MKB-Nederland
MKB Nieuws, bericht
04-03-2002
Ondernemers en gemeenten; overleg geregeld, resultaat vaak
teleurstellend
Een ruime meerderheid van lokale ondernemersverenigingen en
gemeenten (70 resp. 80%) geeft aan regelmatig te overleggen over
economische-, verkeers- en ruimtelijke ordeningszaken. Over de
resultaten van het overleg zijn de meningen echter zeer verdeeld; 80%
van de gemeenten geeft aan tevreden te zijn, terwijl maar de helft van
de ondernemersverenigingen tevreden is. Dit blijkt uit een enquête
onder 300 lokale ondernemersverenigingen en gemeenten, die de Haagsche
Hogeschool in opdracht van MKB-Nederland met het oog op de
gemeenteraadsverkiezingen, heeft uitgevoerd.
Resultaat overleg niet in overeenstemming met frequentie
Ondanks het feit dat 70% van de ondernemersverenigingen aangeeft
regelmatig te overleggen met de gemeente, vinden zij het overleg
inhoudelijk weinig gestructureerd, verloopt besluitvorming traag,
komen veel onderwerpen slechts op ad hoc basis aan de orde zonder
terugkoppeling en resultaatmeting achteraf, en wordt er geen relatie
gelegd tussen de diverse beleidsvelden. Bovendien worden ondernemers
veelal pas in een laat stadium bij de besluitvorming betrokken. Als
ondernemersverenigingen zelf initiatief nemen tot overleg, zijn
betrokkenheid bij en invloed op besluitvorming groter.
Gemeenten geven aan zowel tevreden te zijn met het overleg (80%) als
met de resultaten van het overleg (80%). Gemeenten hebben wel kritiek
op de versnippering van het lokale bedrijfsleven en de lage
organisatiegraad. Hierdoor is het moeilijk een aanspreekpunt voor alle
lokale ondernemers te vinden en is het overleg moeilijk te
structureren en te coördineren.
Gemeentelijke dienstverlening onder de maat
65% van de geênqueteerde ondernemersverenigingen is ontevreden over de
gemeentelijke dienstverlening. Het gaat dan met name over de wijze
waarop lokale wet- en regelgeving is geregeld. Dit uit zich in de
wijze waarop procedures verlopen (traagheid), onduidelijkheid in
vergunningverlening, moeizaam vinden van de juiste contactpersoon of
het juiste loket, gebrekkige afstemming met andere gemeentelijke
afdelingen en beperkte terugkoppeling na klachten over een procedure.
Slechts een klein deel van de ondernemers (15%) heeft ervaring met de
éénloket-functie van gemeenten voor informatie over procedures rond
vergunningverlening. Gezien echter de uitermate positieve reacties van
deze ondernemers, beveelt MKB-Nederland gemeenten aan zo\'n loket op
te zetten.
Over de in bijna alle gemeenten aangestelde
bedrijfscontactfunctionaris, is slechts de helft van de ondernemers
tevreden. Vaak is de rol van de bedrijfscontactfunctionaris
onduidelijk en in veel gemeenten richt zijn aandacht zich met name op
startende bedrijven. Bovendien zijn de bevoegdheden en invloed van de
betreffende functionaris veelal te beperkt.
Economisch beleid gezamenlijk vastleggen
Uit het onderzoek blijkt dat zowel ondernemers als gemeenten gebaat
zijn bij een gezamenlijk vastgestelde economische nota. Hierin zijn de
economische perspectieven vastgelegd en geven partijen duidelijk aan
waar naartoe wordt gewerkt en hoe onderlinge afspraken en
taakverdelingen liggen. Een dergelijk economisch perspectief werkt
structurerend en dwingt gemeenten én ondernemers doelstellingen te
verwezenlijken en bij te stellen. MKB-Nederland beveelt lokale
ondernemersverenigingen aan in gemeenten waar geen gezamenlijk beleid
op economische ontwikkeling wordt gevoerd, zelf initiatief te nemen.
MKB-Nederland is verheugd dat de Vereniging van Nederlandse Gemeenten
(VNG) via haar Handreiking gemeentelijk economisch beleid\' een
soortgelijke aanbeveling richting gemeenten doet.
Bereikbaarheid essentieel voor bedrijven
Goede bereikbaarheid en toegankelijkheid is voor ondernemers
essentieel bij het functioneren van het bedrijf. Dit vraagt een
gemeentelijk verkeers- en vervoersbeleid dat rekening houdt met de
economische belangen van het mkb. Uit het onderzoek blijkt dat 65% van
de ondernemers op bedrijventerreinen en kantorenlocaties ontevreden is
over de bereikbaarheid per openbaar vervoer. Het gaat dan met name om
onvoldoende vervoer in de spits, slechte bereikbaarheid buiten
kantooruren, te lage vervoersfrequentie en geen vervoer op maat. Als
oplossingen worden aangedragen: speciaal bedrijfsvervoer, verhogen
frequentie, meer opstapplaaten en extra vervoer in de spits. Over de
bereikbaarheid per auto zijn met name de ondernemers in de stadscentra
ontevreden (50%). Zij ondervinden veel problemen met zoekverkeer\',
bevoorrading, parkeren, toegankelijkheid/ontsluiting en overlast bij
werkzaamheden. Ook hier worden oplossingen aangedragen: betere
bewegwijzing parkeergelegenheden, coördinatie van openbare
werkzaamheden, gezamenlijke zorg voor efficiënte bevoorrading en
verbeterde parkeergelegenheid. Overigens ervaren veel gemeenten
knelpunten bij parkeren, omdat in de centra veelal de fysieke ruimte
ontbreekt en op bedrijventerreinen het locatiebeleid een beperkende
factor is.
Gezamenlijk veiligheidsbeleid biedt perspectief
Opvallend is dat veiligheid bij de overlegonderwerpen tussen gemeenten
en ondernemersverenigingen niet wordt genoemd. Dit, terwijl veel
gemeenten het tot speerpunt van beleid hebben gemaakt en ondernemers
steeds vaker met criminaliteit worden geconfronteerd. Wellicht is dit
te verklaren doordat overleg veelal plaatsvindt met wethouders en de
burgemeester de eerstverantwoordelijke is voor veiligheid. Uit de
enquête blijkt ook dat bij veel gemeenten een veiligheidsbeleid
ontbreekt en daarmee ook cijfermateriaal. Weliswaar worden overal in
het land initiatieven ontplooid om de veiligheid in de werkomgeving te
waarborgen en de criminaliteit te beperken, maar betrokken partijen
zijn zich onvoldoende bewust van elkaars initiatieven. Daar waar
ondernemers wel ervaring hebben met veiligheidsplannen van de gemeente
en samenwerken op dit terrein, zijn zij vol lof over de inzet van
gemeenten. Dan gaat het niet zozeer om inzet van financiële middelen,
alswel om gezamenlijke beveiligingsprojecten met particuliere
beveiligingsorganisaties, brandweer en politie, het direct reageren op
klachten/suggesties van ondernemers en gerichte inzet van politie en
beveiligingsbeambten.
Informatie: L.J. Visser