Ingezonden persbericht

Voor meer informatie

AVAYA EN IBM VORMEN WERELDWIJDE STRATEGISCHE ALLIANTIE OP CRM-GEBIED

Nieuwegein - Avaya, Inc. (NYSE: AV), wereldwijd leverancier van spraak- en datanetwerken voor de zakelijke markt, en IBM (NYSE: IBM) hebben een wereldwijde strategische alliantie gesloten die is gericht op de integratie van de CRM-oplossingen van Avaya met de middleware, eServer-technologie en e-business-oplossingen van IBM.

Met de samenwerking richten beide bedrijven zich op de wereldwijde markt voor CRM-applicaties en ?infrastructuren die volgens IDC groeit van 6,2 miljard dollar in 2000 naar meer dan 14 miljard in 2005. IBM en Avaya gaan nieuwe CRM-oplossingen geschikt maken om als onderdeel te dienen van het e-business-portfolio van IBM. Daarbij werken de beide bedrijven samen op het gebied van productontwikkeling, marketing, verkoop en diensten.

De CRM-oplossingen die zo ontstaan, stellen bedrijven in staat om hun klantinteracties beter te beheren, effectief te reageren op klantvragen en het resultaat van deze activiteiten beter te meten.

Avaya werkt aan de optimalisatie van haar producten voor gebruik met de Java J2EE-standaarden voor webgebaseerde ontwikkeling van zakelijke applicaties. Daaronder valt de IBM WebSphere Application Server en IBM DB2-software op AIX en NT; de besturingssystemen voor de IBM eServer pSeries en xSeries. Avaya zal de IBM e-business-infrastructuurproducten aanbevelen bij klanten als voorkeurtechnologie.

" De overeenkomst tussen Avaya en IBM is onderdeel van een groeiende samenwerking die ten goede komt aan beider klanten", zegt Don Peterson, bestuursvoorzitter en CEO van Avaya. "Het leidt tot een verbreding en een groter bereik van onze CRM-oplossingen. Door de kerncompetenties van onze bedrijven samen te brengen kunnen klanten rekenen op oplossingen die betrouwbaar zijn, die de markt sneller bereiken en die helpen de mogelijkheden van bestaande e-business-infrastructuren te optimaliseren."

Rob Saultz, Vice-President CRM Business Development & Strategy of Global Solutions bij IBM, zegt: "Het is ons doel om de hoogste niveaus van functionaliteit en Return On Investment op CRM-investeringen te bieden. Het opnemen van Avaya's CRM-oplossingen in de e-business-portfolio van IBM zal klanten meer flexibiliteit bieden bij het kiezen van complete CRM-oplossingen die aansluiten bij hun eisen."

De Avaya-IBM-alliantie bouwt voort op een overeenkomst tussen de twee bedrijven die in september 2001 is aangekondigd. Op basis van de overeenkomst heeft IBM Global Services consulting- en implementatiediensten ontwikkeld die complementair zijn aan verschillende Avaya-producten en
-diensten, waaronder unified communications, CRM-oplossingen en webgebaseerde e-commerce-applicaties. Een gezamenlijk ontwikkelprogramma om een Lotus Notes-compatibele versie van Avaya Unified Messenger te bouwen is in een vergevorderd stadium en is naar verwachting in het tweede kwartaal van 2002 afgerond.

Avaya en IBM hebben inmiddels een aantal gezamenlijke projecten afgerond, waaronder een bij SITEL, dat diensten levert op call center-gebied. Het bedrijf werkt op dit moment aan de consolidatie van verschillende gratis informatienummers en call centers bij een grote autofabrikant en aan de implementatie van een nieuwe infrastructuur die klantcontacten sneller en betrouwbaarder moet kunnen afhandelen.

Doug Pontious, Business Unit President bij SITEL, zegt: "Door samen te werken met Avaya en IBM kan SITEL haar klanten een volledig geïntegreerd CRM-platform bieden dat standaard klantinteractie omvormt naar waardevol klantcontact. De uitgebreidere mogelijkheden op CRM-gebied stimuleren de levenscyclus en het enthousiasme van een klant ? een topprioriteit voor de meeste dienstverlenende bedrijven."

De Avaya CRM-oplossingen

De CRM-oplossingen van Avaya worden onderdeel van het e-business-portfolio van IBM en stellen bedrijven in staat effectief te communiceren en informatie door de gehele organisatie te delen. Zij omvatten:
· Interactie-beheeroplossingen die bedrijven in staat stellen om met klanten te communiceren via een grote variëteit van media, waaronder internet, e-mail, telefoon, web chat, web call back, voicemail en fax;
· Commitment Management-oplossingen die bedrijven helpen bij het inlossen van beloften aan klanten door voorspelbare acties en veel voorkomende bedrijfsprocessen te automatiseren, en door communicatiemogelijkheden door de gehele organisatie te bieden om zo tegemoet te komen aan serviceniveaus en zakelijke doelstellingen;
· Business Intelligence-oplossingen die voorzien in toegang tot en inzicht in bedrijfskritische data en bedrijven helpen bij het nemen van strategische beslissingen over service, communicatie en marketinginitiatieven.

Volgens marktonderzoeksbureau Gartner is Avaya wereldwijd één van de meest toonaangevende bedrijven op contact center-gebied. Het bedrijf telt meer dan 20.000 contact center-klanten en beschikt over ruim 700 professional services consultants.

Over IBM
IBM Nederland NV levert een compleet scala aan computerapparatuur, programmatuur en bijbehorende diensten. IBM verkoopt computersystemen aan zowel organisaties als consumenten, van personal computers en servers tot midrange-systemen tot mainframes. De software varieert van besturingsprogrammatuur tot algemene en branchegerichte oplossingen op maat. Als 's werelds grootste aanbieder op het gebied van IT-dienstverlening heeft IBM Global Services uitgebreide ervaring op het gebied van business- en IT-consultancy, business transformation, e-business, systeembeheer en strategische outsourcing.

Over Avaya
Avaya, Inc., wereldwijd één van de marktleiders in de ontwikkeling, verkoop en service van spraak- en datanetwerken en communicatieoplossingen en
-diensten, levert producten en services die organisaties ? inclusief meer dan 90 procent van de Fortune 500 ? helpen te excelleren in klantgerichtheid. Avaya levert deze oplossingen aan bedrijven en aan overheden en andere organisaties. Avaya biedt oplossingen voor Customer Relationship Management, Unified Communication, Service Providing, Multiservice Networking Infrastructure, Structured Connectivity Solutions en geconvergeerde Voice en Data Networks, inclusief de Avaya Enterprise-Class IP Solutions (ECLIPS). Deze producten worden ondersteund door Avaya Services en Avaya Labs. Avaya is wereldwijd marktleider in unified messaging, messaging-systemen, call centers en gestructureerde bekabelingssystemen, en marktleider in de Verenigde Staten in systemen en diensten voor spraakcommunicatie. Avaya is officieel partner van FIFA voor het WK 2002 in Japan en Korea, het WK 2003 voor vrouwen in China en het WK 2006 in Duitsland. In Nederland is Avaya gevestigd in Nieuwegein en Rijswijk. Meer informatie is te vinden op www.avaya.nl.

Avaya Nederland B.V. IBM Nederland N.V. Lammers van Toorenburg PR
Bas Baars Ester Riemersma
Marjan Kok
Tel: 030 609 77 41 Tel: 020 513 35 05 Tel: 030 656 50 70
bbaars@avaya.com ester_riemersma@nl.ibm.com marjan@lvtpr.nl