Anti Racisme Informatie Centrum
Documentatie - leesmust
Leesmust februari 2002
Onderstaand een overzicht van uiteenlopende, nieuwe titels in het
LBR-documentatiecentrum. Van kinderen en pesten tot de Islam in het
westen. Op zoek naar informatie over deze of andere onderwerpen?
Kom langs bij het LBR-documentatiecentrum, waar zo'n 20.000 titels
zijn ondergebracht.
* Dreigingsbeeld mensensmokkel
Boek, 111 blz., bevat literatuurlijst. Zoetermeer, Informatie- en
Analysecentrum Mensensmokkel, 2001
Een overzicht van de problematiek inzake mensensmokkel en illegale
immigratie in West-Europa in het algemeen en in Nederland in het
bijzonder. Het eerste hoofdstuk gaat in op de oorzaken van
migratie, de vormen van migratie en de toestroom van asielzoekers
voor wat betreft West-Europa. In het tweede hoofdstuk een
beschrijving van een aantal belangrijke bron- en doorvoerlanden,
met daarbij aandacht voor factoren die samenhangen met migratie,
migratiepotentieel en de betrokkenheid van criminele personen en
organisaties. Het laatste hoofdstuk behandelt de specifieke
situatie in Nederland, zoals de toestroom van asielzoekers,
verwijderingen en mensensmokkel, en geeft inzicht in recent
afgeronde strafrechtelijke onderzoeken.
* Grenzeloos communiceren : Een nieuwe benadering van interculturele
communicatie
N. Vink, 218 blz., bevat literatuurlijst. Amsterdam, KIT, 2001
De auteur geeft zijn eigen visie op diverse vormen van communicatie, waaronder het persoonlijk gesprek, chatten via internet, maar ook de wereldwijde trend te communiceren via consumptiegedrag. Hij rekent af met verouderde theorieën en foute veronderstellingen op het gebied van interculturele communicatie. Nationale verschillen spelen een aanzienlijke kleinere rol dan de persoonlijke achtergronden van de gesprekspartners, zoals sociale klasse, geboorteplaats of beroep. Sterker nog : in elke gesprekssituatie is sprake van interculturele communicatie.
* Pesten bij kinderen : Adviezen aan volwassenen
B. van der Meer. Boek, 61 blz, Driebergen, Ouders & Coo, 1996.
Deze publicatie over pesten op school is bestemd voor ouders met
kinderen in basis- en voorgezet onderwijs. Een brief van een moeder
over wat haar zoon overkomt roept een aantal vragen op die
achtereenvolgens worden beantwoord :
. wat halen pesters met hun slachtoffers uit
. hoe wordt je pester
. waarom vertelt het slachtoffer het niet gewoon aan ouders of
leraar
. wat doet de rest van de klas
. welke kinderen lopen gevaar slachtoffer te worden
. wat zijn de gevolgen voor het gepeste kind
. wat is de rol van de leraar
* Registratie van allochtonen : Voorstel voor het uniform
registreren van allochtonen die gebruikmaken van voorzieningen
J. Blonk en J. de Smet. Brochure, 23 blz., bevat literatuurlijst.
Utrecht, NIZW, 2001.
In deze brochure wordt een sluitende systematiek gepresenteerd voor
registratie van allochtonen, uitgaande van de definitie van
allochtonen die door het CBS is opgesteld. Over deze definitie
bestaat overeenstemming tussen het CBS en het ministerie van BZK
dat verantwoordelijk is voor het minderhedenbeleid. Verder wordt in
deze brochure voorgesteld om voor het bepalen van de
doelgroeplanden het gemiddeld inkomen per hoofd van de bevolking te
hanteren, zoals dat door de OESO wordt bijgehouden. Zodoende
ontstaat er een sluitende systematiek die zoveel mogelijk gebaseerd
is op controleerbare gegevens en die in alle registraties kan
worden doorgevoerd.
* Verplichte inburgering van nieuwkomers
A. Fermin, Boek, 109 blz., bevat literatuurlijst. Utrecht,
Ercomer, 2001.
In dit onderzoek staat de morele aanvaardbaarheid centraal van een
verplichting voor nieuwkomers tot deelname aan een
inburgeringsproject. Eerst wordt het inburgeringsbeleid dat in
Nederland wordt gevoerd en de veronderstellingen achter dit beleid
uiteengezet. Vervolgens wordt het Nederlandse inburgeringsbeleid
beoordeeld aan de hand van twee legitimerende morele noties. Eerst
wordt onderzocht of een veplichting te legitimeren is in termen van
overheidszorg voor de belangen van nieuwkomers. Daarna wordt het
begrip burgerschap toegepast op het vraagstuk van verplichte
inburgering.
* Western Europe and it's islam
J. Rath, . . . e.a. Boek, 308 blz., bevat literatuurlijst. Leiden
.., Brill, 2001
Describtion and analyse of the extent to which there has been in
Western Europe an build-up of Islamic institutions recognised by
societies. The authors focuse on the situation in the Netherlands,
Belgium and the United Kingdom. In the first part they consider the
institutionalization and recognition of Islam in the Netherlands at
the national level. In the second part they consider the
institutionalization of Islam and the struggle for recognition at
the local level in the Netherlands. The third part examines the
situation in Belgium and the United Kingdom.
* Das NPD Verbot
J. Fischer, Boek, 192 blz., bevat literatuurlijst. Berlin (D),
Espresso, 2001
Der Athor erörtert die Frage ob die Nationalistische Partei
Deutschlands verboten werden soll. Er war als Jugendlicher bis zu
seinem Ausstieg in 1991 viele Jahre Mitglied und Funktionär in NPD
und DVU. Er befürwortet ein Verbot, und begründet dies detailliert
und kenntnisreich mit der Geschichte, der Praxis und der
programmatik der NPD. Gleichzeitig ist er sich bewusst, dass ein
Verbot nicht das Problem des Neofaschismus lösen wird. Mit diesem
Buch will er die Kenntnisse über die NPD und andere rechtsextreme
Parteien in Deutschland vertiefen und gleichzeitig über das Pro und
Contra eines Verbots beitragen.