AutoRai
1-3-2002
Hondas highlights op de internationale Salon van Genève
's Werelds grootste motorenfabrikant Honda is op de internationale Salon van Genève prominent aanwezig met vooruitstrevende technologie op het gebied van brandstofverbruik en uitlaatgasemissies.
Eén van de hoofdattracties op stand 4151 in hal 4 is de Dualnote
conceptcar met een IMA (hybride) V6-aandrijving met een uiteindelijk
vermogen van 400 pk. Ook de succesvol geïntroduceerde Jazz is te
bewonderen, evenals de nieuwe CR-V. Bovendien kan het publiek in
Genève kennismaken met de nieuwe Civic CTDi, de moderne turbodiesel
van Honda. Voor de zeer sportieve noot zorgen de S2000 en NSX, alsook
de door Honda-techniek aangedreven Formule 1-wagens van BAR en Jordan
èn CART champcars.
De nieuwe Jazz, CR-V, Civic en Stream vertegenwoordigen de jongste
Honda-generatie op het gebied van geavanceerde veiligheidstechniek. In
het eigen veiligheidscentrum in Tochigi (Japan) zijn deze modellen
onderworpen aan uiterst zware beproevingen, om vooruit te kunnen lopen
op de strengste internationale normen. Dat resulteerde onder andere in
de beste veiligheidsscore voor voetgangers ooit binnen de EuroNCAP
crashtest criteria. Ook op het gebied van verbruik en emissies laat
Honda vooruitstrevende technologie zien, onder meer in de moderne
IMA-, i-VTEC- en i-DSI-motoren. Maar zoals Honda-president Hiroyuki
Yoshino vorig jaar in Frankfurt al opmerkte, is het streven naar
motorische doelmatigheid niet alleen gericht op benzinekrachtbronnen.
Honda verdiept zich op korte termijn ook steeds meer in de
dieseltechnologie; de Civic CTDi 1,7-liter turbodiesel is hiervan een
exponent en later dit jaar zal Honda haar nieuwe Accord met eigen
dieselaandrijving voorstellen. Maar Honda gelooft vooral in
alternatieve motorisering zoals de Honda IMA (Integrated Motor Assist)
hybride-aandrijving. Met deze aandrijving zijn in Japan en Amerika al
twee modellen in de showrooms te koop: de futuristisch ogende Insight,
een 2-zits coupé, (ook in Engeland op de markt) en de Civic 4-deurs.
Op de Honda stand: Dualnote - toekomsttechnologie voor vandaag De Dualnote conceptcar met IMA V6-aandrijving wordt in Genève ongetwijfeld een belangrijke publiekstrekker. De schijnbare tegenstelling van hoge snelheid en laag verbruik is in de Dualnote juist een uitstekende combinatie: ondanks een potentieel vermogen van maar liefst 400 pk verbruikt deze conceptcar volgens het EU-gemiddelde slechts 5,5 l/100 km (18,2 km/l). De vorige herfst in Tokio geïntroduceerde Dualnote maakt in Genève zijn Europese debuut. Het gaat om een vierpersoons model dat gebruik maakt van Hondas hybride-technologie IMA (Integrated Motor Assist). De door Honda zelf ontwikkelde eenheid van hybride-motor-transmissie levert enorme kracht bij een tegelijkertijd efficiënt gebruik van de aardse energiebronnen. IMA is een verfijnde variant van het Civic-hybride-systeem. De unit combineert een 3,5-liter V6 i-VTEC-motor met een elektromotor/generator. In combinatie met de extra frontmotor levert dit powerpakket een indrukwekkende 400 pk. Bovendien is het ultramoderne onderstel van de Dualnote uitgerust met ATTS (Active Torque Transfer System) voor stabieler bochtgedrag, en met het VSA-systeem voor optimale onderdrukking van de G-krachten.
Overigens zijn de hybride-aandrijvingen een tussenstap naar wat
volgens Honda op langere termijn de toekomst zal zijn: de
brandstofcel. Ook hieraan wordt hard gewerkt. Hondas nieuwste versie,
de FCX-V4, benadert met steeds compactere techniek, een topsnelheid
van 140 km per uur en een actieradius van 300 km een werkbaar model
voor massaproductie. In Japan en Amerika wordt al uitgebreid getest op
de openbare weg. Naar verwachting komt er een productiemodel met
brandstofcel van Honda op de markt in 2003.
Op de stand: Honda NSX / NSX-T de legende in een vernieuwd design
De 280 pk onder de motorkap van de Honda NSX leveren bij 7300 t/min
een fascinerende sound. Deze lichtgewicht sportwagen, de eerste waarin
op grote schaal aluminiumlegeringen toepassing hebben gevonden, blijft
zijn tijd vooruit. De NSX heeft een facelift ondergaan die de
aërodynamische eigenschappen en daarmee het rijkarakter nog meer ten
goede komen.
Op de stand: Honda S2000 exclusief roadster-plezier met 240 pk
Tweeënhalf jaar na de marktintroductie van de S2000 is deze roadster
subtiel gemodificeerd om zijn aantrekkelijkheid en uitgesproken
sportieve karakter nogmaals te accentueren. De S2000 is, met zijn
middenvoor geplaatste, 240 pk tweeliter krachtbron en
achterwielaandrijving, het schoolvoorbeeld van de modern
geïnterpreteerde klassieke sportwagen. Hoe dynamisch en stijlvol zijn
carrosseriedesign is, toont de S2000 niet alles zomers open of met
elektrisch bediende softtop in de zomer, maar ook met uiters
stijlvolle (optionele) hardtop voor de winterse dagen.