Gemeente Alphen aan den Rijn
Verkeersroutes in Alphen aan den Rijn, hoe gebruikt u ze?
Welke route kiest u als u met de auto op stap gaat?
De kans is groot dat u hier niet altijd bewust bij stilstaat en uw
route kiest op basis van gewoonte. De route die u gewoonlijk neemt,
brengt u immers altijd bij uw eindbestemming.
Waarom dan toch deze vraag?
Het mogelijke antwoord is dat de keus voor een andere route u, maar
ook anderen voordelen kan bieden. Hierop wil het gemeentebestuur van
Alphen aan den Rijn u graag attent maken.
Het wegennet in Alphen aan den Rijn bestaat uit verschillende type
wegen. Het zo te noemen hoofdwegennet vormt het skelet waar alle
andere straten als een soort omhullend weefsel aanhangen. Dit
hoofdwegennet is bedoeld om snel, veilig en comfortabel veel verkeer
af te wikkelen. Waar het om gaat, is dat u zoveel mogelijk gebruik
maakt van deze wegen.
Nu zult u denken: "De route via de hoofdwegen is niet altijd het
kortst en door vertragingen/files op een aantal hoofdwegen ook lang
niet altijd het snelst". Hier zit een kern van waarheid in. Waar het
vooral ook om gaat is dat de overige straten hoofdzakelijk liggen
binnen de woongebieden en om die reden zo min mogelijk moeten worden
belast met verkeer dat er niet thuishoort. Die straten behoren tot wat
wordt genoemd verblijfsgebieden, waarin de 30km/ugebieden en de
woonerven liggen.
In heel Nederland wordt zogenoemd Duurzaam Veilig verkeers- en
vervoerbeleid gemaakt en uitgevoerd. Ook in Alphen aan den Rijn. Als
onderdeel hiervan worden het straten- en wegennet in een reeks van
jaren opnieuw ingericht in herkenbare types. Binnen de stad zijn dat
de al genoemde hoofdwegen en verder de straten (30km/u) en erven in de
verblijfsgebieden. De hoofdwegen krijgen (of hebben al) zoveel
mogelijk dezelfde verschijningsvorm, met een profiel van geasfalteerde
rijbanen en vrijliggende fietspaden. Om de doorstroming op het
hoofdwegennet verder te bevorderen, worden de verkeerslichten op deze
routes zoveel mogelijk op elkaar afgestemd. U kent dit als groene
golf.
De bedoelde functie van de hoofdwegen wordt ondersteund met
maatregelen in de woongebieden. De maximum toegestane snelheid van 30
km/u gebied en inrichtingsmaatregelen als bijvoorbeeld drempels,
dienen primair om de situatie veilig en leefbaar te houden. Ze zijn
bedoeld om de snelheid van de autos af te remmen, doorgaand verkeer te
weren en de straat (weer) leefbaar en veilig te maken voor de
bewoners.
De gemeente streeft naar een duurzaam en veilig ingericht wegennet,
maar kan dit niet alleen. Het vraagt ook wat van u. Stem uw routekeuze
daarom af op de functie van de wegen. De oproep is: maak zoveel
mogelijk gebruik van de hoofdwegen bij al uw autoritten. Voor
verplaatsingen van en naar Alphen aan den Rijn luidt daarbij het
advies om vanuit de woongebieden zo snel mogelijk op de Ring Alphen
(bestaande uit de Zegerbaan, Oostkanaalweg, N11, Leidse Schouw, Hoorn
en Eisenhowerlaan) te komen en vanaf de ring uw weg te vervolgen.
Om een beeld te geven wát nu precies de hoofdroutes in de verkeersafwikkeling in Alphen aan den Rijn zijn, zijn deze op de hieronder staande kaart aangeduid. De Ring Alphen is als doorgetrokken lijn weergeven, de overige hoofdwegen als stippellijn. Aan de hand van de kaart kunt u zelf bepalen in hoeverre u nu al gebruik maakt van deze routes voor uw vaste autoritten en in hoeverre u nog winst kunt behalen door een andere route te kiezen. Winst niet alleen voor u (in reistijd en comfort), maar ook winst in woon- en leefgenot en veiligheid voor de inwoners van de woongebieden.
Hoofdwegenstructuur Alphen aan den Rijn
De gemeente zal u de komende periode via de weekagenda en de website
nader informeren over specifieke routes vanuit de verschillende
woonwijken.
Wilt u meer informatie, klik dan op het onderstaande
pdf-bestand "Structuurvisie Verkeer en vervoer".
Structuurvisie Verkeer en vervoer
Acrobat Reader
Een pdf-bestand kunt u lezen met de Acrobat Reader. Als u nog geen
Acrobat Reader op uw computer geïnstalleerd heeft, klik dan op
onderstaande banner 'Get Acrobat Reader' om deze gratis te downloaden.
© Gemeente Alphen aan den Rijn, 04 maart 2002 laatste wijziging