Productschap Margarine
Consumenten: voedsel verantwoording producent
Zowel Nederlandse als Duitse consumenten plaatsen de producenten van
levensmiddelen bovenaan als hun wordt gevraagd welke partij in de
gehele keten van voedselproductie en consumptie de meeste
verantwoordelijkheid draagt voor voedselveiligheid. De Duitsers willen
meer informatie over de risicos, het liefst op het etiket, de
Nederlanders zijn op dit punt verdeeld.
In het rapport Duitsers en Nederlanders aan het woord over de toekomst
van de landbouw zijn de voornaamste resultaten opgenomen van de
tweetalige digitale discussie Future of Food, waarbij iedereen zijn of
haar ideeën kon geven over themas als voedselveiligheid, dierenwelzijn
en de boerderij van de toekomst. Dit heeft een oogst opgeleverd van
22.000 bezoekers, 1.800 deelnemers aan enquêtes, 2.000 chatbijdragen
en 450 discussiebijdragen. Parallel aan dit open debat heeft het
Duitse Gesellschaft für Konsum-, Markt- und Absatzforschung (GfK)
onderzoek onder Nederlandse en Duitse consumenten uitgevoerd.
De ministers van landbouw Künast en Brinkhorst hoopten op deze wijze een beeld te krijgen van de gedachten en gevoelens van de burgers rond de vraag waar het met de land- en tuinbouw heen moet de komende jaren. Centrale conclusie van debat en onderzoek is dat de consumenten begin 21ste eeuw hechten aan transparantie, duurzaamheid en vertrouwen.
Prijs, versheid en smaak zijn de voornaamste overwegingen voor de consument bij het kopen van een product. Slechts 3 procent van de consumenten plaatst voedselveiligheid in de top-3 van voornaamste aankoopoverwegingen. Dit wil overigens niet zeggen dat veiligheid niet belangrijk wordt gevonden. De meeste consumenten gaan er gewoon van uit dat producten die in de winkel liggen in principe veilig zijn. Komt het onderwerp voedselveiligheid ter sprake, dan denken Nederlanders en Duitsers vooral aan kwaliteitscontroles, hygiëne en keurmerken. Het al dan niet aanwezig zijn van resten van bestrijdingsmiddelen scoort in Nederland ook vrij hoog. Duitsers hechten sterker aan gebruikte ingrediënten en ambachtelijke kwaliteit.
Verantwoordelijkheid
Wat de verantwoordelijkheid voor de voedselveiligheid betreft,
plaatsen allen de levensmiddelenfabrikanten bovenaan de lijst. De
overheid staat tweede (Nederland) resp. derde (Duitsland), de boeren
komen op de derde stek (Nederland) resp. de tweede (Duitsland).
Opvallend is dat supermarkten en winkeliers toch voornamelijk worden
gezien als doorgeefluik en daarom evenals de consumenten zelf laag op
deze lijst staan.
Vertrouwen
Waar consumenten uit beide landen gezondheidsorganisaties (zoals de
Hartstichting) het meest vertrouwen als het om voorlichting over
voedselveiligheid gaat, is de tweede plaats in Duitsland voor de
boeren en in Nederland voor de consumentenorganisaties. Huisartsen en
diëtisten staan in Nederland derde, de Duitsers plaatsen daar de
consumentenorganisaties.
Informatie
Nederlandse en Duitse consumenten willen meer informatie over
ingrediënten in en risicos van het voedsel op het etiket: 63 procent
van de Duitsers en 44 procent van de Nederlanders geven dit aan. Toch
heeft nog een behoorlijke groep (38 procent onder de Nederlanders, 21
procent van de Duitsers) juist geen behoefte aan extra informatie
omdat zij vinden erop te moeten kunnen vertrouwen dat de producten
veilig zijn. Ook is er enig wantrouwen van consumenten ten aanzien van
de juistheid van de vermeldingen op het etiket. Hygiëne en
kwaliteitscontroles scoren ook hoog op het lijstje aspecten van
voedselveiligheid waarover consumenten graag worden voorgelicht.
Ontwikkelingen
De meest positieve ontwikkelingen van de laatste jaren zijn volgens de
Nederlanders de grotere aandacht voor gezondheid en de opkomst van
gemaksvoeding; de Duitsers kiezen naast de gezondheid voor de
invoering van het keurmerk-controlesysteem. Als negatieve
ontwikkelingen noemen zowel Nederlandse als Duitse consumenten vooral
de gestegen prijzen van voedingsmiddelen, de afgenomen natuurlijkheid
van het voedsel en de mindere kwaliteit van de verpakkingen.
Rapport opvragen
Nadere inlichtingen of het gehele rapport kunnen worden verkregen bij
het Ministerie van LNV, directie Industrie en Handel, Postbus 20401,
2500 EK Den Haag, of via een e-mail naar info@future-of-food.org.