Gemeente Rotterdam
Uit de raadsvergadering van 28 februari 2002
Vanwege slecht beheer dreigt de deelgemeente met financiële sancties
van Jongeren Cultuur Centrum Baroeg . Wethouder H. Kombrink nodigt het
bestuur van Baroeg, de deelgemeente en de Rotterdamse Kunststichting
uit om het beheer zodanig op orde te krijgen dat het voortbestaan van
Baroeg kan worden gewaarborgd. Dit heeft de wethouder geantwoord op
vragen van SP-fractievoorzitter Theo Cornelissen. Hij stelde de vragen
omdat hij van mening is dat Baroeg, dat met sluiting wordt bedreigd,
van grote waarde is voor de jongerencultuur in Rotterdam. Het
voortbestaan is volgens hem niet alleen een zaak van de deelgemeente.
De heer R. Brouwers is per 1 september benoemd tot voorzitter van de
commissie voor Welstand en Monumenten. Tot lid per medio maart zijn
benoemd dr. ir. P. Meurs en mw. E. van Veen. Mw. A.A. Aalbregtse RA is
herbenoemd als directeur van de Dienst Openbaar Onderwijs.
Verordening Centrumraad en wijkraad Pernis vastgesteld
De Gemeenteraad heeft, in verband met de dualisering van de lokale
overheid, de verordeningen voor de Centrumraad en de wijkraad voor
Pernis vastgesteld. In het wetsvoorstel voor dualisering is over deze
raden (geen deelgemeenten) niets geregeld. De Centrumraad gaat mee in
de dualisering, wat betekent dat leden van het dagelijks bestuur geen
lid meer zijn van de raad. De wijkraad voor Pernis blijft op eigen
verzoek buiten het duale systeem. De SP stemde tegen de verordening
voor de Centrumraad.
Voorstellen dualisering
Met een door alle fracties gesteund amendement heeft de Gemeenteraad
het collegevoorstel voor ondersteuning van de raad, de fracties en de
leden na invoering van de dualisering gewijzigd. Het college wilde
contactpersonen aanspreekpunt laten zijn voor het verkrijgen van
informatie. De raadsleden willen zich echter rechtstreeks wenden tot
de betrokken gemeenteambtenaren en daarnaast gebruik maken van
contactpersonen. De raad heeft in verband met de komende dualisering
ook het reglement van orde voor de vergaderingen van de gemeenteraad
en de raadscommissies vastgesteld. In de periode tussen de
verkiezingen en de installatie van een nieuw college zijn er geen
reguliere raadscommissies. Daarom wordt een tijdelijke commissie
ingesteld, die in elk geval de hoorzittingen op het gebied van
ruimtelijke ordening behandelt en daarnaast eventueel in voorkomende
gevallen aan de raad kan adviseren.
Ontwikkeling Plein 1940
De Gemeenteraad is een overeenkomst aangegaan met DURA Ballast Nedam
Plein 1940 VOF voor de ontwikkeling van ca. 57 woningen, ca. 550m2
commerciële ruimte en ca. 1200 m2 voorzieningen voor de toekomstige
bewoners. Op de Wijnhaven komt een parkeergarage. De Gemeenteraad
heeft een motie van VVD en CDA aangenomen om bij de herinrichting van
Plein 1940 elementen aan te brengen die uitleg geven over het
bombardement van 1940. Dit omdat het beeld `Stad zonder hart', symbool
voor de gevolgen van het bombardement, het centrale aandachtspunt van
het plein is.
Geld voor fietsroute en Na Kas
De Gemeenteraad heeft ¤ 1,82 miljoen toegewezen uit de Stedelijke
Visie aan de uitvoering van route 1 van het actieplan Rotterdam
Fietst! Deze fietsroute zal lopen van het centrum naar Schiebroek. Om
tot een snelle en veilige route voor fietsers te komen worden o.a. de
volgende werkzaamheden uitgevoerd: vrijliggend fietspad in twee
richtingen aan de noordzijde van de Proveniersstraat, inpassing van
fietsstroken op de Noordsingel en Bergsingel, creëren van een
voorrangssituatie voor fietsers op de rotonde
Roderijsestraat/Gordelweg, vrijliggende fietspaden op het
Rozenlaanviaduct, opnieuw asfalteren fietspad Ringdijk en een rode
asfaltloper voor fietsers op de Wilgenlei. Groen Links heeft tegen
gestemd.
Ook heeft de raad een voorbereidingskrediet van ¤ 102.101
beschikbaar gesteld voor het project `Na Kas' (`thuis'), een internaat
voor Antilliaanse jongeren. Het geld komt uit de middelen van het
investeringsprogramma Stedelijke Visie. Inmiddels is een projectleider
benoemd die opdracht heeft gekregen concrete voorstellen te formuleren
voor het internaat. De vestiging van het internaat is onderdeel van de
set preventieve maatregelen in het programma `Lus di trafiko'.
Krediet voor wegen en `black spots'
De Gemeenteraad heeft voor de uitvoering van de projecten Stedelijke
Wegen 2001-2002 en aanpak Black Spots 2001-2002 een krediet van ¤
4,26 miljoen uit de Stedelijke Visie beschikbaar gesteld. In het kader
van aanpassingen van de stedelijke wegen gaat het om de Beukelsdijk,
de Gordelweg/Boezemweg en de Prinses Irenebrug. Dit zijn wegen in het
hoofdwegennet waarop het autoverkeer gebundeld wordt en voor een goede
doorstroming zoveel mogelijk aparte voorzieningen voor het andere
verkeer (fietsers en openbaar vervoer) aanwezig moeten zijn. Black
spots (punten waar veel ongelukken gebeuren) die worden aangepakt zijn
o.a. Mathenesserplein, Lodewijk Pincoffsweg-Rosestraat,
Aelbrechtskade-Nieuwe Binnenweg en Gordelweg-Bergweg.
Geld voor peuterspeelzalen
De Gemeenteraad heeft besloten het geld van het amendement-Kruse
(¤ 1.361.340) beschikbaar te stellen voor verbetering van de
huisvesting van peuterspeelzalen. Aanvankelijk was het amendement
bedoeld om nieuwe kindplaatsen te creëren, maar de deelgemeenten
hebben geen geld voor de daarbij horende exploitatiekosten.
Huisvesting is in de praktijk een groot probleem, omdat er onvoldoende
locaties zijn of omdat de speelzalen grote opknapbeurten nodig hebben.
Ruim ¤ 513.000 wordt besteed aan éénmalige uitgaven. Over de
besteding van het geld dat structurele financiële consequenties heeft
(¤ 578.919) komt overleg met de deelgemeenten. Het restant wordt
gebruikt voor knelpunten van toekomstige speelzalen en voorscholen.
Synopsis `Rotterdam in de Tweede Wereldoorlog'
De Gemeenteraad heeft met instemming kennisgenomen van de synopsis
voor de geschiedschrijving van Rotterdam in de Tweede Wereldoorlog,
die op verzoek van de raad wordt gemaakt. De auteur is dr. J.L. van
der Pauw. De hoofdmoot is een dynamisch geschiedverhaal; in de
bijlagen komt een naslaggedeelte. Het centrale thema wordt de
verwoesting en wederopbouw/vernieuwing van Rotterdam in ruime zin,
gezien vanuit de gebieden stedenbouw, politiek, economie en
maatschappij. Naast deze studie komt er een uitgave die speciaal is
gericht op jonge mensen. De vorm waarin dat gebeurt wordt nog
overwogen.
Bestuursovereenkomst Wonen
De Gemeenteraad heeft de Bestuursovereenkomst Wonen Rotterdam 2002-
2003- 2004 goedgekeurd. In de overeenkomst staan heldere afspraken
over de verdeling van taken en verantwoordelijkheden tussen gemeente
en corporaties op het gebied van wonen, waaronder de verkoop van
huurwoningen, de verhuiskostenvergoeding, de aanpak in onveilige
wijken, woonruimteverdeling en ouderenhuisvesting. De overeenkomst is
een mijlpaal in de samenwerking tussen de woningbouwcorporaties en de
gemeente Rotterdam. De bestuursovereenkomst loopt tot 31 december 2004
en is concreter en ambitieuzer dan het convenant dat de partijen in
1997 sloten. De vastgelegde afspraken geven de corporaties en de
gemeente meer houvast.
Overeenkomst `De Nederlandsche Bank'
De Gemeenteraad heeft besloten een ontwikkelingsovereenkomst aan te
gaan met Vof de Boompjes voor het project `De Nederlandsche Bank'. Het
plan bestaat uit de herontwikkeling van het monumentale deel van de
Nederlandsche Bank aan de Terwenakker, een kantoortoren van 75 m. op
het niet-monumentale deel van de bank, een woontoren van 75 m. (ca. 37
appartementen) boven het monumentale deel van de bank en een
ondergrondse parkeergarage. SP en Stadspartij stemden tegen de
overeenkomst. De gemeente is opdrachtgever voor de garage en gaat die
ook exploiteren. De raad heeft daarvoor een krediet van ¤ 36,9
miljoen beschikbaar gesteld. GroenLinks en SP stemden tegen het
kredietvoorstel.
Regeling verhuiskostenvergoeding
Bewoners die hun huis uit moeten in verband met sloop door
stadsvernieuwing krijgen een verhuiskostenvergoeding van ¤
3.650,-. Als het om huizen gaat die de gemeente aankoopt betaalt de
gemeente de vergoeding; bij huizen van corporaties of het
woningbedrijf Rotterdam draagt de gemeente ¤ 454,- bij aan het
totale bedrag. Dit is het resultaat van uitvoerige onderhandelingen
tussen de gemeente en de corporaties. De vorige regeling, die in feite
gold tot 2001, is met terugwerkende kracht met een jaar verlengd. Voor
de financiële gevolgen daarvan heeft de raad ¤ 2,36 miljoen
beschikbaar gesteld. Een amendement van de PVDA waarin wordt gevraagd
om een jaarlijkse indexering voor het inflatiepercentage is met
algemene stemmen aangenomen.
Extra toelage voor tweeploegendienst ROTEB
De ROTEB-medewerkers in tweeploegendienst krijgen met ingang van 1
maart een toelage voor onvoorziene en onregelmatige diensten. Voor het
tweeploegenrooster is dat ¤ 45,- per maand, voor het
dagdienstrooster ¤ 12,- per maand. De toelage is een z.g. tak van
diensttoelage, als beloning voor werk met een diensteigen karakter.
Hiermee is de motie-Knol afgedaan.
Beheerplan bruggen, tunnels en sluizen
De Gemeenteraad heeft het beheerplan vastgesteld voor 840 bruggen,
tunnels en sluizen in Rotterdam tot 2006. Het beheer en onderhoud van
deze objecten komen nu structureel op orde en `grote verassingen' in
onderhoud worden voorkomen. De komende jaren zullen
investeringskredieten worden gevraagd voor groot onderhoud of
renovatie van bijvoorbeeld de prinses Irenebrug, de Maastunnel en tal
van andere bruggen en tunnels.
Motie-Kuijper na ruim tien jaar afgedaan
De Gemeenteraad heeft de motie-Kuijper van november 1991 afgedaan. De
motie vroeg onder meer om het gescheiden inzamelen van afval en om de
meest effectieve manier om de gemeentelijke milieugulden uit te geven.
Wat betreft de inzameling van afval zijn in de jaren negentig diverse
maatregelen genomen, zoals de renovatie van de
afvalverbrandingsinstallatie aan de Brielselaan, de nota
afvalmanagement en het besluit geen GFT-afval voor de hoogbouw in te
zamelen vanwege de geringe effectiviteit. Naar de letter van de motie
is het niet gelukt om een integraal instrument voor de besteding van
de milieugulden te ontwikkelen. Het gedachtegoed van de motie is
inmiddels wel vast onderdeel van het milieubeleid geworden. Met de
vaststelling van het Rotterdams Milieuperspectief voor de komende
jaren is kosteneffectiviteit van het beleid een belangrijk leidend
beginsel.
Biologische producten in gemeentelijke bedrijfsrestaurants
Minimaal 20% van het assortiment van de bedrijfsrestaurants van de
gemeentelijke diensten moet bestaan uit biologische producten. Dit is
het resultaat van een proef die is gedaan met biologische catering in
het bedrijfsrestaurant van het stadhuis. Aanleiding voor deze proef
was de motie-Van Muijen, die de raad heeft afgedaan. De proef is in
juli 2001 genomen en in september vorig jaar geëvalueerd. Hieruit is
naar voren gekomen dat het merendeel van de gasten van het
bedrijfsrestaurant het een goed idee vindt, de smaak waardeert en
bereid is meer te betalen voor een biologische lunch. De biologische
voedingsmiddelen worden centraal ingekocht en begeleid door een
zogenoemd categorieteam.
Voortgangsrapportage bestrijding sociaal isolement en armoede
Uit de voortgangsrapportage van het uitvoeringsprogramma bestrijding
van armoede en sociaal element blijkt dat de plannen en activiteiten
voor een groot deel zijn uitgevoerd of op schema liggen. Alleen de
organisatie en uitvoering van de nieuwe aanpak voor
schuldhulpverlening zijn bij de verwachtingen achtergebleven. De
voortgangs-rapportage beschrijft de activiteiten die in de zeven
deelprogramma's zijn opgezet en uitgevoerd. Uit het laatste onderzoek
`Rond of Rood?-2000' is gebleken dat het gemeentelijk armoedebeleid
effect heeft.
Het kwijtscheldingsbeleid en de verstrekking van bijzondere
uitkeringen levert huishoudens met een minimuminkomen gemiddeld ¤
467,- per jaar op, een stijging van het vrij besteedbare inkomen van
9%. Het aantal huishoudens met schulden is met 12% gedaald ten
opzichte van de vorige meting (toen 72%). De Gemeenteraad heeft bij de
bespreking van de rapportage besloten om voortaan ook een (buffet)kast
te vergoeden in het kader van de regeling duurzame gebruiksgoederen.
De motie van SP en Stadspartij om met ingang van het schooljaar
2002-2003 interventieteams te laten starten t.b.v. kinderen in
achterstandsgezinnen en het daarvoor benodigde budget te laten
reserveren kreeg geen steun van de overige partijen en haalde het dus
niet.
Raad geeft aanzet tot beleidskader Opvoedingsondersteuning
De Gemeenteraad heeft een aanzet gegeven voor de ontwikkeling van een
beleidskader voor opvoedingsondersteuning in Rotterdam. Uitgangspunt
is dat er een dekkende pedagogische basisinfrastructuur in de gemeente
dient te zijn. Opvoedingsondersteuning voor ouders en (mede-)
opvoeders van kinderen en jongeren (van 0 tot 18 jaar) in een
doorgaande lijn is een belangrijk doel van de voorgestelde
basisinfrastructuur. Overigens worden ouders/opvoeders steeds als
eerst verantwoordelijken voor de opvoeding gezien. De raad heeft er
voor gekozen aan te sluiten bij de bestaande structuren, omdat veel
ouders en opvoeders die nu ook al weten te vinden.
Om een doorgaande lijn te realiseren en hiaten tussen gedwongen en
vrijwillige ondersteuning te dichten moet er samenwerking, samenhang
en afstemming worden georganiseerd met de deelgemeenten, stadsregio en
justitie. Dit was ook de strekking van de motie van de
collegepartijen, die met algemene stemmen is aangenomen. Voor eind
2002 komt er een uitwerking van de dekkende pedagogische
basisinfractructuur tot concept bestuurlijke arrangementen tussen de
betrokken overheden. Er komt ook een financiële meerjarenplanning.
Voor de besteding van de ¤ 250.000,- van het amendement-Geluk
komt binnenkort een bestedingsvoorstel. De uitwerking gebeurt in goed
overleg met de GGD, de Dienst Stedelijk Onderwijs en SISA (stedelijk
instrument sluitende aanpak).
Zakelijke parkeerkaart voor bezoekers
De Gemeenteraad heeft besloten een zakelijke bezoekerskaart voor
parkeren in te voeren. Met deze kaart, die vooraf bij Stadstoezicht in
eenheden van 25 stuks te koop is, kan men gedurende twee uur op straat
parkeren. De klant noteert op de voorkant de datum en het
begintijdstip van parkeren en legt dan de kaart zichtbaar op het
dashboard van zijn auto. Voor parkeren in de deelgemeenten kost de
kaart ¤ 2,50 (¤ 1,25 per uur) en in het centrumgebied ¤
5 (¤ 2,50 per uur). Met deze parkeerkaart wil de raad tegemoet
komen aan de wens van het bedrijfsleven en burgers naar zo'n product.
De fractie JOOP stemde tegen het voorstel.
Raad geeft opdracht voorstel multiculturele manifestatie
De Gemeenteraad besloten opdracht te geven voor het voorbereiden van
een inhoudelijk voorstel om over een aantal jaren een grote
manifestatie te houden. Het definitieve besluit volgt later. Het gaat
om een festival dat de hele stad en alle culturele instellingen in
actie brengt om de verschillen en overeenkomsten van de culturen van
Rotterdam te tonen, dat brede bevolkingsgroepen met cultuur in
aanraking brengt en dat een bijdrage moet leveren aan de beantwoording
van de vraag hoe de toekomst van de stad eruit ziet en welke invloed
het gemeentebestuur daarop kan en wil hebben. De manifestatie zou
moeten duren van de zomer tot en met december van - wellicht - het
jaar 2005.
De raad hield een debat over het cultuurbeleid naar aanleiding van de
motie-Van der Heijden, die hiermee is afgedaan. Bij het beleid in de
komende jaren gaat het om cultuur- én kunstbeleid. Daarbij moet
rekening worden gehouden met de democratische context, jongeren en de
digitalisering van het leven. Blijvend investeren in kunst en cultuur
is noodzakelijk. De raad aanvaardde unaniem de motie-Korthals om een
algemene cultuuronderscheiding in te stellen. Ook de motie van de
coalitiepartijen om de deelraden in staat te stellen lokale
cultuurcentra in bestaande ruimtes te realiseren kreeg algemene steun.
De raad nam ook het amendement-Kneepkens aan, na een wijziging van
wethouder Kombrink, waardoor besloten is een inventarisatie te houden
van vrij- en broedplaatsen voor cultuur.
Gemeenteraad stelt e-programma vast
De Gemeenteraad heeft het e-programma, bedoeld om alle geledingen van
de samenleving actief te laten deelnemen aan de
informatiemaatschappij, vastgesteld. Het programma heeft vijf
speerpunten: informatievaardige burgers, toegerust voor deelname aan
de kennismaatschappij, een actief vestigings- en ondernemingsklimaat
voor ICT-bedrijven, een transparante en interactieve overheid,
innovatief onderwijs en arbeidspotentieel voor de kenniseconomie en
een toekomstvaste telecommunicatie-infrastructuur. Voor uitvoering van
het programma is ¤ 38,52 miljoen beschikbaar. De totale begroting
is ca. ¤ 48,32 miljoen voor de jaren 2000 - 2005. Aanvullende
middelen moeten komen van bedrijfsleven, het rijk en andere fondsen.
De D66-motie om raadsleden ook op hun werkplek in de raadzaal de
beschikking te geven over ICT-faciliteiten is in preadvies genomen.
Aankoop Baristerrein
De Gemeenteraad heeft een krediet van ¤ 84,6 miljoen beschikbaar
gesteld voor de aankoop van het voormalige terrein van de Rotterdamse
Droogdok Maatschappij van de huidige eigenaar, de Baris Groep. Het
terrein heeft een oppervlakte van circa 40 hectare, waarvan circa 11
hectare water en is één van de laatste grote terreinen langs de rivier
dat in particuliere handen is. De raad ziet de aankoop als een
strategische lange termijn investering. Met de naastgelegen Heysehaven
en het aangrenzende Quarantaineterrein komt op termijn een
aaneengesloten rivieroeverlocatie van 80 hectare beschikbaar voor
herontwikkeling tot stedelijk gebied. Het Gemeentelijk Havenbedrijf,
de dienst Stedebouw en Volkshuisvesting en het OntwikkelingsBedrijf
Rotterdam gaan in samenwerking met andere gemeentelijke diensten een
ontwikke-lingsvisie maken voor het grensgebied stad en haven. Pas
daarna wordt besloten over een eventuele aanwijzing van het
Baristerrein tot rijksmonument en beschermd stadsgezicht. Tegen
stemden vier leden van de VVD, de Stadspartij en de SP.
Aankoop en overeenkomst voor ontwikkeling Laurenskwartier
De Gemeenteraad heeft - met de stem van PvdA-raadslid Motta tegen -
een krediet van ¤ 14.974.747 beschikbaar gesteld voor de aankoop
van het oude KNP-gebouw aan de Botersloot en omgeving. De
telefooncentrale blijft in het gebouw; bij herontwikkeling kunnen nog
ca. 100 woningen worden gebouwd. De locatie is belangrijk voor de
herontwikkeling van het Laurenskwartier. Dat zelfde geldt voor de
overeenkomst voor projectontwikkeling van de Ichthuslocatie, waarmee
de raad heeft ingestemd. Het plan is één van de eerste
woningbouwprojecten in het Laurenskwartier, met onder meer ca. 148
woningen, een binnentuin, een parkeerkelder en commerciële functies.
De raad is akkoord gegaan met het feit dat een deel van het plan een
bouwhoogte van 35 m. heeft. In het Laurenskwartier mag incidenteel
hoger worden gebouwd dan 25 m.