Gemeente Enschede
B. en W.-bericht 2002- 07
Collegevergadering van dinsdag 19 februari 2002
Structuurvisie Roombeek naar gemeenteraad
In lijn met het uitgebreide planvormingsproces zal het college van B
en W de structuurvisie op Roombeek in ongewijzigde vorm aan de
gemeenteraad aanbieden. De structuurvisie vormt de basis voor het nog
op te stellen bestemmingsplan en voor deelplannen voor het
wederopbouwgebied.
Eind vorig jaar heeft de visie vier weken ter inzage gelegen. Mede
door het zorgvuldige participatieproces dat hier aan vooraf is gegaan
zijn er slechts tien zienswijzen op het zeer omvangrijke plan in die
periode ingediend . Over het collegevoorstel zal worden beslist in de
raadsvergadering van 11 maart aanstaande.
Eén van de ingediende zienswijzen is afkomstig van de gedupeerde
ondernemers uit het rampgebied samen met de Twentse Kamer van
Koophandel en MKB Nederland. De ondernemers vinden dat in de
structuurvisie nadrukkelijk is gekozen voor een woonwijk met daarin te
weinig ruimte voor bedrijvigheid. Het college stelt echter dat 35% van
de uitgeefbare ruimte in Roombeek beschikbaar is voor bedrijvigheid en
voor voorzieningen. Dat het aantal hectares voor bedrijven minder is
dan voor de vuurwerkramp, is volgens het college een vertekend beeld,
aangezien in de oude situatie ook het aantal hectares van Grolsch en
van leegstaande textielfabrieken werd meegerekend. Gemeten naar het
aantal banen neemt de bedrijvigheid in Roombeek juist toe: van 1.200
tot 1.340 arbeidsplaatsen.
---
Bestemmingsplan maakt bouwvergunning Hartman onherroepelijk
Het college van B en W stelt de gemeenteraad voor om het
bestemmingsplan 'Distributiecentrum, fase III' vast te stellen. Het
plan geeft een degelijke planologische onderbouwing voor de eerder
afgegeven bouwvergunning voor de firma Hartman. De rechter heeft naar
aanleiding van bezwaren van omwonenden geconstateerd dat die
onderbouwing nog niet toereikend was. Het door omwonenden omstreden
distributiecentrum van Hartman kent een lange voorgeschiedenis. Die
begint al in de jaren zeventig, als in Enschede her en der in de stad
transportcentra zijn te vinden. De gemeente besluit om die te bundelen
op één plaats, dichtbij een goede uitvalsweg. De overlast zou zo
beperkt kunnen blijven, terwijl bedrijven op de bewuste locatie
("Transportcentrum Twente") zaken als bewaking en groenvoorziening
gezamenlijk kunnen inkopen. In 1980 wordt het bedrijventerrein
uitgebreid tot 36 hectare. In 1999 krijgt tuinmeubelfabrikant Hartman
krachtens artikel 19 van de Wet op de ruimtelijke ordening (een
versnelde procedure) vergunning voor de bouw van een
distributiecentrum. Omwonenden hebben steeds bezwaar gemaakt, onder
meer vanwege geluidhinder, visuele hinder en lichthinder. De eigenaar
van het distributiecentrum vindt juist dat hem te veel beperkingen
worden opgelegd. Afgesproken is dat eigenaar en omwonenden met elkaar
in overleg zullen treden om te kijken hoe aan de bezwaren tegemoet kan
worden gekomen. Het college is van mening dat de hinder beperkt is en
niet opweegt tegen het algemeen belang. Onderzocht zal worden in
hoeverre omwonenden waardevermindering ondervinden van hun onroerend
goed. Mocht dat het geval zijn, dan wordt compensatie overwogen.
Voorts stelt het college de raad voor om het bestemmingsplan vast te
stellen, zodat de vergunning voor Hartman alsnog onherroepelijk wordt.
De verwachting is dat de rechter het bestemmingsplan als voldoende
planologische onderbouwing zal aanmerken. De gemeenteraad beslist op
11 maart over het bestemmingsplan.
---
Aanvullend krediet voor tunnel Auke Vleerstraat
Na een in het najaar van 2001 al gemelde overschrijding stelt het
college van B en W de gemeenteraad op 22 april a.s. voor om voor de
aanleg van een tunnel met bijhorende werken onder de Auke Vleerstraat
een aanvullend krediet te verlenen van 363.025, ten laste van de
begroting 2002 van de Bouw- en Milieudienst (reserve verbetering
stad).Op 15 juni 1998 heeft de gemeenteraad voor de aanleg van deze
tunnel plus bijkomende werken een krediet verleend van ruim 8 miljoen.
De werkzaamheden zijn klaar, en daarmee komt een einde aan een van de
grootste knelpunten in de hoofdverbinding tussen de woongebieden en
bedrijventerreinen aan de westkant van de stad, de Universiteit Twente
en Rijksweg 35. Het project is uitgevoerd in nauwe samenwerking met de
Nederlandse Spoorwegen.
Door een tegenvallend aanbestedingsresultaat was het nodig om het plan
op onderdelen aan te passen en te bezuinigen. Resultaat was een
vereenvoudigd plan dat op het moment van gunnen binnen het beschikbare
budget kon worden gerealiseerd, zij dat het wel alle budgetreserves
voor de post onvoorzien moesten worden ingezet. Van het begin af aan
was duidelijk dat vanwege het complexe karakter van het project - met
hoofdaders voor het (trein)verkeer en het riool - het bij voorbaat
moeten opnemen van de budgettaire reserves risico's met zich
meebracht.Dankzij de strakke bewaking van het project door de beide
partijen NS en gemeente Enschede kan het project nu met een beperkt
financieel tekort worden afgesloten van 363.025. Het tekort wordt o.a.
veroorzaakt door het overschrijden van de kosten voor het verleggen
van kabels en leidingen bij de rotonde Auke Fleerstraat/Jupiterstraat,
meerwerk op verschillende onderdelen als gevolg van
bestekswijzigingen, hogere honorariumkosten bij de directievoering na
de tegenvallende aanbesteding (waarbij een aantal werkzaamheden
opnieuw moesten worden gedaan) en hogere apparaatskosten voor de BMD
i.v.m. extra projectleiding.
---
Afwikkeling personenschade Vuurwerkramp
Het college van B en W heeft op dinsdag 19 februari besloten dat er
een Stichting Uitvoeringsorganisatie Personenschade Vuurwerkramp
Enschede kan worden opgericht. Na behandeling van het B en W-voorstel
in de Raadscommissie Zorg en Maatschappelijke Zaken van 5 maart 2002
en de Raad van 11 maart 2002 kunnen voorbereidingen worden getroffen
voor de oprichting van de Stichting. Het streven is dat de Stichting,
onvoorziene omstandigheden voorbehouden, op 25 maart a.s. met haar
werkzaamheden kan beginnen. Hiervoor dient de oprichting van de
Stichting juridisch te zijn geregeld.
De werkzaamheden van de Stichting betreffen de afhandeling van
materiële letselschade als direct gevolg van de vuurwerkramp. Daarbij
gaat het om tegemoetkoming in de kosten bij ziekte, loon- en
inkomensderving en blijvend lichamelijk dan wel psychisch letsel. Voor
onderdelen van de regelingen (blijvend lichamelijk en/of psychisch
letsel) is het niet van belang of getroffenen op grond van enige
andere regeling al voor een tegemoetkoming in aanmerking komen.
---
College kiest nieuwe straatnamen
De nieuwe straat in het nieuwbouwplan tussen de Blekerstraat en de
Haaksbergerstraat (voormalig TAD-terrein) krijgt de naam
Bleekweidestraat. Het college van B en W heeft gekozen voor een naam
die aansluit bij de Blekerstraat, ter bevordering van de
vindbaarheid.
De nieuwe straat in het nieuwbouwplan ter hoogte van de Knalhutteweg /
Hanenberglanden krijgt de naam Horsterhof. De tien te realiseren
woningen komen elk aan een hofje te liggen, reden voor het college om
te kiezen voor een naam van een vroeger aldaar gelegen boerderij, met
als achtervoegsel 'hof'.
Voor het nieuwbouwplan gelegen tussen de Kerkstraat-Bultsweg en de
spoorlijn Enschede-Gronau zijn twee straatnamen nodig. Het college
heeft gekozen voor de namen Bultsbosstraat en Wermersveldstraat, naar
aldaar gelegen gebieden.
De voorgestelde namen worden besproken in de Raadscommissie
Bestuurszaken van 5 maart 2002 en in de Raad van 11 maart 2002.
---
Klik hier voor de officiële besluitenlijst