AutoRai
26-2-2002
Uitbreiding dieselaanbod Volvo
Aan de onlangs geïntroduceerde nieuwe dieselmotor van Volvo, de
vijfcilinder common-rail turbodiesel met 163 pk (D5), is nu een nieuwe
variant toegevoegd: de 130 pk sterke 2.4 D.
De nieuwe krachtbron is vanaf heden leverbaar in de S60, de V70 en de
S80, zowel met automaat als handgeschakeld.
Ook deze nieuwe dieselkrachtbron past uitstekend in de filosofie van
Volvo. Daarin staan veiligheid, milieubewustzijn, verfijning en
formidabele rijeigenschappen al jarenlang bovenaan. De motor biedt de
nieuwste technologische innovaties, waardoor hij moeiteloos aansluit
bij de meest geavanceerde diesels van dit moment. Bovendien waarderen
onze klanten de vijfcilindermotoren, om hun combinatie van zuinigheid
en prestaties, aldus Sivert Hiljemark, directeur van de afdeling
Engine & Powertrain Engineering bij Volvo Cars in Zweden.
Aluminium cilinderblok
Net zoals de 163 pk sterke D5 bestaat het cilinderblok uit aluminium,
hetgeen een opmerkelijk laag gewicht van slechts 185 kilogram
oplevert. Dit komt de wegligging en de handelbaarheid van de auto ten
goede. Bovendien draagt een gering gewicht bij tot een laag
brandstofverbruik. Het cilinderblok is daarbij uitzonderlijk stijf,
waardoor trillingen en resonanties tot een minimum beperkt blijven.
Dwarsgeplaatst motorblok
Volvo heeft het blok dwars in de motorruimte geplaatst. Enerzijds
maakt dit een compacte bouw mogelijk, anderzijds biedt deze opzet meer
veiligheid. Deze constructie biedt speelruimte om de krachten bij een
botsing afdoende op te vangen. Motorblok en ophanging vormen een
integraal deel van de totale veiligheidsstructuur.
De motor biedt daarnaast uitstekende prestaties, voldoet aan strenge
emissie-eisen en loopt bijzonder verfijnd, net als de huidige
generatie Volvo benzinemotoren.
Tweede generatie common-rail
Volvo behoort tot de eerste autofabrikanten die de tweede generatie
elektronisch geregelde common-rail brandstofinjectie van Bosch
toepassen. Het systeem werkt met een nóg hogere inspuitdruk. In de
praktijk betekent dit meer (trek)kracht, een lager verbruik en
duidelijk schonere uitlaatgassen.
Optimale verbranding
De motor en dan met name de verbrandingsruimte is samen met
specialisten van AVList in Graz (Oostenrijk) ontwikkeld. Cilinderkop,
inlaatkanalen, brandstofinjectie en het ontwerp van de zuigers zijn
nauwkeurig op elkaar afgestemd, met het oog op zeer goede allround
prestaties, geringe emissies, een zuinig verbruik en een zo laag
mogelijk niveau van geluid, trillingen en resonanties.
Door een turbocompressor met variabele inlaat bereikt de motor een
hoge maximale trekkracht over een breed toerenbereik. Het maximum
koppel bereikt zijn maximum van 280 Newtonmeter bij slechts 1.750
toeren per minuut. De motor levert een topvermogen van 96 kW/130 pk
bij 4.000 toeren per minuut.
Ook deze variant van de nieuwe Volvo dieselmotor is uitgerust met een
elektronisch geregelde, gekoelde uitlaatgascirculatie. Het systeem
past zich snel aan veranderende omstandigheden aan, waardoor de
uitstoot veel geringer is. Technische gegevens 2.4 D/130 pk: