Korps: Limburg-Zuid, plaats: Heerlen 1-03-2002 Verkeershandhavingsteam
Persbericht, 16.15 uur; (J. Clermonts)

86 bestuurders hadden van het dragen van hun autogordel nog geen vaste gewoonte gemaakt

Tijdens de controle aan de Jos Klijnenlaan en de Rijksweg Noord te Geleen bleken 86 automobilisten hun gordel niet te hebben omgedaan. De meeste mensen denken nog dat hun weinig kan gebeuren. Met name binnen de bebouwde kom, dus een lagere snelheid. Echter de fysieke krachten die inwerken op het menselijk lichaam bij een botsing van 50 km/uur tegen een muur of ander obstakel is te vergelijken met een val van 10 meter uit een flatgebouw, of met een duik van een 10 meter hoge duikplank in een zwembad zonder water.
Ook is het een misvatting dat veel mensen denken dat de airbag hun wel zal beschermen bij een aanrijding. Door beide beveiligingsmiddelen te combineren blijft het letsel bij een ongeval doorgaans beperkt. Zonder gordel werkt de airbag echter minder goed, omdat uit botsproeven is gebleken, dat de inzittende dan met zon grote kracht in de airbag gedrukt wordt, dat de airbag nagenoeg nutteloos wordt. Bij botsingen met lagere snelheden en bij niet-frontale botsingen komt de airbag niet of niet altijd in actie en kan alleen de gordel u redden. De airbag voorkomt of vermindert letsel aan het bovenlichaam, maar alleen de gordel kan letsel aan het onderlichaam verminderen of voorkomen. Daarnaast vielen 5 bekeuringen voor het rijden door rood. Dat de handhaving op snelheid nodig blijft is ook vandaag weer gebleken. Bij de controles op de Loogstraat (Brunssum), de N587 (Valkenburg) en de Diepestraat (Nuth) reden respectievelijk 14%, 11,8% 15% te hard. Op de Hasseltsebaan (80km-weg) in Sittard werd de hoogste snelheid van 106 km/uur gemeten.