NEDERLANDS TEXTIELMUSEUM

Sieraden NU

Sieraden Nu
Van Nederlandse, Duitse en Amerikaanse ontwerpers 2 maart t/m 16 juni 2002

Een internationale tentoonstelling van unieke sieraden, gecombineerd met een keuze uit de sieraadcollectie van het Nederlands Textielmuseum.

Sieraden voor een aangenaam gevoel
Ons lichaam versieren we al sinds mensenheugenis met sieraden. Goud en diamanten zijn al lange tijd favoriet... maar daar gaat het in de tentoonstelling Sieraden Nu juist niet om. Kostbare materialen zijn niet langer het uitgangspunt van het hedendaagse sieraad. Het gaat om het gevoel en de geur die bij het lichaam dienen te passen.

Het Nederlands Textielmuseum geeft met de verrassende, soms eigenaardige tentoonstelling Sieraden Nu een beeld van het hedendaagse sieraadontwerp. Dit beeld wordt ingevuld door dertig sieraadkunstenaars uit Amerika, Duitsland en Nederland. Hun werk wordt getoond in combinatie met sieraden uit de collectie van het Nederlands Textielmuseum. Het bijzondere aan deze ringen, halskettingen, armbanden en broches is dat ze van zo'n beetje alles zijn gemaakt behalve kostbare edelmetalen. Textiel, papier, polyester, plexiglas, hout en rubber blijken net zo goed geschikt om begerenswaardige objecten te creëren. Men kan zich hierdoor afvragen of de materiaalkeus wel zo essentieel is voor een statussymbool, nu alledaagse materialen worden verheven tot het exclusieve gebied van modieuze elegantie.

Het kauwgomgevoel
De dertig geselecteerde sieraadkunstenaars beschouwen sieraden niet alleen als lichaamsversiering, maar ook als beeldend kunstobject. Voor hen is het een kunstvorm die een sensuele en intellectuele ervaring kan bewerkstelligen. Zo is voor sommige kunstenaars het gevoel dat het sieraad de drager geeft belangrijker dan hoe het eruit ziet. Alyssa Dee Krauss bijvoorbeeld gebruikt aan de binnenkant van zes verschillende metalen ringen onder meer boomschors, mos, dierenhuid en kauwgom.
Robert Ebendorf maakt halskettingen van natuurlijke materialen zoals eekhoornklauwtjes, botjes, vogeltenen en tanden. Zijn Bird necklace bestaat uit een vogelbek bezet met kleine pareltjes; het bijbehorende hoofdje is opgehangen aan een gouden ketting met een klauw. Marjorie Schick maakt kunst zowel om te dragen als om ten toon te stellen. Ze noemt haar Yemen windows aaneengeschakelde vierkante stukjes beschilderd linnen body sculpture. In plaats van haar object na het dragen in een kast te hangen, kan het in de kamer worden neergezet als decorstuk.
Nick Cave gebruikt voor zijn sieraden gevonden voorwerpen zoals flessen en oud hout. Hij decoreert deze met kralen en lovertjes en noemt het resultaat Party Favors: objecten om in de hand te dragen als een koningsscepter.
Sommige sieraden, hoewel gemaakt van ongebruikelijke materialen, komen nog wel tegemoet aan de traditionele standaard van pracht en praal. Zoals Rian de Jongs organische objecten van hout, schelpen, leer en zilver bijvoorbeeld. Maar ook de porseleinen sieraden van Alexandra Ridder, die zijn geaccentueerd met staal, paardenhaar en fruit, zouden niet misstaan in een juwelierszaak.
Waardeoordeel
In plaats van blikken van bewondering af te dwingen bij anderen, zijn de objecten in Sieraden Nu meer gericht op de aangename ervaring die de drager ervan kan beleven. Zoals diamanten, zilver en goud per definitie waardevol zijn, voegen de sieraadkunstenaars aan alledaagse materialen waarde toe door het gebruik van creativiteit. Sieraden Nu maakt duidelijk dat de hedendaagse kunst vaak bekritiseerd vanwege het gering praktisch nut tot revolutionaire doorbraken kan komen als we ons traditionele waardeoordeel willen veranderen.

Nadere informatie en documentatie voor de pers: Yvette Lardinois, PR en Marketingmanager, T 013 549 45 33 of 06 515 34 829,
(aanwezig di t/m vr)
E-mail bdlaryv@tilburg.nl www.textielmuseum.nl
IJdo Groot, projectleider tentoonstellingen, T 013 549 45 12, T 06 44 666 19,
(aanwezig di en wo)

14 feb 02 11:19