Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
SCHIMMERTSE KLEUTERJUF AAN DE WIEG VAN VRIJE SCHOLEN IN INDIA
SITTARD-SCHIMMERT- Woensdag 27 februari arriveert Miriam Haenen weer in Schimmert om op zaterdag tijdens de opendag van de Vrije School in Sittard weer present te zijn en weer vol enthousiasme tussen 'haar' kleuters van dezelfde school te staan. Voor de zesde maal is Miriam dit jaar een maand actief in het Vrije Schoolonderwijs in India.
Miriam Haenen (45) is heel nauw betrokken bij de oprichting en
begeleiding van het Vrije School onderwijs in India. Om deze
onderwijsmethode op te bouwen en te verbeteren vertoeft de Schimmertse
kleuterjuf van de Sittardse Vrije School jaarlijks een maand in dit
land. En met succes. De eerste Indiase Vrije School, waar ze in 1997 aan
de wieg van stond, kent al een wachtlijst tot 2006
Tine Bruinsma uit Amsterdam begeleidde midden negentiger jaren een
wereldwijde UNESCO tentoonstelling over het Vrije School onderwijs. Een
groep ouders gaf tijdens haar verblijf in het Indiase Hyderabad, te
kennen een Vrije School te willen oprichten. Tine Bruinsma wilde helpen
maar had geen ervaring met kleuterklassen, daarom vroeg ze, met succes,
aan Miriam Haenen of zij een kleuterklas wilde opzetten en begeleiden.
Met haar besluit stond Miriam aan de basis van het Vrije School
onderwijs in India. "We zijn in 1997 gestart met drieëntwintig
leerlingen. Nu telt de school drie peutergroepen, twee kleuterklassen en
klas 1,2 en 3", aldus Miriam. Met 160 leerlingen zit deze eerste Vrije
School aan de top. Tot 2006 is bovendien de eerste klas volgeboekt.
Inmiddels is ook een Vrije School in Bombay geopend en Hyderabad kent
een tweede school.
Engels
Het door de Oostenrijker Rudolf Steiner ontwikkelde Vrije
Schoolonderwijs, ook bekend onder de naam Waldorfonderwijs, beoogt de in
elk kind aanwezige individuele kwaliteiten en krachten op te wekken. Het
wekken van interesse voor en het leren waarnemen van de wereld om hem of
haar heen, zodat een verbinding kan ontstaan tussen de opgroeiende
leerling en de wereld. Dit stimuleert het vertrouwen van het kind in
zijn eigen kunnen en zijn individualiteit. Naast kennis en intellectuele
vaardigheden nemen ook wilskracht en gevoelsontwikkeling een zeer
belangrijke plaats in. "Dit staat haaks op het onderwijs op de
particuliere scholen in India. Daar worden ze helemaal gedrild. Elke
mogelijk vorm van creativiteit wordt de kop ingedrukt", verzucht Miriam.
Alle lesmateriaal is bovendien Engels. De leerlingen weten daardoor veel
van de Engelse cultuur maar niets van hun eigen omgeving. "Via spel
brengen wij de kennis bij het kind naar binnen. Daardoor pakken kinderen
bepaalde lesstof sneller op en ouders zien hun kinderen helemaal
opbloeien. Indiërs zijn bovendien erg spiritueel ingesteld. In dit
onderwijssysteem zien ze dit terug." Indiase kleuters kennen alleen
Westerse sprookjes. "Ik kreeg te horen dat Indiase sprookjes niet
bestonden. Maar na dagenlang boeken te hebben doorgeworsteld heb ik er
toch gevonden en gebundeld. Nu krijgen de kleuters sprookjes uit hun
eigen cultuur te horen."
Geen kopie
Miriam onderstreept dat de Vrije School in India geen kopie is van een
Westerse Vrije School. "Dat kan ook niet. We gaan uit van de
plaatselijke omgeving, seizoenen, culturen, werkzaamheden en agrarische
producten. Die verschillen totaal van hier. Kennen wij het voorjaar, de
zomer, de herfst en de winter. Daar zijn de seizoensverschillen
minimaal. Dit heeft zijn uitwerking op de natuur", legt Miriam uit. Op
de Indiase Vrije School moeten ze ook rekening houden met elf
verschillende geloofsgroeperingen, met elk hun eigen feesten en
gebruiken.
Handen
Om de kleuters te verbinden met de wereld om hen heen zijn naast de
ambachten ook alles wat groeit en bloeit in de omgeving zeer belangrijke
in het Vrije School onderwijs. Leren de kinderen van de Sittardse Vrije
School via spel en praktijk bijvoorbeeld het hele proces van graan of
appels in India staat de teelt van rijst of mangos centraal. "Een klas
heeft een rijstplantage aan de rand van de stad aangelegd. Een dag per
week werken ze hier samen met rijstboeren. Voor Indiase begrippen is dit
uniek. Kinderen en ouders die tot de midden- en bovenklasse behoren
werken niet met hun handen. Dit druist in tegen alle gewoontes. De
verschillen tussen blank en zwart probeert Miriam op de Vrije School in
India ook uit te vlakken. "De positie in India is afhankelijk van de
huidskleur. Hoe donkerder hoe lager je aanzien. Wij willen dat iedereen
als een volwaardig mens wordt gezien." Een eerste aanzet is het
vervangen van witte poppen in de kleuterklas door zwarte.
Miriam vindt het heel dankbaar werk. Na de trainingen van de
kleuterjuffen, overleg en begeleidingen van de drie scholen ziet ze
direct vooruitgang. "Maar er is nog ontzettend veel te doen." Als het
aan haar ligt zal ze de komende jaren dan ook nog geregeld naar India
afreizen. Haar man Michel en de drie zonen Meran, Jerno en Sarik steunen
hun moeder daarbij volledig. Zaterdag 2 maart houdt de Vrije School aan
de St. Josephstraat 6 in Sittard van 11.00 tot 14.00 uur een open dag.
Dan kan iedereen niet alleen informatie krijgen over deze onderwijsvorm
maar ook de ervaringen horen van juffrouw Miriam.
---
Nadere persinformatie: M&O Guus Queisen te Sittard. Tel. 046 -4585166