Grolsch NV
ALLIANTIE WARSTEINER EN GROLSCH
Warsteiner Brauerei Haus Cramer en Koninklijke Grolsch N.V. zijn een
strategische alliantie overeengekomen. In eerste instantie zal de
alliantie samenwerking betreffen ten aanzien van de inkoop van
verpakkingsmaterialen, hulpgrondstoffen en andere goederen. Het
gezamenlijke inkoopvolume van deze goederen bedraagt ¤60 miljoen
per jaar. Het is de intentie van beide partijen om de samenwerking uit
te breiden naar diverse andere terreinen. De daarmee te behalen
voordelen zijn op dit moment onderwerp van studie.
De heer Troch, voorzitter van de raad van bestuur van Grolsch: "Het
aangaan van allianties is onderdeel van onze strategie. Binnen de
huidige concentratietendens in de wereldbiermarkt, kunnen sterke
zelfstandige brouwerijen met een krachtige nationale marktpositie voor
zichzelf schaal-voordelen creëren door middel van dit soort vormen van
samenwerking. De alliantie kan worden uitgebreid met nog één of twee
Europese kwaliteitsbrouwers". De heer Cramer, voorzitter van de raad
van bestuur van Warsteiner: "Grolsch en Warsteiner zijn premium
merken. Beide ondernemingen hechten dan ook grote waarde aan de
kwaliteit van de ingekochte goederen. Door samenwerking op het gebied
van inkoop kunnen beiden profiteren van elkaars kennis en elkaars
inkoopkracht. Ik wil benadrukken dat dit slechts de eerste stap is in
onze samenwerking. We onderzoeken andere mogelijkheden om samen te
werken".
Het doel van de alliantie is het versterken van de positie en
concurrentiekracht van beide brouwerijen in de concentrerende
wereldbiermarkt, zonder daarbij afbreuk te doen aan de zelfstandigheid
van de ondernemingen. De samenwerking behoeft overigens nog de formele
goedkeuring van de Duitse mededingingsautoriteiten.