AutoRai
1-3-2002
Mitsubishi toont nieuw gezicht in Genève
Mitsubishi's nieuwe design filosofie combineert opvallend design,
gebruiksvriendelijkheid en geavanceerde techniek. Tijdens de 72-ste
editie van de Autosalon van Geneve, toont Mitsubishi maar liefst vier
concepten.
Het is de eerste keer dat deze modellen in Europa te zien zijn. Het
gaat om de CZ2, de CZ3 Tarmac, de SUP Cabriolet en de Pajero Evolution
2+2. Voor de laatstgenoemde is dit een debuut.
Vorig jaar is de design afdeling van Mitsubishi gestart met een
vooruitstrevende filosofie. Centraal staat een sterke visualisatie van
passie en enthousiasme. Deze waarden zijn toegevoegd aan de bestaande
karaktertrekken van Mitsubishi; praktisch en gebruiksvriendelijk. Het
resultaat zijn vier pakkende en opwindende ontwerpen die de hartslag
doen versnellen.
Ultieme SUV
Bezoekers van de Mitsubishi-stand in Geneve zijn de eersten in Europa
die kennis maken met de nieuwe filosofie van Mitsubishi. De vier
concepten zijn gebouwd onder leiding van de Fransman Oliver Boulay. De
CZ2 is een stijlvolle compacte auto. De CZ3 Tarmac is behalve compact
vooral sportief. Voor mensen met een uitgesproken actief leven is de
innovatieve SUP Cabriolet op het lijf geschreven. Mitsubishi laat met
de Pajero Evolution 2+2 zien hoe de ultieme SUV (Sport Utility
Vehicle) eruit zou moeten zien.
Alle concepten zijn uitgerust met technologieën die al even
veelbelovend zijn als het ontwerp. Zo beschikken ze over innovatieve
motoren. Twee van de vier maken gebruik van doorontwikkelde versies
van Mitsubishi's revolutionaire GDI-techniek. De CZ2 beschikt over een
economische 1,3 liter 16V met variabele kleptiming, gekoppeld aan een
CVT-automaat. De CZ3 Tarmac heeft een krachtige 1,5 liter GDI
turbomotor met intercooler. Bovendien heeft dit concept dezelfde
vierwielaandrijving als de Lancer Evo VII, met een Actief Centraal
Differentieel (ACD) en met Active Yaw Control (AYC).
In het vooronder van de SUP Cabriolet plaatste Mitsubishi een GDI-ISA
motor. Deze krachtbron heeft behalve Mitsubishi's gepatenteerde
directe benzine-injectie tevens een systeem dat de motor uitschakelt
wanner deze staat te wachten, bijvoorbeeld voor een stoplicht. Zodra
het gaspedaal wordt bediend, slaat de motor weer aan. De krachtbron is
bovendien gekoppeld aan twee extra motoren die na het inschakelen van
de 4WD de achterwielen aandrijven.
De Pajero Evo 2+2
De ultieme Sport Utility Vehicle (SUV): deze term is beslist van
toepassing op de Pajero Evolution 2+2. Zowel qua design als prestaties
overtreft deze conceptcar de belofte die Mitsubishi vorig jaar op de
autoshow van Frankfurt deed met de Pajero Evolution. De Evolution 2+2
is realistisch met fraaie lijnen, biedt plaats aan vier personen en is
voorzien van een sterke V8-motor die het geraffineerde voorkomen
ondersteunt met een fiks vermogen.
De indrukwekkende voorzijde van de Pajero Evolution 2+2 past bij de
onder de motorkap verscholen 4,7 liter V8-motor. De achterspoiler
benadrukt nog eens de sportieve inborst van deze alleskunner.
Onderhuids beschikt de Mitsubishi over de nieuwste technieken zoals
Super Select 4WD, AYC (Active Yaw Control), en ACD (Active Centre
Differential). Zowel op de snelweg als in de zwaarste woestijn is de
Pajero Evolution 2+2 de ultieme SUV.
De wieg van succes
Mitsubishis nieuwe visie op autodesign is mede ingegeven door het
succes waarmee de fabrikant al vele jaren deelneemt aan autosport.
Zowel met personenauto's (Colt, Lancer, Carisma en Galant) als met
terreinwagens (Pajero en L200) behaalde de fabrikant al vele
successen. Mitsubishi is zelfs de enige fabrikant die onafgebroken
goede resultaten boekt in de Dakar-rally, het FIA Wereldkampioenschap
voor Cross Country rallies en het FIA Wereld Kampioenschap Rally
(WRC). Ook dit jaar behaalde de fabrikant weer de overwinning in de
Dakar-rally. Mitsubishi bezette maar liefst de eerste acht plaatsen
van het eindklassement.
Voor alle producten van Mitsubishi geldt dat de autosport een
belangrijke informatie- en inspiratiebron is voor toekomstige
ontwikkelingen en technieken. Uiteindelijk zijn de Mitsubishi-rijders
de echte winnaars van deze sportieve inspanningen. Zij profiteren
dagelijks van het uithoudingsvermogen, de betrouwbaarheid en de
technische ontwikkelingen die zich hebben bewezen onder de meest zware
en verwoestende omstandigheden van de rallysport.