Gemeente Bergen
Informatiebijeenkomst drugs en drugsgebruik
Bouwkavels bestemmingsplan Wellerlooi
Gehandicapten parkeerkaart
Drugs en drugsgebruik
Informatiebijeenkomst voor ouders/ verzorgers
Op donderdag 7 maart houdt de gemeente een informatiebijeenkomst over
drugs en drugsgebruik in onze gemeente. De bijeenkomst begint om 20.00
uur in gemeenschapshuis Iedershuus in Afferden en is bedoeld voor alle
ouders/ verzorgers in onze gemeente.
De bijeenkomst is een samenwerking tussen CAD, politie, Synthese,
Halt-bureau, voortgezet onderwijs, GGD en gemeente.
Uw vragen worden beantwoord
Het eerste gedeelte van de bijeenkomst bestaat uit informatie over
drugs, drugsgebruik en voorlichting door het Consultatiebureau voor
Alcohol en Drugs (CAD)) over dit onderwerp. Tijdens het tweede
gedeelte van de avond worden uw vragen beantwoord. U kunt vragen
rechtstreeks stellen of schriftelijk tijdens de pauze. Ook kunt u uw
vragen vooraf indienen via de bon op onze informatiepagina in Grens en
Maas. U kunt uw vragen anoniem stellen. Tijdens de informatieavond
zijn folders beschikbaar als aanvulling op de informatie die u deze
avond ontvangt.
Ouders/ verzorgers
Naar aanleiding van de berichten in de media heeft dorpsraad Afferden
een verzoek ingediend bij de gemeente voor het mede-organiseren van
een informatiebijeenkomst. In overleg met de dorpsraad is afgesproken
deze bijeenkomst voor alle ouders/ verzorgers in onze gemeente te
organiseren.
Onderzoek
Tijdens een onderzoek van de politie eind 2001 kwam onverwacht een
hoog harddruggebruik onder jongeren naar voren. Om de situatie in
beeld te brengen heeft de gemeente overleg met alle betrokken
instanties, zoals politie, Synthese, Bureau Jeugdzorg, Halt-bureau,
voortgezet onderwijs, CAD en GGD. Op basis van de verzamelde
informatie wordt een plan van aanpak gemaakt. Belangrijk onderdeel
hiervan is preventie en voorlichting aan jongeren. Maar ook
voorlichting aan ouders/ verzorgers, bijvoorbeeld over het herkennen
van gebruik en het oppikken van signalen, is een belangrijk onderdeel
in het plan van aanpak.
Bouwkavels bestemmingsplan Wellerlooi
Belangstellenden kunnen inschrijven
In het bestemmingsplan Wellerlooi (Droogstal Zuid) worden vijf
gemeentelijke bouwkavels verkocht. Via loting wordt de volgorde van
verkoop bepaald.
De kavels variëren van 216 m2 tot maximaal 375 m2 en zijn bestemd voor
de bouw van vier halfvrijstaande woningen en een vrijstaande woning.
De grondprijs bedraagt 136,- per m2, exclusief 19% btw kosten koper.
De kavels zijn bedoeld voor eigen bebouwing en bewoning; de koper is
verplicht de woning gedurende vijf jaren na de voltooiing zelf (met
eventuele gezinsleden) te bewonen. Per echtpaar/ paar van
(samenwonende) partners kan zich slechts één persoon inschrijven.
Woonbinding
De kavels worden verloot aan personen, die een woonbinding hebben met
het dorp Wellerlooi. Hieronder wordt verstaan:
* personen, die nu in Wellerlooi wonen (de gemeentelijke
bevolkingsadministratie geldt als maatstaf);
* personen, die vanaf hun geboorte ten minste 15 jaren onafgebroken
in Wellerlooi hebben gewoond;
* personen, die in totaal gedurende ten minste 20 jaren in
Wellerlooi hebben gewoond;
* personen, die in Wellerlooi een baan (gaan) vervullen en daardoor
economisch gebonden zijn (de arbeidsovereenkomst moet overlegd
worden).
Inschrijven
U kunt zich inschrijven van maandag 4 maart 2002 tot en met vrijdag 22
maart 2002 uur, elke dag van 09.00 uur tot uiterlijk 12.00 uur bij de
afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling in het gemeentehuis. Het
inschrijfgeld bedraagt 50,- en moet u contant betalen. Dit bedrag
wordt niet terugbetaald of later verrekend. Het volledig ingevulde
inschrijfformulier en het inschrijfgeld moet uiterlijk 22 maart 2002
om 12.00 uur in ons bezit zijn. De loting wordt verricht door een
notaris.
Informatie
Voor meer informatie kunt u elke werkdag tussen 9.00 en 12.00 uur
terecht bij de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling in het gemeentehuis.
Telefoon (0485) 34 83 59.
....jij komt toch ook?
Volgende week woensdag zijn de gemeenteraadsverkiezingen. Alle
kiesgerechtigden hebben inmiddels een oproepkaart ontvangen.
kaart zien in welk stembureau u uw stem moet uitbrengen. Heeft u geen
oproepingskaart ontvangen? Neem dan direct contact op met de werkgroep
Verkiezingen, telefoon (0485) 34 83 07.
Stembureaus
Voor de verkiezingen zijn de volgende stembureaus aangewezen:
- Nieuw Bergen, ESG Den Asseldonk;
- Nieuw Bergen, Openbare Bibliotheek;
- Aijen, zaal 't Veerhuis;
- Afferden, gemeenschapshuis Iedershuus;
- Siebengewald, zaal Wahlen;
- Well, zaal Vink ;
- Wellerlooi, gemeenschapshuis 't Luukske.
Alle stembureaus zijn ook voor minder-validen toegankelijk.
500 nieuwe kiezers
Iedereen die voor het eerst aan de gemeenteraadsverkiezingen deelneemt
heeft inmiddels een informatiepakket ontvangen. Hierin zit onder
andere een uitleg van de oproepkaart en een handige woordenlijst. In
onze gemeente kunnen ongeveer 500 inwoners voor de eerste keer
deelnemen aan de gemeenteraadsverkiezingen.
U dient uw stem uit te brengen in een stembureau in de gemeente
Bergen. Het is niet verplicht te stemmen in uw eigen stembureau. U
kunt uw stem ook uitbrengen in een ánder stembureau in de gemeente
Bergen. Hiervoor heeft u een kiezerspas nodig. Bij de gemeente kunt u
uw oproepingskaart laten omzetten in een kiezerspas. U kunt van deze
mogelijkheid gebruik maken tot en met 1 maart.
Dit is stemmen bij volmacht. U kunt uw volmacht-stem laten uitbrengen
in uw eigen of in een ander stemdistrict. Hiervoor moet u iemand die
in hetzelfde stembureau als u moet stemmen machtigen uw stem uit te
tegelijk met zijn/haar stem ook uw stem uit. Een persoon kan voor
maximaal twee anderen een stem uitbrengen. Voor alle duidelijkheid: U
Bergen onderzoekt veiligheid en leefbaarheid
Schriftelijke enquête onder eigen inwoners
Leges Gehandicapten Parkeerkaart
In september 2001 hebben burgemeester en wethouders besloten om het
tarief voor de Gehandicapten Parkeerkaart te verhogen tot 75,-. Dat
tarief was kostendekkend.
Naar aanleiding van een bezwaar van het platform Voorzieningen
Gehandicapten hebben burgemeester en wethouders het besluit
heroverwogen. Het college heeft besloten om het besluit van september
2001 in te trekken. De kosten voor de Gehandicapten Parkeerkaart zijn
met ingang van 1 januari 2001 vastgesteld op 32,-. Dit zijn de kosten
Gehandicapten Parkeerkaart 2001 ( f 69,-) verhoogd met 2%
prijsindexering. Als u meer heeft betaald voor de parkeerkaart kunt u
het teveel betaalde terug ontvangen. Neem hiervoor contact op met de
afdeling Welzijn.
Verlenging parkeerkaart
De Gehandicapten Parkeerkaart wordt verleend voor een termijn van
maximaal 5 jaar. Na de maximale termijn van 5 jaar moet een nieuwe
kaart worden aangevraagd. Als voor deze nieuwe kaart géén medische
keuring noodzakelijk is bedragen de kosten 10,-. Als er wel een
medische keuring noodzakelijk is bedragen de kosten 32,-.
Informatie
Als u meer informatie wilt over een Gehandicapten Parkeerkaart kunt u
contact opnemen met de afdeling Welzijn, mevrouw M. Hendriks, telefoon
(0485) 34 83 19.