BedrijfsautoRAI
1-3-2002
Freightliner trucks nu standaard met motor en versnellingsbak van
DaimlerChrysler
Freightliner, de Amerikaanse bedrijfswagendochter van DaimlerChrysler,
heeft onlangs haar nieuwe programma Business Class M2 gepresenteerd.
Deze nieuwe lijn trucks lost de huidige generatie Business Class
voertuigen af, waarmee Freightliner in 1991 haar entree maakte op de
markt voor distributietrucks in het middelzware segment. Inmiddels
zijn er meer dan 180.000 exemplaren van deze eerste generatie
verkocht.
Primeur is dat Freightliner voor het eerst seriematig componenten
zoals motoren en transmissies uit het DaimlerChrysler-programma
gebruikt. De nieuwe Freightliner M2 is daarmee, net als de recent
geïntroduceerde Mercedes-Benz Axor, een volgend voorbeeld van het
consequent gebruiken van de synergiemogelijkheden binnen de divisie
bedrijfswagens. Naast de recent doorgevoerde bijstelling naar beneden
van het kostenpatroon in het kader van de in oktober 2001
aangekondigde herstructurering, zal ook de nieuwe Business Class M2
een bijdrage leveren aan een verbetering van het resultaat van
Freightliner, aldus Dr. Eckhard Cordes, lid van de raad van bestuur
van DaimlerChrysler AG en verantwoordelijk voor de
bedrijfswagendivisie.
Het nieuwe Freightliner programma wordt standaard geleverd met de
vier- en zescilinder lijnmotoren uit de serie 900, zoals geproduceerd
in de Mannheimer motorenfabriek van DaimlerChrysler. Deze motoren
hebben zich inmiddels bewezen in Mercedes-Benz trucks, bussen en
Unimog. De viercilinder versie met een inhoud van 4,3 liter levert
vermogens van 110 tot 130 kW, de zescilinder met 6,3 liter inhoud van
140 kW tot 220 kW. Het elektronisch geregelde motormanagement en de
moderne hogedrukinspuiting door middel van het PLD-systeem
(Pumpe-Leitung-Düse) staan garant voor een laag brandstofverbruik en
lage emissiewaarden. De gesynchroniseerde zesversnellingsbak met
hydraulisch bediende koppeling biedt nog meer comfort in het
distributievervoer. Als alternatief zijn de nieuwe Freightliners ook
te leveren met motoren en versnellingsbakken van Amerikaanse
producenten.
De nieuwe Freightliner Business Class M2 is bestemd voor het totale
distributievervoer; van de aflevering van levensmiddelen tot de inzet
voor autotransport. De trucks hebben onder meer een volledig nieuw
ontwikkelde cabine uit aluminium. Het resultaat is een hoog nuttig
laadvermogen en een laag brandstofverbruik. Deze gunstige
eigenschappen worden gecombineerd met een onderhoudsinterval die op
kan lopen tot 30.000 km.
De nieuwe truck beleeft zijn tentoonstellingspremière op de Mid
America Trucking Show, die van 21 tot 23 maart 2002 in Louisville
wordt gehouden. De productie loopt medio dit jaar aan in de fabriek in
Mt. Holly/North Carolina.
Het marktaandeel van Freightliner in de Verenigde staten bedroeg eind
2001 27,3 % (Class 6/7); een stijging van 2,9 % vergeleken met het
jaar daarvoor. Hiermee is Freightliner, marktleider in de hoogste
gewichtsklasse, inmiddels opgeklommen tot de op één na grootste
aanbieder in het middelzware segment.