BedrijfsautoRAI
6-2-2002
Renault Kangoo Express en Kangoo Pick-Up
De Kangoo Express profiteert van het nieuwe gamma dat onlangs op de
markt kwam en is vanaf nu ook verkrijgbaar in een 4x4 versie. Eind
2001 zijn de 1.6 16v en de 1.2 16v benzinemotor geïntroduceerd. Een
zeldzame prestatie op de bedrijfsautomarkt is het feit dat de Kangoo
Express noodstopbekrachtiging biedt, gekoppeld aan de optie ABS. En om
nog meer actieve veiligheid te bieden is de diameter van de
remschijven vóór van het nieuwe Kangoo Express gamma vergroot van 238
naar 259 mm. Het comfort in de auto is ook toegenomen met een nieuwe
interieurkleurstelling, nieuwe bekledingen en technische aanpassingen
ten behoeve van de akoestiek.
De Kangoo Express 4x4 is afgeleid van de al bestaande Kangoo 4x4
Altica personenuitvoering en voorzien van allerlei aanpassingen voor
zakelijk gebruik. De Kangoo Express 4x4 is leverbaar vanaf begin 2002.
Door als eerste een standaard vierwielaangedreven kleine bestelauto te
leveren neemt de Kangoo Express 4x4 een voorsprong op de concurrentie
om nog beter aan alle verwachtingen van de klant te voldoen, of het nu
gaat om kleine zelfstandigen of om grote fleetowners. Omdat de Kangoo
Express 4x4 bedoeld is voor mensen die hun werk vaak op moeilijk
terrein moeten uitvoeren is hij uitgerust met permanente
vierwielaandrijving, geregeld door een adaptieve hydraulische
koppeling, in combinatie met de 1.9 dCi 80 pk turbodieselmotor met
common rail techniek, of met de 1.6 16v benzinemotor. De esthetische
veranderingen, die aan de buitenkant zijn doorgevoerd om er een
uitvoering van te maken die geschikt is voor verschillende typen
ondergrond, onderscheiden de 4x4 van de versie met
tweewielaandrijving.
De Kangoo Express, een successtory
De Kangoo Express werd in november 1997 op de markt gebracht en heeft
zich daarna snel opgewerkt tot leider op de Franse en Europese
bestelautomarkt. Eind augustus 2001 waren er al meer dan 429.600
Kangoo Expressen verkocht. Het model wordt nog steeds zeer gewaardeerd
door de professionele gebruiker en was in 2000 de meest verkocht
bedrijfsauto in Europa (gerekend over alle categorieën) met 117.600
kentekenregistraties, vóór de Ford Transit (114.600 autos) en de
Mercedes Sprinter (96.700 autos).
Met een stijging van bijna 20% eind augustus 2001, op een markt die
slechts 4% steeg, versterkt de Kangoo Express zijn leiderspositie in
Europa met 91.300 kentekenregistraties (ofwel 7,4% van de markt tegen
5,9% in 2000).
Top 10 kleine bestelautos in Europa in 2000 en 2001
Model 2001 2000 verschil 2001/2000
Kangoo Express 135.697 117.118 + 15,9 %
Citroën Berlingo 85.971 79.755 + 7,8 %
Peugeot Partner 66.028 50.957 + 29,6 %
Fiat Doblo 37.225 1.906 -
Citroën C15 31.656 31.567 +0,3 %
Volkswagen Caddy 28.941 36.135 - 19,9 %
Opel Combo 2 20.835 24.450 - 14,8 %
Ford Escort 18.428 20.933 - 12,0 %
Seat Inca 16.370 20.048 - 18,3 %
Ford Courrier 11.625 16.442 - 29,3 % TM bestelautos Europa 2001 /
2000: 473.281 / 453.275
De Kangoo Express heeft een groot aantal klanten veroverd doordat aan
iedere behoefte kan worden voldaan met:
* twee versies, waarvan er één met 32,5 cm verlengd is (grand
volume), met een laadvolume van 2,6 tot 3,5 m3
* twee nuttige laadvermogens (standaard of verhoogd)
* twee uitrustingsniveaus
* zes carrosseriecombinaties (met of zonder één of twee
zijschuifdeuren, met achterklep of asymmetrische, openslaande
achterdeuren met of zonder ramen)
* vier benzinemotoren en drie dieselmotoren
* als optie een dakklep van kunststof, een tous chemins-pakket en
een keur aan extra aanpassingen (bijvoorbeeld gekoeld vervoer).
Deze verscheidenheid wordt nu nog verder uitgebreid met de komst van
de 4x4 versie.
Kangoo Express veel gekozen door fleetowners
Behalve door kleine zelfstandigen en kleine bedrijven, is de Kangoo
Express populair bij de fleetowners met meer dan 15.000 verkopen in
Europa in 2000 en een doelstelling van 23.500 autos in 2001. Dat doel
is al bijna bereikt, want eind september 2001 zijn er al meer dan
21.000 Kangoo Express geleverd aan Europese fleetowners. Onder deze
fleetowners nemen postbedrijven een grote plaats in met niet minder
dan 11 Europese vestigingen die gebruik maken van de Kangoo Express.
De Kangoo Express wordt ook veel gebruikt door grote produktie- en
energiebedrijven, telecombedrijven, de brandweer,
overheidsinstellingen en bedrijven die werkzaam zijn in de reparatie-
en onderhoudsbranche.
Het nieuwe Kangoo Express gamma
Al vanaf de lancering heeft de Kangoo Express zakelijke klanten weten
te verleiden met zijn sympathieke aanblik, zijn rijgemak (hoge
rijpositie, optimaal zicht, compactheid), de gunstige verhouding
laadruimte/totale lengte, zijn functionele en praktische
interieurinrichting en zijn lage kilometerkostprijs. De ontwikkeling
van het nieuwe Kangoo Express gamma was voor Renault de perfecte
gelegenheid om nieuwe technieken in te voeren voor meer comfort en een
hoger veiligheidsniveau in de auto.
De vormgeving van de Kangoo Express is aan de buitenzijde ook
gewijzigd. Bredere flankbeschermers beschermen de carrosserie optimaal
en de buitenspiegels zijn ook door de designafdeling aangepast
(aërodynamischer en voortaan ook asferisch). Ten slotte zijn er naast
de vijf al bestaande kleuren zes nieuwe kleuren toegevoegd (gris
hologramme, gris sidéral, bleu méthyl, bleu marin, vert océan en rouge
cerise).
Een mooier uiterlijk en een verbeterde akoestiek voor een verhoogd
rijcomfort
In de auto zorgen esthetische veranderingen ervoor dat de Kangoo
Express nu nog meer op een personenauto lijkt:
* Het dashboard is voortaan in twee kleuren uitgevoerd met als
hoofdkleur lichtgrijs Muscade. Dit maakt het interieur lichter en
het geeft een luxueuze uitstraling. Elementen in het bovenste
gedeelte van de bestuurdersplaats, zoals de dashboardkap, zijn
zwart.
* De Kangoo Express is voortaan uitgerust met de stoffen bekleding
Tortella. Als optie is de kunstlederen bekleding Vitrail
verkrijgbaar. Deze bekledingen passen uitstekend bij de
kleurstellingen in de auto.
Om het comfort in de auto nog meer te vergroten is er hard gewerkt aan
de verbetering van de akoestiek. Een aantal delen van de auto is
voorzien van nieuwe onderdelen, zo is het schutbord in de motorruimte
beter geïsoleerd en zijn ook in de voorportieren speciale
geluidsabsorberenden strips aangebracht.
Door de nieuwe aërodynamische vormgeving van de buitenspiegels zijn
ook de rijwindgeluiden afgenomen. Om de rijgeluiden nog verder te
verminderen kunnen de achterste wielkasten optioneel met
geluidsisolerend materiaal bekleed worden. Deze bekleding zorgt
bovendien voor een betere bescherming van de wielkasten.
Tenslotte zal de Kangoo Express in januari 2002 voorportieren met 22%
dikkere ramen krijgen. Door al deze verbeteringen zal het
geluidsniveau bij een constante snelheid van 130 km/uur met ongeveer 4
dB afnemen.
Actieve en passieve veiligheid: veel verbeteringen
Ook het remsysteem is ingrijpend gewijzigd. De voorste remschijven zijn groter geworden; die hebben nu een diameter van 259 mm in plaats van 238 mm. Als één van de weinige autos op de bedrijfsautomarkt kan de Kangoo Express worden uitgerust met noodstopbekrachtiging gekoppeld aan de optie ABS, die standaard is uitgerust met de elektronische remkrachtverdeler EBV. Ook op het gebied van de passieve veiligheid is er veel veranderd. Ter versterking van de constructie heeft de Kangoo Express nieuwe versterkingsprofielen in de voorportieren en versterkingen in de dorpels gekregen. Ter bescherming van de inzittenden is de Kangoo Express standaard voorzien van een bestuurdersairbag met doseerkleppen en is er een passagiersairbag als optie verkrijgbaar. En natuurlijk profiteert ook de Kangoo van de expertise van Renault op het gebied van fixering van de inzittenden met gordelspanners en spankrachtbegrenzers voor 400 kg in de voorste veiligheidsgordels en hoofdsteunen met verhoogde bescherming.
Voor de veiligheid van goederen en personen, met name voor leveringen
in de stad, kan het hele Kangoo Express gamma geleverd worden met
automatische vergrendeling van de deuren en kleppen tijdens het rijden
(CAR), gekoppeld aan de centrale portiervergrendeling met
FM-afstandsbediening (standaard op Grand Comfort, optie op Comfort).
De portieren en kleppen worden automatisch vergrendeld zodra er harder
dan 7 km/uur gereden wordt. Deze functie kan uiteraard uitgeschakeld
worden.
Een gamma zuinige en efficiënte motoren, aangevuld met de 1.2 16v en
1.6 16v
Het motorengamma is uitgebreid met de 1.2 16v benzinemotor met 75 pk.
Deze jongste meerkleppen benzinemotor van Renault werd al eerder
gebruikt voor de Twingo en de nieuwe Clio en ontwikkelt zoals bekend
een vermogen van 75 pk (55 kW) bij 5.500 t/min en een koppel van 105
Nm (11 mkg) bij 3.500 t/min. Deze nieuwe motor biedt ongekend
rijcomfort en een laag brandstofverbruik met 7,0 l / 100 km bij
gecombineerd gebruik, evenveel als de 1.2 60 pk motor.
Vanaf nu is de 1.6 16v benzinemotor ook leverbaar op de Kangoo
Express. Deze motor ontwikkelt een vermogen van 95 pk (70 kW) en een
koppel van 148 nM bij 3750 t/min en is daarmee een krachtige
aanvulling op het gamma. Bovendien zal op deze motor zeer binnenkort
een LPG-installatie leverbaar zijn.
Voor wat betreft de dieselmotoren behoudt de Kangoo Express zijn
zuinige 1.9 dieselmotor met 55 of 65 pk en ook de zuinige en krachtige
1.9 dTi direct ingespoten turbodieselmotor met 80 pk. Vanaf april 2002
wordt daar ook de 1.5 dCi met 65 pk aan toegevoegd1. Deze benzine- en
dieselmotoren zorgen niet alleen voor een laag brandstofverbruik, maar
ook voor een aantrekkelijke kilometerkostprijs, doordat een
onderhoudsbeurt slechts om de 30.000 km nodig is (met uitzondering van
de 1.9 dieselmotoren, die om de 15.000 km onderhoud nodig hebben), wat
voor zakelijke klanten een groot voordeel is.
Nieuw: de handzame Kangoo Pick-up
Vanaf nu is de Kangoo Express ook leverbaar in een handzame en fraai
ontworpen Pick-up versie. Op basis van de gesloten
bestelauto-uitvoering van de Kangoo Express is door Durisotti in
Salaumines de Kangoo omgebouwd tot pick-up. De Kangoo Pick-up is
beschikbaar in dezelfde uitvoeringen qua motorisatie en
uitrustingsniveaus als het bestaande Kangoo Express-gamma (met
uitzondering van de Kangoo 4x4 en de Grand Volume versies). De laadbak
heeft aan de zijkant beschermingen van kunststof en is voorzien van
een zeer robuuste achterklep, waardoor auto en lading goed beschermd
zijn. Door zijn compacte vorm en de handige laadbak is de auto met
name geschikt voor situaties waarin er een beperkte werkruimte
beschikbaar is.
Een nieuw gamma met meer uitrustingen
Naast al deze uiterlijke en technische verbeteringen krijgt de Kangoo
Express nieuwe benamingen:
Oude gamma Nieuwe gamma
RL Comfort
RN Grand Comfort Tegelijkertijd is de versie Grand Volume uitgerust
met de belangrijkste aanpassingen van de Kangoo Express. Deze met 32,5
cm verlengde versie heeft een laadruimlengte van 2 meter en een
laadvolume van 3,25 m3 en is hierdoor ideaal voor het transport van
goederen die veel ruimte innemen.
De Kangoo Express is leverbaar in elf kleuren.
* Gewone kleuren: Blanc glacier, Rouge vif, Bleu marin, Vert mousse,
Jaune citron, Bleu.
* Metaalkleuren: Bleu méthyl, Gris hologramme, Vert océan, Gris
sidéral, Rouge cerise.
Voor het nieuwe Kangoo Express gamma geldt een anti-corrosiegarantie
van 12 jaar. Het plaatwerk is voorbehandeld, het subframe is
gegalvaniseerd, de uitlaat is van roestvrij staal en vrijwel alle
holle delen zijn afgedicht en behandeld om invloeden van buitenaf te
minimaliseren.
Belangrijkste standaarduitrusting
Comfort
* 3-punts rolgordels vóór, in hoogte verstelbaar, met gordelspanner
en spankrachtbegrenzer
* 4 bevestigingspunten in de laadruimte
* Achterdeuren geblindeerd, asymmetrisch, 180° draaibaar
* Aflegvakken in en op dashboard
* Airbag bestuurder
* Balken in portieren
* Buitenspiegels van binnenuit verstelbaar, asferisch
* Dashboardkastje met klep (vervalt bij airbag passagier)
* Halogeen koplampen van binnenuit verstelbaar, beschermd door
polycarbonaat
* Hemelbekleding in cabine
* In hoogte verstelbare en vergrendelbare hoofdsteunen
* Interieurkleur lichtgrijs Muscade, afgewisseld met donkere vlakken
* Kaartenbakken en armsteunen in voorportieren
* Laadvolume 2,75m3
* LCD met klokje, kilometertotaalteller, dagteller en oliepeilmeter
* Notitieclip voor documenten
* Onderbreking brandstoftoevoer bij aanrijding
* Plafonnière
* Radiovoorbereiding
* Ruitenwissers met 2 snelheden en interval
* Schildbumpers vóór en achter, verbrede beschermstrips op de
flanken en aan onderzijde achterportieren
* Startonderbreking
* Stoffen bekleding Tortella
* Stuurbekrachtiging (op 1.9D 65)
* Tussenschot, halfhoog met extra beveiliging voor bestuurder
* Verlichting laadruimte
* Versterkte, inbraakwerende sloten
* Vijfversnellingsbak
* Voorstoelen in lengterichting verstelbaar met verstelbare
rugleuning
* Wasbare kunststoffen vloerbedekking vóór
* Zijpanelen laadruimte en onderzijde achterportieren/-klep bekleed
* Zoemer vergeten verlichting
* Zonwerend glas met hoog filterend vermogen
Grand Comfort
Belangrijkste meeruitrusting ten opzichte van Comfort:
* Ramen in achterdeuren, elektrische wisser/sproeier en
achterruitverwarming
* Centrale portiervergrendeling met FM-afstandsbediening
* Automatische vergrendeling van de portieren bij wegrijden
(uitschakelbaar)
* Opbergruimte onder dak cabine
* Kunststoffen mat in laadruimte, geluidsabsorberend
* Stuurbekrachtiging
* Toerenteller (1.6 16V, 1.4 automaat en 1.9 dTi)
* Hemelbekleding in laadruimte (1.9 dTi)
Grand Comfort Grand Volume
Belangrijkste meeruitrusting ten opzichte van de Grand Comfort
* Zijschuifdeur rechts
* Laadvolume 3,25m3
* Laadruimte 325 mm verlengd
* 6 bevestigingspunten in de laadruimte.