Korps: Limburg-Zuid, plaats: Heerlen 1-03-2002
Verkeershandhavingsteam
Persbericht, 16.15 uur; (J. Clermonts)
86 bestuurders hadden van het dragen van hun autogordel nog geen vaste
gewoonte gemaakt
Tijdens de controle aan de Jos Klijnenlaan en de Rijksweg Noord te
Geleen bleken 86 automobilisten hun gordel niet te hebben omgedaan. De
meeste mensen denken nog dat hun weinig kan gebeuren. Met name binnen
de bebouwde kom, dus een lagere snelheid. Echter de fysieke krachten
die inwerken op het menselijk lichaam bij een botsing van 50 km/uur
tegen een muur of ander obstakel is te vergelijken met een val van 10
meter uit een flatgebouw, of met een duik van een 10 meter hoge
duikplank in een zwembad zonder water.
Ook is het een misvatting dat veel mensen denken dat de airbag hun wel
zal beschermen bij een aanrijding. Door beide beveiligingsmiddelen te
combineren blijft het letsel bij een ongeval doorgaans beperkt. Zonder
gordel werkt de airbag echter minder goed, omdat uit botsproeven is
gebleken, dat de inzittende dan met zon grote kracht in de airbag
gedrukt wordt, dat de airbag nagenoeg nutteloos wordt. Bij botsingen
met lagere snelheden en bij niet-frontale botsingen komt de airbag
niet of niet altijd in actie en kan alleen de gordel u redden. De
airbag voorkomt of vermindert letsel aan het bovenlichaam, maar alleen
de gordel kan letsel aan het onderlichaam verminderen of voorkomen.
Daarnaast vielen 5 bekeuringen voor het rijden door rood. Dat de
handhaving op snelheid nodig blijft is ook vandaag weer gebleken. Bij
de controles op de Loogstraat (Brunssum), de N587 (Valkenburg) en de
Diepestraat (Nuth) reden respectievelijk 14%, 11,8% 15% te hard.
Op de Hasseltsebaan (80km-weg) in Sittard werd de hoogste snelheid van
106 km/uur gemeten.