Published: 07:15 27.02.2002 GMT+1 /HUGIN /Source: CSS Holding NV
/AEX: CSS /ISIN: NL0000345569
CSS Holding NV: Boekjaar 2001 conform verwachting met hogere omzet ,
brutomarge en lagere winst afgesloten
·MOEILIJKE MARKTOMSTANDIGHEDEN
·TRADITIONEEL GOED VIERDE KWARTAAL BLIJFT UIT
·OMZET STIJGT MET 19% TOT EUR 211,7 MILJOEN
·BRUTOMARGE STIJGT 8% TOT 136,2 MILJOEN
·BEDRIJFS RESULTAAT BEDRAAGT EUR 23,1 MILJOEN
·HERSTRUCTURERING EN REORGANISATIE IN GANG GEZET
·VOORUITZICHTEN 2002: MINIMAAL GELIJKBLIJVENDE NETTO WINST
***Klik op de volgende link om het persbericht compleet met tabellen
te kunnen bekijken:***
http://reports.huginonline.com/850052/100129.pdf
DEN BOSCH - Voor IT- en telecom dienstverlener Computer Services
Solutions Holding N.V. (CSS) was 2001 een uitdagend jaar. De omzet
nam met 19% toe tot EUR 211,7 miljoen. Ook de brutomarge nam toe van
EUR 125,9 miljoen in 2000 tot EUR 136,2 miljoen in 2001. Gerelateerd
aan de brutomarge namen de personeelskosten door druk op de
inzetbaarheid relatief sterk toe. Hierdoor namen bedrijfsresultaat en
nettowinst af. Het bedrijfsresultaat kwam 13% lager uit op EUR 23,1
miljoen. De nettowinst vóór buitengewone lasten daalde conform de in
november uitgesproken verwachtingen tot EUR 16,5 miljoen (2000: EUR
19,1 miljoen). De winst per aandeel bedroeg EUR 0,80 voor bijzondere
lasten (2000: EUR 1,05). Inmiddels is een omvangrijk
herstructurering- en reorganisatieprogramma in gang gezet, waarbij de
organisatie na een lange reeks overnames verder wordt gestroomlijnd
en wordt omgevormd van vier business units naar acht transparante in
de Benelux actieve business lines met 14 meer marktgerichte business
solutions. Hiervoor heeft CSS een voorziening getroffen van EUR 3,7
miljoen. Hierdoor kwam de netto winst per aandeel uit op EUR 0,62.
Van de brutomarge werd 70% gerealiseerd in services (2000: 70%), de
overige 30% werd gerealiseerd in software en systemen. De telecom- en
telecomgerelateerde activiteiten vertegenwoordigen inmiddels 32% van
de brutomarge. De business units CSS Telecom en CSS Solutions
presteerden conform verwachtingen. Het resultaat van de business
units CSS System Integration en CSS Professional Resources nam sterk
af.
Het jaar 2001 was voor CSS een moeilijk jaar gekenmerkt door een
verslechterende conjuncturele ontwikkeling in het algemeen en een
moeilijke ICT-markt in het bijzonder. Bij afvlakkende economische
groei namen klanten een toenemend afwachtende houding aan ten aanzien
van ICT-investeringen. In de tweede helft van het boekjaar versterkte
deze trend zich. Zoals CSS reeds bij de publicatie van haar resultaat
over het derde kwartaal van 2001 aankondigde, kon hierdoor in 2001
niet aan de eerder uitgesproken winstverwachtingen voor 2001 worden
voldaan. Het uitblijven van een traditioneel goed vierde kwartaal
droeg uiteindelijk belangrijk bij aan de lagere nettowinst over 2001.
Desondanks heeft CSS in 2001 belangrijke progressie geboekt bij de
realisatie van de strategische doelstellingen. Zo werd de positie in
de grootzakelijke markt in de Benelux versterkt en is de leidende
positie in het MKB-segment in deze doelregio uitgebreid. Verder is de
voorspelbaarheid van de resultaten verbeterd door toename van het
aantal meerjarige contracten en zijn belangrijke aanzetten gedaan
voor aanpassing van de kostenstructuur aan de veranderde
marktomstandigheden.
Dividend
Aan de Algemene Vergadering van Aandeelhouders zal worden voorgesteld
een dividend uit te keren van EUR 0,12 (2000: EUR 0,30) per geplaatst
aandeel van EUR 0,04 nominaal, te ontvangen in gewone aandelen ten
laste van de agioreserve. CSS zal geen interim-dividend uitkeren. Dit
dividendvoorstel is tevens verwerkt in de jaarrekening van 2001.
Acquisities
In 2001 werden vier acquisitie transacties gerealiseerd. CSS Telecom
breidde haar activiteiten geografisch verder uit in Zuidwest en Oost
Nederland door overname IBS en onderdelen van Landis op het gebied
van levering en implementatie van telefonieproducten. Gelijktijdig
werden activiteiten op het gebied van indirecte verkoop van telefonie
gedesinvesteerd. In Nederland werd Info Vision in de business Unit
CSS System Integration opgenomen. In België versterkte CSS Telecom
zich met de activiteiten van Belcom. Het totale omzetniveau per jaar
van de gekochte ondernemingen bedraagt circa EUR 17,6 miljoen. De
ondernemingen droegen direct bij aan het resultaat.
Proclare
Via haar 49% belang in Atcostplus heeft CSS een belang in de joint
venture tussen Atcostplus en KPN Inkoop en Logistiek welke opereert
onder de naam Proclare. Deze joint venture is in september 2001 tot
stand gekomen. Proclare is een private business exchange voor
non-strategische goederen. Bij de onderneming werken ruim 100
professionals. Het hoofdkantoor is gevestigd in Delft, daarnaast zijn
er nevenvestigingen in Brussel en Rosmalen.
Herstructurerings- en reorganisatieprogramma
Gezien de moeilijke marktomstandigheden streeft CSS naar een
optimalisatie van haar business model gekenmerkt door een sterkere
commerciële focus en een transparanter besturingsmodel. Deze
herstructurering markeert de overgang van de sterke groeifase van de
nog relatief jonge onderneming naar een onderneming gericht op
consolidatie en het realiseren van synergievoordelen. Hiertoe is de
oude business unit structuur van CSS gewijzigd en vervangen door een
geïntegreerde business line structuur. Deze faciliteert een centrale
sales aanpak, waardoor CSS herkenbaarder wordt voor de klant,
klantbehoeften beter ingevuld kunnen worden en de verschillende
kennisspecialismen binnen CSS beter kunnen worden benut. De klant
wordt benaderd door middel van het aanbieden van eenduidige concrete
integrale oplossingen.
Acht business lines
Binnen het 'nieuwe' CSS worden de volgende business lines, met elk
een eigen resultaatverantwoordelijkheid, onderscheiden: Technology
Consulting, Operations & Management, Installation Services , ICT
Application, Integration, Telecom, Software Solutions, Infrastructure
& Security en Education.
Vanuit regionale vestigingen worden de diensten aangeboden aan de
zakelijke markt. Binnen iedere vestiging kunnen alle acht
marktdisciplines worden aangeboden. Bij het accountmanagement maakt
CSS gebruik van een branche specifieke benadering. Daarnaast zijn
relaties ingedeeld in een drietal segmenten waarvoor een separate
sales-aanpak geldt. Voor corporate accounts (vanaf 1000 werkplekken)
en large accounts (vanaf 100 tot 1000 werkplekken) wordt per klant
één aanspreekpunt aangesteld. Met betrekking tot het MKB wordt voor
de zogeheten 'one voice to the customer' benadering gekozen, waarbij
klanten worden ondersteund door regionale relatiebeheer teams.
De eerder geformuleerde partnerstrategie blijft ongewijzigd. CSS
biedt alleen oplossingen aan gebaseerd op bewezen technologieën van
leidende technologiebedrijven. Daarnaast wil CSS meer aandacht
besteden aan nieuwe, veelbelovende technologieën. CSS denkt hiermee
tevens beter in staat te zijn hoogwaardige professionals aan te
trekken en aan zich te binden.
Nadat in 2001 een vergelijkbare optimalisatie van de organisatie in
België succesvol is doorgevoerd, is aan het einde van het boekjaar
begonnen met invoering van het nieuwe business model voor de
activiteiten in Nederland. Verwacht wordt dat het optimalisatieproces
in het derde kwartaal van 2002 zal zijn afgerond.
Gezien de marktomstandigheden wordt de realisatie van dit proces voor
met name de back office activiteiten versneld uitgevoerd. Hierbij
wordt een beperkt aantal gedwongen ontslagen niet uitgesloten.
Voor het gehele proces is een eenmalige voorziening getroffen van EUR
3,7 miljoen.
Aandelenplan management
CSS is voornemens om voor het management dat nauw betrokken is bij de
verwezenlijking van het herstructurerings- en reorganisatieplan een
aandelenplan te ontwikkelen, waarbij dit management in 2002 in totaal
1,5 miljoen aandelen op basis van de beurskoers zal kunnen kopen. Dit
plan, waaraan de betreffende managers inmiddels enthousiast hun
medewerking hebben toegezegd, reflecteert het commitment en
vertrouwen dat zij hebben in de toekomst van onze organisatie. Voor
de realisatie van dit aandelenplan zullen in de loop van 2002 1,5
miljoen nieuwe aandelen (circa 7% van het aandelenkapitaal) worden
uitgegeven.
Voortgang partner strategie
CSS heeft in 2001 belangrijke stappen gezet in haar partnerstrategie.
Zo werd het aandeel van CSS bij vrijwel alle bestaande
technologiepartners vergroot. Naast een aantal preferred
supplierships wist CSS enkele nieuwe strategische partnerships te
sluiten met onder andere IBM en Deloitte & Touche. CSS is thans de
implementatiepartner van IBM bij de uitvoering van projecten waarbij
sprake is van specifieke IBM technologieën zoals IBM Websphere,
VisualAge voor Java en Tivoli. Met name op het gebied van storage
technologie wordt intensief samengewerkt. Het partnership met
Deloitte & Touche is met name gestoeld op de implementatie van
totaaloplossingen op het gebied van CRM toepassingen van Onyx.
Omzetontwikkeling
De netto-omzet van CSS bedroeg in 2001 EUR 211,7 miljoen (2000: EUR
177,8 miljoen op vergelijkbare basis). De omzetgroei werd met name
gerealiseerd binnen de telecom dienstverlening. Het merendeel van
deze groei vloeit voort uit acquisities. Bovendien is CSS in staat
gebleken binnen dit segment autonome groei te realiseren. Moeilijke
marktomstandigheden hebben met name de omzetontwikkeling van CSS
System Integration negatief beïnvloed. Door diverse large accounts
werden vervangingsinvesteringen uitgesteld.
Brutomarge
De brutomarge steeg in 2001 met 8% ten opzichte van 2000 naar EUR
136,2 miljoen.
In onderstaande tabel wordt een overzicht gegeven van de ontwikkeling
en samenstelling van de brutomarge.
Een indicator voor de kwaliteit van de geleverde toegevoegde waarde
is de brutomarge per full-time medewerker. Ondanks de tegenvallende
ontwikkelingen binnen de ICT-markt slaagde CSS erin de brutomarge per
medewerker te handhaven van EUR 63.674. De nieuwe
organisatiestructuur is erop gericht de efficiëntie en productiviteit
van medewerkers te verbeteren. CSS verwacht dan ook in 2002 een groei
van de brutomarge per medewerker te realiseren.
Kosten
De Directie hanteert een financieel model waarbij de totale kosten
maximaal 80% van de brutomarge mogen bedragen. Daarbij worden als
uitgangspunten gehanteerd dat de personeelskosten 60% tot 65% zullen
bedragen en dat de resterende kosten uit indirecte overige
bedrijfskosten (inclusief afschrijvingen) bestaan. Dit model is
gebaseerd op vergelijkende studies met andere Europese ICT-bedrijven.
In 2001 bedroegen de totale operationele kosten 83% van de
brutomarge. CSS streeft naar een niveau van de operationele kosten
van 75% van de brutomarge.
In 2001 bedroegen de kosten 83% van de brutomarge. Het economische
klimaat legde druk op de inzetbaarheid van medewerkers, wat zich
vertaalde in hogere personeelskosten gerelateerd aan de brutomarge.
De overige kosten als percentage van de brutomarge zijn in 2001
verder afgenomen. Daarnaast is er een proces in werking gezet om de
kostenstructuur aan te passen aan de huidige marktomstandigheden.
Verwacht wordt dat de verbeterde bezettingsgraad van de medewerkers
in 2002 ertoe zal leiden dat het bedrijfsresultaat als percentage van
de brutomarge zal verbeteren.
Bedrijfsresultaat
In 2001 bedroeg het bedrijfsresultaat 17% van de brutomarge. CSS
streeft naar een verhouding van minimaal 20%. De onderneming verwacht
dat met de ingezette optimalisatie en kostenmaatregelen de verhouding
in 2002 zal verbeteren. De lange termijndoelstelling van CSS is om
het bedrijfsresultaat 25% van de brutomarge te laten bedragen.
Financiële lasten
De financiële lasten zijn ten opzichte van 2000 gestegen van EUR 0,9
miljoen in 2000 naar EUR 1,2 miljoen in 2001.
Belastingen
De belastingdruk bleef in 2001 nagenoeg onveranderd op 25%. Voor de
komende jaren houdt CSS rekening met een licht stijgende
belastingdruk.
Nettowinst
De nettowinst kwam in 2001 uit op EUR 12.7 miljoen. Exclusief
buitengewone baten en lasten was dit EUR 16,5 miljoen. Dit betekende
een daling van 33,5% ten opzichte van het jaar 2000. De winst per
aandeel exclusief buitengewone baten en lasten bedroeg EUR 0,80
(2000: EUR 1,05).
Balans
Het balanstotaal steeg in 2001 met 7% naar EUR 76,4 miljoen. Hoewel
het werkkapitaal (met name de post handelsdebiteuren) aanmerkelijk
afnam, is deze stijging met name het gevolg van consolidatie van
nieuwe acquisities. De solvabiliteit bedroeg eind 2001 25,0% (2000:
30,4%).
Resultaat per aandeel
Op 31 december 2001 bedroeg het aantal uitstaande aandelen Computer
Services Solutions Holding N.V. 21.283.605. Voor acquisities heeft
CSS in totaal 1.541.728 nieuwe aandelen uitgegeven. Daarnaast werden
188.806 aandelen uitgegeven in het kader van het personeelsoptieplan
en de uitkering van het stockdividend over 2000. Als gevolg van deze
uitgiften is het totale aantal uitstaande aandelen toegenomen tot
21.283.605 aandelen per ultimo 2001. Het gemiddelde aantal uitstaande
aandelen nam toe van 18.278.036 naar 20.638.866. Op basis van het
gemiddeld aantal uitstaande aandelen daalde de winst per aandeel van
Euro 1,05 in 2000 naar Euro 0,80 in 2001 voor buitengewone lasten.
Medewerkers
In 2001 is verdere vooruitgang geboekt op het gebied van human
resources, waardoor medewerkers een grotere invloed hebben krijgen op
hun loopbaanplanning. Mede hierdoor is CSS in staat gebleken om haar
kwalitatief hoogwaardige professionals beter aan zich te binden. Met
de medewerkers van CSS wordt een individuele loopbaanplanning
opgesteld waarbij aan deze medewerkers mogelijkheden worden geboden
om middels opleidingen, cursussen en trainingen hun kennisniveau te
verhogen.
In 2002 zal dankzij het optimalisatieproces en de daarbij behorende
kanteling van de organisatie, het aantal FTE's in ondersteunde taken
afnemen. Hierdoor wordt de verhouding tussen het aantal directe en
het aantal indirecte medewerkers verbeterd. Dit zal met name het
gevolg zijn van het samenvoegen van een aantal bedrijfsprocessen in
combinatie met een efficiëntere en meer directe aansturing van de
organisatie.
Doelstellingen in 2002
CSS streeft ernaar de optimalisatie van haar business model in het
derde kwartaal van 2002 af ronden, waarna de organisatie klaar zal
zijn voor de toekomst. CSS is, gebaseerd op marktonderzoekinformatie,
positief gestemd over de vooruitzichten van de markt voor ICT
dienstverlening voor de komende jaren. CSS heeft met haar
optimalisatieprogramma een proces in werking gezet waardoor CSS
optimaal zal kunnen profiteren zodra de markt aantrekt.
De daarbij behorende aangepaste kostenstructuur zal bij onveranderde
marktomstandigheden zorgen voor een evenwichtigere verhouding tussen
opbrengsten en kosten.
Ook in 2002 zal CSS blijven investeren in haar klantenbasis. Met name
het aandeel in de grootzakelijke markt zal door de hernieuwde
klantbenadering ('one face to the customer') naar verwachting verder
toenemen. Door de eenduidige oplossingen die CSS vanuit de business
lines aanbiedt zijn relaties steeds beter in staat om te herkennen
wat CSS voor hun organisatie op het gebied van geïntegreerde
dienstverlening kan betekenen. Dit zal naar verwachting leiden tot
een toename in de dienstverlening aan de voor CSS belangrijkste
klanten.
Om haar relaties continue te kunnen voorzien in die geïntegreerde ICT
oplossingen waar behoefte aan is, zal CSS in 2002 extra nadruk leggen
op de kenniscomponent van die oplossingen. Door gedegen
marktonderzoek en het stimuleren van kennisdeling zal CSS naar
verwachting sneller en beter in kunnen spelen op de wensen van haar
eindgebruikers. Een gedegen technologiekennis draagt bovendien bij
aan een pro-actief en kritisch partnerbeleid, dat erop gericht is om
veelbelovende technologieën in een vroeg stadium te herkennen en
waarnodig te ondersteunen.
Voor 2002 heeft CSS derhalve de volgende doelstellingen
geformuleerd:
·Succesvolle implementatie van de kanteling van de organisatie;
·Verdere versterking van de klantenbasis in midden- en grootbedrijf;
·Verdere optimalisering van de product portfolio door het toevoegen
van nieuwe, veelbelovende technologieën en kennisverbreding van
bekende technologieën.
Vooruitzichten
Op basis van de huidige onzekere marktomstandigheden verwacht CSS
voor 2002 minimaal een gelijkblijvende netto winst waarbij de nadruk
ligt op de tweede helft van het jaar.
Ontwikkelingen per Business Unit
CSS Telecom
Bij CSS Telecom (levering en implementatie van geïntegreerde
telecommunicatie oplossingen) in Nederland vond verdere versterking
van de regionale aanwezigheid in Zuidwest en Oost Nederland plaats
door overname van IBS en drie ondernemingen van Landis in april van
2001. Daarnaast werd de Belgische operatie in Wallonië versterkt met
Belcom. Een nauwere samenwerking met CSS System Integration leidde
onder andere tot een gezamenlijk project bij een verzekeraar in
België. Daarnaast werd in België een interessant meerjarig contract
met Siemens afgesloten. Gezien de overlap met haar klantengroep (het
MKB) werd in 2001 in toenemende mate ook met CSS Solutions
samenwerkt. Ook de ingezette branchegerichte aanpak wierp haar
vruchten af. Door het bewerken van de 'installed base' werd met name
op het gebied van 'managed services', bestaande uit meerjarige
contracten, een gezonde groei van de brutomarge gerealiseerd. Verder
bemiddelt CSS Telecom in toenemende mate bij het onderbrengen van
telecom- en dataverkeer bij telecom operators. Met deze activiteit
vergroot CSS Telecom haar stabiele inkomstenstroom.
Als gevolg van de kanteling van de organisatie ziet CSS Telecom in
toenemende mate mogelijkheden om de samenwerking met CSS Solutions en
CSS System Integration te intensiveren.
CSS System Integration
Na een moeizame in de eerste helft van 2001, gekenmerkt werd door een
stagnerende vraag, sloot de business unit System Integration
(infrastructurele ICT-oplossingen) ook de tweede helft af met een
lager dan verwacht activiteitenniveau. Naast het wegvallen van de
vraag bij telecom operators werden door diverse large accounts
vervangingsinvesteringen uitgesteld. Daarnaast was het traditioneel
sterke vierde kwartaal in 2001 slecht. Voor 2001 geplande
investeringen werden met name na de gebeurtenissen op 11 september,
doorgeschoven naar 2002. Automatische vervanging werd niet meer
vanzelfsprekend en afschrijvingstermijnen werden verlengd.
Om de terugval op te vangen en de herkenbaarheid naar klanten te vergroten, heeft System Integration in de loop van het jaar een aantal specifieke oplossingen gedefinieerd met groeikansen. Na grondig marktonderzoek zijn specifieke oplossingen gedefinieerd op het gebied van Infrastructure & Security, Storage, Thin Client & Server Based Platforms, E-Business Solutions, Software Development, Network Management, Desktop Automation en Education. Hoewel System Integration veel verwacht van de nieuwe organisatiestructuur, blijft ze voorzichtig met betrekking tot de marktontwikkelingen in 2002. Er wordt veel verwacht van een commerciële benutting van onder andere cross selling mogelijkheden met andere onderdelen van CSS, maar daarnaast blijft een verbeterde efficiency en corresponderende kostenstructuur een van de belangrijkste aandachtpunten.
CSS Professional Resources
CSS Professional Resources (detachering van automatiseringspersoneel)
kende een moeilijk jaar. Een verslechtering van de markt was reeds in
april 2001 voelbaar, met name in de sectoren telecom en luchtvaart.
Vanaf dat moment werd een conservatievere houding aangenomen bij
aanname van nieuwe professionals, wat heeft geleid tot een per saldo
daling van het aantal medewerkers. Ook de kostenstructuur kreeg extra
aandacht waardoor met name de indirecte kosten daalden. In een
terughoudende ICT markt kon toch een aantal commerciële successen
worden geboekt. Zo werden enkele langlopende raamcontracten
afgesloten. Verder is het dienstenaanbod verbreed, onder andere door
het sluiten van een partnership met IBM en verdergaande investeringen
in kennis onder andere op het gebied van internettechnologie.
Eind 2001 werd er een stabilisatie van de markt waargenomen, waarvan
wordt verwacht dat er gedurende 2002 een lichte verbetering zal
worden gezien. Hierbij gaat het om vraag van grote klanten die hun
eerder gedane investeringen willen benutten en bestaande, commerciële
technologieën willen integreren. Primaire focus ligt in 2002 op
winstgevendheid boven groei. CSS Professional Resources gaat uit van
een stabiele markt in het eerste halfjaar en voorziet groei in de
tweede helft.
CSS Solutions
Het jaar 2001 is voor CSS Solutions (ontwikkeling, implementatie en
beheer van logistieke en financiële softwareoplossingen van
Enterprise Resource Planning (ERP) software) relatief goed verlopen.
Het jaar ontwikkelde zich commercieel gezien conform verwachting. De
integratie van het in 2000 overgenomen Wellinga IT en Compunet,
zorgde echter voor druk op de organisatie. Hoewel de omzet uit deze
acquisities conform verwachting kon worden geboekt, werd met name de
gewenste kostenstructuur dit jaar nog niet bereikt.
Bij CSS Solutions is er een duidelijke verschuiving opgetreden in de
vraag naar ICT dienstverlening. Zo is de vraag naar vervangende- en
uitbreidingen op hardware nagenoeg stilgevallen, hetgeen tevens zijn
weerslag heeft gehad op installatiediensten. Aan het einde van het
jaar zorgde met name de euroconversie voor een grote vraag. Verder
zorgde een continue orderstroom op het gebied van Exact en Aremissoft
voor het op peil blijven van de bezettingsgraad.
Voor 2002 is CSS Solutions positief gestemd. Zo lopen de
werkzaamheden voor de euroconversie langer door dan verwacht in de
eerste maanden van 2002. Verder zorgen reeds afgesloten orders in
2001 met betrekking tot Aremissoft en Exact en de verwachte migratie
naar het Exact Globe pakket voor een goed gevulde orderportefeuille.
Den Bosch, 27 februari 2002
De Directie
***Klik op de volgende link om het persbericht compleet met tabellen
te kunnen bekijken:***
http://reports.huginonline.com/850052/100129.pdf