Gemeente Zaanstad
Zaanstad bezorgd over mogelijke verruiming normen geluidsbelasting
Schiphol
vrijdag 22 februari 2002
De gemeente Zaanstad heeft afgelopen dinsdag per email een reactie
naar het Inspraakpunt van het ministerie van Verkeer en Waterstaat
gestuurd. Ze heeft dit gedaan naar aanleiding van de ter inzagelegging
van het milieueffectrapport en de ontwerp-uitvoeringsbesluiten
Schiphol 2003.
Ondanks de vele gesprekken die de ambtenaren met de provincie en het
ministerie hebben gevoerd, zijn er toch aspecten blijven bestaan waar
Zaanstad bezwaar tegen heeft. De reactie spitst zich toe op een
drietal onderdelen: beperkingengebied, handhaving en nachtregime in
relatie tot openstelling baangebruik. Daarnaast blijkt het
kaartmateriaal niet accuraat te zijn.
Uitbreiding beperkingengebied
Het grootste bezwaar van Zaanstad is gelegen in het feit dat
beperkingengebied van Schiphol in Zaanstad is uitgebreid zonder
vooroverleg met de gemeente. Naast de ruimte die de gemeente Zaanstad
reeds jaren planologisch moeten reserveren voor de vijfde baan worden
er nu beperkingen opgelegd op een nog groter gebied.
Zaanstad dringt er bij de Minister eveneens op aan om de bestaande
woningen die nu in het nieuwe beperkingengebied komen te liggen te
isoleren.
Verruiming van geluidsbelasting
Verder bestaat de indruk dat met de overgang van de Ke-norm naar
Lden-norm voor geluid een verkapte verruiming van de geluidsbelasting
ontstaat als gevolg van het vliegverkeer. Dat zou betekenen dat er
meer vliegtuigen op Schiphol mogen aanvliegen. Zaanstad vraagt aan de
minister zekerheid te geven dat de geluidnormen niet verder worden
opgerekt. Het feit dat de vijfde baan in gebruik wordt genomen leidt
al tot een toename van geluidbelasting in de gemeenten ten noorden van
het Noordzeekanaal, dus ook in Zaanstad.
Tenslotte wil de gemeente van de minister de toezegging dat er in 2005
daadwerkelijk op of nabij alle handhavingspunten wordt gemeten. Er
wordt getwijfeld of het meetsysteem in 2005 operationeel zal zijn. De
reden van deze twijfel is dat de gemeente Zaanstad nu al meer dan twee
jaar Schiphol assisteert om een geluidmeetpunt geplaatst te krijgen en
dit punt tot op heden er nog steeds niet is. Wethouder milieu A.Klein
Nibbelink: Wij verwachten overigens wel dat dit meetpunt er medio 2002
zal zijn zodat vanaf die tijd onze eigen luistervink in Krommenie
geplaatst kan worden. Daarnaast vinden wij dat de per saldo
gelijkwaardige overgang van PKB naar het nieuwe normenstelsel wel erg
ongunstig voor Zaanstad uitvalt.
Nachtregime in relatie tot openstelling baangebruik
De Lden kent drie perioden, 7-19 uur, 19-23 uur en 23-7 uur. De Lnight
duurt van 23.00 tot 07.00 uur. Het college vraagt zich af hoe zich dit
zich verhoudt tot de openstelling van het baangebruik. De banen worden
namelijk reeds om 06.00 uur geopend. Nachtvluchten worden door burgers
als extra storend ervaren.
Kaartmateriaal niet accuraat
Daarnaast heeft het college nog een aantal opmerkingen geplaatst over
het kaartmateriaal dat gebruikt wordt . In de overzichtskaarten worden
enkele plaatsnamen foutief weergegeven. Zo wordt de gemeente Oostzaan
ingetekend op het grondgebied van Zaanstad en is Zaanstad ingetekend
op het grondgebied van Wormerland. De nieuwe woonwijk Saendelft is op
de detailkaarten niet ingetekend, dit bevreemd het college sterk omdat
in deze Vinexwijk die deels binnen het beperkingengebied ligt grote
woningbouwplannen worden ontwikkeld.
Informatie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Eric Seugling,
woordvoerder , tel. 075 681 6204