Gemeente Zaanstad
Burgerzaken Stadskantoor breidt dienstverlening uit met burgerlijke
stand
dinsdag 26 februari 2002
Vanaf maandag 25 februari kunnen inwoners van de gemeente Zaanstad ook
op het Stadskantoor terecht voor een groot aantal diensten op het
gebied van de burgerlijke stand. Denk daarbij aan bijvoorbeeld
geboorteaangifte, erkenningen, overlijdensaangifte en naturalisatie.
Tot op heden konden burgers voor deze zaken alleen terecht op het
gemeentehuis of, bij geboorte, het ziekenhuis. Wethouder N.
Kroesen-van Gelderen en directeur dienst Publiek C. Hoogervorst gaven
gistermiddag het startsein met de inschrijving van Nikky Horstman in
het geboorteregister. De allereerste geboorteaangifte op het
Stadskantoor.
De afdeling Burgerzaken is gevestigd op drie locaties in Zaanstad: op
het Ebbehout 29 in Zaandam, in het gemeentehuis op het Bannehof 1 in
Zaandijk en de hulpsecretarie in Krommenie op de Padlaan12. Op
alledrie de locaties kunnen burgers terecht voor zaken als paspoort,
rijbewijs en uittreksel.
De burgerlijke stand was tot op heden echter alleen gevestigd op het
gemeentehuis in Zaandijk. Zaanstad beoogt met deze spreiding dat
burgers dichtbij huis op meerdere plaatsen terechtkunnen voor
gemeentelijke diensten.
Diensten
Concreet kunnen burgers nu op het gebied van de burgerlijke stand op
het Stadskantoor terecht voor: geboorteaangifte, erkenning, het maken
van afspraken voor ondertrouw en huwelijk, omzetten van partnerschap
in huwelijk en andersom, laten opmaken akte van naamskeuze,
overlijdensaangifte, vestiging vanuit het buitenland, aanvragen
naturalisatie en informatie over geslachtsnaamwijzigingen. In een
later stadium volgen ook ondertrouw en het vreemdelingenloket.
Informatie
:
Gemeente Zaanstad, Tamara van de Werff, telefoon (075) 655 21 71,