Ministerie van Buitenlandse Zaken
Is het u bekend dat personeel van DynCorp ook betrokken is bij besproeiingen
van drugsplantages, en daarbij reeds meermalen betrokken raakte bij
beschietingen met de Colombiaanse guerrilla-beweging FARC? 2) Welke gevolgen
heeft dit voor uw uitspraak in het Kamerdebat van 28 mei 2001 over de
strikte scheiding tussen de operaties vanaf de FOL's en de operaties in
Colombia zelf? 3)
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten Generaal Binnenhof 4 Den
Haag Directie Westelijk Halfrond Adviseur Koninkrijkszaken
Bezuidenhoutseweg 67 2594 AC Den Haag
Datum 28 februari 2002 Auteur K. de Vey Mestdagh
Kenmerk DWH/AK-02/015 Telefoon 070-348 6239
Blad Fax 070-348 5472
Bijlage(n) 1 E-mail karel.mestdagh@minbuza.nl
Betreft Beantwoording vragen van het lid Rosenmöller over de private
uitbesteding van de Forward Operating Locations op Aruba en Curaçao.
Zeer geachte Voorzitter,
Hierbij bied ik u de antwoorden aan op de schriftelijke vragen gesteld door
het lid Rosenmöller over de private uitbesteding van de Forward Operating
Locations (FOL's) op Aruba en Curaçao. Deze vragen werden ingezonden op 8
februari 2002 met kenmerk 2010205880.
De Minister van Buitenlandse Zaken
Antwoorden van de heer Van Aartsen, Minister van Buitenlandse Zaken, op
vragen van het lid Rosenmöller. (2010205880)
Vraag 1
---
Is het u bekend dat de Amerikaanse regering alle operaties op, aan en vanaf
de Forward Operating Locations (FOLS's) op Aruba en Curaçao voor 2002 heeft
uitbesteed aan het bedrijf DynCorp uit Texas? 1)
Antwoord
---
De regering is bekend met het feit dat de VS Administratie met DynCorp een
zogenaamd Support Services contract heeft gesloten. De reikwijdte daarvan is
beperkt tot infrastructuur, onderhoud en ondersteuning. Alle operationele
activiteiten vanaf de FOL's op Curaçao en Aruba worden uitgevoerd door de
bij drugsbestrijding betrokken overheidsinstanties van de Verenigde Staten.
Vraag 2
---
Is het u bekend dat personeel van DynCorp ook betrokken is bij besproeiingen
van drugsplantages, en daarbij reeds meermalen betrokken raakte bij
beschietingen met de Colombiaanse guerrilla-beweging FARC? 2) Welke gevolgen
heeft dit voor uw uitspraak in het Kamerdebat van 28 mei 2001 over de
strikte scheiding tussen de operaties vanaf de FOL's en de operaties in
Colombia zelf? 3)
---
Antwoord
---
De regering is bekend met het feit dat door DynCorp-personeel gevlogen
sproeivliegtuigen, die worden ingezet voor het Plan Colombia, een enkele
keer zijn beschoten door de FARC. In gevallen waarin het kwam tot een
gewapend treffen, waren het toestellen van de Colombiaanse politie en
luchtmacht die in actie kwamen. Dergelijke voorvallen zijn niet van invloed
op de scheiding die bestaat tussen het Plan Colombia en de operaties die
worden uitgevoerd vanaf de FOL's op Curaçao en Aruba.
Vraag 3
---
Is het u bekend of de restricties die gelden voor Amerikaans militair
personeel ten aanzien van gewapend optreden, ook gelden voor het personeel
van DynCorp? Bent u ervan verzekerd dat de restricties die in het Verdrag
met de VS zijn overeengekomen wat betreft operaties vanaf de FOL's, ook door
DynCorp gerespecteerd zullen worden? 4)
Antwoord
---
In het FOL-verdrag wordt een duidelijk onderscheid gemaakt tussen personeel
van de Verenigde Staten en aannemers (contractors). Employees van een
aannemer als DynCorp mogen niet gewapend optreden. Geen enkele DynCorp
employee is gerechtigd een militair uniform of een wapen te dragen. Van
VS-zijde is nog eens verzekerd dat personeel van DynCorp met geen enkel
wapen (persoonlijk of anderszins) de FOL's mag betreden; een en ander is
expliciet in het contract met DynCorp vastgelegd.
Vraag 4
---
Wanneer is de regering ingelicht over de geplande privatisering van de FOL's
door de Amerikaanse regering? Als de inschrijving voor die aanbesteding al
in mei 2001 open was, waarom heeft u de Kamer daarover dan niet ingelicht in
het Kamerdebat van 28 mei 2001?
Antwoord
---
Uitbesteding van ondersteunende diensten is voorzien in het FOL-verdrag.
Artikel X van het verdrag zegt met zo veel woorden dat de regering van de
Verenigde Staten opdrachten kan plaatsen voor de aanschaf van goederen en
diensten. Zoals uit het antwoord op de eerste vraag blijkt, is er geen
sprake van 'privatisering' van de FOL's als zodanig.
Vraag 5
---
Is het u bekend dat de Colombianen verzocht hebben de door de Amerikaanse
regering ter beschikking gestelde middelen voor drugsbestrijding aan te
mogen wenden voor het bestrijden van de guerrilla? Geldt dit ook voor het
opereren van DynCorp vanaf de FOL's op Aruba en Curaçao?
Antwoord
---
De wens van de Colombiaanse regering, die zeer recentelijk opnieuw bij de VS
aan de orde is gesteld, is bekend. De Administratie heeft hierop nog niet
gereageerd. Tot op heden is de hulp in het kader van het Plan Colombia, op
grond van een presidentieel besluit uit 2000, beperkt tot
anti-drugsoperaties. Het besluit verbiedt uitdrukkelijk inmenging in de
strijd tussen de Colombiaanse regering en opstandige bewegingen. Het
Amerikaanse Congres is tot nog toe alleen op die voorwaarde akkoord gegaan
met het ter beschikking stellen van middelen. De FOL-activiteiten ondernomen
vanaf Curaçao en Aruba zijn verdragsrechtelijk beperkt tot
anti-drugsoperaties.
Vraag 6
---
Is het u bekend dat DynCorp weigert verantwoording af te leggen over zijn
activiteiten? Deelt u de ongerustheid van het Amerikaanse Congres over het
uitbesteden van militaire taken omdat dit de politieke controle daarop
ernstig belemmert? 5) Heeft u inzage gehad in het contract met DynCorp, dat
op 15 januari jl. van kracht werd? Bent u bereid de Kamer inzage te geven in
het contract?
Antwoord
---
De ongerustheid die in de VS is ontstaan over de terughoudendheid van
DynCorp aan de pers informatie te verschaffen over operationele activiteiten
in het kader van het Plan Colombia is de regering bekend. Uit de
beantwoording van de vragen 1 en 3 valt overigens af te leiden dat de
DynCorp activiteiten op de FOL's op Curaçao en Aruba uitsluitend bestaan
uit het verlenen van ondersteunende diensten. DynCorp voert aldaar geen
operationele militaire taken uit.
Zoals vastgelegd in de goedkeuringswet bij het FOL-verdrag, zal de regering
jaarlijks verslag uitbrengen over de doeltreffendheid en de effecten van de
drugsbestrijdingsactiviteiten uitgevoerd in het kader van het FOL-verdrag.
Daartoe zal de Administratie van de VS om een helder inzicht worden gevraagd
in alle relevante aspecten van die activiteiten, inclusief die van DynCorp.
De regering heeft niet vooraf inzage gehad in het contract met DynCorp. Bij
de autoriteiten in Washington is inmiddels inzage gevraagd. Het zogenaamde
'Statement of Work', waarin een uitgebreide opsomming is te vinden van alle
overeengekomen activiteiten, valt te raadplegen op het internet:
http://www.eps.gov/spg/USAF/ACC/AACCONS/F44650-01-R0003/Attachments.html
(onder 'Section C or the RFP, SOW Amendment 0003')
Vraag 7
Kunt u aangeven wat de consequenties zijn van de private uitbesteding van de
FOL's voor de jaarlijkse evaluatie van het Verdrag? Deelt u de opvatting dat
door de uitbesteding van het functioneren aan een privaat bedrijf, dat het
werk bovendien weer kan uitbesteden aan andere bedrijven, de jaarlijkse
controle en evaluatie van het FOL-verdrag ernstig kan worden belemmerd?
Antwoord
---
Voor de aan de Kamer toegezegde evaluatie heeft de uitbesteding van een
aantal ondersteunende werkzaamheden aan DynCorp geen consequenties. Het
Amerikaanse Air Combat Command Program Management Squadron houdt toezicht op
het geheel van activiteiten op de FOL's, inclusief de door de door DynCorp
geleverde prestaties. Voor het overige zij verwezen naar het antwoord op
vraag 6.
1) Zie: http://www.defenselink.mil/news/Jan2002/c01152002_ct021-02.html
2) Zie: U.S. Civilians Come Under Fire In Colombia Anti-Drugs, Associated
Press/Seattle Times, 27 februari 2001.
(http:/www.mapinc.org/drugnews/v01/n356/a02.html?1116) en Colombian FARC
Rebels Fired On U.S. Helicopter, Reuters 23 januari 2002
(http://www.mapinc.org/drugsnews/v02/n117/a08.html?114)
3) Handelingen 79, pag 5075 en verder, Vergaderjaar 2000-2001.
4) Zie: U.S. Contractors in Colombia, Center for International Policy
(http://www.ciponline.org/colombia/contractors.htm)
5) Zie: Letter to Secretary of State Powell form Reps. Cynthia McKinney
(D-Georgia), Jan Schakowsky (D-Illinois), Barbara Lee (D-California) and
Pete Stark (D-California), March 15, 2001
(http://www.ciponline.org.nxlkhost.com/colombia/031506.htm)
===