ALGEMEEN VERBOND BOUWBEDRIJF
Onderzoek toont aan: ernstige vertraging infraprojecten
Persbericht
Den Haag, 26 februari 2002
Onderzoek toont aan: ernstige vertraging infraprojecten
Van de 138 projecten in de infrastructuur die vermeld staan in het
Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT) ondervinden er
veertig (29%) vertraging ten opzichte van de planning van een jaar
geleden. Slechts vier projecten gaan sneller. Bovendien is er tot 2006
slechts 2,6 miljard Euro beschikbaar voor de uitvoering van projecten,
terwijl daarvoor een bedrag van 4,5 miljard Euro nodig is.
Dat concludeert het Economisch Instituut voor de Bouwnijverheid (EIB),
dat jaarlijks op verzoek van het Algemeen Verbond Bouwbedrijf (AVBB)
de voortgang bij de planning en uitvoering van infrastructuurprojecten
onderzoekt. Dat gebeurt aan de hand van het MIT van het ministerie van
Verkeer en Waterstaat. Bij de berekeningen zijn overigens de
hoofdgroepen waterbeheren/vaarwegen en railwegen buiten beschouwing
gelaten omdat hiervan nauwelijks gegevens beschikbaar zijn.
Het AVBB spreekt van een zeer ernstig signaal. Van groot belang is
meer duidelijkheid te krijgen over de oorzaken van deze vertraging.
Het is nog onduidelijk of de vertragingen een rechtstreeks gevolg zijn
van het ontbreken van voldoende financiële middelen of van andere
oorzaken. Het AVBB-bestuur heeft besloten hiernaar een
vervolgonderzoek te laten instellen.
Van de veertig vertraagde projecten zijn er vijfentwintig lokale en
regionale infra-structuurprojecten. Het aantal versnelde projecten
ligt beduidend lager dan in het vorige onderzoek.
De jaarlijkse monitor van het EIB brengt nog andere feiten aan het
licht.
Dit jaar geeft het ministerie van Verkeer en Waterstaat 5,3 miljard
Euro uit aan de realisatie van infrastructuurprojecten. Daarvan is 3,8
miljard Euro bestemd voor aanleg en 1,5 miljard voor beheer en
onderhoud.
Van die 5,3 miljard aan uitgaven wordt 4,6 miljard uitbesteed aan de
marktpartijen (de zogeheten productuitgaven), de overige 0,7 betreffen
uitgaven van Rijkswaterstaat zelf.
Tussen 2002 en 2006 is bijna 17 miljard Euro beschikbaar voor de
realisatie en de planvoorbereiding van de projecten. Volgend jaar gaat
het budget aanzienlijk omhoog in verband met het
Bereikbaarheidsoffensief Randstad. In 2006 stijgt het budget in
verband met de aanleg van railwegen.
Van die bijna 17 miljard is 33% bestemd voor de uitvoering van de
zogeheten megaprojecten (zoals HSL, Betuwelijn). Ten opzichte van
vorig jaar is dat aandeel aanzienlijk gedaald. Toen was het tot 2004
nog 44% van het totaalbedrag voor de megaprojecten.
Ten opzichte van 2001 is 355 miljoen Euro meer beschikbaar gesteld in
het Infrastructuurfonds (ofwel bijna 6,5%). Dit bedrag is met name
bestemd voor de bestrijding van kostenstijgingen. Hiervan is 44% voor
rekening van de droge infrastructuur, 30% voor de natte en 33% voor
megaprojecten.
Voor nadere informatie:
* over dit persbericht: AVBB, afdeling Communicatie, telefoon
070-3286229
* over de infrastructurele werken: VIANED/GWWO, H. Dragt,
06-53172260
* over het EIB-rapport: drs. P.J.M. Groot, telefoon
020-6429342
Het gehele rapport inclusief een overzicht van de vertraagde en
versnelde projecten is te vinden op www.avbb.nl
26 feb 02 09:34