Bedrijfschap voor de groothandel in bloemkwekerijprodukten
Binnenlandse groothandel zoekt nieuwe wegen voor afzet
Bij een structurele stijging van de exportomzet stabiliseert de afzet
van bloemen en planten in Nederland zelf. De binnenlandse groothandel
zoekt nieuwe wegen om de afzet te vergroten en het rendement, ook van
hun klanten, op een hoger peil te brengen.
De omvang van de binnenlandse markt voor bloemen en planten wordt op
basis van recent onderzoek geschat op 0,7 miljard op
groothandelsniveau. Die markt is stabiel en vormt daarmee een schril
contrast met de export vanuit Nederland. Deze is de afgelopen vijf
jaar met in totaal 21% gestegen van 3,56 miljard tot 4,33 miljard.
Verschuiving
Hoewel de groei de afgelopen twee jaar is afgenomen, is het belang van
het grootwinkelbedrijf in de afzet gestegen van zo'n 15% in 1997 tot
bijna 20%. Dat is vooral ten koste gegaan van de afzet via
bloemenwinkels. Ook tuincentra verkopen meer, vooral planten.
Tuincentra en het grootwinkelbedrijf organiseren hun inkoop veelal
zelfstandig. Door deze verschuivingen staat de klassieke binnenlandse
groothandel onder druk.
Toegevoegde waarde
Binnenlandse groothandelaren en cash & carry's proberen hun positie te
verstevigen door meer toegevoegde waarde te bieden. Bijvoorbeeld door
uitbreiding van het aantal vestigingen, bezorgservice en verkoop via
Internet. Hiermee vergroten zij het inkoopgemak. Gericht advies in de
winkel van specialisten, in dienst van de leverancier en het aanbieden
van trainingen om nieuwe segmenten te ontwikkelen zijn aanvullende
activiteiten.
De bedrijvenmarkt is een voorbeeld van zo'n nieuw segment. Ook de
gelegenheids- en cadeaumarkt en nieuwe toepassingen hebben volgens de
actieve groothandelaren potentie voor vergroting van de afzet van
snijbloemen en kamer- en tuinplanten. Het verbruik is met zo'n 78 per
hoofd van de bevolking in Nederland weliswaar hoog, maar tot nu toe
stabiel.
Export
Stabiel bleef ook de export in de eerste maand van dit jaar. In
januari bleef de exportwaarde steken op 343 miljoen, een bescheiden
toename van1.2% ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. De
snijbloemenexport noteerde een stijging van 0.8% terwijl de pot- en
tuinplanten export met 3.1% groeide.
Meer informatie:
afdeling markt en economie, Jan Lanning of Marcel Rutten:
Telefoon : (0297) 380090 of e-mail:
jlanning@bloemengroothandel.com
m.rutten@bloemengroothandel.com