BedrijfsautoRAI
6-2-2002
Kangoo Express nu ook met 1.5 dCi 65 pk motor
De Kangoo Express was tot nu toe verkrijgbaar met twee achtkleps
benzinemotoren (1.2 60 pk en 1.4 75 pk), twee zestienkleps
benzinemotoren (1.2 16v 75 pk en 1.6 16v 95 pk) en twee dieselmotoren
(1.9D 65 pk en 1.9 dTi / dCi 80 pk). Vanaf begin april kan de Kangoo
Express ook worden uitgerust met de 1.5 dCi 65 pk turbodieselmotor met
common rail-techniek, die dit jaar op de nieuwe Clio werd
geïntroduceerd. De 1.5 dCi motor is een nieuw voorbeeld van een
dieselmotor met een kleine cilinderinhoud die de Kangoo
gebruikscomfort, akoestisch comfort en het laagste brandstofverbruik
van het segment biedt met 5,5 l/100 km bij gecombineerd gebruik (146 g
CO2/km). Bovendien ligt ook de kilometerkostprijs van de Kangoo 1.5
dCi lager, onder andere omdat deze motor slechts om de 30.000 km een
onderhoudsbeurt nodig heeft.
De introductie van deze nieuwe motor volgt op de lancering van het
nieuwe gamma afgelopen juli. De vernieuwde Kangoo heeft naast een nog
betere wegligging en een aanzienlijk verbeterd akoestisch niveau
diverse andere aanpassingen ondergaan.
De Kangoo Express 1.5 dCi zal vanaf april 2002 in Nederland leverbaar
zijn op het uitrustingsniveau Grand Confort.
Meer rijplezier en comfort met Kangoo Express 1.5 dCi 65 pk
De Kangoo Express kan dus binnenkort ook worden uitgerust met de
nieuwe referentie op de markt van de dieselmotoren met een kleine
cilinderinhoud, de 1.5 dCi met 65 pk en 160 Nm bij 2.000 t/min. Deze
motor verscheen in juni 2001 voor het eerst op de nieuwe Clio en wist
de harten van veel klanten te veroveren met zijn rijplezier,
akoestische comfort en lage brandstofverbruik. De 1.5 dCi vormt een
extra aanvulling op de ontwikkelingen die de basisnormen - met name op
akoestisch niveau - van de Kangoo onderging naar aanleiding van de
lancering van het nieuwe gamma in juli 2001.
Renault heeft een gloednieuwe familie turbodieselmotoren met common
rail (K9K) ontwikkeld. Renault wilde een kleine motor met een goede
verhouding prestaties/verbruik. Dit streven heeft geleid tot de
ontwikkeling van een dieselmotor met een kleine cilinderinhoud (1.461
cm3) om de wrijving en het brandstofverbruik te beperken. Een
turbocompressor zorgt bij deze motor voor optimaal rijcomfort. Met
deze nieuwe generatie motoren geeft de Kangoo prioriteit aan
rijcomfort en laat hij het laagste brandstofverbruik (5,5 l/100 km bij
gecombineerd gebruik) en de laagste uitstoot (146 g CO2/km) in het
segment zien.
Een nieuw diesel inspuitsysteem voor meer akoestisch comfort
Voor de 1.5 dCi is in samenwerking met Delphi Automotive Systems de
tweede generatie inspuitsystemen met common rail ontwikkeld. Het is
bekend dat deze motor zich onderscheidt doordat alleen de absoluut
noodzakelijke hoeveelheid brandstof onder druk gezet wordt, wat zorgt
voor een hoger rendement en dus een lager brandstofverbruik. Bij dit
systeem wordt iedere verstuiver bovendien apart gekalibreerd, waardoor
de vervroeging en de inspuitopbrengst voor iedere verstuiver
individueel kunnen worden geregeld.
Bij dit inspuitsysteem kan de kwaliteit van de verbranding veel beter
worden gecontroleerd en dan met name door een perfecte voorinspuiting
die permanent wordt aangepast. Gewoonlijk stijgt de opbrengst van de
voorinspuiting bij oudere verstuivers. Dankzij een permanente controle
en een zelfregulatiesysteem (Accelerometer Pilot Control) kan de
opbrengst van de voorinspuiting altijd perfect worden bestuurd tijdens
de gehele levensduur van de motor. Dit komt ten goede aan de
prestaties, het emissieniveau en het akoestisch comfort.
Voor de verstuivers is een techniek gebruikt waarmee minder kracht nodig is voor het openen en sluiten van de naald, ondanks de hoge druk waaronder wordt gewerkt. Daarom kon er met een kleinere klep en een kleinere spoel worden gewerkt die midden in de verstuiver, zo dicht mogelijk bij de naald, konden worden geplaatst. Dit zorgt voor een kortere reactietijd, zodat de voorinspuiting zo dicht mogelijk tegen de hoofdinspuiting kan plaatsvinden, waardoor de motor nog stiller is.
Vergeleken met de 1.9D 65 pk motor is het akoestische niveau aanzienlijk verbeterd met een afname van 3 dB bij 3.000 t/min.
Veel rijcomfort, een lager brandstofverbruik en minder uitstoot
Met 160 Nm bij 2.000 t/min, waarvan 85% beschikbaar is tussen 1.500 en 3.500 t/min, biedt de 1.5 dCi motor uitstekende overbrengingsverhoudingen die een gunstige invloed hebben op het rijcomfort. Vergeleken met de atmosferische 1.9D 65 pk motor is het koppel 33% (40 Nm) verhoogd, waardoor de auto 4 seconden sneller accelereert van 0 naar 100 km/u (16,3 sec. tegenover 20,2 sec.).
Door de snel rendement opleverende lichtgewicht BorgWarner
turbocompressor worden soepelheid en vermogensreserve bij lage
toerentallen gegarandeerd.
Het brandstofverbruik is aanzienlijk afgenomen: bij gecombineerd
gebruik een afname van 19% (- 1,3 l/100 km) vergeleken met de 1.9D 65
pk motor en een verbruik op de buitenweg van slechts 4,9 l/100 km.
Naast deze uiterst lage verbruikswaarden is ook de kilometerkostprijs
van de Kangoo Express 1.5 dCi gezakt, onder andere doordat de motor
slechts om de 30.000 km een onderhoudsbeurt nodig heeft.
Bij het ontwikkelen van de 1.5 dCi motor is vanaf het begin rekening
gehouden met één van de basisnormen die Renault in het eisenpakket
voor haar motoren heeft opgenomen: milieuvriendelijkheid. Met deze
nieuwe generatie dieselmotoren verbruikt de Kangoo 1.5 dCi slechts 5,5
l/100 km bij gecombineerd gebruik volgens de Europese norm en is ook
de CO2-uitstoot verlaagd naar 146 g/km. In de stad zorgen de kleine
cilinderinhoud en de lichte motor voor een aanzienlijke verlaging van
het brandstofverbruik. De motor voldoet aan de emissienorm Euro 3
(Euro 2000) met een 2-wegkatalysator die vlakbij de uitgang van de
motor is geplaatst, zodat deze sneller op temperatuur komt bij een
koude start, en een elektrisch gestuurd EGR-systeem dat ook de
stikstofoxiden verwerkt.