Anti Racisme Informatie Centrum

Documentatie - leesmust

Leesmust februari 2002

Onderstaand een overzicht van uiteenlopende, nieuwe titels in het LBR-documentatiecentrum. Van kinderen en pesten tot de Islam in het westen. Op zoek naar informatie over deze of andere onderwerpen? Kom langs bij het LBR-documentatiecentrum, waar zo'n 20.000 titels zijn ondergebracht.


* Dreigingsbeeld mensensmokkel
Boek, 111 blz., bevat literatuurlijst. Zoetermeer, Informatie- en Analysecentrum Mensensmokkel, 2001

Een overzicht van de problematiek inzake mensensmokkel en illegale immigratie in West-Europa in het algemeen en in Nederland in het bijzonder. Het eerste hoofdstuk gaat in op de oorzaken van migratie, de vormen van migratie en de toestroom van asielzoekers voor wat betreft West-Europa. In het tweede hoofdstuk een beschrijving van een aantal belangrijke bron- en doorvoerlanden, met daarbij aandacht voor factoren die samenhangen met migratie, migratiepotentieel en de betrokkenheid van criminele personen en organisaties. Het laatste hoofdstuk behandelt de specifieke situatie in Nederland, zoals de toestroom van asielzoekers, verwijderingen en mensensmokkel, en geeft inzicht in recent afgeronde strafrechtelijke onderzoeken.


* Grenzeloos communiceren : Een nieuwe benadering van interculturele communicatie
N. Vink, 218 blz., bevat literatuurlijst. Amsterdam, KIT, 2001

De auteur geeft zijn eigen visie op diverse vormen van communicatie, waaronder het persoonlijk gesprek, chatten via internet, maar ook de wereldwijde trend te communiceren via consumptiegedrag. Hij rekent af met verouderde theorieën en foute veronderstellingen op het gebied van interculturele communicatie. Nationale verschillen spelen een aanzienlijke kleinere rol dan de persoonlijke achtergronden van de gesprekspartners, zoals sociale klasse, geboorteplaats of beroep. Sterker nog : in elke gesprekssituatie is sprake van interculturele communicatie.


* Pesten bij kinderen : Adviezen aan volwassenen B. van der Meer. Boek, 61 blz, Driebergen, Ouders & Coo, 1996.

Deze publicatie over pesten op school is bestemd voor ouders met kinderen in basis- en voorgezet onderwijs. Een brief van een moeder over wat haar zoon overkomt roept een aantal vragen op die achtereenvolgens worden beantwoord :

. wat halen pesters met hun slachtoffers uit
. hoe wordt je pester
. waarom vertelt het slachtoffer het niet gewoon aan ouders of leraar
. wat doet de rest van de klas
. welke kinderen lopen gevaar slachtoffer te worden . wat zijn de gevolgen voor het gepeste kind
. wat is de rol van de leraar


* Registratie van allochtonen : Voorstel voor het uniform registreren van allochtonen die gebruikmaken van voorzieningen J. Blonk en J. de Smet. Brochure, 23 blz., bevat literatuurlijst. Utrecht, NIZW, 2001.

In deze brochure wordt een sluitende systematiek gepresenteerd voor registratie van allochtonen, uitgaande van de definitie van allochtonen die door het CBS is opgesteld. Over deze definitie bestaat overeenstemming tussen het CBS en het ministerie van BZK dat verantwoordelijk is voor het minderhedenbeleid. Verder wordt in deze brochure voorgesteld om voor het bepalen van de doelgroeplanden het gemiddeld inkomen per hoofd van de bevolking te hanteren, zoals dat door de OESO wordt bijgehouden. Zodoende ontstaat er een sluitende systematiek die zoveel mogelijk gebaseerd is op controleerbare gegevens en die in alle registraties kan worden doorgevoerd.


* Verplichte inburgering van nieuwkomers
A. Fermin, Boek, 109 blz., bevat literatuurlijst. Utrecht, Ercomer, 2001.

In dit onderzoek staat de morele aanvaardbaarheid centraal van een verplichting voor nieuwkomers tot deelname aan een inburgeringsproject. Eerst wordt het inburgeringsbeleid dat in Nederland wordt gevoerd en de veronderstellingen achter dit beleid uiteengezet. Vervolgens wordt het Nederlandse inburgeringsbeleid beoordeeld aan de hand van twee legitimerende morele noties. Eerst wordt onderzocht of een veplichting te legitimeren is in termen van overheidszorg voor de belangen van nieuwkomers. Daarna wordt het begrip burgerschap toegepast op het vraagstuk van verplichte inburgering.


* Western Europe and it's islam
J. Rath, . . . e.a. Boek, 308 blz., bevat literatuurlijst. Leiden .., Brill, 2001

Describtion and analyse of the extent to which there has been in Western Europe an build-up of Islamic institutions recognised by societies. The authors focuse on the situation in the Netherlands, Belgium and the United Kingdom. In the first part they consider the institutionalization and recognition of Islam in the Netherlands at the national level. In the second part they consider the institutionalization of Islam and the struggle for recognition at the local level in the Netherlands. The third part examines the situation in Belgium and the United Kingdom.


* Das NPD Verbot
J. Fischer, Boek, 192 blz., bevat literatuurlijst. Berlin (D), Espresso, 2001

Der Athor erörtert die Frage ob die Nationalistische Partei Deutschlands verboten werden soll. Er war als Jugendlicher bis zu seinem Ausstieg in 1991 viele Jahre Mitglied und Funktionär in NPD und DVU. Er befürwortet ein Verbot, und begründet dies detailliert und kenntnisreich mit der Geschichte, der Praxis und der programmatik der NPD. Gleichzeitig ist er sich bewusst, dass ein Verbot nicht das Problem des Neofaschismus lösen wird. Mit diesem Buch will er die Kenntnisse über die NPD und andere rechtsextreme Parteien in Deutschland vertiefen und gleichzeitig über das Pro und Contra eines Verbots beitragen.