Grote namen starten met eBusiness via eMarketplace FashionUnited.com Persbericht overgenomen van fashionunited.com
Bij Micro, Van Winkel Fashions en State of Art kan de Nederlandse retailer in mannenmode online (na)bestellingen plaatsen met de persoonlijke toegangscode, die hij/zij binnenkort per post zal ontvangen. Genoemde leveranciers verwachten als vervolgstap ook hun buitenlandse klanten toegang te verschaffen tot hun online bestelsysteem. Ook de internationaal opererende firmas Jago/Jan van Gool bv (dames shawls en accessoires) en Meerschwam (mens wear) zullen online produkten via FashionUnited.com aan gaan bieden. Het aantal aangesloten retailers op deze B2B eMarketplace kan met deze eerste vijf deelnemers oplopen tot wel 50.000 winkels door Europa, zijnde de bestaande klanten van deze leveranciers. FashionUnited.com is daarmee hét centrale elektronische knooppunt voor de Europese modebranche op internet. Naast de webshops met voorraden per leverancier waar retailers met één password via het internet gebruik van kunnen maken, faciliteert FashionUnited.com middels haar branchebrede Clearing Center ook het elektronische berichtenverkeer tussen leverancier en retailers.

Binnen twee weken gaan de business-to-business webshops van de eerste drie leveranciers open.
Micro (stropdassen en accessoires van Profuomo en Michaelis) biedt in eerste instantie haar Nederlandse klanten inzage in de gehele actuele voorraad stropdassen. Dit betreft een omvangrijk assortiment waarbinnen op design, hoofdkleur, subkleur, kwaliteit, artikelnummer en aantal gezocht en geselecteerd kan worden. Van alle produkten is een afbeelding in de shop opgenomen.
Van Winkel Fashions (overhemden van Ledûb en John Miller) heeft geruime tijd ervaring opgedaan met een eigen online bestelsysteem op internet. Van Winkel maakt haar shop nu toegankelijk via FashionUnited.com vanwege de toegevoegde waarde die deze elektronische marktplaats voor leveranciers en retailers te bieden heeft; namelijk: de kracht van de gezamenlijkheid. State of Art biedt haar klanten de mogelijkheid om de artikelen uit hun basics programma online te raadplegen en (na) te bestellen. Dit betreft een breed assortiment bestaande uit polos, pullovers, shirts en broeken in diverse kleuren en maten. Vanaf de zomer zullen ook de op voorraad zijnde seasonal stocks van State of Art via FashionUnited.com te bestellen zijn.

Groot voordeel voor de retailers is dat zij alles op één centrale plaats bij elkaar vinden en daarvoor slechts één toegangscode nodig hebben. Deze zogenaamde single logon toegang is mede mogelijk gemaakt door de intensieve samenwerking met leveranciersorganisatie MODINT.

FashionUnited.com is als centrale Europese eMarketplace verbonden met lokaal opererende modeportalen, waaronder FashionUnited.nl (voorheen Modeportaal.nl), FashionUnited.be (België) en FashionUnited.co.uk (Engeland). Andere landen volgen. Het FashionUnited platform is daarmee het online one-stop-shopping center voor retailers en leveranciers in de modebranche, door geheel Europa. Verdere informatie is te vinden op FashionUnited.com of in te winnen bij initiatiefnemer Steven Witteveen (076-5729280), per e-mail: Steven Witteveen.
21 februari 2002