AutoRai


1-3-2002

Renault best verkochte merk in Nederland

In de eerste twee maanden van dit jaar zijn er totaal 13.209 Renault personenautos verkocht wat een marktaandeel betekent van 11,7 %, een stijging van maar liefst 2,5 % punten ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar in een stabiele markt.

Met een marktaandeel van 12,1 % was Renault bovendien opnieuw het best verkochte merk in één maand, februari. Belangrijkste bijdrage aan deze successen werd geleverd door de Laguna, de best verkochte auto in zijn segment en de op twee na best verkochte auto in Nederland

Binnen een nagenoeg stabiele personenautomarkt (MTM + 0,6 %) wist Renault, dankzij onder meer een doordacht en evenwichtig personenautogamma, in de maanden januari en februari uitstekende cijfers te behalen. Renault vergrootte zijn marktaandeel van 9,2 naar 11,7 %, ofwel 2871 autos meer dan in dezelfde periode vorig jaar, een stijging van maar liefst 28 %. Renault is daarmee van de tien grootste merken in Nederland het sterkst gegroeid.

De in januari vorig jaar geïntroduceerde nieuwe Laguna is de best verkochte auto in zijn segment met een totaal van 4028 autos (3,56 % marktaandeel). Dit model, dat met zijn vijf sterren EuroNCAP de veiligste auto van dit moment is, is verantwoordelijk voor 30 % van de totale verkoop van Renault in de eerste twee maanden van dit jaar.

Ondanks het feit dat er steeds meer concurrenten in de markt komen weet de Scénic zich elke keer weer te verbeteren: in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar steeg het marktaandeel met 0,1 % punten naar 2,7 % (3006 autos).

Derde in de ranglijst bij Renault is de succesvolle en onlangs vernieuwde Clio: 2223 autos met een marktaandeel van 2,0 %, hetgeen een stijging betekent van 0,4 % punten.

Ook in de bedrijfswagensector boekte Renault goede resultaten: na twee maanden heeft Renault in Nederland een marktaandeel van 9,8 %, een stijging van 1,8 % punten ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De afgelopen maand februari was Renault derde met een marktaandeel van 10,9 %. Totaal verkocht Renault in januari en februari 1679 bedrijfsautos (1502 vorig jaar). De populaire Kangoo was verantwoordelijk voor 4,9 % marktaandeel (+ 0,1 % punten), in februari zelfs 5,8 %. Sterke tweede is de Trafic met 2,3 %, International Van of the Year 2002.

Het succes van Renault in Nederland kent meerdere redenen: zo krijgt de klant in toenemende mate meer waar voor zn geld, is het gamma verder doorontwikkeld en vernieuwd waarbij met name het succes van de Laguna evident is, toont Renault zich een krachtige speler op de fleet- en leasemarkt met sterk concurrerende prijzen en tarieven en is het imago van Renault verder versterkt, dankzij onder meer innovatieve modellen zoals de Avantime en de binnenkort te introduceren Vel Satis.