BedrijfsautoRAI

6-2-2002

Kangoo Express nu ook met 1.5 dCi 65 pk motor

De Kangoo Express was tot nu toe verkrijgbaar met twee achtkleps benzinemotoren (1.2 60 pk en 1.4 75 pk), twee zestienkleps benzinemotoren (1.2 16v 75 pk en 1.6 16v 95 pk) en twee dieselmotoren (1.9D 65 pk en 1.9 dTi / dCi 80 pk). Vanaf begin april kan de Kangoo Express ook worden uitgerust met de 1.5 dCi 65 pk turbodieselmotor met common rail-techniek, die dit jaar op de nieuwe Clio werd geïntroduceerd. De 1.5 dCi motor is een nieuw voorbeeld van een dieselmotor met een kleine cilinderinhoud die de Kangoo gebruikscomfort, akoestisch comfort en het laagste brandstofverbruik van het segment biedt met 5,5 l/100 km bij gecombineerd gebruik (146 g CO2/km). Bovendien ligt ook de kilometerkostprijs van de Kangoo 1.5 dCi lager, onder andere omdat deze motor slechts om de 30.000 km een onderhoudsbeurt nodig heeft.

De introductie van deze nieuwe motor volgt op de lancering van het nieuwe gamma afgelopen juli. De vernieuwde Kangoo heeft naast een nog betere wegligging en een aanzienlijk verbeterd akoestisch niveau diverse andere aanpassingen ondergaan.

De Kangoo Express 1.5 dCi zal vanaf april 2002 in Nederland leverbaar zijn op het uitrustingsniveau Grand Confort.

Meer rijplezier en comfort met Kangoo Express 1.5 dCi 65 pk

De Kangoo Express kan dus binnenkort ook worden uitgerust met de nieuwe referentie op de markt van de dieselmotoren met een kleine cilinderinhoud, de 1.5 dCi met 65 pk en 160 Nm bij 2.000 t/min. Deze motor verscheen in juni 2001 voor het eerst op de nieuwe Clio en wist de harten van veel klanten te veroveren met zijn rijplezier, akoestische comfort en lage brandstofverbruik. De 1.5 dCi vormt een extra aanvulling op de ontwikkelingen die de basisnormen - met name op akoestisch niveau - van de Kangoo onderging naar aanleiding van de lancering van het nieuwe gamma in juli 2001.

Renault heeft een gloednieuwe familie turbodieselmotoren met common rail (K9K) ontwikkeld. Renault wilde een kleine motor met een goede verhouding prestaties/verbruik. Dit streven heeft geleid tot de ontwikkeling van een dieselmotor met een kleine cilinderinhoud (1.461 cm3) om de wrijving en het brandstofverbruik te beperken. Een turbocompressor zorgt bij deze motor voor optimaal rijcomfort. Met deze nieuwe generatie motoren geeft de Kangoo prioriteit aan rijcomfort en laat hij het laagste brandstofverbruik (5,5 l/100 km bij gecombineerd gebruik) en de laagste uitstoot (146 g CO2/km) in het segment zien.

Een nieuw diesel inspuitsysteem voor meer akoestisch comfort

Voor de 1.5 dCi is in samenwerking met Delphi Automotive Systems de tweede generatie inspuitsystemen met common rail ontwikkeld. Het is bekend dat deze motor zich onderscheidt doordat alleen de absoluut noodzakelijke hoeveelheid brandstof onder druk gezet wordt, wat zorgt voor een hoger rendement en dus een lager brandstofverbruik. Bij dit systeem wordt iedere verstuiver bovendien apart gekalibreerd, waardoor de vervroeging en de inspuitopbrengst voor iedere verstuiver individueel kunnen worden geregeld.

Bij dit inspuitsysteem kan de kwaliteit van de verbranding veel beter worden gecontroleerd en dan met name door een perfecte voorinspuiting die permanent wordt aangepast. Gewoonlijk stijgt de opbrengst van de voorinspuiting bij oudere verstuivers. Dankzij een permanente controle en een zelfregulatiesysteem (Accelerometer Pilot Control) kan de opbrengst van de voorinspuiting altijd perfect worden bestuurd tijdens de gehele levensduur van de motor. Dit komt ten goede aan de prestaties, het emissieniveau en het akoestisch comfort.

Voor de verstuivers is een techniek gebruikt waarmee minder kracht nodig is voor het openen en sluiten van de naald, ondanks de hoge druk waaronder wordt gewerkt. Daarom kon er met een kleinere klep en een kleinere spoel worden gewerkt die midden in de verstuiver, zo dicht mogelijk bij de naald, konden worden geplaatst. Dit zorgt voor een kortere reactietijd, zodat de voorinspuiting zo dicht mogelijk tegen de hoofdinspuiting kan plaatsvinden, waardoor de motor nog stiller is.

Vergeleken met de 1.9D 65 pk motor is het akoestische niveau aanzienlijk verbeterd met een afname van 3 dB bij 3.000 t/min.

Veel rijcomfort, een lager brandstofverbruik en minder uitstoot

Met 160 Nm bij 2.000 t/min, waarvan 85% beschikbaar is tussen 1.500 en 3.500 t/min, biedt de 1.5 dCi motor uitstekende overbrengingsverhoudingen die een gunstige invloed hebben op het rijcomfort. Vergeleken met de atmosferische 1.9D 65 pk motor is het koppel 33% (40 Nm) verhoogd, waardoor de auto 4 seconden sneller accelereert van 0 naar 100 km/u (16,3 sec. tegenover 20,2 sec.).

Door de snel rendement opleverende lichtgewicht BorgWarner turbocompressor worden soepelheid en vermogensreserve bij lage toerentallen gegarandeerd.

Het brandstofverbruik is aanzienlijk afgenomen: bij gecombineerd gebruik een afname van 19% (- 1,3 l/100 km) vergeleken met de 1.9D 65 pk motor en een verbruik op de buitenweg van slechts 4,9 l/100 km. Naast deze uiterst lage verbruikswaarden is ook de kilometerkostprijs van de Kangoo Express 1.5 dCi gezakt, onder andere doordat de motor slechts om de 30.000 km een onderhoudsbeurt nodig heeft.

Bij het ontwikkelen van de 1.5 dCi motor is vanaf het begin rekening gehouden met één van de basisnormen die Renault in het eisenpakket voor haar motoren heeft opgenomen: milieuvriendelijkheid. Met deze nieuwe generatie dieselmotoren verbruikt de Kangoo 1.5 dCi slechts 5,5 l/100 km bij gecombineerd gebruik volgens de Europese norm en is ook de CO2-uitstoot verlaagd naar 146 g/km. In de stad zorgen de kleine cilinderinhoud en de lichte motor voor een aanzienlijke verlaging van het brandstofverbruik. De motor voldoet aan de emissienorm Euro 3 (Euro 2000) met een 2-wegkatalysator die vlakbij de uitgang van de motor is geplaatst, zodat deze sneller op temperatuur komt bij een koude start, en een elektrisch gestuurd EGR-systeem dat ook de stikstofoxiden verwerkt.