Gemeente Enschede
Staatssecretaris Adelmund naar onderwijskansenschool in Enschede
Enschede, 20 februari 2002
Donderdag 28 februari
Staatssecretaris Adelmund (Onderwijs) gaat donderdag 28 februari 2002
op werkbezoek naar Enschede. Tijdens het werkbezoek staan
verschillende aspecten van het Onderwijskansenbeleid binnen deze
gemeente centraal. Samen met de wethouder van werk & onderwijs Eric
Helder bezoekt zij de locatie Pathmos van openbare basisschool Het
Stadsveld. Aansluitend vindt in het Stadhuis een discussie plaats over
het lokale onderwijskansenbeleid, wordt een video gepresenteerd,
ondertekenen lokale partijen een convenant en gaat tenslotte de nieuwe
onderwijskansenwebsite van de gemeente Enschede
www.onderwijskansen.enschede.nl de lucht in.
Enschedese scholen pakken leerachterstanden aan
In Enschede zijn zeven basisscholen en één school voor voortgezet
onderwijs die een plek hebben gekregen in het onderwijskansenbeleid.
Op elk van deze scholen heeft men te maken met een hardnekkige
achterstand in leerprestaties. Het betreft de basisscholen De Lipper,
Het Stadsveld, Robers Kom, De Noordlinde, Willem van Oranje (locatie
Veldkampplantsoen), De Toermalijn en de Regenboog. Vanuit het
voortgezet onderwijs neemt het Stedelijk Lyceum (locaties
Schuttersveld en ISK) deel aan het project.
Het Onderwijskansenbeleid kent twee hoofddoelen. Enerzijds het
realiseren van een duurzame kwaliteitsverbetering van het onderwijs.
Anderzijds het verbeteren van de schoolprestaties van de leerlingen.
Openbare basisschool Het Stadsveld is één van de Enschedese
onderwijskansenscholen. De locatie Pathmos heeft momenteel circa 120
leerlingen. Het extra geld dat beschikbaar komt via het
onderwijskansenbeleid, gaat de school voor een aantal zaken gebruiken.
Voor bijvoorbeeld: aanbieden van adaptief onderwijs (minder in groepen
werken/ stimuleren van het zelfstandig werken), intensiveren van de
zorgstructuur, stimuleren van de participatie van ouders en
samenwerken met de peuterspeelzalen.
Staatssecretaris Adelmund zal tijdens haar schoolbezoek uitgebreid met
een aantal leden van het team spreken over het didactisch handelen en
pedagogische visie van de school.
Uitvoeringsfase in Enschede van start
Alle onderwijskansenscholen in Nederland moeten een analyse maken van
hun problemen. In aansluiting daarop maken de scholen een
ontwikkelingsplan, waarin op maat gesneden oplossingen en instrumenten
staan benoemd. In Enschede hebben alle scholen inmiddels hun
schoolontwikkelingsplan klaar en daarmee is dus een einde gekomen aan
een intensieve voorbereidingsperiode. De scholen zijn klaar om met de
uitvoering van de plannen te beginnen. En dat is natuurlijk de fase
waar de leerlingen de vruchten van moeten gaan plukken.
Op het stadhuis wordt aan de staatssecretaris een video getoond,
waarop alle Enschedese onderwijskansenscholen zich presenteren.
Hierna vindt een forumdiscussie plaats tussen staatssecretaris Karin
Adelmund, wethouder Eric Helder en vertegenwoordigers van de
deelnemende scholen en de gemeente. Aansluitend wordt het lokale
Onderwijskansenconvenant ondertekend. In dit convenant staan
duidelijke afspraken over de zaken die de komende vier jaar in
Enschede bereikt moeten worden op de deelnemende
onderwijskansenscholen. In het convenant is ook expliciet verwoord hoe
de tussentijdse evaluatie gaat plaatsvinden.
Tot slot van het programma gaat de website
www.onderwijskansen.enschede.nl de lucht in. Deze website is
geproduceerd door de gemeente in samenwerking met de
Onderwijskansenscholen. De website is voornamelijk bedoeld als bron
van kennis en ervaringen.
Het ochtendprogramma wordt afgesloten met een lunch voor allen die in
genoemde voorbereidingsfase betrokken zijn geweest bij
Onderwijskansen.
Meer kansen voor kinderen
Het onderwijskansenbeleid is erop gericht de kansen te verbeteren van
de kinderen die het meeste risico lopen om achter te blijven in het
onderwijs. Van de 1,6 miljoen kinderen in het basisonderwijs, behoren
er ongeveer 450.000 tot de doelgroep van het achterstandenbeleid. Het
gaat om 250.000 autochtone leerlingen en 200.000 allochtone
leerlingen.
Om de optimale ontplooiing van deze leerlingen daadwerkelijk
dichterbij te brengen, gaan scholen, gemeenten en Rijk samen aan de
slag. Op alle afzonderlijke scholen worden de problemen in kaart
gebracht en worden op maat gesneden oplossingen bedacht en
instrumenten ingezet. Bijvoorbeeld extra taalonderwijs, uitbreiding
van voorschoolse educatie, programma's voor het verbeteren van sociale
vaardigheden, inschakeling van leerlingmentoren en intensieve coaching
van leerkrachten.
Daartoe heeft staatssecretaris Adelmund een convenant gesloten, in
eerste instantie met de vier grote steden (Den Haag, Amsterdam,
Rotterdam en Utrecht). In het voorjaar van 2001 werd een vergelijkbaar
traject gestart met alle gemeenten met meer dan 100.000 inwoners. Het
convenant onderwijskansen met deze gemeenten werd in juni ondertekend.
Alle 100.000+ gemeenten hebben inmiddels hun lokale plan van aanpak
aan het Ministerie voorgelegd, terwijl van de meeste van deze
gemeenten ook de schoolontwikkelingsplannen van de aangemelde scholen
gereed zijn. De Gemeente Enschede heeft eind 2001, als een van de
eersten, deze fase afgerond. Op 28 februari kan dan ook het startschot
voor de uitvoeringsfase gegeven worden.
Bezoek aan basisschool De Stadsweide
Ter afsluiting van haar werkbezoek aan Enschede, rond 13.45 uur, gaat
staatssecretaris Adelmund samen met wethouder Eric Helder naar de
tijdelijke locatie van basisschool de Stadsweide aan de
Hengelosestraat. De Stadsweide, een school met 281 leerlingen en 20
personeelsleden, brandde begin februari af. De schade wordt geschat op
1,2 miljoen. Naar verwachting krijgen de leerlingen circa 1 jaar les
op deze noodlocatie. Het afgebrande schoolgebouw, een monumentaal pand
uit het begin van de vorige eeuw, wordt in oude staat hersteld. De
school krijgt dan de beschikking over vier extra lokalen.
---