Belgacom
21 februari 2002
Belgacom klaagt Telenet aan omdat het Belgacom-klanten gijzelt
Telenet beslist eenzijdig zijn interconnectietarieven met meer dan
400% te verhogen.
Gisteren heeft Belgacom een stakingsvordering ingeleid bij de
handelsrechtbank van Mechelen tegen de eenzijdige en onverwachte
beslissing van Telenet om met ingang van 1 maart 2002 zijn
terminatietarieven met meer dan 400% op te trekken. Belgacom dient
Telenet deze vergoedingen te betalen voor de oproepen die
Belgacom-klanten naar Telenet-klanten versturen. Indien de nieuwe
tarieven daadwerkelijk worden toegepast, zal de beslissing van Telenet
leiden tot gevoelige verhogingen (zowat 100%) van de eindtarieven die
Belgacom-klanten worden aangerekend voor het maken van oproepen naar
Telenet-klanten.
Belgacom heeft Telenet meegedeeld dat zij niet akkoord kan gaan met
deze plotse prijsstijging, waardoor de klanten van Belgacom worden
gediscrimineerd en gegijzeld. Klanten van andere operatoren, die
gebruik maken van het netwerk van Belgacom voor de transit van hun
verkeer naar Telenet, zouden eveneens dergelijke verhogingen
aangerekend krijgen.
Zowel de aanpak die door Telenet wordt gevolgd, als de inhoud van de
nieuwe tariefvoorwaarden van Telenet zijn voor Belgacom
onaanvaardbaar, daar ze een flagrante overtreding inhouden, niet
alleen van de wettelijke en gemeenrechtelijke handelspraktijken, maar
ook van de contractuele bepalingen. Er is een manifeste contradictie
tussen de vooropgestelde interconnectietarieven van Telenet en diens
eindtarieven naar Telenet-klanten. De nieuwe Telenet-tarieven geven
dan ook blijk van een totaal gebrek aan kostenoriƫntatie. Voor
Belgacom en haar klanten, en uiteindelijk ook voor de andere
operatoren en hun klanten die gebruik maken van het Belgacom-netwerk,
zal dit volstrekt onredelijke kostenverhogingen met zich brengen.
Door middel van haar juridische actie wil Belgacom al haar klanten beschermen tegen deze verhogingen en vermijden dat de eindtarieven voor oproepen naar de verschillende vaste netwerken worden gedifferentieerd naargelang van de operator die de oproep termineert.
Het verzoek van Telenet vormt bovendien een inbreuk op het principe
van wederkerigheid dat tot hiertoe door alle vaste operatoren werd
aanvaard voor het vaststellen van de interconnectietarieven. De
tarieven van Belgacom, als historische operator, worden streng
gereglementeerd en gecontroleerd.
John J. Goossens, CEO van Belgacom, stelt: "Belgacom heeft zich
onthouden van commentaar op de drastische tariefverhogingen die
Telenet zijn eigen klanten aanrekent. Maar dat Telenet nu
Belgacom-klanten zou gijzelen, -om welke reden dan ook-, dat kunnen
wij hoegenaamd niet dulden. Wij zullen met Belgacom alle noodzakelijke
stappen nemen om onze klanten tegen deze acties te vrijwaren. Naast de
procedure die we gisteren hebben ingeleid, onderzoekt Belgacom
momenteel welke eventuele verdere juridische stappen ze tegen Telenet
kan ondernemen."