AutoRai
19-2-2002
Seat Leon Cupra R
Seats nieuwe, dynamische Leon Cupra R is een compleet nieuwe
benadering van het GTI-concept. De nieuwe uitvoering is niet alleen
het snelste en krachtigste Leon-model, maar is ook uitgerust met een
totaal nieuw en sportief onderstelconcept.
De Seat Leon Cupra R:
* is de krachtigste Seat ooit en accentueert de positionering van
het merk als toonaangevende fabrikant van sportieve modellen.
* is het eerste model van Seat Sport, de divisie die
verantwoordelijk is voor de meest exclusieve Seat-producten.
* heeft een vermogen van 210 pk (154 kW), een handgeschakelde
zesversnellingsbak en een geavanceerd, voorwielaangedreven
onderstel. Hij biedt een totaal nieuwe
motor-transmissie-combinatie. Niet alleen voor Seat, maar voor de
hele Volkswagen Group.
* is het eerste high-performance-model dat gebruik maakt van Seats
Agile Chassis Concept.
* is een gezamenlijke ontwikkeling van Seats Technical Centre in
Martorell en Seat Sport.
* wordt geproduceerd door Seat Sport in een exclusieve, maar niet
gelimiteerde oplage.
Combineer de letter R en het woord Cupra en het resultaat is de
ultieme expressie van sportiviteit binnen het Seat-programma. Met een
vermogen van 180 pk was de Ibiza Cupra R een grensverlegger in de
compacte klasse. Nu is alle aandacht gevestigd op de Seat Leon Cupra
R, s werelds krachtigste voorwielaangedreven auto in de kleine
middenklasse.
De Leon Cupra R is het resultaat van een unieke samenwerking tussen
Seats Technical Centre in Martorell en de experts op het gebied van
high-performance-modellen: de ingenieurs van Seat Sport. Zij hebben al
hun ervaring op autosportgebied gebruikt om de ultieme Leon te
creëren; één van de meest spraakmakende autos die op dit moment in
Spanje worden gebouwd.
Je zou kunnen suggereren dat de Leon Cupra R gewoon een extreme
evolutie is van de 180 pk sterke, 1,8-liter Leon Turbo maar dat is wel
wat kort door de bocht. De technische basis van de twee modellen is
weliswaar vergelijkbaar, maar daar houdt het wel mee op. Zo is de
bijzonder efficiënte viercilindermotor, met zijn 20 kleppen en 1.781
cm3 cilinderinhoud, verder verfijnd en opgevoerd. Het resultaat is een
maximum vermogen van 210 pk en een maximum koppel van 270 Nm.
Dit extra vermogen heeft natuurlijk geleid tot nieuwe dynamische
eisen. Meer vermogen maakt hogere snelheden mogelijk en betekent dus
een zwaardere belasting van de auto. Zo is er bijvoorbeeld een
onderstel nodig dat al dat vermogen probleemloos op de weg kan
brengen. Maar daarnaast moet het chassis ook onder alle omstandigheden
een grotere dynamische stabiliteit bieden en moet natuurlijk het
(krachtige) remvermogen in overeenstemming zijn met de prestaties.
Seats Agile Chassis Concept biedt dit alles en meer. Het is een
absoluut revolutionaire interpretatie van hoe een sportief onderstel
zou moeten zijn.
De toepassing van het Agile Chassis Concept heeft geresulteerd in een
nieuwe afstemming van schroefveren en schokdempers, een gewijzigde
geometrie van de voorwielophanging, compleet nieuwe bevestigingspunten
en lagerbussen van de wielophanging, en een meer directe en alerte
besturing.
Daarnaast is de Leon Cupra R standaard uitgerust met de jongste
generatie van het elektronische stabiliteitsprogramma ESP, en met de
nieuwste noodstopbekrachtiging. Sterker nog: de Leon Cupra R heeft een
van de krachtigste remsystemen in zijn klasse, waarbij vier grote,
geventileerde remschijven zowel een groot remvermogen als een
uitstekende weerstand tegen fading bieden. Als optie zijn unieke,
grote Brembo-schijven mogelijk. Door de openingen in de imposante en
toch elegante velgen zijn dan rode vierzuiger-remklauwen duidelijk
zichtbaar. Uiteraard is de Leon Cupra R standaard uitgerust met ABS.
Overigens heeft de nieuwe Leon Cupra R geen overdreven
carrosseriedetails nodig om zijn krachtige imago uit te dragen. Zijn
daadkrachtige, sportieve karakter blijkt overduidelijk uit zijn
compacte uitstraling, het verlaagde onderstel, de grotere
luchtinlaten, de grote velgen en nog uit enkele andere, subtiele
details.
Net als in een echte racewagen is het interieur gericht op prestaties.
Overbodige elementen, die de aandacht van de bestuurder bij het rijden
kunnen afleiden, ontbreken. Het hele interieur van de Leon Cupra R
dashboard, tapijt en bekleding is volledig uitgevoerd in zwart. Deze
stijlvolle élégance wordt geaccentueerd door de witte wijzerplaten van
de instrumenten, door de metaalkleurige pedalen en voetsteun, en door
andere kleuraccenten zoals het rode schakelpatroon in de zwartlederen
pookknop. Om de sportieve uitstraling van deze ultieme Leon nog verder
te accentueren is de rugleuning van de voorstoelen voorzien van een
geborduurde letter R een specifiek kenmerk van alle high
performance-modellen van Seat Sport.
De Leon Cupra R beschikt over een zeer uitgebreide comfort- en
veiligheidsuitrusting. Zo is de auto standaard uitgerust met
antiblokkeersysteem ABS, tractieregeling TCS, stabiliteitsprogramma
ESP, airconditioning en een krachtig audiosysteem. Gordelspanners en
twee front- en twee zij-airbags (ook op de optionele Recaro-stoelen)
zijn standaard. In combinatie met de Recaro-stoelen wordt de
achterbank uitgevoerd in een 2+1-configuratie.
Waar het echter uiteindelijk om draait, zijn rijgedrag en prestaties
en daar maakt de Leon Cupra R zijn beloftes meer dan waar. Zo is hij
163 kg lichter en biedt hij meer vermogen dan de Leon Cupra 4 met
V6-motor (gewichts/vermogen-verhouding: 6,6 kg/pk). Seats getrainde
atleet heeft een topsnelheid van 237 km/h, sprint in slechts 7
seconden van 0 naar 100 km/h en legt de kilometer met staande start af
in 27,4 seconden. En natuurlijk hoort een auto met een sportief hart
ook een overeenkomstig geluid te maken... De uitlaat van de Leon Cupra
R maakt een typisch sportief geluid - uiteraard binnen de wettelijke
normen.
In de periode sinds zijn presentatie als prototype op de
autotentoonstelling van Barcelona 2001 is de Leon Cupra R verder
ontwikkeld. De Cupra R is het nieuwe sportieve vlaggenschip van het
Seat-programma en is de absolute maatstaf in dit segment als het gaat
om prestaties en rijplezier.
Design: Nadrukkelijk sportief
Onder de carrosserie van de nieuwe Seat Leon Cupra R klopt het hart
van een all-round atleet. Even geschikt voor korte sprintjes als voor
lange afstanden. Zijn sportieve uiterlijk is er niet voor de show. Van
de grote luchtinlaten tot de aërodynamisch gevormde dorpelverbreders
en spoilers, van de maat van de velgen tot het verlaagde onderstel
alles heeft een praktische, functionele en karakteristieke reden.
De neus onderscheidt zich allereerst door een bredere grille en een
nieuwe voorbumper met kleine lipspoiler aan de onderzijde. De
voorbumper is speciaal ontworpen om plaats te bieden aan twee grote
luchtinlaten met honingraat-gaasroosters. Deze voorzien niet alleen de
twee intercoolers van voldoende lucht, maar sturen ook koellucht naar
de voorste remmen. De bovenste inlaten, tussen de koplampen, zijn
uitgevoerd in kunststof. De middengrille met Seat-symbool heeft een
chromen omlijsting.
Het dynamisch-lage silhouet wordt geaccentueerd door dorpelverbreders,
flanklijsten en dakspoiler in carrosseriekleur, en door de
uitzonderlijk grote, 17-inch lichtmetalen velgen met zichtbare
wielmoeren en vijf elegant-dunne spaken. De Leon Cupra R kan als optie
ook worden besteld met 18-inch velgen. Dit pakket omvat tevens grotere
remmen met rode, vierzuiger Brembo-remklauwen.
Ook de achterzijde van de Leon Cupra R onderscheidt zich door een
subtiele interpretatie van sportiviteit. De strakke lijnen worden
geaccentueerd door enerzijds een nieuwe bumper, zonder profielen of
geprononceerde hoekstukken, en anderzijds door de bekende dakspoiler.
Opdat er bij andere automobilisten geen twijfel bestaat over de auto waardoor ze zojuist zijn ingehaald zorgen speciale emblemen er eveneens voor dat de Leon Cupra R gemakkelijk te herkennen is. Het woord Leon bevindt zich direct onder het centrale S-embleem op de achterklep. Het veelzeggende Cupra-logo en de letter R bevinden zich zowel op de rechterzijde van de achterklep, als op de beide voorspatborden onder de richtingaanwijzers. Een ander karakteristiek Cupra R-element is de fraaie, verchroomde, ovale uitlaat.
Autosport-interieur
Het interieur ademt de sfeer van een compromisloze racewagen. Zwarte
materialen domineren bij de bekleding: dorpellijsten, dashboard,
tapijt, hemelbekleding, hoedenplank, zonnekleppen, portierpanelen,
sierlijsten en handgrepen. Zelfs de middenconsole, met onder meer de
het bedieningspaneel van de airconditioning, alsmede de
radio-CD-speler met acht luidsprekers, is zwart. Dat geldt eveneens
voor de bekleding, hoewel hier de rode biezen van de stoelen en het
rode, geborduurde R-embleem op de rugleuningen een opvallend contrast
vormen.
De Leon Cupra R is standaard uitgerust met comfortabel gevormde
sportstoelen. De achterbank is geschikt voor drie achterpassagiers en
heeft drie hoofdsteunen. Een exclusieve optie is het Recaro-interieur.
Hierbij zitten bestuurder en voorpassagier in sterk geprononceerde,
competitie-stoelen, terwijl de achterbank is uitgevoerd als twee
individueel gevormde zitplaatsen (met twee hoofdsteunen). Ook hierbij
kan dankzij de 2+1-configuratie een derde achterpassagier meerijden.
Leder (zwart natuurlijk) mag eveneens niet ontbreken in het interieur
van een sportwagen. Bijvoorbeeld op het driespaaks sportstuurwiel, op
de pookknop en op de handremgreep. Ook hier vormen de rode stiknaden
op het stuur en het rode schakelpatroon in de pookknop een subtiel
contrast.
Achter het in hoogte en lengte verstelbare stuur springen direct de
vier witte instrumenten in het oog: twee grote klokken voor
snelheidsmeter en toerenteller, en twee kleinere instrumenten voor
koelvloeistoftemperatuur en tankinhoud. De pedalen en de
linkervoetsteun krijgen door de uitvoering in blank metaal een
extra-sportieve uitstraling.
Motor/transmissie: Een exclusieve combinatie
De motor van de Leon Cupra R is zorgvuldig gemodificeerd voor absolute
topprestaties. Uit een cilinderinhoud van 1.781 cm3 ontwikkelt de
viercilinder turbomotor nu een vermogen van 154 kW (210 pk) bij 5.800
tpm. Daarmee is het jongste model van Seat Sport de nieuwe maatstaf
voor voorwielaangedreven autos in zijn segment.
Een hoog vermogen is echter slechts één aspect van een motor. Het gaat er ook om hóe vermogen en koppel worden ontwikkeld. Deze zeer efficiënte, 1,8-liter turbomotor heeft allereerst een uitzonderlijk hoog maximum vermogen en een zeer bruikbaar koppel. Dat blijkt enerzijds uit het specifieke vermogen van bijna 118 pk per liter cilinderinhoud en anderzijds uit het brede toerengebied van 2.100-5.000 tpm waar het maximum koppel van 270 Nm beschikbaar is.
De uiterst precies functionerende, elektronisch gestuurde
multipoint-brandstofinspuiting en de directe ontsteking met aparte
bobines voor elke bougie zijn slechts twee factoren die hierbij een
rol spelen. Een ander kenmerk is een verbeterde lucht- en gasstroming
door de hele motor. Dat is enerzijds gerealiseerd dankzij de
geavanceerde cilinderkop met 5 kleppen per cilinder en anderzijds
dankzij nieuwe in- en uitlaatspruitstukken.
Maar de grootste rol bij de meer dan uitstekende motorprestaties
spelen de twee intercoolers. Deze koelen de door de turbocompressoren
samengeperste lucht, waardoor de dichtheid van de verbrandingslucht
toeneemt en er dus meer zuurstofmoleculen in zitten. Het resultaat is
een nog efficiëntere verbranding en dus grotere prestaties.
Deze motorprestaties worden via een koppeling met dubbele koppelingsplaat en een close-ratio handgeschakelde zesversnellingsgbak aan de voorwielen overgebracht. En om ook het laatste restje twijfel over de enorme prestaties van deze Spaanse sportauto weg te nemen, is ook het motor- en uitlaatgeluid exact gecomponeerd. De Leon Cupra R produceert via de uitlaat een sportief-aantrekkelijke klank.
Onderstel:Toonaangevende wendbaarheid
Bij een sportieve auto zijn niet alleen flitsende acceleraties en een
hoge topsnelheid van belang. Het gaat veel meer om een geraffineerde
synthese van vermogen en handelbaarheid, veiligheid en precisie,
wendbaarheid en controle.
Een van de grootste uitdagingen voor de ontwikkelingsafdeling van Seat
Sport was om het reeds uitstekende onderstel van de Leon verder te
verbeteren en het nog sportiever te maken. Dat is gelukt door in
samenwerking met het Technical Centre van Seat in Martorell een nieuw
en innovatief onderstelconcept te ontwikkelen: ACC. ACC staat voor
Agile Chassis Concept en bestaat uit de modificatie van een aantal
mechanische componenten om de auto nog wend- en handelbaarder te
maken. Zo bestaat het sportonderstel van de nieuwe Seat Leon Cupra R
uit een combinatie van relatief zachte veren met straffere
schokdempers, sterkere bevestigingspunten van de wielophanging, geheel
nieuwe silent-block lagerbussen, banden met een grotere weerstand
tegen zijdelingse vervorming en overstuur, en een snelle tandheugel in
de besturing voor snellere respons, meer stuurgevoel en betere
feedback
De uitstekende wegligging van de Leon Cupra R is deels te danken aan
de nieuwe geometrie van de voorwielophanging. Hierbij zijn de
componenten nu via nieuwe silent-block-bussen aan het aparte subframe
bevestigd. De dunnere (18 mm) stabilisatorstang is bij de Cupra R
direct aan de veer-/demperpoot bevestigd om verstoringen als gevolg
van verticale bewegingen van de wielophanging te minimaliseren.
De achterwielophanging, met zijn in beperkte mate passief meesturende achterwielen, is ook gemodificeerd. Naast anders afgestemde schroefveren en schokdempers heeft het Technical Centre silent-block-bussen ontwikkeld voor de ophanging van alle componenten. Een relatief simpele oplossing, met een enorm resultaat. Want dankzij de grotere torsiestijfheid van het onderstel kon hierdoor het meestuureffect van de achterwielen worden versterkt.
De Leon Cupra R is standaard uitgerust met geventileerde schijfremmen vóór in de maat 312 x 25 mm en achter in de maat 256 x 22 mm. Als optie is een nog krachtiger, en goed zichtbaar Brembo-remsysteem met extreme weerstand tegen fading beschikbaar. Dit beschikt over roodgelakte vierzuiger-remklauwen (36/40 mm), met grotere, geventileerde remschijven (323 x 28 mm). Verder omvat dit pakket ook 7.5 J x 18-inch lichtmetalen velgen met grotere 225/40 R18-banden (in plaats van 7.5 J x 17-inch velgen met 225/45 R17-banden).
Veiligheid: Actief en passief
Alle nieuwe Seat-modellen onderscheiden zich door een omvangrijk
veiligheidsprogramma. Dit varieert van dynamische aspecten als ruime
vermogensreserves, een snelle respons en een veilig onderstel met
elektronische veiligheidssystemen, zoals antiblokkeersysteem (ABS),
elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP) en tractieregeling (TCS).
Voor de Leon Cupra R zijn deze laatste twee systemen uitgebreid met
HBA (noodstopbekrachtiging), een innovatieve toevoeging aan het
remsysteem. HBA wordt in noodsituaties automatisch geactiveerd en
zorgt voor een kortere remweg door het volle remvermogen van de auto
te benutten.
Uit onderzoek blijkt dat veel bestuurders in noodsituaties de
remprestaties van hun auto niet volledig benutten. In gevaarlijke
situaties reageren ze veelal wel snel genoeg, maar oefenen ze niet
genoeg druk uit op het rempedaal. HBA herkent deze situatie en
verhoogt automatisch de remdruk om een zo kort mogelijke remweg
mogelijk te maken.
De Leon Cupra R is ook uitgerust met front- en zij-airbags voor
bestuurder en voorpassagier; elektronisch gestuurde, pyrotechnische
gordelspanners; een vervormbare stuurkolom; en vervormbare pedalen die
bij een aanrijding afbreken om voetletsel bij de bestuurder te
voorkomen.
Standaarduitrusting: Sportiviteit staat voorop
Exterieur
* Poly-elliptische mistlampen achter gaasroosters in bumper
* Bumpers, flanklijsten en portiergrepen in carrosseriekleur
* Elektrisch verstel-, verwarm- en inklapbare buitenspiegels.
Dodehoekspiegel aan bestuurderszijde
* Verchroomde, ovale uitlaat-eindpijp
* Dubbele type-aanduiding, bestaande uit het woord Cupra en de
letter R op de rechterzijde van de achterklep en op de beide
voorspatborden onder de richtingaanwijzers
* Anti-diefstal dakantenne
* Carrosseriekleuren: zwart, Flash rood en ovnigeel
Interieur
* Pedalen en linkervoetsteun in metaalkleur
* In hoogte en lengte verstelbaar, zwart lederen stuurwiel met rode
stiknaden
Elektrische installatie
* Elektrische bediende ramen voor- en achterin
* Aura radio-CD-speler met 4+4 luidsprekers
* Centrale portiervergrendeling met afstandsbediening
* 3e Generatie elektronische startblokkering met cryptocodering
Stoelen en bekleding
* Zwarte bekleding (tapijt, vloer, hemelbekleding, etcetera)
* Sportstoelen voorin met zwarte biezen en rode letter R geborduurd
op rugleuning
* Lederen pookknop en handremgreep
* Drie hoofdsteunen achterin
Functies/techniek
* Stuurbekrachtiging
* In hoogte verstelbare koplampen
Veiligheid
* In hoogte verstelbare veiligheidsgordels met pyrotechnische
gordelspanners voorin
* Driepunts veiligheidsgordels achterin
* Airbags voor bestuurder en voorpassagier
* Zij-airbags voor bestuurder en voorpassagier
* ABS (antiblokkeersysteem)
* TCS (tractieregeling)
* ESP (elektronisch stabiliteitsprogramma)
* HBA (noodstopbekrachtiging)
Verwarming/ventilatie
* Volautomatische airconditioning
* Pollenfilter
Instrumenten
* Witte wijzerplaten
* Toerenteller, snelheidsmeter, koelvloeistoftemperatuurmeter,
tankinhoudsmeter
* Boordcomputer
Velgen en banden
* 7.5 J x 17 lichtmetalen velgen
* 225/45 R17-banden
Opties
De royale standaarduitrusting kan nog verder worden uitgebreid met
onder meer de volgende elementen:
* 18-inch velgen-pakket: omvat rode Brembo-remklauwen, 7.5 J x 18
lichtmetalen velgen met 225/40 R18-banden
* Recaro-interieur: omvat Recaro competitie-stoelen voorin, plus
achterbank in 2+1-configuratie
* 6 CD-speler in dashboardkastje
* Dynamisch satellietnavigatiesysteem
De Leon Cupra R heeft in principe dezelfde voorwielophanging met
McPherson veerpoten als de voorwielaangedreven Leon, en een achteras
met enige mate van passief zelfstuurgedrag, maar met tal van
detailveranderingen.
De Seat Leon Cupra R is vanaf mei 2002 bestelbaar in Nederland. De
prijs is op dit moment nog niet bekend.