Gemeente Haarlemmermeer


* Besluiten B&W


+ 27 februari 2002

... B & W-nieuws week 13

Welzijn, Onderwijs en Cultuur
Het college heeft kennis genomen van het gemeentelijk voortgangsverslag Floriade 2002, de tweede voortgangsrapportage van de afdeling Communicatie en het Veiligheidsmanagementplan voor de Floriade. Daarnaast heeft het college ingestemd met de begroting2002/meerjarenbegroting 2002-2003 van de Stichting Floriade. Met nog ruim een maand te gaan voor opening op 6 april 2002 zijn de volgende onderwerpen onder de loep genomen: bereikbaarheid, veiligheid, promotie en economische spin-off, de mogelijkheden van het gebied ná de Floriade, de financiën en risico's. Belangrijkste conclusies: er wordt op dit moment met man en macht gewerkt om de paviljoens, inzendingen en inrichting van het terrein af te ronden. De campagnes met de daarbij horende marketingactiviteiten gaan in maart echt van start om de bekendheid en aantrekkelijkheid van de Floriade in de regio, maar vooral in het hele land te promoten.
De voortgangsrapportage Communicatie meldt de vorderingen over de richtlijnen rond protocollaire bijeenkomsten, de afstemming van evenementen rond 150 jaar gemeente Haarlemmermeer en activiteiten op de Floriade, de communicatieve inrichting van het gemeentelijke paviljoen en een overzicht van de communicatiemiddelen, ingezet in de eerste twee maanden van dit jaar.
Het integrale veiligheidsplan Floriade is inmiddels klaar voor besluitvorming en al deels in deelplannen uitgewerkt. De Floriade maakt een draaiboek rampenvoorlichting, waarbij het draaiboek Voorlichting Schiphol (van het rampenbestrijdingsplan Schiphol) als voorbeeld is genomen.
Qua financiën is er tot nu toe een sluitend financieel beleid gevoerd. Er zijn twee financiële meevallers, te weten de meevallende rentelasten 4,5 ton en de lagere bedrijfskosten voor kaartverkoop, eveneens 4,5 ton. Deze extra bestedingsruimte wordt, samen met een gedeelte van de post onvoorzien ingezet voor het zoveel mogelijk elimineren van risico's en het realiseren van extra kwaliteit. Het echte risico voor de gemeente zit in het bereiken van de 2,7 miljoen betalende bezoekers. 2002 Is dan ook het jaar van de financiële oogst, waarbij ca. 32 miljoen binnen moet komen aan kaartverkoop. De raadscommissie WOC ontvangt de voortgangsrapportages, het veiligheidsplan en de begroting en meerjarenbegroting ter kennisname.

Het college wijst in 2002 de volgende periodes aan waarin een verhoging van het aantal kampeermiddelen tot maximaal 15 is toegestaan: 19 t/m 21 april (Bloemencorso), 9 t/m 12 mei (Hemelvaart), 18 t/m 20 mei (Pinksteren), 6 juli t/m 1 september (zomervakantie). De Wet Openluchtrecreatie geeft gemeenten de mogelijkheid om voor een bepaalde periode het aantal kampeermiddelen op kleinschalige, vergunde, tijdelijke kampeerterreinen te verhogen van 10 naar 15. Het gaat hierbij om kleinschalig kamperen, zoals kamperen bij de boer.

Facilitaire Dienst
Het college heeft kennis genomen van de voortgangsrapportage over de nieuwe inrichting van de raadzaal als gevolg van dualisering. De aanpassing wordt in twee fasen uitgevoerd. De eerste fase betreft functionele aanpassingen, zoals nieuwe raadtafels en- stoelen, lampjes, microfoons en kleine reparaties. De tweede fase betreft vervangingen en onderhoud in 2002, zoals vervanging plafonddoek, isolatiemateriaal, vitrage en geluidsinstallaties. Daarnaast wordt er vanwege de toename en ter verbetering van presentaties extra geïnvesteerd in audiovisuele middelen, zoals een projectiescherm en een beamer. De werkzaamheden worden tijdens het zomerreces uitgevoerd.

Het college heeft een aanpassing vastgesteld van de openingstijden van de balie Burgerzaken in het raadhuis te Hoofddorp. Deze wijziging gaat 1 april 2002 in. Burgerzaken is dan dagelijks vanaf 9.00 uur (was: 8.30 uur) en op dinsdag van 9.00 uur tot 20.00 uur geopend (was: van 8.30 uur tot 14.00 uur en van 18.00 uur tot 20.00 uur). Met de invoering van de werkzaamheden rond de Nieuwe Generatie Reisdocumenten (NGR), zijn de openingstijden veranderd. Uit tellingen vanaf de invoering van NGR (vier maanden geleden) tot nu blijkt dat het eerste half uur in Hoofddorp weinig werd benut. De dinsdag is - mede vanwege de huidige avondopenstelling - een drukke dag en inwoners zijn inmiddels goed gewend aan deze service. Daarom is voorgesteld de openingstijden te verschuiven. De doorlopende openstelling op dinsdag geeft inwoners dan ook nog meer mogelijkheden optimaal gebruik te maken van de dienstverlening van Burgerzaken. De balie Burgerzaken in Hoofddorp gaat 'netto' 1,5 uur per week langer open. De openingstijden van de hulpsecretarieën en de gemeentewinkel sluiten goed aan bij het aantal bezoekers; die tijden blijven dan ook ongewijzigd. De raadscommissie ABM ontvangt de nota ter kennisname.

Ruimte, Wonen en Economie
Het college heeft een gebied ten zuiden van de N207 bij Lisserbroek aangewezen als locatie voor een binnenhaven voor woonboten. De binnenhaven is in 1e instantie bedoeld voor bewoners van woonboten bij Zwanenburg, die door de komst van de 5e baan Schiphol in de veiligheids- en geluidszone zijn komen te liggen. Op dit moment wordt er verder onderzoek gedaan naar het waterniveau van de haven, de geohydrologische effecten, de financiële haalbaarheid, het aantal geïnteresseerde mensen en het maatschappelijk en bestuurlijke draagvlak.
De binnenhaven bij Lisserbroek is naar verwachting in 2004/ 2005 gerealiseerd. Omdat de 5e baan eind 2002/ begin 2003 al in gebruik wordt genomen, zijn de volgende tijdelijke opties aangewezen: de Zwanenburgerdijk, (buiten de 65 Ke geluidscontour) en de locatie Nieuwe Brug. Uit een locatie-onderzoek van ingenieursbureau Oranjewoud bleek een locatie nabij Beinsdorp (Getsewoud/Maryland) het meest geschikt. In samenwerking met NV Afvalzorg is een nadere studie uitgevoerd naar de haalbaarheid van de binnenhaven bij Beinsdorp. De locatie Getsewoud/Maryland voldeed echter niet aan de landschappelijke kwaliteitseisen van het projectbureau Haarlemmermeer Groen. Het projectbureau stelde voor de binnenhaven aan te leggen op de locatie bij Lisserbroek (ten zuiden van N207). Oranjewoud had deze locatie niet meegenomen in het onderzoek, vanwege de ligging in het Groene Hart. Door de komst van de 5e nota RO, werd het mogelijk om deze locatie er alsnog bij te betrekken. De minister van VROM heeft inmiddels toestemming gegeven voor de komst van een binnenhaven bij Lisserbroek.

Het college heeft kennisgenomen van het besluit van Gedeputeerde Staten over het bestemmingsplan Zwanenburg West II 3e herziening. Dit bestemmingsplan is opgesteld om een kunstwerk te kunnen realiseren in de vijver op de hoek van Amestelle/Mitswaard in Zwanenburg. Door bewoners van Inlaag zijn bezwaren geuit tegen de plaatsing van het circa negen meter hoge kunstwerk. Deze bezwaren zijn echter door de raad ongerond verklaard. Vervolgens is het plan ter goedkeuring voorgelegd aan GS. Op 4 december heeft GS het bestemmingsplan goedgekeurd, met uitzondering van het deel 'water'. Dit houdt in dat de bepaling die bedoeld was om de bouw van het kunstwerk mogelijk te maken, niet goedgekeurd is door GS. GS is namelijk van mening dat 'de redactie van het voorschrift naar de letter een massief en massaal bouwwerk mogelijk maakt wat stedenbouwkundig ongewenst wordt geacht'. Het kunstwerk kan dus niet worden geplaatst. Gezien de wens van de raad het kunstwerk wèl te plaatsen, moet de bstemmingsplanprocedure opnieuw worden doorlopen, met aanpassing van de voorschriften c.q. de toelichting.

Het college heeft kennis genomen van de startnotitie milieueffectrapportage Glastuinbouwlocatie Rijsenhout. Het streven van de gemeente is om duurzame energievoorzieningen, intensief ruimtegebruik en innovaties in de glastuinbouwtechniek te realiseren. Op lange termijn wordt uitgegaan van een glastuinbouwareaal van 300 hectare in het gebied tussen de A4 en de Aalsmeerderweg, aansluitend op bestaande tuinbouwbedrijven. De startnotitie milieueffectrapportage is bedoeld om betrokkenen en belangstellenden te informeren over het voornemen een glastuinbouwgebied te ontwikkelen en hiervoor de milieueffecten te onderzoeken, zodat zij op basis daarvan hun gedachten hierover kenbaar kunnen maken. Naar aanleiding van de Startnotitie kunnen alle belanghebbenden tot 13 maart 2002 hun mening geven over de gewenste inhoud van Milieueffectrapport. Vervolgens wordt het MER bekendgemaakt en ter inzage gelegd voor inspraak.

Het college heeft ingestemd met de resultaten van de inspraak op het bestemmingsplan Floriande-Noord. De inspraakreacties hebben met name betrekking op de geplande toren met een maximale bouwhoogte van 35 meter en op de bouwhoogte van andere woningen en hoofdgebouwen in de IJtochtzone. De toren markeert het einde van de IJtochtzone en wordt gezien als een bijzonder 'landmark' en belangrijk oriëntatiepunt. De inspraakreacties hebben niet geleid tot ingrijpende wijzigingen in het plan. Het college zendt het aangepaste ontwerp-bestemmingsplan aan de subcommissie voor de gemeentelijke plannen van de PPC. Bij positief advies van de commissie wordt het bestemmingsplan vier weken ter inzage gelegd. De raadscommissie Wonen en Verkeer ontvangt het plan ter kennisname.

Het college verleent haar medewerking aan het vrijstellen van een artikel 19 procedure voor de bouw van twee woningen met garages naast de Spieringweg 732 te Zwaanshoek.

Openbare Werken
Het college heeft de voortgangsrapportage over Bodemsanering vastgesteld. Op basis van de voortgangsrapportage wordt de definitieve subsidie van de provincie voor bodemsaneringstaken toegekend. In mei 2001 is 70% van de toegekende 6.665.000,- toegezegd. De resterende 30 % wordt uitgekeerd wanneer de gemeente aan kan tonen voldoende voortgang te hebben geboekt met de programma-onderdelen. De provincie moet dan wel beschikken over een bestuurlijk vastgestelde voortgangsrapportage. Door deze rapportage nu vast te stellen kan de gemeente de subsidiegelden voor bodemsaneringstaken veilig stellen. De rapportage gaat ter kennisname naar de commissie Openbare Werken en Milieu.

Het college heeft ingestemd met een onderzoek naar leges ruimtelijke ordening vanwege een verschil in de begroting 2002 tussen de diensten RWE en DOW. Naast een oplossing voor dit verschil, moet een structurele aanpak inzicht geven in enkele aandachtspunten met betrekking tot leges ruimtelijke ordening, zodat geen oneigenlijke toerekening van kosten aan leges plaatsvindt.

Bestuursdienst
Het college heeft kennis genomen van de rapportage 'overzicht gang van zaken Spaansterrein'. Doel van deze rapportage was het in beeld krijgen van de feitelijke gang van zaken in de periode 1990-1997 rond de aankoop van gronden in Hoofddorp-centrum van Spaans Babcock bv voor toekomstige centrum-ontwikkelingen. In het feitenrelaas komen de gesloten overeenkomst, de gang van zaken rond de sanering en het afronden daarvan en een chronologisch overzicht van gebeurtenissen aan de orde. De commissie REGL heeft de rapportage inmiddels ontvangen.

Het college stelt de raad voor in te stemmen met de 5e wijziging van het ROA statuut en de benoeming van de nieuwe ROA bestuurders. Het ROA-DB heeft zich beraden op de gevolgen van invoering van dualisering op lokaal niveau voor de (wijze van) samenstelling van het regiobestuur. Het statuut bleek op twee punten niet meer passend te zijn: rekrutering en zittingsduur. Wat betreft de benoeming van nieuwe ROA-bestuurders, wordt de fractievoorzitters gevraagd direct na de gemeenteraadsverkiezingen een verdeelsleutel af te spreken en vanuit de fracties vijf kandidaten voor te dragen. Daarnaast wordt voorgesteld als college na overleg met Amstelland Meerlanden, één kandidaat aan de raad voor te dragen. Maandag 11 maart wordt dit voorstel besproken met het Seniorenconvent. De raad behandelt het voorstel in haar vergadering van 14 maart 2002.

Het college stelt de raad voor om de functiebeschrijving voor de raadsgriffier vast te stellen. De hoofdtaken van de griffier bestaan uit adviseren, coördineren en procesondersteuning, integraal management en coaching en logistieke taken. Het college stelt aan de raad voor de heer dr. M.J.E.M. van Dam te benoemen tot interim-griffier. De heer Van Dam is tevens afdelingshoofd van de afdeling Onderzoek & Statistiek van de gemeente. Hij adviseert en ondersteunt de raad, de voorzitter, de leden en de door de raad ingestelde commissies bij de uitoefening van hun taken binnen het dualistisch stelsel. Daarnaast moet hij in samenspraak met de raad de griffie verder vormgeven en ontwikkelen.

Aan deze tekst kunt u geen rechten ontlenen