatmeting achteraf, en wordt er geen relatie gelegd tussen de diverse beleidsvelden. Bovendien worden ondernemers veelal pas in een laat stadium bij de besluitvorming betrokken. Als ondernemersverenigingen zelf initiatief nemen tot overleg, zijn betrokkenheid bij en invloed op besluitvorming groter. Gemeenten geven aan zowel tevreden te zijn met het overleg (80%) als met de resultaten van het overleg (80%). Gemeenten hebben wel kritiek op de versnippering van het lokale bedrijfsleven en de lage organisatiegraad. Hierdoor is het moeilijk een aanspreekpunt voor alle lokale ondernemers te vinden en is het overleg moeilijk te structureren en te coördineren.

Gemeentelijke dienstverlening onder de maat
65% van de geênqueteerde ondernemersverenigingen is ontevreden over de gemeentelijke dienstverlening. Het gaat dan met name over de wijze waarop lokale wet- en regelgeving is geregeld. Dit uit zich in de wijze waarop procedures verlopen (traagheid), onduidelijkheid in vergunningverlening, moeizaam vinden van de juiste contactpersoon of het juiste loket, gebrekkige afstemming met andere gemeentelijke afdelingen en beperkte terugkoppeling na klachten over een procedure. Slechts een klein deel van de ondernemers (15%) heeft ervaring met de éénloket-functie van gemeenten voor informatie over procedures rond vergunningverlening. Gezien echter de uitermate positieve reacties van deze ondernemers, beveelt MKB-Nederland gemeenten aan zo\'n loket op te zetten.

Over de in bijna alle gemeenten aangestelde
bedrijfscontactfunctionaris, is slechts de helft van de ondernemers tevreden. Vaak is de rol van de bedrijfscontactfunctionaris onduidelijk en in veel gemeenten richt zijn aandacht zich met name op startende bedrijven. Bovendien zijn de bevoegdheden en invloed van de betreffende functionaris veelal te beperkt.

Economisch beleid gezamenlijk vastleggen
Uit het onderzoek blijkt dat zowel ondernemers als gemeenten gebaat zijn bij een gezamenlijk vastgestelde economische nota. Hierin zijn de economische perspectieven vastgelegd en geven partijen duidelijk aan waar naartoe wordt gewerkt en hoe onderlinge afspraken en taakverdelingen liggen. Een dergelijk economisch perspectief werkt structurerend en dwingt gemeenten én ondernemers doelstellingen te verwezenlijken en bij te stellen. MKB-Nederland beveelt lokale ondernemersverenigingen aan in gemeenten waar geen gezamenlijk beleid op economische ontwikkeling wordt gevoerd, zelf initiatief te nemen. MKB-Nederland is verheugd dat de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) via haar Handreiking gemeentelijk economisch beleid\' een soortgelijke aanbeveling richting gemeenten doet.

Bereikbaarheid essentieel voor bedrijven
Goede bereikbaarheid en toegankelijkheid is voor ondernemers essentieel bij het functioneren van het bedrijf. Dit vraagt een gemeentelijk verkeers- en vervoersbeleid dat rekening houdt met de economische belangen van het mkb. Uit het onderzoek blijkt dat 65% van de ondernemers op bedrijventerreinen en kantorenlocaties ontevreden is over de bereikbaarheid per openbaar vervoer. Het gaat dan met name om onvoldoende vervoer in de spits, slechte bereikbaarheid buiten kantooruren, te lage vervoersfrequentie en geen vervoer op maat. Als oplossingen worden aangedragen: speciaal bedrijfsvervoer, verhogen frequentie, meer opstapplaaten en extra vervoer in de spits. Over de bereikbaarheid per auto zijn met name de ondernemers in de stadscentra ontevreden (50%). Zij ondervinden veel problemen met zoekverkeer\', bevoorrading, parkeren, toegankelijkheid/ontsluiting en overlast bij werkzaamheden. Ook hier worden oplossingen aangedragen: betere bewegwijzing parkeergelegenheden, coördinatie van openbare werkzaamheden, gezamenlijke zorg voor efficiënte bevoorrading en verbeterde parkeergelegenheid. Overigens ervaren veel gemeenten knelpunten bij parkeren, omdat in de centra veelal de fysieke ruimte ontbreekt en op bedrijventerreinen het locatiebeleid een beperkende factor is.

Gezamenlijk veiligheidsbeleid biedt perspectief Opvallend is dat veiligheid bij de overlegonderwerpen tussen gemeenten en ondernemersverenigingen niet wordt genoemd. Dit, terwijl veel gemeenten het tot speerpunt van beleid hebben gemaakt en ondernemers steeds vaker met criminaliteit worden geconfronteerd. Wellicht is dit te verklaren doordat overleg veelal plaatsvindt met wethouders en de burgemeester de eerstverantwoordelijke is voor veiligheid. Uit de enquête blijkt ook dat bij veel gemeenten een veiligheidsbeleid ontbreekt en daarmee ook cijfermateriaal. Weliswaar worden overal in het land initiatieven ontplooid om de veiligheid in de werkomgeving te waarborgen en de criminaliteit te beperken, maar betrokken partijen zijn zich onvoldoende bewust van elkaars initiatieven. Daar waar ondernemers wel ervaring hebben met veiligheidsplannen van de gemeente en samenwerken op dit terrein, zijn zij vol lof over de inzet van gemeenten. Dan gaat het niet zozeer om inzet van financiële middelen, alswel om gezamenlijke beveiligingsprojecten met particuliere beveiligingsorganisaties, brandweer en politie, het direct reageren op klachten/suggesties van ondernemers en gerichte inzet van politie en beveiligingsbeambten.

Informatie: L.J. Visser