AutoRai


1-3-2002

Hondas highlights op de internationale Salon van Genève

's Werelds grootste motorenfabrikant Honda is op de internationale Salon van Genève prominent aanwezig met vooruitstrevende technologie op het gebied van brandstofverbruik en uitlaatgasemissies.

Eén van de hoofdattracties op stand 4151 in hal 4 is de Dualnote conceptcar met een IMA (hybride) V6-aandrijving met een uiteindelijk vermogen van 400 pk. Ook de succesvol geïntroduceerde Jazz is te bewonderen, evenals de nieuwe CR-V. Bovendien kan het publiek in Genève kennismaken met de nieuwe Civic CTDi, de moderne turbodiesel van Honda. Voor de zeer sportieve noot zorgen de S2000 en NSX, alsook de door Honda-techniek aangedreven Formule 1-wagens van BAR en Jordan èn CART champcars.

De nieuwe Jazz, CR-V, Civic en Stream vertegenwoordigen de jongste Honda-generatie op het gebied van geavanceerde veiligheidstechniek. In het eigen veiligheidscentrum in Tochigi (Japan) zijn deze modellen onderworpen aan uiterst zware beproevingen, om vooruit te kunnen lopen op de strengste internationale normen. Dat resulteerde onder andere in de beste veiligheidsscore voor voetgangers ooit binnen de EuroNCAP crashtest criteria. Ook op het gebied van verbruik en emissies laat Honda vooruitstrevende technologie zien, onder meer in de moderne IMA-, i-VTEC- en i-DSI-motoren. Maar zoals Honda-president Hiroyuki Yoshino vorig jaar in Frankfurt al opmerkte, is het streven naar motorische doelmatigheid niet alleen gericht op benzinekrachtbronnen. Honda verdiept zich op korte termijn ook steeds meer in de dieseltechnologie; de Civic CTDi 1,7-liter turbodiesel is hiervan een exponent en later dit jaar zal Honda haar nieuwe Accord met eigen dieselaandrijving voorstellen. Maar Honda gelooft vooral in alternatieve motorisering zoals de Honda IMA (Integrated Motor Assist) hybride-aandrijving. Met deze aandrijving zijn in Japan en Amerika al twee modellen in de showrooms te koop: de futuristisch ogende Insight, een 2-zits coupé, (ook in Engeland op de markt) en de Civic 4-deurs.

Op de Honda stand: Dualnote - toekomsttechnologie voor vandaag De Dualnote conceptcar met IMA V6-aandrijving wordt in Genève ongetwijfeld een belangrijke publiekstrekker. De schijnbare tegenstelling van hoge snelheid en laag verbruik is in de Dualnote juist een uitstekende combinatie: ondanks een potentieel vermogen van maar liefst 400 pk verbruikt deze conceptcar volgens het EU-gemiddelde slechts 5,5 l/100 km (18,2 km/l). De vorige herfst in Tokio geïntroduceerde Dualnote maakt in Genève zijn Europese debuut. Het gaat om een vierpersoons model dat gebruik maakt van Hondas hybride-technologie IMA (Integrated Motor Assist). De door Honda zelf ontwikkelde eenheid van hybride-motor-transmissie levert enorme kracht bij een tegelijkertijd efficiënt gebruik van de aardse energiebronnen. IMA is een verfijnde variant van het Civic-hybride-systeem. De unit combineert een 3,5-liter V6 i-VTEC-motor met een elektromotor/generator. In combinatie met de extra frontmotor levert dit powerpakket een indrukwekkende 400 pk. Bovendien is het ultramoderne onderstel van de Dualnote uitgerust met ATTS (Active Torque Transfer System) voor stabieler bochtgedrag, en met het VSA-systeem voor optimale onderdrukking van de G-krachten.

Overigens zijn de hybride-aandrijvingen een tussenstap naar wat volgens Honda op langere termijn de toekomst zal zijn: de brandstofcel. Ook hieraan wordt hard gewerkt. Hondas nieuwste versie, de FCX-V4, benadert met steeds compactere techniek, een topsnelheid van 140 km per uur en een actieradius van 300 km een werkbaar model voor massaproductie. In Japan en Amerika wordt al uitgebreid getest op de openbare weg. Naar verwachting komt er een productiemodel met brandstofcel van Honda op de markt in 2003.

Op de stand: Honda NSX / NSX-T de legende in een vernieuwd design De 280 pk onder de motorkap van de Honda NSX leveren bij 7300 t/min een fascinerende sound. Deze lichtgewicht sportwagen, de eerste waarin op grote schaal aluminiumlegeringen toepassing hebben gevonden, blijft zijn tijd vooruit. De NSX heeft een facelift ondergaan die de aërodynamische eigenschappen en daarmee het rijkarakter nog meer ten goede komen.

Op de stand: Honda S2000 exclusief roadster-plezier met 240 pk Tweeënhalf jaar na de marktintroductie van de S2000 is deze roadster subtiel gemodificeerd om zijn aantrekkelijkheid en uitgesproken sportieve karakter nogmaals te accentueren. De S2000 is, met zijn middenvoor geplaatste, 240 pk tweeliter krachtbron en achterwielaandrijving, het schoolvoorbeeld van de modern geïnterpreteerde klassieke sportwagen. Hoe dynamisch en stijlvol zijn carrosseriedesign is, toont de S2000 niet alles zomers open of met elektrisch bediende softtop in de zomer, maar ook met uiters stijlvolle (optionele) hardtop voor de winterse dagen.