AutoRai
1-3-2002
Renault best verkochte merk in Nederland
In de eerste twee maanden van dit jaar zijn er totaal 13.209 Renault
personenautos verkocht wat een marktaandeel betekent van 11,7 %, een
stijging van maar liefst 2,5 % punten ten opzichte van dezelfde
periode vorig jaar in een stabiele markt.
Met een marktaandeel van 12,1 % was Renault bovendien opnieuw het best
verkochte merk in één maand, februari. Belangrijkste bijdrage aan deze
successen werd geleverd door de Laguna, de best verkochte auto in zijn
segment en de op twee na best verkochte auto in Nederland
Binnen een nagenoeg stabiele personenautomarkt (MTM + 0,6 %) wist
Renault, dankzij onder meer een doordacht en evenwichtig
personenautogamma, in de maanden januari en februari uitstekende
cijfers te behalen. Renault vergrootte zijn marktaandeel van 9,2 naar
11,7 %, ofwel 2871 autos meer dan in dezelfde periode vorig jaar, een
stijging van maar liefst 28 %. Renault is daarmee van de tien grootste
merken in Nederland het sterkst gegroeid.
De in januari vorig jaar geïntroduceerde nieuwe Laguna is de best
verkochte auto in zijn segment met een totaal van 4028 autos (3,56 %
marktaandeel). Dit model, dat met zijn vijf sterren EuroNCAP de
veiligste auto van dit moment is, is verantwoordelijk voor 30 % van de
totale verkoop van Renault in de eerste twee maanden van dit jaar.
Ondanks het feit dat er steeds meer concurrenten in de markt komen
weet de Scénic zich elke keer weer te verbeteren: in vergelijking met
dezelfde periode vorig jaar steeg het marktaandeel met 0,1 % punten
naar 2,7 % (3006 autos).
Derde in de ranglijst bij Renault is de succesvolle en onlangs
vernieuwde Clio: 2223 autos met een marktaandeel van 2,0 %, hetgeen
een stijging betekent van 0,4 % punten.
Ook in de bedrijfswagensector boekte Renault goede resultaten: na twee
maanden heeft Renault in Nederland een marktaandeel van 9,8 %, een
stijging van 1,8 % punten ten opzichte van dezelfde periode vorig
jaar. De afgelopen maand februari was Renault derde met een
marktaandeel van 10,9 %. Totaal verkocht Renault in januari en
februari 1679 bedrijfsautos (1502 vorig jaar). De populaire Kangoo was
verantwoordelijk voor 4,9 % marktaandeel (+ 0,1 % punten), in februari
zelfs 5,8 %. Sterke tweede is de Trafic met 2,3 %, International Van
of the Year 2002.
Het succes van Renault in Nederland kent meerdere redenen: zo krijgt
de klant in toenemende mate meer waar voor zn geld, is het gamma
verder doorontwikkeld en vernieuwd waarbij met name het succes van de
Laguna evident is, toont Renault zich een krachtige speler op de
fleet- en leasemarkt met sterk concurrerende prijzen en tarieven en is
het imago van Renault verder versterkt, dankzij onder meer innovatieve
modellen zoals de Avantime en de binnenkort te introduceren Vel Satis.