Ingezonden persbericht
Persbericht
Twee kamerleden in GroenLinks politiek café spreken over de kansen voor
Kennisstad Wageningen
Op 27 februari organiseert GroenLinks Wageningen een politiek café in de
bovenzaal van café H41 aan de Herenstraat, aanvang 20.30 uur.
Te gast in dit politiek café rond het thema Kennisstad Wageningen zijn de
Tweedekamerleden Marijke Vos (GroenLinks) en Harm Evert Waalkens (PvdA).
Verder zit aan tafel een vertegenwoordiger van Wageningen UR en de
lijsttrekker van GroenLinks Wageningen, Jelle de Gruyter.
Het debat wordt aangevuurd door Jack Bogers.
Met halverwege een column van Wim Wiegant.
Een klein uur debatteren de gasten onderling aan tafel. Na de pauze wordt de
zaal uitgenodigd zich met de diskussie te bemoeien.
Het onderwerp: Kennisstad Wageningen.
Wageningen universiteit en Dienst Landbouwkundig Onderzoek zijn gefuseerd en
zetten samen koers naar een internationaal kenniscentrum voor voedsel en
groene ruimte. Deze concentratie moet de levensvatbaarheid van het
kenniscentrum vergroten en kennisintensieve bedrijvigheid aantrekken.
Deze ontwikkeling wordt door de gemeente Wageningen van harte gesteund en
waar mogelijk gefaciliteerd
Maar, om dit concept van internationale kennisstad, oftewel City of Life
Sciences, te handhaven en uit te bouwen heeft de gemeente Wageningen
krachtige partners nodig. Deze partners zijn de Rijksoverheid, de provincie
Gelderland en Wageningen UR zelf.
Maar wat kan Wageningen van deze partners verwachten als het om
daden gaat?
Het rijk
De rijksoverheid heeft in de 5e Nota ruimtelijke Ordening de gemeenten
Wageningen - Ede - Rhenen - Veenendaal (WERV) als stedelijk netwerk benoemd.
De verwachting is dat het rijk vanwege deze status de ontwikkeling van dit
gebied ruimhartig faciliteert
Essentieel is het verbeteren van de openbaar vervoersverbinding van
Wageningen met het NS-station Ede-Wageningen bijv. door light-rail. Hoeveel
heeft de politiek¹ over voor betere bereikbaarheid met hoogwaardig openbaar
vervoer (zoals light-rail)?
De provincie
Om het concept kennisstad te laten
slagen moet Wageningen meer woningen kunnen bouwen dan een stad van deze
omvang gemiddeld krijgt toegedeeld.
De provincie speelt de regisseursrol bij de totstandkoming van een goed
netwerk van openbaarvervoer. De provincie is mede-verantwoordlijk voor de
bereikbaarheid van Wageningen per auto (vanaf de snelwegen) en per fiets
(vanaf het treinstation). Hoe vult de provincie die rol in?
Wageningen UR
Het aantal VWO-ers dat kiest voor een studie in Wageningen daalt gestaag.
Spreekt Wageningen UR de potentiële studenten niet (meer) aan? Heeft dat
te maken met het imago van de landbouw, en het landbouwimago van Wageningen
Universiteit? Of heeft de stad Wageningen te weinig uitstraling? Of is het
de bereikbaarheid per trein?
Wageningen UR lijkt met de geplande concentratie van leerstoelgroepen en
instituten
op De Born, de stad de rug toe te keren.
Segregatie treedt op en de verwevenheid van de universiteit en de instituten
met de stad dreigt verloren te gaan!
Tenslotte, de gemeente
Is het terecht dat Wageningen een voorzieningenniveau wil bieden dat
substantieel hoger ligt dan je van een gemeente van 35.000 inwoners mag
verwachten. Is het terecht dat daarvoor ook een grotere financiële bijdrage
van de burgers mag worden gevraagd?
Hoe kan Wageningen beter inspelen op de 5e nota RO en op het streekplan?
Toelichting voor de redactie:
Het politiek café vindt plaats in de bovenzaal van café H41, Herenstraat 41
en begint stipt om 21.00 uur in verband met opname voor de lokale
radio-omroep. Gasten en bezoekers worden verzocht om circa 20.30 uur
aanwezig te zijn.
Meer informatie: Jelle de Gruyter, 0317 425880 (kantooruren).