Anti Racisme Informatie Centrum
Media en beeldvorming
Verkiezingskoorts
Verkiezingsprogramma's verkiezingen Tweede Kamer 15 Mei
Op 15 mei kunnen alle Nederlanders stemmen bij de landelijke
verkiezingen voor de Tweede Kamer. Verkiezingskoorts bepaalt daarom
momenteel het nieuws in de media. Politici proberen met opvallende de
voorpagina's en het journaal te halen en kiezers te verleiden tot een
stem op hun partij.
Maar wat gaan die partijen met de stemmen van die kiezers doen? Komt
wat ze roepen overeen met de partijprogramma's?
Om uitspraken over de multiculturele samenleving en discriminatie te
kunnen toetsen, worden hier de punten uit de verkiezingsprogramma's
opgesomd, die betrekking hebben op het werkterrein van het LBR. Het
werkterrein van LBR is daarbij breed opgevat. Alle programmapunten die
betrekking hebben op discriminatie en de positie van migranten in de
Nederlandse samenleving zijn opgenomen.
In dit overzicht zijn de verkiezingsprogramma's opgenomen van alle
politieke partijen die in de Tweede Kamer zitten of van partijen die
niet in de Tweede Kamer zitten maar die in de peilingen wel hoge ogen
gooien.
De punten zijn zo letterlijk mogelijk overgenomen uit de programma's.
Ten behoeve van de leesbaarheid zijn de punten wel soms flink
ingekort.
De teksten zijn overgenomen uit de definitieve programma's. Wanneer
alleen nog het concept-programma beschikbaar is, wordt dat vermeld.
Indien er opvallende verschillen zijn tussen de
concept-verkiezingsprogramma's en de definitieve programma's wordt dat
eveneens aangegeven. Het programma van Lijst Pim Fortuyn is nog niet
gereed.
Verhit door verkiezingskoorts doen politici gemakkelijk stevige
uitspraken, bijvoorbeeld voor of tegen de komst van vluchtelingen en
migranten, of voor of tegen gelijke rechten en plichten van alle
mensen die in Nederland leven. Dat kan nogal eens verschillen met de
officiële programma's en zegt zeker ook iets over de aard van de
politici en hun partijen. Kijk en vergelijk daarom onze bonte
verzameling uitingen van verkiezingskoorts - of zitten er ook
medicijnen bij? (verschijnt binnenkort)
Nog meer verkiezingskoorts? Kijk op: Nederland Kiest
(http://www.omroep.nl/nos/specials/nederlandkiest) of kijk op De
stemwijzer (http://www.stemwijzer.nl/index.html)
Multiculturele samenleving
In de meeste programma's wordt gesteld dat Nederland een
multiculturele samenleving is of worden begrippen gebruikt van gelijke
strekking zoals kleurrijk, veelkleurig en divers. Enkele partijen gaan
niet expliciet of nauwelijks in op de multiculturele samenleving (VVD,
SP en Leefbaar Nederland). De PvdA, CDA, D66, Groen Links gaan wel
expliciet in op de multiculturele samenleving waarbij zowel op de
meerwaarde als op de problemen van de multiculturele samenleving wordt
gewezen. SGP en ChristenUnie pleiten voor het behoud van het
christelijke karakter van de Nederlandse samenleving. Met name de SGP
problematiseert de komst van niet-christelijke religies en vindt dat
de overheid de voorkeur moet geven aan de christelijke religie boven
andere religies.
Opvallend is dat het CDA het begrip multiculturele samenleving wel
gebruikt in het concpet-verkiezingsprogramma maar niet in het
definitieve programma.
PvdA: Nederland is de laatste dertig jaar een kleurrijke samenleving
geworden. Dat is een verrijking van de samenleving maar zorgt ook voor
problemen: gebrekkige kennis van de Nederlandse taal bij
migrantengroepen, segregatie in het onderwijs, botsende waarden en
zorg over verlies aan identiteit en de grenzen van tolerantie. De
botsende waarden vergen een brede maatschappelijke discussie. De
Nederlandse wet is de wet. De overheid ziet toe dat iedereen zich
daaraan houdt en de grondwettelijke vrijheden van een ieder
garandeert.
VVD: Nederland is veelkleurig en divers. (Concept)
CDA: CDA is zich bewust van meerwaarde en de problemen van de
multiculturele samenleving. (concept) CDA is zich bewust van zowel de
problemen als de meerwaarde die de komst van nieuwkomers naar
Nederland met zich meebrengen (definitief)
De kansen die deze biedt moeten beter worden benut.
Levensovertuigingen en religies kunnen Nederland verrijken, mits
binnen de regels van de rechtsstaat en zolang zij de maatschappelijke
integratie niet in de weg staan. In het debat over samenleving en
integratie moeten de spanningen rond deze problematiek niet onbenoemd
worden gelaten.
D66: Nederland is een multiculturele samenleving die bloeit maar wel
nog veel te doen is. Tolerantie en diversiteit, maar altijd binnen de
ononhandelbare grenzen de zijn gesteld in de Nederlandse wetgeving.
Groen Links: Nederland heeft zich ontwikkeld tot een multiculturele samenleving. Het zou in de politiek ook meer moeten gaan over multiculturaliteit. Het multiculturele samenleven vraagt creativiteit, geduld en extra inspanningen van migranten en autochtone Nederlanders. De weg van verdergaande multiculturalisering zal met conflicten gepaard gaan. Er wordt nog te veel langs elkaar heen geleefd. Het culturele debat over integratie mag niet afleiden van de sociaal-economische werkelijkheid: de achterstandspositie van allochtonen bij werk, onderwijs en huisvesting.
SP: Niets over de multiculturele samenleving als begrip. Wel wordt er gezegd dat groot deel van de Nederlandse bevolking van allochtone afkomst is. De verzamelnaam allochtoon is te divers om deze groep aan te duiden. Veel migranten ondervinden nog blokkades en hindernissen die hun participatie in de samenleving in de weg staan.
ChristenUnie: Nederland is feitelijk een multiculturele samenleving
geworden, maar deze multiculturaliteit is daarom nog geen norm
geworden. Nederland heeft een christelijk stempel. Kennis van
christendom en bijbel moet een plaats hebben in het onderwijs en
inburgeringstrajecten. Niet-Nederlandse minderheden dienen zich
volwaardig te ontplooien. Maar de in Nederland genoten
vrijheidsrechten mogen niet in mindering komen op de integratie in
Nederlands samenleving. (concept)
SGP: Niet de ogen sluiten voor problemen die door de toenemende
veelkleurigheid van Nederlandse samenleving kunnen ontstaan. Voor wat
betreft toekomst van de multi-etnische samenleving ligt de grootste
zorg in de toenemende multireligiositeit. SGP heeft verdriet dat met
steeds vastere grond in de samenleving krijgen. Voor behoud van
christelijke elementen en tegen komst elementen die strijdig zijn met
christelijke cultuur (tegen polygamie, vrouwenbesnijdenis en
eerwraak). Overheid niet neutraal maar christelijk. Geen
overheidssubsidies voor de verbreiding van niet-christelijke
godsdiensten.
Leefbaar Nederland: Wereld na 11 september 2001 veranderd. Strijd met
rechts-radicale stromingen in de islam noopt tot zelfreflectie op de
westerse waarden. Voorts moet het debat worden aangegaan. Scheiding
van Kerk en Staat dient gerespecteerd te worden. De
volksvertegenwoordiging bepaalt de wetten niet een religie. Met
fundamentele godsdiensten wordt het debat niet geschuwd maar
nadrukkelijk aangegaan. Godsdiensten mogen niet oproepen tot openbaar
geweld, veroordeling en belediging.
Integratie/inburgering
Haast in alle programma's wordt gewezen op de problemen bij de
inburgering van nieuwkomers. Er worden diverse remedies voorgesteld.
SGP en ChristenUnie zien onder inburgering vooral het bijbrengen van
christelijke waarden.
Inzake het kiesrecht voor buitenlanders heerst er verdeeldheid. PvdA,
Groen Links en SP zijn voorstander voor de uitbreiding van het
kiesrecht voor buitenlanders, andere partijen zijn tegenstander of
laten zich daarover niet uit.
PvdA: Te veel nieuwkomers en oudkomers voltooien hun
inburgeringscursus niet. Om daar iets aan te doen is meer variëteit in
het aanbod nodig. Het afronden van de inburgeringscursus is een
voorwaarde voor het gebruik van de sociale zekerheid. Gemeenten houden
strakker toezicht en passen sancties toe. Voorts wordt voorgesteld dat
de publieke omroepen interactieve taalcursussen aanbieden.
Het kiesrecht voor niet-Nederlanders wordt uitgebreid zodat zij ook
kunnen stemmen bij de verkiezingen voor de Provinciale Staten en de
Tweede Kamer.
Verkrijgen van het Nederlanderschap vergemakkelijken: de eis om
afstand te doen van de oorspronkelijke nationaliteit dient te worden
afgeschaft.
VVD: De samenleving (overheid, burgers) heeft de verantwoordelijkheid
om mensen die moeilijkheden ondervinden kansen te bieden voor hun
integratie. Integratie dient uit te gaan van het unieke van iedere
persoon. De persoonlijke omstandigheden en niet de groep waartoe men
behoort dienen hierbij het uitgangspunt te zijn. Minderhedenbeleid
wordt geïntegreerd in het reguliere achterstandenbeleid, waarbij niet
het groepskenmerk maar de feitelijk geconstateerde achterstand de
maatstaf is voor overheidsoptreden. Op die manier wordt een einde
gemaakt aan de stereotiepen die door het groepsdenken worden
bevestigd. Nieuwkomers zo snel mogelijk een verplichte
inburgeringscursus aanbieden. Wie verzuimd wordt door sancties
getroffen. Oudkomers kunnen vrijwillig een cursus volgen. De
inburgering verloopt nu niet naar wens: knelpunten zo snel mogelijk
wegnemen. (concept)
CDA: Integratie van migranten verloopt niet altijd even goed:
opleidingsniveau laag en veel voortijdige schoolverlaters,
taalachterstanden. Opheffen van achterstanden is taak van de overheid.
Nieuwkomers krijgen de ruimte om op eigen wijze, maar wel binnen de
Nederlandse rechtsstaat, in te burgeren.
Bij inburgering word ingezet op de actieve kennis van Nederlandse
taal. Zo komt er een deltaplan Nederlandse taal voor migranten van de
eerste en tweede generatie. Inburgering van nieuwkomers is niet meer
een inspanningsverplichting maar een resultaatsverplichting. Een
definitieve verblijfsvergunning wordt pas gegeven als het
inburgeringstraject met succes is afgesloten. Bij gezinsvorming kan
het proces al in het land van afkomst beginnen. Het
inburgeringstraject aanpassen aan de oriëntatie van de cursisten. De
rol van particuliere organisaties in het inburgeringsproces moet
worden versterkt, mist binnen het kader van de grondwet en mits de
organisaties op integratie in Nederland zijn gericht.
Het kiesrecht voor Tweede Kamer en Provinciale Staten blijft
voorbehouden aan Nederlandse staatsburgers. D66: Uitgangspunt van het
inburgeringsbeleid is: zelfstandig kunnen deelnemen aan de
maatschappij, werk en het leren van de taal. Nieuwe migranten zijn op
dit moment verplicht een inburgeringscursus te volgen. Veel cursisten
haken nu af. Om uitval te voorkomen moeten de wettelijke
sanctie-instrumenten (zoals korting op uitkering) effectief worden
ingezet. Om maatwerk in het cursusaanbod te stimuleren moet een einde
worden gemaakt aan de gedwongen winkelnering bij de ROC's. Combinaties
van werk en inburgering uitbreiden: werkgevers zijn dan aansprakelijk
voor de inburgeringscursussen.
Groen Links: Voor alle nieuwkomers geldt een inburgeringsplicht van
een jaar. Inburgering wordt maatwerk. Ook arbeidsmigranten krijgen een
inburgeringstraject aangeboden. Gecombineerde trajecten van werk en
inburgering worden toegestaan: werkgevers die nieuwkomers werven nemen
de inburgeringsverantwoordelijkheid over. Resultaatsverplichting voor
ROC's en gemeenten over te bereiken taalvaardigheidsniveaus. Uitval
van cursisten bij inburgering wordt bestreden. Meer middelen voor
gemeenten om nieuwkomers zonder volledige status een
inburgeringstraject aan te bieden. Aanbod voor inburgeringcursussen
zoveel mogelijk in de buurt van de cursisten.
Algemeen kiesrecht voor migranten die langer dan drie jaar in
Nederland zijn. Overheid ondersteunt zelforganisaties gericht op de
maatschappelijke integratie van migranten. Dubbele nationaliteit
toegestaan.
De volgende punten staan alleen in het definitieve programma:
Integratie is een tweezijdig proces. Het vraagt inspanning van zowel
allochtonen als autochtonen, waarbij sprake is van ruimte voor
culturele verschillen, binnen de Nederlandse wet. Meer middelen voor
inburgering oudkomers. In de inburgeringscursus meer aandacht voor
non-discriminatie.
SP: Veel migranten ondervinden problemen bij hun integratie. In een
parlementair onderzoek moeten alle aspecten van het
minderhedenvraagstuk en het gevoerde beleid moeten worden onderzocht,
om te komen tot een effectiever integratiebeleid. Voorts moet er een
deltaplan voor integratie komen. In dit plan staan maatregelen en
plannen om segregatie in huisvesting en onderwijs tegen te gaan, de
beheersing van de Nederlandse taal te bevorderen en de kansen op de
arbeidsmarkt te vergroten. Stemrecht niet-Nederlanders uitbreiden.
Stemrecht voor gemeentelijke en provinciale verkiezingen dient gegeven
te worden aan iedereen die tenminste drie jaar rechtmatig in Nederland
verblijft.
Nieuwkomers hebben recht op begeleiding bij het leren van de taal en
inburgering. Er moeten wel voorwaarden worden gesteld, zoals het
bereiken van een bepaald taalniveau en het doorlopen van werkstages.
Inburgering niet vrijblijvend.
In de buurt komen taalscholen waar allochtonen gratis Nederlands
kunnen leren. Bovendien worden Nederlandse taallessen op de TV
uitgezonden.
ChristenUnie: Kennis van de Nederlands taal en geschiedenis speelt bij
de integratie een belangrijke rol. In het inburgeringstraject moet er
aandacht worden besteed aan de invloed van de Bijbel en christendom op
Nederlandse cultuur.
Passief en actief kiesrecht voorbehouden aan hen die de Nederlandse
nationaliteit bezitten. (concept)
SGP: Het aanbod van inburgeringscurssussen moet meer gedifferentieerd
worden en aan het niet volgen van de cursus moeten sancties worden
verbonden. Oudkomers moeten ook verplicht worden tot het volgen van
een inburgeringscursus. Inburgeringscursus dient zich te beperken tot
de het leren van de Nederlandse taal en basale maatschappelijke kennis
(waaronder kennis over het protestantisme in Nederland). Zo'n cursus
moet er niet op neerkomen dat elke nieuwkomer een flauw soort
tolerantie ingepeperd krijgt en geleerd wordt dat de multiculturele,
verdraagzame samenleving boven alles gaat.
Leefbaar Nederland: Bevordering van het emancipatiebeleid. Met name
achterstandsgroepen zoals allochtone (w.o. islamitische) meisjes en
vrouwen in achterstandswijken krijgen speciale aandacht. (concept)
Emancipatie van kansarmen in achterstandsgroepen moet worden
bevorderd. Met name inwoners in achterstandswijken (w.o. allochtone
vrouwen) verdienen hierbij speciale aandacht. (definitief)
Discriminatie
In de meeste programma's wordt geen of weinig aandacht besteed aan
discriminatie en de bestrijding daarvan. Een opvallende uitzondering
is Leefbaar Nederland. Dit belette Leefbaar Nederland echter niet Pim
Fortuyn als lijsttrekker te kiezen, hoewel de ideeën van Pim Fortuyn
over moslims en het vluchtelingenbeleid bekend waren. Dat kon niet
goed gaan en Fortuyn moest het veld ruimen als lijsttrekker van
Leefbaar Nederland.
PvdA: Vasthouden aan het principe van gelijke rechten en plichten. Bij
toelating van landen tot de EU moet duidelijk worden gemaakt dat
discriminatie van bevolkingsgroepen uit den boze is.
VVD: Overheid heeft als taak bestaande vooroordelen weg te nemen en discriminatie met kracht te bestrijden. (concept).
CDA: Leeftijdsdiscriminatie bij de arbeid verboden.
D66: Op de arbeidsmarkt (leeftijds)discriminatie verboden: bij werving
en selectie, aanbieding van scholing, arbeidsvoorwaarden en ontslag.
De overheid moet bij haar keuze van leveranciers rekening met het
beleid dat bedrijven daarop voeren.
Groen Links: Er moet wetgeving komen die discriminatie op basis van
chronische ziekte of handicap verbiedt Nederland erkent zijn
slavernijverleden en blijft in dialoog met nazaten van de slaven.
Besluiten van de antiracismeconferentie van Durban in een
actieprogramma omzetten. (alleen in definitieve programma).
SP: Niets.
ChristenUnie: Racisme en discriminatie op grond van huidskleur
verdienen krachtige bestrijding. Bij geweldpleging of herhaalde
ordeverstoringen door of onder verantwoordelijkheid van extremistische
organisaties komen maatregelen in aanmerking, zoals beperking van de
demonstratievrijheid, stopzetten overheidssubsidies of het niet ter
beschikking stellen van zendtijd voor RTV. Leeftijdsdiscriminatie
tegengaan. (concept)
SGP: Seksuele intimidatie, discriminatie en racistisch taalgebruik
komen bij de politie te veel voor en dienen derhalve tegengegaan te
worden.
Leefbaar Nederland: Vrijheid van meningsuiting wordt in ruime zin
volledige gerespecteerd zolang niet opgeroepen of aangezet wordt tot
geweld. Alle vormen van racisme en discriminatie op grond van ras,
levensbeschouwelijke overtuiging, nationaliteit, afkomst of sekse,
worden met kracht bestreden. Straffen voor het begaan van racisme,
discriminatie en geweld worden verhoogd. Bij ernstige vormen wordt, na
een veroordeling door de rechter, het passief kiesrecht tijdelijk
ontnemen.
Vreemdelingenbeleid / illegalen
In de meeste partijprogramma's wordt uitvoerig stilgestaan bij het
vluchtelingenbeleid. Op overige onderdelen van het vreemdelingenbeleid
wordt door de meeste partijen niet of nauwelijks ingegaan.
Uitzonderingen zijn Groen Links en SP.
PvdA: Harde aanpak van mensensmokkel.
VVD: De verwijdering van vreemdelingen is niet effectief. Dat moet
veranderen. Regels op dat gebied moeten doeltreffend worden
uitgevoerd. De wet moet zo worden veranderd dat criminele illegale
vreemdelingen vastgehouden kunnen worden tot uitzetting. (concept)
CDA: Vrouwenhandel moet worden aangepakt.
D66: Optreden tegen mensenhandel in Europees verband.
Groen Links: De behandeling van een aanvraag voor een 'Machtiging voor
voorlopig verblijf' mag niet langer dan drie maanden in beslag nemen.
Versoepeling inkomenseis bij gezinshereniging. Het criterium
'feitelijke gezinsband ' wordt bij gezinshereniging afgeschaft.
Partners kunnen na één jaar verblijfsrecht in aanmerking komen voor
een zelfstandige verblijfsvergunning, nog eerder na mishandeling.
Generaal pardon voor in Nederland verblijvende illegalen die vijf jaar
in hun inkomen hebben voorzien en geen strafblad hebben. In Europees
verband komen er afspraken over versnelde legalisatie van illegale
migranten. Illegalen hebben recht op basisvoorzieningen. Het opsluiten
van illegalen en uitgeprocedeerde asielzoekers die geen strafbare
feiten hebben gepleegd, wordt stopgezet. Dubbele nationaliteit
toegestaan. Vreemdelingenbewaring wordt aan strengere eisen gebonden.
Eén punt stond niet in het concept-programma en is daaraan toegevoegd:
afschaffen van de Koppelingswet.
SP: Gezinshereniging- en gezinsvorming zijn zelfstandige gronden voor
het aanvragen van een verblijfsvergunning. Verblijfsvergunning is maar
één jaar gekoppeld aan het feit dat men voor een huwelijk gekomen is.
Voordat tot een definitieve verblijfsvergunning wordt overgegaan
worden wel eisen gesteld aan het leren van de taal, inburgering en
arbeidsparticipatie.
Mensensmokkel en vrouwenhandel dienen bestreden te worden
Witte illegalen dienen een verblijfsvergunning te krijgen. Illegalen
en uitgeprocedeerde asielzoekers moeten Nederland verlaten, indien
nodig met een premie. Gemeenten moeten niet belemmerd worden in de
opvang van uitgeprocedeerde vluchtelingen. Ondernemers die illegalen
in dienst hebben krijgen een boete.
Mensen zonder wettige verblijfstitel mogen niet worden uigesloten van
medisch noodzakelijke hulp. De zorgverlener bepaalt of de hulp
noodzakelijk is.
ChristenUnie: Bestrijden vrouwenhandel.
SGP: Niets
Leefbaar Nederland: Niets
Vluchtelingenbeleid
In alle programma's komt het vluchtelingenbeleid aan de orde. Er
worden echter weinig nieuwe voorstellen gedaan. Meeste partijen
pleiten voor een snellere en efficiëntere uitvoering van de huidige
regels. Ook pleiten veel partijen ervoor dat meer vluchtelingen in de
eigen regio worden opgevangen, hoewel de meeste vluchtelingen al in
eigen regio worden opgevangen. De meeste partijen zijn voor een
restrictief beleid of houden zich op de vlakte. Alleen Groen Links en
SP bepleiten een ruimhartig beleid en doen ook voorstellen in die
richting.
PvdA: Handhaving van asielregeling zoals die is vastgesteld in de
nieuwe Vreemdelingenwet.
VVD: De Vreemdelingenwet moet zo strikt mogelijk worden nageleefd.
Asielprocedure dient zo snel en efficiënt mogelijk te geschieden.
Voorzieningen voor asielzoekers moeten een sober karakter hebben. Meer
samenwerking op Europees vlak. Meer druk op landen die weigeren hun
eigen onderdanen op te vangen. (concept)
CDA: Uitgangspunt asielbeleid is het naleven van de internationale
verdragen. Misbruik asielprocedure bestrijden. Ongedocumenteerden
worden niet toegelaten tot de asielprocedure tenzij zij een
controleerbare reden daarvoor kunnen aangeven en identificeerbaar
zijn. Een ander uitgangspunt is dat de opvang van vluchtelingen in de
eigen regio dient te gescheiden. Op de langer termijn moet de UNCHR de
internationale instantie worden die de eerste opvang van vluchtelingen
en beoordeling van asielverzoeken coördineert en uitvoert. UNCHR moet
hiervoor de middelen, onder meer uit het budget voor
ontwikkelingssamenwerking.
D66: Eén Europees asielbeleid waarbij de Europese autoriteiten de
asielaanvragen zoveel mogelijk in de regio behandelen. Snelle en
zorgvuldige asielprocedures. Tijdelijke overheidsopvang voor afgewezen
asielzoekers die buiten hun schuld niet kunnen terugkeren naar hun
land van herkomst. Voorkeur voor opvang in eigen regio. Daartoe moet
de bijdrage van Nederland en de EU aan de UNCHR verhoogd worden.
Mogelijkheid tot werken voor asielzoekers van wie de aanvraag in
behandeling is.
Groen Links: Asielprocedure dient zorgvuldig en transparant te
geschieden. De versnelde procedure in aanmeldcentra afschaffen.
Uiterste beslistermijn wordt teruggebracht naar een jaar: de totale
procedure duurt niet langer dan ander half jaar. Als er dan geen
definitief uitsluitsel is, krijgt de asielzoeker een status. Er komen
twee statussen. Een tijdelijke voor asielzoekers uit oorlogsgebieden.
Permanente status voor erkende vluchtelingen, getraumatiseerde
vluchtelingen en vluchtelingen die niet teruggezonden kunnen worden
zonder internationale verdragen te schenden. Alle asielzoekers hebben
recht op opvang, ook afgewezen asielzoekers die meewerken aan hun
terugkeer. Alle asielzoekers (ook afgewezen) die drie jaar in de
opvang verblijven krijgen een permanente status. Extra aandacht voor
AMA's.
Ruimhartige ondersteuning van de UNCHR bij de opvang van en terugkeer
van vluchtelingen. Op Europees niveau moeten ruimhartige Europese
minimumnormen voor de asielprocedure worden opgesteld.
Twee punten stonden niet in het concept-programma: Slachtoffer zijn
van seksuele onderdrukking of onderdrukking op basis van geslacht of
seksuele voorkeur is een grond voor asiel. En het draagvlak voor
opvang van vluchtelingen bij de lokale bevolking verbreden.
SP: Nederland moet ruimhartig open blijven staan voor vluchtelingen.
De kwaliteit van de asielprocedure moet worden verbeterd (zorgvuldiger
en sneller). SP is tegen het feit dat er maar één status is in de
nieuwe Vreemdelingenwet. Meer middelen moeten worden vrijgemaakt voor
de opvang van vluchtelingen in de eigen regio. De VN moeten de
mogelijkheid krijgen om te bepalen of iemand in aanmerking komt een
vluchtelingenstatus in een ander land. Deze vluchtelingen zouden dan
verspreid kunnen worden over de aangesloten landen. Opvangcentra in
Nederland moeten kleiner en de omvang van deze centra moet worden
afgestemd op de gemeente.
Christen Unie: Opvang vluchtelingen en de toetsing van asielaanvragen
dienen in de regio te geschieden waar de vluchtelingen vandaan komen,
bij voorkeur in opvangcentra onder beheer van de VN. Door de VN vindt
toewijzing plaats naar ander landen. Meer geld voor de opvang en
hervestiging van vluchtelingen in eigen regio. Vluchtelingen voor wie
de opvang in eigen regio niet mogelijk is, moeten worden toegelaten
tot Nederland. De asielprocedure dient zorgvuldig te geschieden en
asielzoekers moeten snel weten waar zij aan toe zijn. Een effectief
terugkeerbeleid is van groot belang: hulp bij hervestiging eigen land,
druk op landen die weigeren uitgeprocedeerde asielzoekers op te nemen.
Opvang van asielzoekers blijft gegarandeerd. Bijzondere zorgplicht
geldt voor gezinnen met kinderen, ook als het uitgeprocedeerde
asielzoekers betreft. (Concept)
SGP: Voor terughoudend asielbeleid. Geen plaats voor economische
vluchtelingen, criminelen en oorlogsmisdadigers. Opvang en toetsing
van vluchtelingen in eigen regio heeft voorkeur. Meer financiële
middelen voor de UNCHR die daar zorg voor moeten dragen. Gezamenlijke
Europese aanpak van de opvang van vluchtelingen. Bij de locatie van
opvangcentra moet gekeken worden naar de omvang van de gemeente.
Mogelijkheden voor asielzoekers om te werken moeten worden uitgebreid.
Zij kunnen geen rechten in de sociale zekerheid opbouwen. Behandeling
van asielaanvragen moet met grote voortvarendheid plaatsvinden: geen
valse verwachtingen wekken. Achterstanden moeten snel worden
weggewerkt. Afgewezen asielzoekers moeten voldoende tijd krijgen om
hun terugkeer voor te bereiden. Zij kunnen daarbij rekenen op opvang.
Effectief terugkeerbeleid is noodzakelijk. Asielzoekers worden onder
toezicht teruggebracht naar hun vaderland. Uitgeprocedeerde
asielzoekers die in illegaliteit duiken worden uitgezet.
Leefbaar Nederland: Binnen een Europees beleid moet Nederland een
verhoudingsgewijze bijdrage leveren aan de opvang van politieke
vluchtelingen. Het geld dat hiermee bespaard wordt, wordt geïnvesteerd
in de opvang van vluchtelingen in de eigen regio. Procedures worden
ingekort tot maximaal zes maanden. Niet uitgewezen asielzoekers worden
betrokken in het arbeidsproces. De integratie van vluchtelingen (w.o.
leren vanNederlands) is een voorwaarde voor verder verblijf. Uit het
concept-programma is geschrapt: Een quotum van maximaal 10.000
asielzoekers.
(Arbeids)migratie
Meeste partijen zijn terughoudend of ronduit tegen voor wat betreft
het toelaten van arbeidsmigranten. Alleen Groen Links doet een
duidelijk voorstel voor het verruimen van de mogelijkheden om
arbeidsmigranten toe te laten.
PvdA: Met betrekking tot toelating van arbeidsmigranten wordt
opgemerkt dat er voor- en nadelen aan vastzitten. Er wordt voorgesteld
een commissie in te stellen die de regering jaarlijks adviseert over
een verantwoorde extra toelating van (arbeids)migranten.
VVD: Afspraken tussen Antillen en Nederland die zijn gemaakt naar
aanleiding van de toestroom van kansarme Antilliaanse en Arubaanse
jongeren moeten worden nageleefd. Anders wordt een visumplicht
ingesteld. (concept)
CDA: Nederland is geen economisch immigratieland: dus geen actief
arbeidsmigratiebeleid. Arbeidszoekenden van buiten de EU slechts
toelaten met een arbeidsvergunning. Wel moet binnen de EU een Europees
migratiebeleid worden ontwikkeld.
D66: Europese harmonisatie van voorwaarden voor arbeidsmigratie.
Bedrijven mogen eerst dan buiten de EU personeel werven als de
mogelijkheden binnen de EU zijn uitgeput. Voorwaarde is dat zij de
inburgering, huisvesting en eventuele terugkeer van arbeidsmigranten
en hun gezinsleden voor hun rekening nemen. Antillianen en Arubanen
mogen pas naar Nederland komen als ze met succes een
scholingsprogramma hebben doorlopen.
Groen Links: De mogelijkheden voor arbeidsmigratie worden selectief
verruimd, Hiervoor komen criteria. Mensen met een 'afhankelijk
verblijfsrecht' krijgen toegang tot de arbeidsmarkt. Migranten die van
buiten de EU komen maar langdurig in de EU wonen krijgen net zoveel
rechten als EU-onderdanen. Remigranten behouden hun rechten in
Nederland. Er komt versnelde toegang tot de arbeidsmarkt van burgers
uit kandidaat-lidstaten van de EU. Op Europees niveau wordt de
mogelijkheid onderzocht van een gequoteerde verdeling van
arbeidsmigranten.
SP: Geen arbeidsmigranten toelaten. Krapte op de arbeidsmarkt binnen
Nederland zelf oplossen. Gezinshereniging- en gezinsvorming zijn
zelfstandige gronden voor het aanvragen van een verblijfsvergunning.
Verblijfsvergunning is maar één jaar gekoppeld aan het feit dat men
voor een huwelijk gekomen is. Voordat tot een definitieve
verblijfsvergunning wordt overgegaan worden wel eisen gesteld aan het
leren van de taal, inburgering en arbeidsparticipatie.
ChristenUnie: Geen arbeidsmigratie van buiten de EU. (concept)
SGP: Geen arbeidsmigranten toelaten. De regering moet haar volle inzet erop richten om werkloze allochtonen op de arbeidsmarkt op te helpen. Bezorgd over de migratie van criminele Antilliaanse jongeren. Migratiebeperkende maatregelen voor deze groep zijn nodig.
Onderwijs
Op het gebied van onderwijs worden door de partijen diverse zaken
aangekaart. Ik wil hier drie onderwerpen aanstippen die door meerdere
partijen worden behandeld: de problematiek van zwarte en witte
scholen, het Onderwijs in Allochtone Levende Talen. (OALT) en de Brede
School
Alleen SP en Groen Links doen concrete voorstellen om segregatie in
het onderwijs tegen te gaan. Door beide partijen wordt niet ingegaan
op de juridische haalbaarheid van hun plannen. Hun plannen gaan wel
uit van overleg en niet van dwang.
Aantal partijen (VVD, ChristenUnie en SGP) willen af van het OALT.
De Brede School is een school die in samenwerking met ouders en andere
instellingen in de buurt zijn aanbod verbreed door voor- en naschoolse
opvang, gecombineerd met culturele en sportieve activiteiten. Aantal
partijen (PvdA, D66, Groen Links en SGP) zien in de Brede School een
manier om de leerprestaties van allochtone leerlingen te verbeteren.
PvdA: In het programma wordt geconstateerd dat er zwarte en witte
scholen zijn. Dat komt doordat veel ouders de kwaliteit van zwarte
scholen laag inschatten sturen en hun kinderen naar witte scholen
sturen. (Er worden geen maatregelen voorgesteld om iets aan de
segregatie te doen E.N.)
PvdA pleit voor meer voor- en voorschoolse educatie, met name voor
kinderen die thuis geen of beperkt Nederlands spreken. Voorts wordt
gepleit voor doortastender optreden tegen pesten op school.
Brede-Buurtscholen moeten worden gestimuleerd.
VVD: Het Nederlands van kinderen met een taalachterstand wordt
bijgespijkerd. Afzonderlijke budgetten voor OALT worden afgeschaft en
toegevoegd aan het totale budget. (concept)
CDA: Voorkomen dat bij de kinderen van migranten achterstanden al op
jonge leeftijd ontstaan. Instrumenten ter preventie zijn: voorschoolse
opvang, begeleiding van ouders, meer betrokkenheid van ouders bij
school en naleving van de leerplicht. (concept)
D66: Schoolkeuzevrijheid verstevigen. Weigering van leerlingen is
alleen acceptabel als er geen plaats meer is of als ouders de
grondslag van een bijzondere school niet accepteren. Ouder moeten het
recht krijgen om toelating op een school in een andere wijk af te
dwingen.
Brede school invoeren als de buurt en ouders dat willen.
Éen punt stond niet in het concept-programma: OALT afschaffen en
plaats daarvan meer aandacht voor het leren van Nederlands.
Groen Links: Brede School stimuleren.
Alle gemeenten met scholen waarvan de leerlingensamenstelling afwijkt
van die van de wijksamenstelling, maken plan om segregatie tegen te
gaan. Gemeenten met gesegregeerde wijken maken een plan hoe witte en
zwarte scholen samen kunnen werken en de leerlingen elkaar vaker
kunnen ontmoeten. Voor bijzondere scholen gaan bij afwijzen van de
leerlingen dezelfde regels gelden als openbare scholen.
Op lerarenopleidingen meer aandacht voor interculturaliteit.
Leerlingen gaan pas groep drie naar groep vier als zij de Nederlands
taal voldoende machtig zijn. In steden met veel niet-Nederlands ouders
komen schakelklassen voor zes- en zevenjarigen waar achterstanden
kunnen worden weggewerkt. Ook in het voortgezet onderwijs komen meer
schakelklassen. Ondersteuning van allochtone leerlingen door geslaagde
allochtonen stimuleren. Alle grote steden krijgen internaten voor
jongeren met een grote achterstand. Naschoolse opvang voor tieners.
SP: Pleit voor het tegengaan van segregatie in het onderwijs.
Gemeenten, openbare en bijzondere scholen en ouders moeten samenwerken
(afspraken maken) om de scheiding tussen witte en zwarte scholen tegen
te gaan. Bijzondere scholen mogen allochtone leerlingen niet weigeren.
Eventueel, in goed overleg, kunnen zwarte scholen worden gesloten en
de leerlingen over anders scholen spreiden.
ChristenUnie: OALT is de verantwoordelijkheid voor de eigen
gemeenschappen niet voor de overheid. (concept)
SGP: Schooluitval en vroegtijdig schoolverlaten onder allochtone
leerlingen vraagt om een strakke aanpak van de leerlingen, maar ook om
contact met de ouders, om tot een zo goed mogelijke begeleiding te
komen.
OALT mag geen plaats hebben in het onderwijs, maar is een
verantwoordelijkheid van allochtone organisaties.
Voor vrijheid van onderwijs. Scholen mogen niet gedwongen worden om
bepaalde leerlingen en leerkrachten op te nemen.
Brede schoolconcept krijgt ondersteuning als het bijdraagt aan de
integratie van allochtonen en het bestrijden van
onderwijsachterstanden. Brede scholen die hierin slagen krijgen extra
steun.
Onderwijsgevenden op zogenaamde 'zwarte' scholen krijgen extra
ondersteuning. Voorts extra financiering per leerling, kleinere
klassen en meer handen in de klas op 'zwarte scholen'. Bij het
onderwijsachterstandenbeleid dienen de wegingsfactoren van de
leerlingen gehandhaafd te blijven.
Leefbaar Nederland: Niets.
Arbeidsmarkt
Aan de arbeidsmarktpositie van minderheden wordt in de diverse
programma's in meer of mindere mate aandacht besteed. Groen Links,
Christen Unie en SGP gaan het meest uitgebreid in op de
arbeidsmarktpositie van allochtonen en hoe die te verbeteren.
PvdA: Allochtonen hebben een achterstand op de arbeidsmarkt. De
positie van nieuwe Nederlanders op de arbeidsmarkt te verbeteren door
stages, leerwerktrajecten, begeleiders op het werk, intercultureel
personeelsbeleid en werkgerichte taalcursussen. Etnisch
ondernemerschap aanmoedigen.
VVD: Niets.
CDA: Niets.
D66: Discriminatie verbieden. Overheid en bedrijfsleven moeten meer
allochtonen in dienst nemen. Overheid moet een afspiegeling van de
maatschappij zijn. Mogelijkheid tot werken voor asielzoekers van wie
de aanvraag in behandeling is. D66 heeft voorkeur voor zelfregulering
en gedragscodes boven wet- en regelgeving bij het stimuleren van
verantwoord ondernemerschap.
Groen Links: Asielzoekers krijgen meer mogelijkheden voor het
verrichten van werk en het volgen van scholing.
Werkers in de gezondheidszorg zoveel mogelijk afspiegeling van de
plaatselijke bevolking. De uitvoering van de Wet Samen moet
stringenter. Bedrijven die geen uitvoering geven aan de Wet Samen
krijgen een boete. Het personeelsbestand van overheidsdiensten moet in
de kabinetsperiode een afspiegeling worden van de arbeidsmarkt in de
regio. Politiecorps wordt daarbij met name genoemd.
Meer aandacht voor vasthouden van werknemers uit minderheden en hun
voor hun loopbaanontwikkeling. Overheid, werkgevers en vakbonden
ondersteunen interculturalisatie ondernemingen en instellingen.
SP: Meer vrije dagen. Bijvoorbeeld de belangrijkste islamitische
feestdagen. In het deltaplan voor integratie worden maatregelen
opgenomen om de positie van migranten op de arbeidsmarkt te
verbeteren.
ChristenUnie: Arbeidsdeelname allochtonen wordt gestimuleerd en aan
allochtone werkzoekenden wordt verdere educatie en arbeidsbemiddeling
aangeboden. Asielzoekers in afwachting van een besluit over
verblijfsvergunning mogen werken, bouwen echter geen
sociale-zekerheidsrechten op. Het scheppen van werkervaring- en
stageplaatsen (voor nieuwkomers die het inburgeringsprogramma hebben
gevolgd) wordt aangemoedigd.(concept)
SGP: Werkloosheid onder allochtonen is te hoog. Hoe moeilijk het ook
is, overheidsinstellingen en bedrijven moeten de schroom afleggen om
allochtonen in dienst te nemen, wanneer zij voldoende gekwalificeerd
zijn. Het is gebleken dat wettelijke maatregelen niet helpen, dus
moeten we elkaar aanpreken op eigen initiatief, waarbij de overheid
een voorbeeldfunctie heeft. Evenwichtige beeldvorming over
allochtonen, waarvoor ook de overheid verantwoordelijk is en aan moet
bijdragen, kan stimulerend helpen. Mogelijkheden voor asielzoekers om
te werken moeten worden uitgebreid. Zij kunnen geen rechten in de
sociale zekerheid opbouwen.
Leefbaar Nederland: Niet uitgewezen vluchtelingen worden in het
arbeidsproces betrokken.
Rest
Hieronder worden aantal punten opgesomd die ik in bovenstaande parafen
niet kwijt kon.
VVD: Rechters krijgen de bevoegdheid om wetten in formele zin te
toetsen aan de Grondwet. (concept)
D66: Strafrecht aanpassen zodat tegen genitale verminking van in
Nederland wonende meisjes en vrouwen in het buitenland kan worden
opgetreden.
Groen Links: Programmering van kunstinstellingen moet sterker worden
toegespitst op allochtonen. Evenredige participatie moet ook in de
staf tot uiting komen.
Werkers in de gezondheidszorg moeten zoveel mogelijk afspiegeling zijn
van de plaatselijke bevolking. In gezondheidszorg meer aandacht voor
culturele verschillen. Allochtonen moeten worden betrokken bij de
ontwikkeling van nieuwbouwprojecten en herstructureringsplannen.
Meer aandacht voor de zorg- en woonbehoefte van migrantenouderen.
Rechters krijgen de bevoegdheid om wetten in formele zin te toetsen
aan de Grondwet.
Ook wordt er gewezen op de problemen rond criminele jongeren van
buitenlandse herkomst.
SP: Gemeenten moeten in samenwerking het woningbouwverenigingen een
antisegregatieplan opstellen en uitvoeren. De woningtoewijzing dient
zo te worden opgezet dat migranten gewezen wordt om te verhuizen naar
'witte' wijken. Huursubsidiewet moet hiervoor worden veranderd. Meer
aandacht voor de sociale en culturele omstandigheden die crimineel
gedrag bevorderen.
ChristenUnie: Voor minderheden wordt door lokale overheden een op
spreiding gericht volkshuisvestingsbeleid gevoerd. De overheid draagt
er zorg voordat personen met gewetensbezwaren tegen bepaalde
onderdelen van de zorgverlening en personen met een andere culturele
achtergrond blijvend ingezet kunnen worden in de zorgverlening.
Politie en Justitie moeten in nauw overleg met bevolkingsgroepen
problemen met jeugdcriminaliteit aan de orde, zoals de Marokkaanse
bevolkingsgroep, actieplannen opstellen ter terugdringing van de
jeugdcriminaliteit. Nederland heeft bijzondere verplichtingen
tegenover de Molukkers en Papoea's en moet bijzondere betrekking
aangaan met landen waaruit veel inwoners naar Nederland zijn
geïmmigreerd.(concept)
SGP: Voor toetsing van wetten aan de Grondwet. Criminaliteit onder
(allochtone) jongeren is een probleem.
Kinderbijslag moet omhoog, voor kinderen die in het buitenland
verblijven gecorrigeerd voor het plaatselijk prijspeil.
Afsluiting
In alle partijprogramma wordt stilgestaan bij de positie van etnische
minderheden in Nederland. Meeste programmapunten hebben betrekking op
vreemdelingenbeleid, vluchtelingenbeleid en het integratiebeleid. Aan
discriminatiebestrijding of antidiscriminatiebeleid wordt niet zoveel
aandacht besteed. Nu is in Nederland wel het een en ander op dit
gebied geregeld. Maar om bij de problematiek rondom de multiculturele
samenleving de factor discriminatie helemaal niet te betrekken lijkt
mij kortzichtig en niet juist. Beeldvorming en uitsluiting spelen bij
de verhoudingen tussen de diverse bevolkingsgroepen in Nederland nu
eenmaal een rol en moeten daarom ook worden benoemd en aangepakt.
Eddie Nieuwenhuizen, 19 februari 2002
Laatste wijziging: 19-03-2002