Published: 07:15 27.02.2002 GMT+1 /HUGIN /Source: CSS Holding NV /AEX: CSS /ISIN: NL0000345569

CSS Holding NV: Boekjaar 2001 conform verwachting met hogere omzet , brutomarge en lagere winst afgesloten


·MOEILIJKE MARKTOMSTANDIGHEDEN

·TRADITIONEEL GOED VIERDE KWARTAAL BLIJFT UIT

·OMZET STIJGT MET 19% TOT EUR 211,7 MILJOEN

·BRUTOMARGE STIJGT 8% TOT 136,2 MILJOEN

·BEDRIJFS RESULTAAT BEDRAAGT EUR 23,1 MILJOEN

·HERSTRUCTURERING EN REORGANISATIE IN GANG GEZET
·VOORUITZICHTEN 2002: MINIMAAL GELIJKBLIJVENDE NETTO WINST

***Klik op de volgende link om het persbericht compleet met tabellen te kunnen bekijken:***
http://reports.huginonline.com/850052/100129.pdf

DEN BOSCH - Voor IT- en telecom dienstverlener Computer Services Solutions Holding N.V. (CSS) was 2001 een uitdagend jaar. De omzet nam met 19% toe tot EUR 211,7 miljoen. Ook de brutomarge nam toe van EUR 125,9 miljoen in 2000 tot EUR 136,2 miljoen in 2001. Gerelateerd aan de brutomarge namen de personeelskosten door druk op de inzetbaarheid relatief sterk toe. Hierdoor namen bedrijfsresultaat en nettowinst af. Het bedrijfsresultaat kwam 13% lager uit op EUR 23,1 miljoen. De nettowinst vóór buitengewone lasten daalde conform de in november uitgesproken verwachtingen tot EUR 16,5 miljoen (2000: EUR 19,1 miljoen). De winst per aandeel bedroeg EUR 0,80 voor bijzondere lasten (2000: EUR 1,05). Inmiddels is een omvangrijk herstructurering- en reorganisatieprogramma in gang gezet, waarbij de organisatie na een lange reeks overnames verder wordt gestroomlijnd en wordt omgevormd van vier business units naar acht transparante in de Benelux actieve business lines met 14 meer marktgerichte business solutions. Hiervoor heeft CSS een voorziening getroffen van EUR 3,7 miljoen. Hierdoor kwam de netto winst per aandeel uit op EUR 0,62. Van de brutomarge werd 70% gerealiseerd in services (2000: 70%), de overige 30% werd gerealiseerd in software en systemen. De telecom- en telecomgerelateerde activiteiten vertegenwoordigen inmiddels 32% van de brutomarge. De business units CSS Telecom en CSS Solutions presteerden conform verwachtingen. Het resultaat van de business units CSS System Integration en CSS Professional Resources nam sterk af.

Het jaar 2001 was voor CSS een moeilijk jaar gekenmerkt door een verslechterende conjuncturele ontwikkeling in het algemeen en een moeilijke ICT-markt in het bijzonder. Bij afvlakkende economische groei namen klanten een toenemend afwachtende houding aan ten aanzien van ICT-investeringen. In de tweede helft van het boekjaar versterkte deze trend zich. Zoals CSS reeds bij de publicatie van haar resultaat over het derde kwartaal van 2001 aankondigde, kon hierdoor in 2001 niet aan de eerder uitgesproken winstverwachtingen voor 2001 worden voldaan. Het uitblijven van een traditioneel goed vierde kwartaal droeg uiteindelijk belangrijk bij aan de lagere nettowinst over 2001.

Desondanks heeft CSS in 2001 belangrijke progressie geboekt bij de realisatie van de strategische doelstellingen. Zo werd de positie in de grootzakelijke markt in de Benelux versterkt en is de leidende positie in het MKB-segment in deze doelregio uitgebreid. Verder is de voorspelbaarheid van de resultaten verbeterd door toename van het aantal meerjarige contracten en zijn belangrijke aanzetten gedaan voor aanpassing van de kostenstructuur aan de veranderde marktomstandigheden.

Dividend
Aan de Algemene Vergadering van Aandeelhouders zal worden voorgesteld een dividend uit te keren van EUR 0,12 (2000: EUR 0,30) per geplaatst aandeel van EUR 0,04 nominaal, te ontvangen in gewone aandelen ten laste van de agioreserve. CSS zal geen interim-dividend uitkeren. Dit dividendvoorstel is tevens verwerkt in de jaarrekening van 2001.

Acquisities
In 2001 werden vier acquisitie transacties gerealiseerd. CSS Telecom breidde haar activiteiten geografisch verder uit in Zuidwest en Oost Nederland door overname IBS en onderdelen van Landis op het gebied van levering en implementatie van telefonieproducten. Gelijktijdig werden activiteiten op het gebied van indirecte verkoop van telefonie gedesinvesteerd. In Nederland werd Info Vision in de business Unit CSS System Integration opgenomen. In België versterkte CSS Telecom zich met de activiteiten van Belcom. Het totale omzetniveau per jaar van de gekochte ondernemingen bedraagt circa EUR 17,6 miljoen. De ondernemingen droegen direct bij aan het resultaat.

Proclare
Via haar 49% belang in Atcostplus heeft CSS een belang in de joint venture tussen Atcostplus en KPN Inkoop en Logistiek welke opereert onder de naam Proclare. Deze joint venture is in september 2001 tot stand gekomen. Proclare is een private business exchange voor non-strategische goederen. Bij de onderneming werken ruim 100 professionals. Het hoofdkantoor is gevestigd in Delft, daarnaast zijn er nevenvestigingen in Brussel en Rosmalen.

Herstructurerings- en reorganisatieprogramma
Gezien de moeilijke marktomstandigheden streeft CSS naar een optimalisatie van haar business model gekenmerkt door een sterkere commerciële focus en een transparanter besturingsmodel. Deze herstructurering markeert de overgang van de sterke groeifase van de nog relatief jonge onderneming naar een onderneming gericht op consolidatie en het realiseren van synergievoordelen. Hiertoe is de oude business unit structuur van CSS gewijzigd en vervangen door een geïntegreerde business line structuur. Deze faciliteert een centrale sales aanpak, waardoor CSS herkenbaarder wordt voor de klant, klantbehoeften beter ingevuld kunnen worden en de verschillende kennisspecialismen binnen CSS beter kunnen worden benut. De klant wordt benaderd door middel van het aanbieden van eenduidige concrete integrale oplossingen.

Acht business lines
Binnen het 'nieuwe' CSS worden de volgende business lines, met elk een eigen resultaatverantwoordelijkheid, onderscheiden: Technology Consulting, Operations & Management, Installation Services , ICT Application, Integration, Telecom, Software Solutions, Infrastructure & Security en Education.

Vanuit regionale vestigingen worden de diensten aangeboden aan de zakelijke markt. Binnen iedere vestiging kunnen alle acht marktdisciplines worden aangeboden. Bij het accountmanagement maakt CSS gebruik van een branche specifieke benadering. Daarnaast zijn relaties ingedeeld in een drietal segmenten waarvoor een separate sales-aanpak geldt. Voor corporate accounts (vanaf 1000 werkplekken) en large accounts (vanaf 100 tot 1000 werkplekken) wordt per klant één aanspreekpunt aangesteld. Met betrekking tot het MKB wordt voor de zogeheten 'one voice to the customer' benadering gekozen, waarbij klanten worden ondersteund door regionale relatiebeheer teams.

De eerder geformuleerde partnerstrategie blijft ongewijzigd. CSS biedt alleen oplossingen aan gebaseerd op bewezen technologieën van leidende technologiebedrijven. Daarnaast wil CSS meer aandacht besteden aan nieuwe, veelbelovende technologieën. CSS denkt hiermee tevens beter in staat te zijn hoogwaardige professionals aan te trekken en aan zich te binden.

Nadat in 2001 een vergelijkbare optimalisatie van de organisatie in België succesvol is doorgevoerd, is aan het einde van het boekjaar begonnen met invoering van het nieuwe business model voor de activiteiten in Nederland. Verwacht wordt dat het optimalisatieproces in het derde kwartaal van 2002 zal zijn afgerond.
Gezien de marktomstandigheden wordt de realisatie van dit proces voor met name de back office activiteiten versneld uitgevoerd. Hierbij wordt een beperkt aantal gedwongen ontslagen niet uitgesloten. Voor het gehele proces is een eenmalige voorziening getroffen van EUR 3,7 miljoen.

Aandelenplan management
CSS is voornemens om voor het management dat nauw betrokken is bij de verwezenlijking van het herstructurerings- en reorganisatieplan een aandelenplan te ontwikkelen, waarbij dit management in 2002 in totaal
1,5 miljoen aandelen op basis van de beurskoers zal kunnen kopen. Dit plan, waaraan de betreffende managers inmiddels enthousiast hun medewerking hebben toegezegd, reflecteert het commitment en vertrouwen dat zij hebben in de toekomst van onze organisatie. Voor de realisatie van dit aandelenplan zullen in de loop van 2002 1,5 miljoen nieuwe aandelen (circa 7% van het aandelenkapitaal) worden uitgegeven.

Voortgang partner strategie
CSS heeft in 2001 belangrijke stappen gezet in haar partnerstrategie. Zo werd het aandeel van CSS bij vrijwel alle bestaande technologiepartners vergroot. Naast een aantal preferred supplierships wist CSS enkele nieuwe strategische partnerships te sluiten met onder andere IBM en Deloitte & Touche. CSS is thans de implementatiepartner van IBM bij de uitvoering van projecten waarbij sprake is van specifieke IBM technologieën zoals IBM Websphere, VisualAge voor Java en Tivoli. Met name op het gebied van storage technologie wordt intensief samengewerkt. Het partnership met Deloitte & Touche is met name gestoeld op de implementatie van totaaloplossingen op het gebied van CRM toepassingen van Onyx.

Omzetontwikkeling
De netto-omzet van CSS bedroeg in 2001 EUR 211,7 miljoen (2000: EUR 177,8 miljoen op vergelijkbare basis). De omzetgroei werd met name gerealiseerd binnen de telecom dienstverlening. Het merendeel van deze groei vloeit voort uit acquisities. Bovendien is CSS in staat gebleken binnen dit segment autonome groei te realiseren. Moeilijke marktomstandigheden hebben met name de omzetontwikkeling van CSS System Integration negatief beïnvloed. Door diverse large accounts werden vervangingsinvesteringen uitgesteld.

Brutomarge
De brutomarge steeg in 2001 met 8% ten opzichte van 2000 naar EUR 136,2 miljoen.
In onderstaande tabel wordt een overzicht gegeven van de ontwikkeling en samenstelling van de brutomarge.
Een indicator voor de kwaliteit van de geleverde toegevoegde waarde is de brutomarge per full-time medewerker. Ondanks de tegenvallende ontwikkelingen binnen de ICT-markt slaagde CSS erin de brutomarge per medewerker te handhaven van EUR 63.674. De nieuwe
organisatiestructuur is erop gericht de efficiëntie en productiviteit van medewerkers te verbeteren. CSS verwacht dan ook in 2002 een groei van de brutomarge per medewerker te realiseren.

Kosten
De Directie hanteert een financieel model waarbij de totale kosten maximaal 80% van de brutomarge mogen bedragen. Daarbij worden als uitgangspunten gehanteerd dat de personeelskosten 60% tot 65% zullen bedragen en dat de resterende kosten uit indirecte overige bedrijfskosten (inclusief afschrijvingen) bestaan. Dit model is gebaseerd op vergelijkende studies met andere Europese ICT-bedrijven. In 2001 bedroegen de totale operationele kosten 83% van de brutomarge. CSS streeft naar een niveau van de operationele kosten van 75% van de brutomarge.
In 2001 bedroegen de kosten 83% van de brutomarge. Het economische klimaat legde druk op de inzetbaarheid van medewerkers, wat zich vertaalde in hogere personeelskosten gerelateerd aan de brutomarge. De overige kosten als percentage van de brutomarge zijn in 2001 verder afgenomen. Daarnaast is er een proces in werking gezet om de kostenstructuur aan te passen aan de huidige marktomstandigheden. Verwacht wordt dat de verbeterde bezettingsgraad van de medewerkers in 2002 ertoe zal leiden dat het bedrijfsresultaat als percentage van de brutomarge zal verbeteren.

Bedrijfsresultaat
In 2001 bedroeg het bedrijfsresultaat 17% van de brutomarge. CSS streeft naar een verhouding van minimaal 20%. De onderneming verwacht dat met de ingezette optimalisatie en kostenmaatregelen de verhouding in 2002 zal verbeteren. De lange termijndoelstelling van CSS is om het bedrijfsresultaat 25% van de brutomarge te laten bedragen.

Financiële lasten
De financiële lasten zijn ten opzichte van 2000 gestegen van EUR 0,9 miljoen in 2000 naar EUR 1,2 miljoen in 2001.

Belastingen
De belastingdruk bleef in 2001 nagenoeg onveranderd op 25%. Voor de komende jaren houdt CSS rekening met een licht stijgende belastingdruk.

Nettowinst
De nettowinst kwam in 2001 uit op EUR 12.7 miljoen. Exclusief buitengewone baten en lasten was dit EUR 16,5 miljoen. Dit betekende een daling van 33,5% ten opzichte van het jaar 2000. De winst per aandeel exclusief buitengewone baten en lasten bedroeg EUR 0,80 (2000: EUR 1,05).

Balans
Het balanstotaal steeg in 2001 met 7% naar EUR 76,4 miljoen. Hoewel het werkkapitaal (met name de post handelsdebiteuren) aanmerkelijk afnam, is deze stijging met name het gevolg van consolidatie van nieuwe acquisities. De solvabiliteit bedroeg eind 2001 25,0% (2000: 30,4%).

Resultaat per aandeel
Op 31 december 2001 bedroeg het aantal uitstaande aandelen Computer Services Solutions Holding N.V. 21.283.605. Voor acquisities heeft CSS in totaal 1.541.728 nieuwe aandelen uitgegeven. Daarnaast werden 188.806 aandelen uitgegeven in het kader van het personeelsoptieplan en de uitkering van het stockdividend over 2000. Als gevolg van deze uitgiften is het totale aantal uitstaande aandelen toegenomen tot 21.283.605 aandelen per ultimo 2001. Het gemiddelde aantal uitstaande aandelen nam toe van 18.278.036 naar 20.638.866. Op basis van het gemiddeld aantal uitstaande aandelen daalde de winst per aandeel van Euro 1,05 in 2000 naar Euro 0,80 in 2001 voor buitengewone lasten.

Medewerkers
In 2001 is verdere vooruitgang geboekt op het gebied van human resources, waardoor medewerkers een grotere invloed hebben krijgen op hun loopbaanplanning. Mede hierdoor is CSS in staat gebleken om haar kwalitatief hoogwaardige professionals beter aan zich te binden. Met de medewerkers van CSS wordt een individuele loopbaanplanning opgesteld waarbij aan deze medewerkers mogelijkheden worden geboden om middels opleidingen, cursussen en trainingen hun kennisniveau te verhogen.

In 2002 zal dankzij het optimalisatieproces en de daarbij behorende kanteling van de organisatie, het aantal FTE's in ondersteunde taken afnemen. Hierdoor wordt de verhouding tussen het aantal directe en het aantal indirecte medewerkers verbeterd. Dit zal met name het gevolg zijn van het samenvoegen van een aantal bedrijfsprocessen in combinatie met een efficiëntere en meer directe aansturing van de organisatie.

Doelstellingen in 2002
CSS streeft ernaar de optimalisatie van haar business model in het derde kwartaal van 2002 af ronden, waarna de organisatie klaar zal zijn voor de toekomst. CSS is, gebaseerd op marktonderzoekinformatie, positief gestemd over de vooruitzichten van de markt voor ICT dienstverlening voor de komende jaren. CSS heeft met haar optimalisatieprogramma een proces in werking gezet waardoor CSS optimaal zal kunnen profiteren zodra de markt aantrekt. De daarbij behorende aangepaste kostenstructuur zal bij onveranderde marktomstandigheden zorgen voor een evenwichtigere verhouding tussen opbrengsten en kosten.

Ook in 2002 zal CSS blijven investeren in haar klantenbasis. Met name het aandeel in de grootzakelijke markt zal door de hernieuwde klantbenadering ('one face to the customer') naar verwachting verder toenemen. Door de eenduidige oplossingen die CSS vanuit de business lines aanbiedt zijn relaties steeds beter in staat om te herkennen wat CSS voor hun organisatie op het gebied van geïntegreerde dienstverlening kan betekenen. Dit zal naar verwachting leiden tot een toename in de dienstverlening aan de voor CSS belangrijkste klanten.

Om haar relaties continue te kunnen voorzien in die geïntegreerde ICT oplossingen waar behoefte aan is, zal CSS in 2002 extra nadruk leggen op de kenniscomponent van die oplossingen. Door gedegen marktonderzoek en het stimuleren van kennisdeling zal CSS naar verwachting sneller en beter in kunnen spelen op de wensen van haar eindgebruikers. Een gedegen technologiekennis draagt bovendien bij aan een pro-actief en kritisch partnerbeleid, dat erop gericht is om veelbelovende technologieën in een vroeg stadium te herkennen en waarnodig te ondersteunen.

Voor 2002 heeft CSS derhalve de volgende doelstellingen geformuleerd:

·Succesvolle implementatie van de kanteling van de organisatie;
·Verdere versterking van de klantenbasis in midden- en grootbedrijf;
·Verdere optimalisering van de product portfolio door het toevoegen van nieuwe, veelbelovende technologieën en kennisverbreding van bekende technologieën.

Vooruitzichten
Op basis van de huidige onzekere marktomstandigheden verwacht CSS voor 2002 minimaal een gelijkblijvende netto winst waarbij de nadruk ligt op de tweede helft van het jaar.

Ontwikkelingen per Business Unit

CSS Telecom
Bij CSS Telecom (levering en implementatie van geïntegreerde telecommunicatie oplossingen) in Nederland vond verdere versterking van de regionale aanwezigheid in Zuidwest en Oost Nederland plaats door overname van IBS en drie ondernemingen van Landis in april van 2001. Daarnaast werd de Belgische operatie in Wallonië versterkt met Belcom. Een nauwere samenwerking met CSS System Integration leidde onder andere tot een gezamenlijk project bij een verzekeraar in België. Daarnaast werd in België een interessant meerjarig contract met Siemens afgesloten. Gezien de overlap met haar klantengroep (het MKB) werd in 2001 in toenemende mate ook met CSS Solutions samenwerkt. Ook de ingezette branchegerichte aanpak wierp haar vruchten af. Door het bewerken van de 'installed base' werd met name op het gebied van 'managed services', bestaande uit meerjarige contracten, een gezonde groei van de brutomarge gerealiseerd. Verder bemiddelt CSS Telecom in toenemende mate bij het onderbrengen van telecom- en dataverkeer bij telecom operators. Met deze activiteit vergroot CSS Telecom haar stabiele inkomstenstroom. Als gevolg van de kanteling van de organisatie ziet CSS Telecom in toenemende mate mogelijkheden om de samenwerking met CSS Solutions en CSS System Integration te intensiveren.

CSS System Integration
Na een moeizame in de eerste helft van 2001, gekenmerkt werd door een stagnerende vraag, sloot de business unit System Integration (infrastructurele ICT-oplossingen) ook de tweede helft af met een lager dan verwacht activiteitenniveau. Naast het wegvallen van de vraag bij telecom operators werden door diverse large accounts vervangingsinvesteringen uitgesteld. Daarnaast was het traditioneel sterke vierde kwartaal in 2001 slecht. Voor 2001 geplande investeringen werden met name na de gebeurtenissen op 11 september, doorgeschoven naar 2002. Automatische vervanging werd niet meer vanzelfsprekend en afschrijvingstermijnen werden verlengd.

Om de terugval op te vangen en de herkenbaarheid naar klanten te vergroten, heeft System Integration in de loop van het jaar een aantal specifieke oplossingen gedefinieerd met groeikansen. Na grondig marktonderzoek zijn specifieke oplossingen gedefinieerd op het gebied van Infrastructure & Security, Storage, Thin Client & Server Based Platforms, E-Business Solutions, Software Development, Network Management, Desktop Automation en Education. Hoewel System Integration veel verwacht van de nieuwe organisatiestructuur, blijft ze voorzichtig met betrekking tot de marktontwikkelingen in 2002. Er wordt veel verwacht van een commerciële benutting van onder andere cross selling mogelijkheden met andere onderdelen van CSS, maar daarnaast blijft een verbeterde efficiency en corresponderende kostenstructuur een van de belangrijkste aandachtpunten.

CSS Professional Resources
CSS Professional Resources (detachering van automatiseringspersoneel) kende een moeilijk jaar. Een verslechtering van de markt was reeds in april 2001 voelbaar, met name in de sectoren telecom en luchtvaart. Vanaf dat moment werd een conservatievere houding aangenomen bij aanname van nieuwe professionals, wat heeft geleid tot een per saldo daling van het aantal medewerkers. Ook de kostenstructuur kreeg extra aandacht waardoor met name de indirecte kosten daalden. In een terughoudende ICT markt kon toch een aantal commerciële successen worden geboekt. Zo werden enkele langlopende raamcontracten afgesloten. Verder is het dienstenaanbod verbreed, onder andere door het sluiten van een partnership met IBM en verdergaande investeringen in kennis onder andere op het gebied van internettechnologie.

Eind 2001 werd er een stabilisatie van de markt waargenomen, waarvan wordt verwacht dat er gedurende 2002 een lichte verbetering zal worden gezien. Hierbij gaat het om vraag van grote klanten die hun eerder gedane investeringen willen benutten en bestaande, commerciële technologieën willen integreren. Primaire focus ligt in 2002 op winstgevendheid boven groei. CSS Professional Resources gaat uit van een stabiele markt in het eerste halfjaar en voorziet groei in de tweede helft.

CSS Solutions
Het jaar 2001 is voor CSS Solutions (ontwikkeling, implementatie en beheer van logistieke en financiële softwareoplossingen van Enterprise Resource Planning (ERP) software) relatief goed verlopen. Het jaar ontwikkelde zich commercieel gezien conform verwachting. De integratie van het in 2000 overgenomen Wellinga IT en Compunet, zorgde echter voor druk op de organisatie. Hoewel de omzet uit deze acquisities conform verwachting kon worden geboekt, werd met name de gewenste kostenstructuur dit jaar nog niet bereikt.

Bij CSS Solutions is er een duidelijke verschuiving opgetreden in de vraag naar ICT dienstverlening. Zo is de vraag naar vervangende- en uitbreidingen op hardware nagenoeg stilgevallen, hetgeen tevens zijn weerslag heeft gehad op installatiediensten. Aan het einde van het jaar zorgde met name de euroconversie voor een grote vraag. Verder zorgde een continue orderstroom op het gebied van Exact en Aremissoft voor het op peil blijven van de bezettingsgraad.
Voor 2002 is CSS Solutions positief gestemd. Zo lopen de werkzaamheden voor de euroconversie langer door dan verwacht in de eerste maanden van 2002. Verder zorgen reeds afgesloten orders in 2001 met betrekking tot Aremissoft en Exact en de verwachte migratie naar het Exact Globe pakket voor een goed gevulde orderportefeuille.

Den Bosch, 27 februari 2002
De Directie


***Klik op de volgende link om het persbericht compleet met tabellen te kunnen bekijken:***

http://reports.huginonline.com/850052/100129.pdf