AutoRai


1-3-2002

Mitsubishi toont nieuw gezicht in Genève

Mitsubishi's nieuwe design filosofie combineert opvallend design, gebruiksvriendelijkheid en geavanceerde techniek. Tijdens de 72-ste editie van de Autosalon van Geneve, toont Mitsubishi maar liefst vier concepten.

Het is de eerste keer dat deze modellen in Europa te zien zijn. Het gaat om de CZ2, de CZ3 Tarmac, de SUP Cabriolet en de Pajero Evolution
2+2. Voor de laatstgenoemde is dit een debuut.
Vorig jaar is de design afdeling van Mitsubishi gestart met een vooruitstrevende filosofie. Centraal staat een sterke visualisatie van passie en enthousiasme. Deze waarden zijn toegevoegd aan de bestaande karaktertrekken van Mitsubishi; praktisch en gebruiksvriendelijk. Het resultaat zijn vier pakkende en opwindende ontwerpen die de hartslag doen versnellen.

Ultieme SUV
Bezoekers van de Mitsubishi-stand in Geneve zijn de eersten in Europa die kennis maken met de nieuwe filosofie van Mitsubishi. De vier concepten zijn gebouwd onder leiding van de Fransman Oliver Boulay. De CZ2 is een stijlvolle compacte auto. De CZ3 Tarmac is behalve compact vooral sportief. Voor mensen met een uitgesproken actief leven is de innovatieve SUP Cabriolet op het lijf geschreven. Mitsubishi laat met de Pajero Evolution 2+2 zien hoe de ultieme SUV (Sport Utility Vehicle) eruit zou moeten zien.

Alle concepten zijn uitgerust met technologieën die al even veelbelovend zijn als het ontwerp. Zo beschikken ze over innovatieve motoren. Twee van de vier maken gebruik van doorontwikkelde versies van Mitsubishi's revolutionaire GDI-techniek. De CZ2 beschikt over een economische 1,3 liter 16V met variabele kleptiming, gekoppeld aan een CVT-automaat. De CZ3 Tarmac heeft een krachtige 1,5 liter GDI turbomotor met intercooler. Bovendien heeft dit concept dezelfde vierwielaandrijving als de Lancer Evo VII, met een Actief Centraal Differentieel (ACD) en met Active Yaw Control (AYC).

In het vooronder van de SUP Cabriolet plaatste Mitsubishi een GDI-ISA motor. Deze krachtbron heeft behalve Mitsubishi's gepatenteerde directe benzine-injectie tevens een systeem dat de motor uitschakelt wanner deze staat te wachten, bijvoorbeeld voor een stoplicht. Zodra het gaspedaal wordt bediend, slaat de motor weer aan. De krachtbron is bovendien gekoppeld aan twee extra motoren die na het inschakelen van de 4WD de achterwielen aandrijven.

De Pajero Evo 2+2
De ultieme Sport Utility Vehicle (SUV): deze term is beslist van toepassing op de Pajero Evolution 2+2. Zowel qua design als prestaties overtreft deze conceptcar de belofte die Mitsubishi vorig jaar op de autoshow van Frankfurt deed met de Pajero Evolution. De Evolution 2+2 is realistisch met fraaie lijnen, biedt plaats aan vier personen en is voorzien van een sterke V8-motor die het geraffineerde voorkomen ondersteunt met een fiks vermogen.

De indrukwekkende voorzijde van de Pajero Evolution 2+2 past bij de onder de motorkap verscholen 4,7 liter V8-motor. De achterspoiler benadrukt nog eens de sportieve inborst van deze alleskunner. Onderhuids beschikt de Mitsubishi over de nieuwste technieken zoals Super Select 4WD, AYC (Active Yaw Control), en ACD (Active Centre Differential). Zowel op de snelweg als in de zwaarste woestijn is de Pajero Evolution 2+2 de ultieme SUV.

De wieg van succes
Mitsubishis nieuwe visie op autodesign is mede ingegeven door het succes waarmee de fabrikant al vele jaren deelneemt aan autosport. Zowel met personenauto's (Colt, Lancer, Carisma en Galant) als met terreinwagens (Pajero en L200) behaalde de fabrikant al vele successen. Mitsubishi is zelfs de enige fabrikant die onafgebroken goede resultaten boekt in de Dakar-rally, het FIA Wereldkampioenschap voor Cross Country rallies en het FIA Wereld Kampioenschap Rally (WRC). Ook dit jaar behaalde de fabrikant weer de overwinning in de Dakar-rally. Mitsubishi bezette maar liefst de eerste acht plaatsen van het eindklassement.

Voor alle producten van Mitsubishi geldt dat de autosport een belangrijke informatie- en inspiratiebron is voor toekomstige ontwikkelingen en technieken. Uiteindelijk zijn de Mitsubishi-rijders de echte winnaars van deze sportieve inspanningen. Zij profiteren dagelijks van het uithoudingsvermogen, de betrouwbaarheid en de technische ontwikkelingen die zich hebben bewezen onder de meest zware en verwoestende omstandigheden van de rallysport.