Gemeente Haarlemmermeer
* Besluiten B&W
+ 27 februari 2002
... B & W-nieuws week 13
Welzijn, Onderwijs en Cultuur
Het college heeft kennis genomen van het gemeentelijk
voortgangsverslag Floriade 2002, de tweede voortgangsrapportage van
de afdeling Communicatie en het Veiligheidsmanagementplan voor de
Floriade. Daarnaast heeft het college ingestemd met de
begroting2002/meerjarenbegroting 2002-2003 van de Stichting
Floriade. Met nog ruim een maand te gaan voor opening op 6 april
2002 zijn de volgende onderwerpen onder de loep genomen:
bereikbaarheid, veiligheid, promotie en economische spin-off, de
mogelijkheden van het gebied ná de Floriade, de financiën en
risico's. Belangrijkste conclusies: er wordt op dit moment met man
en macht gewerkt om de paviljoens, inzendingen en inrichting van
het terrein af te ronden. De campagnes met de daarbij horende
marketingactiviteiten gaan in maart echt van start om de bekendheid
en aantrekkelijkheid van de Floriade in de regio, maar vooral in
het hele land te promoten.
De voortgangsrapportage Communicatie meldt de vorderingen over de
richtlijnen rond protocollaire bijeenkomsten, de afstemming van
evenementen rond 150 jaar gemeente Haarlemmermeer en activiteiten
op de Floriade, de communicatieve inrichting van het gemeentelijke
paviljoen en een overzicht van de communicatiemiddelen, ingezet in
de eerste twee maanden van dit jaar.
Het integrale veiligheidsplan Floriade is inmiddels klaar voor
besluitvorming en al deels in deelplannen uitgewerkt. De Floriade
maakt een draaiboek rampenvoorlichting, waarbij het draaiboek
Voorlichting Schiphol (van het rampenbestrijdingsplan Schiphol) als
voorbeeld is genomen.
Qua financiën is er tot nu toe een sluitend financieel beleid
gevoerd. Er zijn twee financiële meevallers, te weten de
meevallende rentelasten 4,5 ton en de lagere bedrijfskosten voor
kaartverkoop, eveneens 4,5 ton. Deze extra bestedingsruimte wordt,
samen met een gedeelte van de post onvoorzien ingezet voor het
zoveel mogelijk elimineren van risico's en het realiseren van extra
kwaliteit. Het echte risico voor de gemeente zit in het bereiken
van de 2,7 miljoen betalende bezoekers. 2002 Is dan ook het jaar
van de financiële oogst, waarbij ca. 32 miljoen binnen moet komen
aan kaartverkoop. De raadscommissie WOC ontvangt de
voortgangsrapportages, het veiligheidsplan en de begroting en
meerjarenbegroting ter kennisname.
Het college wijst in 2002 de volgende periodes aan waarin een
verhoging van het aantal kampeermiddelen tot maximaal 15 is
toegestaan: 19 t/m 21 april (Bloemencorso), 9 t/m 12 mei
(Hemelvaart), 18 t/m 20 mei (Pinksteren), 6 juli t/m 1 september
(zomervakantie). De Wet Openluchtrecreatie geeft gemeenten de
mogelijkheid om voor een bepaalde periode het aantal
kampeermiddelen op kleinschalige, vergunde, tijdelijke
kampeerterreinen te verhogen van 10 naar 15. Het gaat hierbij om
kleinschalig kamperen, zoals kamperen bij de boer.
Facilitaire Dienst
Het college heeft kennis genomen van de voortgangsrapportage over
de nieuwe inrichting van de raadzaal als gevolg van dualisering. De
aanpassing wordt in twee fasen uitgevoerd. De eerste fase betreft
functionele aanpassingen, zoals nieuwe raadtafels en- stoelen,
lampjes, microfoons en kleine reparaties. De tweede fase betreft
vervangingen en onderhoud in 2002, zoals vervanging plafonddoek,
isolatiemateriaal, vitrage en geluidsinstallaties. Daarnaast wordt
er vanwege de toename en ter verbetering van presentaties extra
geïnvesteerd in audiovisuele middelen, zoals een projectiescherm en
een beamer. De werkzaamheden worden tijdens het zomerreces
uitgevoerd.
Het college heeft een aanpassing vastgesteld van de openingstijden
van de balie Burgerzaken in het raadhuis te Hoofddorp. Deze
wijziging gaat 1 april 2002 in. Burgerzaken is dan dagelijks vanaf
9.00 uur (was: 8.30 uur) en op dinsdag van 9.00 uur tot 20.00 uur
geopend (was: van 8.30 uur tot 14.00 uur en van 18.00 uur tot 20.00
uur). Met de invoering van de werkzaamheden rond de Nieuwe
Generatie Reisdocumenten (NGR), zijn de openingstijden veranderd.
Uit tellingen vanaf de invoering van NGR (vier maanden geleden) tot
nu blijkt dat het eerste half uur in Hoofddorp weinig werd benut.
De dinsdag is - mede vanwege de huidige avondopenstelling - een
drukke dag en inwoners zijn inmiddels goed gewend aan deze service.
Daarom is voorgesteld de openingstijden te verschuiven. De
doorlopende openstelling op dinsdag geeft inwoners dan ook nog meer
mogelijkheden optimaal gebruik te maken van de dienstverlening van
Burgerzaken. De balie Burgerzaken in Hoofddorp gaat 'netto' 1,5 uur
per week langer open. De openingstijden van de hulpsecretarieën en
de gemeentewinkel sluiten goed aan bij het aantal bezoekers; die
tijden blijven dan ook ongewijzigd. De raadscommissie ABM ontvangt
de nota ter kennisname.
Ruimte, Wonen en Economie
Het college heeft een gebied ten zuiden van de N207 bij Lisserbroek
aangewezen als locatie voor een binnenhaven voor woonboten. De
binnenhaven is in 1e instantie bedoeld voor bewoners van woonboten
bij Zwanenburg, die door de komst van de 5e baan Schiphol in de
veiligheids- en geluidszone zijn komen te liggen. Op dit moment
wordt er verder onderzoek gedaan naar het waterniveau van de haven,
de geohydrologische effecten, de financiële haalbaarheid, het
aantal geïnteresseerde mensen en het maatschappelijk en
bestuurlijke draagvlak.
De binnenhaven bij Lisserbroek is naar verwachting in 2004/ 2005
gerealiseerd. Omdat de 5e baan eind 2002/ begin 2003 al in gebruik
wordt genomen, zijn de volgende tijdelijke opties aangewezen: de
Zwanenburgerdijk, (buiten de 65 Ke geluidscontour) en de locatie
Nieuwe Brug. Uit een locatie-onderzoek van ingenieursbureau
Oranjewoud bleek een locatie nabij Beinsdorp (Getsewoud/Maryland)
het meest geschikt. In samenwerking met NV Afvalzorg is een nadere
studie uitgevoerd naar de haalbaarheid van de binnenhaven bij
Beinsdorp. De locatie Getsewoud/Maryland voldeed echter niet aan de
landschappelijke kwaliteitseisen van het projectbureau
Haarlemmermeer Groen. Het projectbureau stelde voor de binnenhaven
aan te leggen op de locatie bij Lisserbroek (ten zuiden van N207).
Oranjewoud had deze locatie niet meegenomen in het onderzoek,
vanwege de ligging in het Groene Hart. Door de komst van de 5e nota
RO, werd het mogelijk om deze locatie er alsnog bij te betrekken.
De minister van VROM heeft inmiddels toestemming gegeven voor de
komst van een binnenhaven bij Lisserbroek.
Het college heeft kennisgenomen van het besluit van Gedeputeerde
Staten over het bestemmingsplan Zwanenburg West II 3e herziening.
Dit bestemmingsplan is opgesteld om een kunstwerk te kunnen
realiseren in de vijver op de hoek van Amestelle/Mitswaard in
Zwanenburg. Door bewoners van Inlaag zijn bezwaren geuit tegen de
plaatsing van het circa negen meter hoge kunstwerk. Deze bezwaren
zijn echter door de raad ongerond verklaard. Vervolgens is het plan
ter goedkeuring voorgelegd aan GS. Op 4 december heeft GS het
bestemmingsplan goedgekeurd, met uitzondering van het deel 'water'.
Dit houdt in dat de bepaling die bedoeld was om de bouw van het
kunstwerk mogelijk te maken, niet goedgekeurd is door GS. GS is
namelijk van mening dat 'de redactie van het voorschrift naar de
letter een massief en massaal bouwwerk mogelijk maakt wat
stedenbouwkundig ongewenst wordt geacht'. Het kunstwerk kan dus
niet worden geplaatst. Gezien de wens van de raad het kunstwerk wèl
te plaatsen, moet de bstemmingsplanprocedure opnieuw worden
doorlopen, met aanpassing van de voorschriften c.q. de toelichting.
Het college heeft kennis genomen van de startnotitie milieueffectrapportage Glastuinbouwlocatie Rijsenhout. Het streven van de gemeente is om duurzame energievoorzieningen, intensief ruimtegebruik en innovaties in de glastuinbouwtechniek te realiseren. Op lange termijn wordt uitgegaan van een glastuinbouwareaal van 300 hectare in het gebied tussen de A4 en de Aalsmeerderweg, aansluitend op bestaande tuinbouwbedrijven. De startnotitie milieueffectrapportage is bedoeld om betrokkenen en belangstellenden te informeren over het voornemen een glastuinbouwgebied te ontwikkelen en hiervoor de milieueffecten te onderzoeken, zodat zij op basis daarvan hun gedachten hierover kenbaar kunnen maken. Naar aanleiding van de Startnotitie kunnen alle belanghebbenden tot 13 maart 2002 hun mening geven over de gewenste inhoud van Milieueffectrapport. Vervolgens wordt het MER bekendgemaakt en ter inzage gelegd voor inspraak.
Het college heeft ingestemd met de resultaten van de inspraak op
het bestemmingsplan Floriande-Noord. De inspraakreacties hebben met
name betrekking op de geplande toren met een maximale bouwhoogte
van 35 meter en op de bouwhoogte van andere woningen en
hoofdgebouwen in de IJtochtzone. De toren markeert het einde van de
IJtochtzone en wordt gezien als een bijzonder 'landmark' en
belangrijk oriëntatiepunt. De inspraakreacties hebben niet geleid
tot ingrijpende wijzigingen in het plan. Het college zendt het
aangepaste ontwerp-bestemmingsplan aan de subcommissie voor de
gemeentelijke plannen van de PPC. Bij positief advies van de
commissie wordt het bestemmingsplan vier weken ter inzage gelegd.
De raadscommissie Wonen en Verkeer ontvangt het plan ter
kennisname.
Het college verleent haar medewerking aan het vrijstellen van een
artikel 19 procedure voor de bouw van twee woningen met garages
naast de Spieringweg 732 te Zwaanshoek.
Openbare Werken
Het college heeft de voortgangsrapportage over Bodemsanering
vastgesteld. Op basis van de voortgangsrapportage wordt de
definitieve subsidie van de provincie voor bodemsaneringstaken
toegekend. In mei 2001 is 70% van de toegekende 6.665.000,-
toegezegd. De resterende 30 % wordt uitgekeerd wanneer de gemeente
aan kan tonen voldoende voortgang te hebben geboekt met de
programma-onderdelen. De provincie moet dan wel beschikken over een
bestuurlijk vastgestelde voortgangsrapportage. Door deze rapportage
nu vast te stellen kan de gemeente de subsidiegelden voor
bodemsaneringstaken veilig stellen. De rapportage gaat ter
kennisname naar de commissie Openbare Werken en Milieu.
Het college heeft ingestemd met een onderzoek naar leges
ruimtelijke ordening vanwege een verschil in de begroting 2002
tussen de diensten RWE en DOW. Naast een oplossing voor dit
verschil, moet een structurele aanpak inzicht geven in enkele
aandachtspunten met betrekking tot leges ruimtelijke ordening,
zodat geen oneigenlijke toerekening van kosten aan leges
plaatsvindt.
Bestuursdienst
Het college heeft kennis genomen van de rapportage 'overzicht gang
van zaken Spaansterrein'. Doel van deze rapportage was het in beeld
krijgen van de feitelijke gang van zaken in de periode 1990-1997
rond de aankoop van gronden in Hoofddorp-centrum van Spaans Babcock
bv voor toekomstige centrum-ontwikkelingen. In het feitenrelaas
komen de gesloten overeenkomst, de gang van zaken rond de sanering
en het afronden daarvan en een chronologisch overzicht van
gebeurtenissen aan de orde. De commissie REGL heeft de rapportage
inmiddels ontvangen.
Het college stelt de raad voor in te stemmen met de 5e wijziging
van het ROA statuut en de benoeming van de nieuwe ROA bestuurders.
Het ROA-DB heeft zich beraden op de gevolgen van invoering van
dualisering op lokaal niveau voor de (wijze van) samenstelling van
het regiobestuur. Het statuut bleek op twee punten niet meer
passend te zijn: rekrutering en zittingsduur. Wat betreft de
benoeming van nieuwe ROA-bestuurders, wordt de fractievoorzitters
gevraagd direct na de gemeenteraadsverkiezingen een verdeelsleutel
af te spreken en vanuit de fracties vijf kandidaten voor te dragen.
Daarnaast wordt voorgesteld als college na overleg met Amstelland
Meerlanden, één kandidaat aan de raad voor te dragen. Maandag 11
maart wordt dit voorstel besproken met het Seniorenconvent. De raad
behandelt het voorstel in haar vergadering van 14 maart 2002.
Het college stelt de raad voor om de functiebeschrijving voor de
raadsgriffier vast te stellen. De hoofdtaken van de griffier
bestaan uit adviseren, coördineren en procesondersteuning,
integraal management en coaching en logistieke taken. Het college
stelt aan de raad voor de heer dr. M.J.E.M. van Dam te benoemen tot
interim-griffier. De heer Van Dam is tevens afdelingshoofd van de
afdeling Onderzoek & Statistiek van de gemeente. Hij adviseert en
ondersteunt de raad, de voorzitter, de leden en de door de raad
ingestelde commissies bij de uitoefening van hun taken binnen het
dualistisch stelsel. Daarnaast moet hij in samenspraak met de raad
de griffie verder vormgeven en ontwikkelen.
Aan deze tekst kunt u geen rechten ontlenen