BedrijfsautoRAI
1-3-2002
Renault Trafic nu ook in L2
De nieuwe Renault Trafic is vanaf maart 2002 ook leverbaar in een L2
uitvoering. Daarbij is de lengte van deze succesvolle bestelauto met
40 cm toegenomen wat resulteert in een laadvolume dat bijna 1 m3
groter is. Dit alles bij gelijkblijvende verbruiks- en
onderhoudscijfers, die toch al tot de laagste in zijn klasse
behoorden.
Toen de nieuwe Renault Trafic met zn krachtig en origineel design
halverwege 2001 op de markt werd gebracht verving deze de auto waarvan
er sinds 1980 meer dan 930.000 zijn gemaakt. Sinds de introductie is
de nieuwe Trafic leverbaar in een bestelversie (goederenvervoer) en
speciaal omgebouwde versies, zoals bijvoorbeeld de in Nederland zeer
populaire dubbele cabine, allen in de L1 uitvoering. De gesloten
bestelversie is vanaf maart nu ook leverbaar in een L2-uitvoering. Het
aanbod zal in de loop van 2002 worden uitgebreid met de combi en de
platform cabine versies.
De nieuwe Renault Trafic ziet er gedurfd uit door zijn dynamische vorm
en oogt robuust door de vele beschermingselementen. Daarmee past de
auto in de lijn van de heersende trend waarin gebroken wordt met de
traditionele normen voor bedrijfsautos. Zo heeft hij nieuwe
turbodieselmotoren met common rail-technologie, een zesversnellingsbak
die gebaseerd is op die van de Laguna, hoogstaande veiligheids- en
comfortuitrustingen en een kilometerkostprijs van het laagste niveau
in zijn klasse. De nieuwe Trafic kan beschouwd worden als de nieuwe
referentie in het segment van de compacte bestelautos (max.
toelaatbaar gewicht (GVW) tussen 2 en 2,8 ton) kunnen worden.
Een uitgesproken en duidelijke stijl voor professioneel gebruik
Door zijn duidelijke en uitgesproken stijl geeft de nieuwe Trafic een
dynamische, maar ook solide indruk en breekt hij met de klassieke
geldende normen voor bedrijfsautos. Hij is modern en gewaagd door de
voorover hellende voorkant en de strakke lijnen. Bovendien geeft hij
een veilige indruk door de overlappende flankbeschermingen en de
massieve bumper waarbij rekening is gehouden met de eisen voor
professioneel gebruik.
De toegang tot de bestuurdersplaats, waarvan de ergonomie aangepast is
aan comfort en efficiëntie, is gemakkelijker geworden dankzij een
bestuurdersruimte die een jumbo effect heeft gekregen, maar wat geen
negatieve invloed op de totale hoogte van de auto heeft gehad.
Een optimale laadruimte wordt gegarandeerd door brede portieren en 1 of 2 zijschuifdeuren van één meter breed, een extra lage drempel van 54 cm en de strakke verticale flanken van de auto, wat dé garantie is voor een perfect rechthoekige laadruimte achterin. De achterdeuren van de versie L2H1 (lange wielbasis) kunnen tot op 270° worden geopend.
De auto past in de lijn van de Kangoo trend door de look van de grote
koplampen, de verticaal geplaatste achterlichten en de markante
wielkuipen. De nieuwe Trafic werd ontworpen en getekend door de
Afdeling Industrieel Design van Renault en ontwikkeld door de afdeling
engineering van de Divisie Bedrijfsautos van Renault (DVU) in Villiers
St Frédéric in de omgeving van Parijs.
Een gebruiksvoorwerp dat is afgestemd op iedere behoefte
De nieuwe Trafic is een concurrent van de Volkswagen Transporter, de
korte Ford Transit, de Mercedes Vito en de 4m3-versie van de Fiat
Scudo, Citroën Jumpy en Peugeot Expert. Hij zal in 2001 in eerste
instantie verkrijgbaar zijn in meer dan 33 varianten met twee
wielbases (3098 of 3498 mm), twee laadvermogens (1000 en 1200 kg) en
drie typen carrosserieën (bestelauto, combi en platform cabine), om zo
veel mogelijk afgestemd te zijn op de eisen van de verschillende
klanten. Vanaf eind 2002 kan hij tevens in een tweede hoogte worden
geleverd.
De nieuwe Trafic is bestemd voor velerlei gebruik en wordt dan ook op
de markt gebracht in de daarvoor meest geschikte maten. In de L1H1
versie, gesloten of met (gedeeltelijk) ramen, biedt de bestelauto een
nuttig volume van 5m3, een laadruimte met een lengte van 2,41 m en een
binnenhoogte van 1,38 m. De verlengde versie L2H1 heeft een nuttig
volume van 5,9 m3 door de 40 cm nuttige extra lengte, zodat er drie
Euro-pallets in passen. De nieuwe Trafic kan optioneel onder andere
worden uitgerust met een systeem voor mobiele bevestigingspunten,
waarmee iedere lading perfect kan worden vastgemaakt.
De combi, die verkrijgbaar is in twee lengten en zelfs in een versie
met gedeeltelijk ramen (alleen in de voorste panelen), is bovendien
leverbaar met 2, 3, 5, 6, 8 of 9 plaatsen en voorzien van uitneembare
banken en een achterbank die opgevouwen en opgeklapt kan worden,
waardoor de ruimte uiterst moduleerbaar is. In de uitvoering met 9
plaatsen blijft het nuttig volume voor de L1H1 van bijna 1,2 m3 tot
aan het plafond, behouden.
Het nieuwe Trafic gamma
Versie Bestelauto Combi Platform cabine
L1H1 gesloten of (gedeeltelijk) met ramen 1000/1200 kg L2H1* gesloten
1200 kg L1H1* 9 pers. met ramen of 6 pers. met ramen in voorste
panelen 1000/1200 kg L2H1**9 persoons 1200kg L2H1** 1200 kg
1.9 dCi 82 pk (60 kW) Euro 2000
1.9 dCi 100 pk (74 kW) Euro 2000
2.0 16v 120 pk (88 kW) Euro 2000 *
Leverbare versies * Leverbaar vanaf maart 2002 ** Leverbaar vanaf
midden 2002
De platform cabine versie is uitermate geschikt voor extra
aanpassingen zoals koelautos en volumevervoer en kan zelfs tot camper
worden omgebouwd. Daarmee vormt de nieuwe Trafic een perfecte
aanvulling op het gamma bedrijfsautos van Renault, dat al bestond uit
de Kangoo Express, de Kangoo Express Grand Volume en de Master in vele
uitvoeringen.
Het interieur van de nieuwe Trafic biedt vernuftig comfort
Het functionele dashboard van de Trafic heeft talrijke opbergvakken
die afgestemd zijn op verschillende beroepen en is een combinatie van
strak design, comfort en gebruiksgemak.
Het interieur van de nieuwe Trafic lijkt vanwege de ergonomie sterk op
dat van een monospace. Het biedt standaard:
* een dashboardkap die voorkomt dat documenten in de voorruit
weerspiegelen,
* een in diepte verstelbaar stuur,
* 2 plankjes onder het instrumentenpaneel en onder het
dashboardkastje,
* een kaarthouder,
* 2 bekerhouders,
* een verplaatsbare asbak (bekend van de Espace),
* een verlicht dashboardkastje, (waarin twee flessen van 1 ½ liter
passen), dat bovendien gekoeld is als de auto voorzien is van
aircoconditioning.
Om ergonomische redenen is de versnellingspook op het dashboard
geplaatst (vrije doorgang naar de laadruimte) en bevat ieder
voorportier een grote opbergbak met flessenhouders.
Een bedrijfsauto met het comfort van een personenauto
De nieuwe Trafic biedt standaard bijzonder veel comfortuitrustingen:
* stuurbekrachtiging
* centrale portiervergrendeling met FM-afstandsbediening
* zonwerend glas
* in hoogte verstelbare bestuurderstoel,
* in diepte verstelbaar stuur,
* naafafdekking van de velg met logo,
* recirculatiestand van de ventilatie,
* en kunstoffen bescherming van de zijkant van de laadruimte.
Dit kan onder andere worden aangevuld met de volgende opties:
* achterruitwisser en verwarmde achterruit
* elektrisch bedienbare ramen en buitenspiegels
* airconditioning in combinatie met een warmtewerende voorruit
* Carminat navigatiesysteem met verkeersinformatiefunctie
* autoradios met cassettespelers of CD-spelers
* een verwarmbare bestuurderstoel
* een in hoogte verstelbare bijrijdersstoel
* een verwarmbare voorruit
* mistlampen
* een voorbereiding voor de inbouw van een mobiele telefoon.
Ook is er een belangrijke nieuwe functie: voortaan houdt het
navigatiesysteem rekening met de verkeersinformatie afkomstig van
FM-zenders met RDS-TMC (Radio Data System - Traffic Message Channel)
codeersystemen. De gebruiker wordt dus constant op de hoogte gehouden
van de verkeerssituatie (files, wegwerkzaamheden, ongelukken, enz.) en
krijgt een alternatieve route aangeboden. Het 16/9 hoge resolutie
kleurenscherm, dat de informatie weergeeft, is op het middengedeelte
van het dashboard gemonteerd. Door een nieuwe indeling van het
bedieningspaneel is het eenvoudiger geworden om de bestemming in te
voeren en met de computer te converseren.
Op het gebied van de anti-diefstalbeveiliging is er bijzondere
aandacht besteed aan de stuurkolom, het reservewiel, dat optioneel
beschermd kan worden door een gecodeerde moer, en aan de sloten, die
op geen enkele manier opengehaakt kunnen worden. Aangevuld met de
standaard robuuste vergrendeling en optioneel verkrijgbare dubbele
vergrendeling en een alarmsysteem, geeft de nieuwe Trafic geen
aanleiding tot ongerustheid.
Krachtige en zuinige motoren
Ook de motoren vormen een belangrijk aspect op de bedrijfsautomarkt.
De Trafic wordt vanaf de lancering geleverd met de nieuwe
turbodieselmotoren 1.9 dCi met 82 en 100 pk en vanaf midden 2002 met
de 2.0 16v benzinemotor met 120 pk. Voorzien van directe inspuiting
met common rail-technologie bieden de turbodiesels veel kracht en
koppel terwijl het brandstofverbruik en de kilometerkostprijs beperkt
blijven. Ze zijn modern en zuinig en voldoen aan de Euro 2000
emissienorm.
De 1.9 dCi ontwikkelt een vermogen van 82 pk (60 KW) bij 3500 t/min en
een maximum koppel van 190 Nm vanaf 2000 t/min. De krachtigste
uitvoering van de 1.9 dCi biedt 100 pk (74 KW) bij 3500 t/min en een
maximum koppel van 240 Nm bij slechts 2000 t/min, waarvan 200 Nm
beschikbaar is vanaf 1500 t/min, een bewijs dat de motor bij lage
toeren ook soepel loopt. Deze motoren verbruiken slechts 7,4 l/100 km
voor de bestelauto en 7,7 l/100 km voor de combiversie bij gemengd
gebruik volgens de Europese norm. Dat houdt in dat een auto met een
brandstoftank van 90 liter een actieradius van bijna 1200 kilometer
heeft.
De 2.0 16v benzinemotor, die zijn sporen al heeft verdiend op
verschillende andere modellen van het Renault gamma (Scénic, Laguna en
Espace), ontwikkelt een vermogen van 120 pk (88 KW) bij 4700 t/min en
een koppel van 190 Nm bij 3750 t/min. Hij verbruikt 9,7 l/100 km km
bij gemengd gebruik volgens de Europese norm.
Motorengamma van de nieuwe Trafic vanaf de marktintroductie
Motortype 1.9 dCi 82 1.9 dCi 100 2.0 16v
Maximaal vermogen 82 pk (60 kW) bij 3500 t/min 100 pk (74 kW) bij 3500
t/min 120 pk (88 kW) bij 4700 t/min
Maximaal koppel 190 Nm bij 2000 t/min 240 Nm bij 2000 t/min 190 Nm bij
3750 t/min
Versnellingsbak Handgeschakeld 5-versnellingen Handgeschakeld
6-versnellingen Handgeschakeld 6-versnellingen
Brandstofverbruik (Gecombineerd gebruik volgens EEG norm) 7,4 l/100
km* 7,4 l/100 km* 9,7 l/100 km
Emissienorm Euro 2000 Euro 2000 Euro 2000 * uitsluitend voor de
bestelauto (7,7 l/100 km voor de combi)
Het motorenaanbod van de nieuwe Trafic zal eind 2002 worden aangevuld
met de nieuwe 2.5 dCi 16v. Deze gloednieuwe G9u-motor ontwikkelt een
maximaal vermogen van 133 pk (98 Kw) bij 3500 t/min en een koppel van
310 Nm bij slechts 2000 t/min. Hij wordt niet alleen gekenmerkt door
een groot vermogen, maar ook door een bescheiden brandstofverbruik:
8,1 l/100 km bij gecombineerd gebruik volgens Europese norm.
Een versnellingsbak met 6 versnellingen die het rijcomfort bevordert, het brandstofverbruik beperkt en akoestisch comfort garandeert
De nieuwe handgeschakelde 6-bak van Renault zal standaard worden gecombineerd met de 1.9 dCi met 100 pk, de 2.5 dCi en de 2.0 16v. Deze versnellingsbak biedt veel voordelen; zo zorgt hij voor een efficiënter gebruik van het potentieel van de dieselmotoren, die al over een ruim koppel beschikken vanaf de laagste toerentallen. Hij zorgt ook voor goed op elkaar aansluitende overbrengingsverhoudingen, waardoor het toerental en dus ook het verbruik en het geluidsniveau beperkt wordt. Korte overbrengingsverhoudingen zorgen namelijk voor een beter gebruik van het motorkoppel, waardoor de auto beter accelereert in de tussenliggende versnellingen.
Ten behoeve van meer akoestisch comfort is vanaf het begin van het
project veel aandacht besteed aan de filtering van het motorgeluid
door middel van een optimale isolatie van de motorruimte, het
interieur, de hemelbekleding en de speciale afstellingen van de
constructie. Gedurende het gehele ontwikkelingsproces werd voor het
berekenen van de constructie en het oplossen van de akoestische
problemen gewerkt met digitale simulaties. De behandeling van het dak
en de plaatsing van de ribben zijn op die manier nauwkeurig bepaald
(berekening van de trillingen).
Ook alle verbindingen tussen de treinen en de carrosserie zijn
voorzien van filterend materiaal dat zorgt voor een betere akoestiek
en een beter wegcontact. Met een snelheid van 60km/uur op een grindweg
(standaard procedure van Renault) wordt een geluidsniveau gemeten van
73 decibel bij de bestelauto en 69 decibel bij de combi. Hiermee
bereiken ze hetzelfde niveau als de beste personenautos.
Een zuinige auto
De klanten van de nieuwe Trafic zullen tevreden zijn met de bijzonder
lage kilometerkostprijs van deze auto. Behalve het lage
brandstofverbruik zijn de onderhoudsintervallen ruimer gespreid. Zo
hoeft een kleine onderhoudsbeurt slechts om de 30.000 km (of om de 2
jaar) te worden uitgevoerd. De motoren en versnellingsbakken zijn
gemaakt om minimaal 250.000 kilometer mee te gaan. De constructie van
de auto is geheel gegalvaniseerd en de holle delen zijn behandeld met
een waslaag. De constructeur geeft dan ook een anticorrosie garantie
van 12 jaar op de nieuwe Trafic.
Daar komt nog bij dat de reparatiekosten voor schade na kleine
aanrijdingen lager zijn. De reparatietijd is vier maal korter geworden
en er raken veel minder onderdelen beschadigd bij een aanrijding met
een snelheid van 15 km/uur (radiateur, langsliggers vóór en achter,
voorschermen en bodemplaat achter blijven onbeschadigd). Hierdoor valt
de nieuwe Trafic in de lagere verzekeringstarieven. Dit geldt vooral
voor de Duitse markt, waar een aanrijding bij 15 km/uur vaak wordt
gebruikt als classificatienorm.
Het hoogste veiligheidsniveau in haar categorie
De nieuwe Trafic heeft op het gebied van veiligheid één van de meest
ambitieuze eisenpakketten. Zo is hij uitgerust met een voortrein die
de auto een haast even hoog niveau van veercomfort en koersvastheid
biedt als de monospaces van het Renault gamma. Dat komt met name door
de bevestiging van een stabilisatorstang met scharnierbevestiging op
de eenheid veer - schokdemper.
Achter zorgt een draaibare achteras met getrokken draagarmen en
panhardstang, naast een uitstekend compromis tussen comfort en
dynamica, dat een kenmerk is van de meeste monospaces, voor een
efficiënte filtering van de trillingen die rijgeluiden veroorzaken.
Het gebruik van lastafhankelijke, hydraulische schokdempers (gekoppeld
aan de variabele flexibiliteit van de vering) zorgt voor een
verbetering van het comfort bij lichte en zware belasting.
Alle versies van de nieuwe Trafic krijgen vier schijfremmen. Vóór zijn
deze geventileerd (met een afmeting van 305(ø)x28 mm) en voorzien van
klauwen met dubbele zuigers met een diameter van 40 en 45 mm. Achter
zijn de schijven (afmeting 280(ø)x12 mm) voorzien van remklauwen met
een automatisch stelmechanisme.
Dit krachtige en efficiënte remsysteem is standaard uitgerust met ABS
met elektronische remkrachtverdeler, waardoor deze auto zich als
referentie in het segment van de compacte bedrijfsautos kan
positioneren. Zo bleek na tests in het testcentrum van Renault in
Aubevoye, waarbij achter elkaar werd geremd met warme remmen, dat een
nieuwe Trafic die 100 km/uur rijdt na maximaal 43 meter stilstaat.
De standaard 16 banden kregen speciale aandacht om comfort, weggedrag,
akoestiek en weerstand tegen rijgeluiden en slijtage zo goed mogelijk
met elkaar te kunnen combineren.
Ook de constructie van de auto is grondig bestudeerd, zodat de
frontale crash-tests bij 64 km/uur in plaats van bij 56 km/uur
(Europese wetgeving voor personenautos) met goed resultaat kunnen
worden afgelegd. De nieuwe Trafic is voorzien van versterkte zones met
geprogrammeerde kreukelzones en een constructie die bestaat uit zeer
sterk staal (volledig gegalvaniseerd) en talrijke beschermende
elementen aan de buitenzijde van de auto.
Tenslotte biedt de nieuwe Trafic standaard een bestuurdersairbag,
3-puntsgordels met gordelspanners en spankrachtbegrenzers (behalve op
de middenplaats achter) en hoofdsteunen op alle plaatsen. Dit kan
worden aangevuld met een passagiersairbag en thorax zij-airbags vóór.
Een auto die voor 90% recyclebaar is
Naar het voorbeeld van de Laguna is ook de nieuwe Trafic voor 90% van
zijn gewicht recyclebaar, dankzij een belangrijk onderzoek dat jaren
geleden werd gestart over het demonteren van onderdelen en over de
recycle-ketens.
Om vooruit te lopen op de Europese wetgeving heeft men zich bij de
ontwikkeling van de nieuwe Trafic gericht op een laag emissieniveau
(opvang van vloeistoffen, neutraliseren van de airbags...) en
onderdelen die makkelijk te verwijderen zijn ten behoeve van het
hergebruik (bumper, voorruit, zijramen...).
De schokdempers, de brandstoftank en de ramen zijn voorzien van
speciale markeringen om het verwijderen van vloeistoffen of het
sorteren van de onderdelen te vereenvoudigen.
Er is bovendien een algemeen beleid ingevoerd dat voorschrijft dat
alle kunststof onderdelen zwaarder dan 100 gram systematisch
gemarkeerd moeten worden. Meer dan 100 onderdelen zijn geschikt
gemaakt voor recycling, en meer dan 20 kunststof- of vezelonderdelen
zijn al vervaardigd uit recycled materiaal. In dit beleid wordt tevens
de aandacht gevestigd op de geleidelijke vermindering van het gebruik
van gereglementeerde onderdelen zoals lood, kwik of cadmium. Meer dan
99 % van het resterende lood in een auto wordt aan het einde van het
leven van de auto gerecycled.
Een speciaal gamma accessoires voor de nieuwe Trafic
Bij de start van het project is men direct met de ontwikkeling van
accessoires begonnen en dit heeft geleid tot 30 extra uitrustingen die
allemaal zijn afgestemd op de auto. Zo is er bijvoorbeeld een
achteruitrijradar, een navigatiesysteem gekoppeld aan een DVD van 1
DIN, ruimte voor een mobiele telefoon, houten of kunststof panelen
voor de bekleding van de wanden en de vloer in de laadruimte, een
bagagenet, een multifunctionele opbergzak, lichtmetalen velgen, een
imperiaal en zelfs beschermende raamroosters.
Een eigen internetsite voor de nieuwe Trafic
Sinds de wereldpremière 21 september j.l. op de Salon van Frankfurt
kunnen klanten de nieuwe Trafic bekijken op de speciale internetsite
www.newtrafic.renault.com, die speciaal voor de Trafic is gemaakt in
navolging van de site voor de Avantime. Er kan uit de talen Frans,
Duits, Engels, Nederlands, Spaans en Italiaans worden gekozen. De site
bevat 20 paginas met informatie en fotos die regelmatig worden
geactualiseerd. Tot op heden werd de site 130.000 maal bezocht
Internet Sites Renault : www.renault.nl en www.renault.com
Kleuren
* Blanc
* Bleu métallisé*
* Bleu myosotis
* Bleu nuit*
* Gris argent*
* Jaune
* Noir*
* Rouge métallisé*
* Rouge opaque
* Vert bronze*
* Vert métallisé*
* Vert océan*
*Metaalkleur