BedrijfsautoRAI


1-3-2002

Freightliner trucks nu standaard met motor en versnellingsbak van DaimlerChrysler

Freightliner, de Amerikaanse bedrijfswagendochter van DaimlerChrysler, heeft onlangs haar nieuwe programma Business Class M2 gepresenteerd. Deze nieuwe lijn trucks lost de huidige generatie Business Class voertuigen af, waarmee Freightliner in 1991 haar entree maakte op de markt voor distributietrucks in het middelzware segment. Inmiddels zijn er meer dan 180.000 exemplaren van deze eerste generatie verkocht.

Primeur is dat Freightliner voor het eerst seriematig componenten zoals motoren en transmissies uit het DaimlerChrysler-programma gebruikt. De nieuwe Freightliner M2 is daarmee, net als de recent geïntroduceerde Mercedes-Benz Axor, een volgend voorbeeld van het consequent gebruiken van de synergiemogelijkheden binnen de divisie bedrijfswagens. Naast de recent doorgevoerde bijstelling naar beneden van het kostenpatroon in het kader van de in oktober 2001 aangekondigde herstructurering, zal ook de nieuwe Business Class M2 een bijdrage leveren aan een verbetering van het resultaat van Freightliner, aldus Dr. Eckhard Cordes, lid van de raad van bestuur van DaimlerChrysler AG en verantwoordelijk voor de bedrijfswagendivisie.
Het nieuwe Freightliner programma wordt standaard geleverd met de vier- en zescilinder lijnmotoren uit de serie 900, zoals geproduceerd in de Mannheimer motorenfabriek van DaimlerChrysler. Deze motoren hebben zich inmiddels bewezen in Mercedes-Benz trucks, bussen en Unimog. De viercilinder versie met een inhoud van 4,3 liter levert vermogens van 110 tot 130 kW, de zescilinder met 6,3 liter inhoud van 140 kW tot 220 kW. Het elektronisch geregelde motormanagement en de moderne hogedrukinspuiting door middel van het PLD-systeem (Pumpe-Leitung-Düse) staan garant voor een laag brandstofverbruik en lage emissiewaarden. De gesynchroniseerde zesversnellingsbak met hydraulisch bediende koppeling biedt nog meer comfort in het distributievervoer. Als alternatief zijn de nieuwe Freightliners ook te leveren met motoren en versnellingsbakken van Amerikaanse producenten.

De nieuwe Freightliner Business Class M2 is bestemd voor het totale distributievervoer; van de aflevering van levensmiddelen tot de inzet voor autotransport. De trucks hebben onder meer een volledig nieuw ontwikkelde cabine uit aluminium. Het resultaat is een hoog nuttig laadvermogen en een laag brandstofverbruik. Deze gunstige eigenschappen worden gecombineerd met een onderhoudsinterval die op kan lopen tot 30.000 km.

De nieuwe truck beleeft zijn tentoonstellingspremière op de Mid America Trucking Show, die van 21 tot 23 maart 2002 in Louisville wordt gehouden. De productie loopt medio dit jaar aan in de fabriek in Mt. Holly/North Carolina.

Het marktaandeel van Freightliner in de Verenigde staten bedroeg eind 2001 27,3 % (Class 6/7); een stijging van 2,9 % vergeleken met het jaar daarvoor. Hiermee is Freightliner, marktleider in de hoogste gewichtsklasse, inmiddels opgeklommen tot de op één na grootste aanbieder in het middelzware segment.