AutoRai

19-2-2002

De nieuwe Audi RS 6

Op de Autosalon van Genève beleeft de Audi RS 6 als Avant en Limousine zijn wereldpremière. De nieuwe modellen worden door quattro GmbH gebouwd en zijn in samenwerking met AUDI AG ontwikkeld.

Op de Autosalon van Genève viert de Audi RS 6 als Avant en Limousine zijn wereldpremière. De nieuwe modellen worden door quattro GmbH gebouwd en zijn in samenwerking met AUDI AG ontwikkeld. De V8-biturbomotor van de RS 6 levert 331 kW (450 pk) en maakt prestaties mogelijk die een volbloed sportauto niet zouden misstaan. Met zijn innovatieve onderstelsysteem DRC (Dynamic Ride Control) biedt de Audi RS 6 een nieuwe dimensie op het gebied van rijdynamiek. Het design van deze topatleet heeft daarentegen een bewust ingetogen uitstraling.

De Audi RS heeft overduidelijk sportieve aspiraties, maar doet geen concessies op het gebied van functionaliteit en comfort. Het is ook logisch dat de Audi RS 6, ondanks zijn sportieve karakter, met zijn soevereine outfit eerder terughoudend dan flamboyant is gestileerd; geheel in overeenstemming met de verwachtingen die zijn veeleisende klantenkring van een dergelijke high-performance-auto heeft.

De iets verder naar beneden doorgetrokken voorspoiler met drie specifieke luchtinlaten accentueert samen met de 18-inch (of naar keuze 19-inch) lichtmetalen velgen, de dorpelverbreders, de achterspoiler, en een nieuw gestileerde achterskirt de krachtige lijnen van de carrosserie.

Aandrijving

De achtcilinder V-motor met een cilinderinhoud van 4,2 liter is speciaal voor de Audi RS 6 ontwikkeld. Tussen de 5700 en 6400 t/min. ontwikkelt hij permanent zijn maximum vermogen van 331 kW (450 pk). Het maximum koppel van 560 newtonmeter is in een extreem breed toerengebied soeverein beschikbaar: van 1950 tot 5600 t/min.

De ontwikkeling van de V8-biturbomotor door quattro GmbH verliep in zeer nauwe samenwerking met de afdeling motorenontwikkeling van AUDI AG in Ingolstadt. De nieuwe V8-motor beschikt onder meer over vijf kleppen per cilinder, hydraulisch verstelbare inlaatnokkenassen en een tweetraps inlaatspruitstuk.

Het grootste deel van de enorme vermogenstoename is te danken aan de twee turbocompressoren. Deze bieden een nog hoger rendement dankzij twee grote laadluchtkoelers met minimale drukverliezen. Elke cilinderrij beschikt over een eigen turbo. In overeenstemming met de vermogenstoename zijn in de cilinderkop de in- en uitlaatkanalen aangepast en is de diameter van de aanzuig- en drukleidingen vergroot.

Ook het gemodificeerde motormanagement speelt een belangrijke rol bij de efficiency van de RS 6-motor. Het Motronic ME 7.1.1 werkt met turbodruk-, anti-pingel- en uitlaatgastemperatuurregeling. quattro GmbH ontwikkelde een dubbel uitlaatsysteem met tegendruk, geoptimaliseerde midden- en einddempers, grotere pijpdiameters en voor- en hoofdkatalysatoren met metalen monolieten. Daarmee voldoet de RS 6 moeiteloos aan de emissienorm EU3.

Voor een betere gewichtsverdeling van de auto is de accu naar achteren verplaatst. Deze bevindt zich nu in de uitsparing van het reservewiel. Het bovendeel van het luchtfilter is gemaakt van een koolstofvezelcomposiet. In combinatie met een andere koolstofvezelkap over het voorste deel van de motor zorgt dit voor een indrukwekkend ogende motorruimte.

Prestaties

De permanente vierwielaandrijving quattro en de speciaal voor de RS 6 verder ontwikkelde 5-traps automatische tiptronic-transmissie zetten het hoge motorkoppel van de V8-biturbo effectief en koersvast om in prestaties. Voor de sprint van 0-100 km/h heeft de Audi RS 6 slechts 4,9 seconden nodig; accelereren van 0-200 km/h kost 18 tellen. De topsnelheid wordt bij 250 km/h elektronisch zacht begrensd.

Het dynamische Sport-programma van de 5-traps automatische tiptronic-transmissie is afgestemd op de eisen van een bewust sportieve rijstijl. In S wordt bij gasgeven later opgeschakeld, zodat het toerenpotentieel van de motor beter kan worden benut, en wordt bij gasloslaten vlotter teruggeschakeld. Al naar gelang de dwarsversnelling die op de auto werkt verlegt het transmissiemanagement de schakelpunten nogmaals verder naar boven. Daarmee wordt ongewenst schakelen in bochten voorkomen.

Natuurlijk kan de RS 6-bestuurder de transmissie ook handmatig schakelen. Daarbij heeft hij de keuze tussen het aantippen van de keuzehendel of het indrukken van schakelpeddels aan het stuur; net als in de autosport. Als de bestuurder een schakelpeddel bedient, wordt de automaatfunctie direct onderbroken.

Gezien het enorme prestatiepotentieel van de RS 6 heeft quattro GmbH het remsysteem van de RS 6 compleet nieuw ontwikkeld. Aan de voor- en achterwielen worden nu grotere composiet-remschijven toegepast. Bij deze technologie, die afkomstig is uit de autosport, is een gietijzeren frictiering met 14 stalen stiften bevestigd aan een aluminium remschijfnaaf. Deze zogenoemde zwevende bevestiging biedt betere prestaties bij een lager gewicht; met name bij extreme belasting en bij hoge schijftemperaturen.

De geventileerde en geperforeerde remschijven hebben aan de vooras een diameter van 365 mm en aan de achteras van 335 mm. Vóór zijn ze gecombineerd met vaste achtzuigerremklauwen, achter met vaste eenzuigerklauwen. De parameters van het ABS en de elektronische remkrachtverdeling zijn speciaal afgestemd op het high-performance-karakter van het nieuwe remsysteem.

Onderstel

De 18-inch velgen creëren ruimte voor de grote remschijven van de RS 6. De 8,5 J x 18 gegoten lichtmetalen velgen in negenspaakdesign zijn vóór en achter gecombineerd met banden in de maat 255/40 R 18. Naar wens is de RS 6 ook verkrijgbaar met 19-inch lichtmetalen velgen. Deze 9 J x 19-velgen in nieuw vijfarmdesign zijn voorzien van banden in de maat 255/35 R 19.

De zwenklagers en de reactie-armen van de viermaal geleide voorwielophanging zijn gemaakt van aluminium. De veerdempereenheden en de elastokinematische afstemming zijn aangepast aan de gewijzigde asgewichten en de gemodificeerde geometrie van de wielophanging. Daarnaast draagt de direct overgebrachte tandheugelbesturing bij aan de nadrukkelijk sportieve handelbaarheid.

DRC biedt nieuwe dimensies in rijdynamiek

In de nieuwe Audi RS 6 wordt voor het eerst het onderstelconcept Dynamic Ride Control (DRC) toegepast. Dit is een speciaal dempersysteem, dat de bewegingen van de auto om de langs- en de dwarsas tegenwerkt. De schokdempers aan de ene kant van de auto zijn via een centrale regelklep hydraulisch verbonden met de diagonaal tegenovergestelde demper (bijvoorbeeld linksvoor met rechtsachter).

Bij het nemen van een bocht wordt, via de centrale regelklep, tussen de kruislings gekoppelde schokdempers een oliestroming en daarmee een extra dempingskracht gerealiseerd. De referentielijn van de schokdemper is bij eenzijdig inveren dan zodanig veranderd, dat kantel- of duikbewegingen nagenoeg compleet zijn geëlimineerd. Op deze manier zorgt dit alerte, mechanisch-actieve dempersysteem ervoor dat de RS 6 extreem koersvast door bochten rijdt en precies op stuurbewegingen reageert.

Met de Dynamic Ride Control zet de Audi RS 6 nieuwe maatstaven op het gebied van rijdynamiek in personenautos. Iets waaraan overigens ook het in de RS 6 standaard ingebouwde elektronische stabiliteitsprogramma ESP een bijdrage levert. Het ESP 5.7 is afgestemd op een nadrukkelijk sportieve rijstijl. In het ESP zijn de functies ABS met EBV (elektronische remkrachtverdeling), EDS (elektronisch sperdifferentieel met remingreep), ASR (aandrijfslipregeling), MSR (motor-sleepmoment-regeling) en de overkoepelende langsstabiliteitsregeling geïntegreerd.

Karakteristieke verschijning

De Audi RS 6 loopt niet te koop met zijn extreme prestatiepotentieel; hij ziet er eerder zeer subtiel uit. Naast de 18- of 19-inch lichtmetalen velgen verschaffen de aërodynamisch effectieve modificaties aan front, achterpartij en dorpelgebied de RS 6 beslist een dynamisch, maar nog altijd ingetogen voorkomen.

Drie grote luchtinlaten de middelste voor de radiateur en de oliekoeler, de beide buitenste voor de laadluchtkoelers accentueren het front van de RS 6. De roosters in de luchtinlaten zijn ruitvormig gerasterd en qua luchtstroming geoptimaliseerd. Twee vertikale kleppen aan de binnenflanken van de buitenste luchtinlaten verbeteren de luchtstroming naar de laadluchtkoelers. Daaraan draagt overigens ook de aërodynamisch gevormde spoilerlip bij, die bovendien de wegligging nog verder verbetert. De mistlampen zijn geïntegreerd in de schachten van de luchtinlaten.

Met drie optisch gelijke, maar kleinere gaasroosters kopieert de achterskirt het ontwerpthema van het front. De twee ovale eindpijpen van het uitlaatsysteem bevinden zich onder de beide buitenste roosters. Bij de Avant is aan de achterzijde van het dak een subtiele spoiler aangebracht die, evenals de spoilerrand op het kofferdeksel van de limousine, zorgt voor een reductie van opwaartse kracht (lift). Aërodynamisch gevormde dorpels accentueren het sportieve lijnenspel van de Audi RS 6.

Uit de namen van de vijf exclusieve lakkleuren voor de Audi RS 6 spreekt de spirituele verwantschap met de autosport. Klanten kunnen kiezen uit Avuszilver, Misanorood, Goodwoodgroen, Mugelloblauw en Daytonagrijs. Daarnaast is de RS 6 ook verkrijgbaar in Ebonyzwart.

De dakframelijsten, de raamlijsten, de buitenspiegels, de omlijsting van de grille en de dakreling van de Avant zijn afgewerkt in mat aluminium. Deze aspecten behoren tot de decente carrosseriedetails van de RS 6. Verder is deze super-Audi herkenbaar aan de RS 6-emblemen in de grille, op het kofferdeksel c.q. de achterklep en op dorpellijsten.

Interieur

Het exclusieve interieur van de Audi RS 6 wordt gekenmerkt door sportiviteit en individualiteit. In het interieur zorgen hoogwaardige materialen en zorgvuldig geselecteerde componenten voor een harmonieuze ambiance.

De uitrusting van de RS 6 omvat onder meer Recaro-sportstoelen met lederen bekleding, driespaaks lederen sportstuurwiel met schakelpeddels, stoelverwarming, radio concert met Bose-Soundsystem en parkeerassistentie Acoustic Parking System. De veiligheidsuitrusting omvat onder andere airbags voor bestuurder en voorpassagier, zij-airbags voorin en het Audi hoofdairbagsysteem Sideguard. De definitieve uitrusting is, evenals de prijzen, voor Nederland nog niet bekend. In september dit jaar wordt de RS 6 op de Nederlandse markt verwacht.

Productie

De Audi RS 6 is door quattro GmbH ontworpen en in samenwerking met AUDI AG ontwikkeld. Deze Audi wordt geproduceerd in Neckarsulm. De eindmontage en de afwerking van de RS 6 geschieden met de hand, in kleine aantallen, bij quattro GmbH. Deze methode staat garant voor een zeer hoge kwaliteit en heeft zich reeds bewezen bij de productie van de RS 4, waarvan tussen september 1999 en juli 2001 6.030 exemplaren werden gebouwd. De RS 6 zal in Nederland vanaf september 2002 leverbaar zijn. Prijzen zijn nog niet bekend.