GroenLinks
-
GroenLinks daagt andere partijen uit tot openheid over campagnebudget
27 februari 2002
Lijsttrekker Paul Rosenmöller en partijvoorzitter Mirjam de Rijk
hebben hun collega's gevraagd om openheid van zaken te geven over de
financiering van de campagne. GroenLinks vindt dat de kiezers er recht
op hebben om te weten waar de partijen hun geld voor de
verkiezingscampagne vandaan halen en hoe zij dit geld besteden.
Sommige partijen, zoals LN en Pim Fortuyn, beweerden grote sommen geld
te hebben ontvangen voor hun campagne. Andere partijen, zoals de VVD,
organiseren gesponsorde evenementen. GroenLinks is tegenstander van
sponsoring door bedrijven.
Wettelijk voorschriften voor openbaarheid van partijfinanciën zijn
voor de voorkiezingen niet meer te realiseren. Hetzelfde geldt voor
een verbod op sponsoring of spelregels hiervoor. Vandaar dat
GroenLinks andere partijen oproept om op korte termijn een vrijwillige
geadragscode af te spreken, zodat nog ruim voor 15 mei duidelijk wordt
hoe de verschillende partijen hun campagne financieren.
GroenLinks gaf al bij de presentatie van haar verkiezingscampagne op
10 januari openheid van zaken over het GroenLinks-campagnebudget en de
wijze waarop dit zal worden besteed.
Den Haag, 27 februari 2002
Bijlagen:
- brief aan de lijsttrekkers en voorzitters van PvdA, VVD, CDA, D66,
SP, ChristenUnie, SGP, Leefbaar Nederland, Lijst Pim Fortuyn,
Verenigde Senioren Partij
- Overzicht GroenLinks campagnebudget
Aan de lijsttrekkers en partijvoorzitters van PvdA, VVD, CDA, D66, SP,
ChristenUnie, SGP, Leefbaar Nederland, Lijst Pim Fortuyn, Verenigde
Senioren Partij
Den Haag, 26 februari 2002
Beste collega's.
De campagnes zijn volop aan de gang. Intussen gaat de discussie voort
over de sponsoring van politieke partijen en de noodzakelijke openheid
over de herkomst van de financiële middelen voor de campagnes van
politieke partijen.
Reeds bij de presentatie van onze verkiezingscampagne op 10 januari
jl. hebben wij inzicht gegeven in het GroenLinks-campagnebudget en de
wijze waarop dit zal worden besteed. Daarbij hebben wij andere
partijen opgeroepen om ook hun campagnebudgetten en de besteding
daarvan openbaar te maken.
Ook tijdens het debat over de Wet subsidiëring politieke partijen is
deze kwestie uitvoerig besproken. Alle partijen in de Kamer hebben
toen de motie onderschreven waarin gevraagd wordt om openheid en
transparantie over de herkomst van de financiële middelen waarover
politieke partijen (in directe of in indirecte zin) beschikken (motie
Rehwinkel c.s., 27894, nr. 11). Deze motie spreekt hierbij zowel over
openbaarheid over giften aan politieke partijen (waarvoor reeds
voorschriften voor openbaarmaking zijn opgenomen in art. 18 van de Wet
subsidiëring politieke partijen) maar ook over giften aan stichtingen
en andere aan politieke partijen verbonden organisaties.
Er is een brede consensus over de wenselijkheid en noodzaak van
openheid over de herkomst van de financiële middelen van politieke
partijen. Vooralsnog schrijft de wet slechts voor een deel van de
inkomsten openbaarheid voor. Vóór de Tweede-Kamerverkiezingen op 15
mei a.s. zal aanpassing van de wet op dit punt niet meer kunnen
plaatsvinden.
GroenLinks wil daarom alle politieke partijen voorstellen om -
vooruitlopend op aanvullende wettelijke regels - een vrijwillige
gedragscode te ondertekenen. In deze code wordt vastgelegd dat
ondertekenende partijen openheid van zaken zullen geven over de
herkomst en besteding van hun campagnebudget. Dit wil zeggen:
openbaarheid over álle inkomsten, direct of indirect verkregen.
Bij dit schrijven treft u een overzicht aan van de herkomst en
besteding van het GroenLinks campagnebudget.
Wij hopen dat de bereidheid bestaat om op korte termijn de exacte
inhoud van deze code met elkaar te bespreken, zodat nog ruim vóór 15
mei a.s. helderheid en openheid zal ontstaan over de herkomst en
besteding van de financiële middelen van alle politieke partijen.
Met vriendelijke groet,
Paul Rosenmöller, lijsttrekker GroenLinks
Mirjam de Rijk, partijvoorzitter
GroenLinks campagnebudget 2002
alle bedragen in ¤
UITGAVEN
Voorlichting - publiciteit
verkiezingsprogramma 16.336
kiezersonderzoek 27.227
reclamezendtijd 144.302
andere betaalde publiciteit 82.151
reclamebureau 56.723
drukwerk 158.823
publieksbijeenkomsten 136.134
mediatraining kandidaten 4.538
Personeelskosten 106.411
Organisatiekosten
programcongres 27.227
telefoonverkeer 14.521
website 4.992
porto 22.689
Onvoorzien 55.117
Totaal uitgaven 857.191
INKOMSTEN
verkiezingsfonds 761.443
verkoop materiaal 90.756
Totaal inkomsten 852.199
Het verkiezingsfonds wordt gevuld met financiële middelen die in een
periode van vier jaar zijn gereserveerd op de reguliere
partijbegroting en zijn afkomstig van contributies van leden,
afdrachten van gekozen vertegenwoordigers en giften van leden en
sympathisanten (dit betreft giften van particulieren en niet van
organisaties e/of bedrijven).
-
Meer weten? E-mail info@groenlinks.nl