Gemeente Hoogezand-Sappemeer
persberichten
(terug)
Hoogezand, 26 februari 2002 Persbericht
2002/23
Inwoners weten Meldpunt Overlast Hoogezand-Sappemeer te vinden
In het eerste halfjaar dat het Meldpunt Overlast functioneert zijn in totaal 170 meldingen binnengekomen. Inwoners hebben de meeste meldingen gedaan. Daarnaast is met name gemeld door Sociale Dienst, woningbouwcoörporaties en buurtverenigingen. De meldingen variëren van zorg over kwetsbare burgers tot diverse vormen van overlast.
De gemeente Hoogezand-Sappemeer is het project Bestrijden en voorkomen
van (woon)overlast vorig jaar gestart in samenwerking met politie,
GGD, GGZ-Groningen, St. Prisma, Noordermaat, AVG en de
woningbouw-coörporaties. Het Meldpunt Overlast is succesvol te noemen,
omdat inwoners sinds september 2001 op één centraal punt hun melding
over zorg en/of overlast in de buurt kwijt kunnen. Achter de schermen
werken bovengenoemde organisaties samen om tot optimale oplossingen te
komen voor de overlast in de buurt, zowel voor de melder als voor zijn
of haar omgeving.
Het project bestaat uit de onderdelen Buurtbemiddeling en
Zorgcoördinatie. Buurtbemiddeling probeert met daarvoor opgeleide
vrijwilligers oplossingen te zoeken bij burenruzies. Zorgcoördinatie
richt zich op mensen die door hun problemen veelal de zorg van
meerdere professionele hulpverlenende instanties nodig hebben. Voor
het gehele project geldt dat melders te horen krijgen wat er met hun
melding is gedaan. Dit met respect voor de privacy voor degene over
wie gemeld is.
In ieder geval tot september 2004 kunnen de inwoners een melding doen
bij het meldpunt Overlast. Dit kan 7 dagen per week, 24 uur per dag,
met het speciale telefoonnummer (050) 587 32 32. Op maandag tot en met
donderdag van 10.00 tot 12.00 uur staat de meldpunt functionaris de
beller persoonlijk te woord. Op andere tijden kan de melder een
boodschap inspreken op het antwoordapparaat.
(top)