Vakvereniging Voor Machinisten en Conducteurs
Tilburg, 26 februari 2002
Duidelijkheid toekomst Boordpersoneel
Beste collega,
Het akkoord van 23 april jl. begint zijn vruchten af te werpen.
Als vakbond zijn wij nauw betrokken bij alle ontwikkelingen. Daar waar
het gaat om de punten die tussen de Ondernemingsraad NSR en de
directie NSR zijn overeengekomen hebben wij regelmatig terugkoppeling
via de Monitorcommissie. Deze commissie van wijze mannen (bestaande
uit Anton Westerlaken, Ad Verhoeven en Hans van der Steen) heeft ons
nu uitgenodigd voor een werkconferentie op 8 en 9 maart as.
De commissie schrijft in haar uitnodiging dat het doel van deze
werkconferentie moet zijn;
Een heldere taakverdeling was en is een kernelement uit de afspraken
van vorig jaar (normalisatie van arbeidsverhoudingen). Dit vraagt naar
de toekomst een verdere uitwerking om te komen tot een kader (code of
conduct) dat voorkomt dat verhoudingen onhelder worden of
verantwoordelijkheden door elkaar gaan lopen.
Het alternatieve productiemodel kan nooit leiden tot vreugde bij
iedere medewerker van NS-R. Zowel bij de OR als vakorganisaties is dit
besef voluit aanwezig inclusief de lotsverbondenheid op dit punt.
Gezamenlijk afstemmen en optrekken is zowel cruciaal om verbeteringen
te realiseren, als om ongewenste tegenstellingen te voorkomen.
Om elkaar daar in te ondersteunen, goed samen te werken, is kennis van ontwikkelingen, afstemmen van activiteiten, onderling vertrouwen en een gezamenlijk gedragen perspectief noodzakelijk.
Kernthema's van de conferentie zijn kwaliteit van arbeid, vakmanschap
en collegialiteit.
Door de directie van NS-Reizigers wordt inzicht verschaft over het
beleid ten aanzien van de komende periode. Dit betreft in ieder geval
de ontwikkelingen op het terrein van de kwalitatieve en kwantitatieve
werkgelegenheid, taak en bevoegdheidsverdeling en
medezeggenschapsstructuur.
De conferentie werkwijze zal er een zijn van een geannoteerde agenda
waarbij partijen elkaar schetsen wat hun mogelijkheden, inzet en
wensen zijn en aangeven wat ze van anderen nodig hebben om dit waar te
maken (niet onderhandelen en procedures maar inhoudelijk en
kwalitatief). Het eerste deel van de conferentie wordt benut voor een
agendasetting.
De werkconferentie eindigt met uitwerkingsvragen en noties die vragen
om verdere uitwerking/toetsing. Deze uitwerkingen kunnen in een
slotconferentie 'geborgd' worden in afspraak over doelstelling en
werkwijze voor de komende tijd.
Participatie in conferentie is 5 OR leden, vertegenwoordigers van de
bonden en directieleden + conferentie ondersteuning.
Tot zover uit de brief van de commissie. Voor de VVMC is het duidelijk
dat gedurende deze conferenties er duidelijkheid moet komen over de
toekomst van het rijdend personeel.
Op 4 maart is de VVMC uitgenodigd door Dhr. Noordzij om verder te
spreken over de toekomst van NS en welke stappen er de komende tijd
worden ondernomen.
Wij houden jullie verder op de hoogte.