AutoRai
19-2-2002
De nieuwe Audi RS 6
Op de Autosalon van Genève beleeft de Audi RS 6 als Avant en Limousine
zijn wereldpremière. De nieuwe modellen worden door quattro GmbH
gebouwd en zijn in samenwerking met AUDI AG ontwikkeld.
Op de Autosalon van Genève viert de Audi RS 6 als Avant en Limousine zijn wereldpremière. De nieuwe modellen worden door quattro GmbH gebouwd en zijn in samenwerking met AUDI AG ontwikkeld. De V8-biturbomotor van de RS 6 levert 331 kW (450 pk) en maakt prestaties mogelijk die een volbloed sportauto niet zouden misstaan. Met zijn innovatieve onderstelsysteem DRC (Dynamic Ride Control) biedt de Audi RS 6 een nieuwe dimensie op het gebied van rijdynamiek. Het design van deze topatleet heeft daarentegen een bewust ingetogen uitstraling.
De Audi RS heeft overduidelijk sportieve aspiraties, maar doet geen concessies op het gebied van functionaliteit en comfort. Het is ook logisch dat de Audi RS 6, ondanks zijn sportieve karakter, met zijn soevereine outfit eerder terughoudend dan flamboyant is gestileerd; geheel in overeenstemming met de verwachtingen die zijn veeleisende klantenkring van een dergelijke high-performance-auto heeft.
De iets verder naar beneden doorgetrokken voorspoiler met drie
specifieke luchtinlaten accentueert samen met de 18-inch (of naar
keuze 19-inch) lichtmetalen velgen, de dorpelverbreders, de
achterspoiler, en een nieuw gestileerde achterskirt de krachtige
lijnen van de carrosserie.
Aandrijving
De achtcilinder V-motor met een cilinderinhoud van 4,2 liter is
speciaal voor de Audi RS 6 ontwikkeld. Tussen de 5700 en 6400 t/min.
ontwikkelt hij permanent zijn maximum vermogen van 331 kW (450 pk).
Het maximum koppel van 560 newtonmeter is in een extreem breed
toerengebied soeverein beschikbaar: van 1950 tot 5600 t/min.
De ontwikkeling van de V8-biturbomotor door quattro GmbH verliep in
zeer nauwe samenwerking met de afdeling motorenontwikkeling van AUDI
AG in Ingolstadt. De nieuwe V8-motor beschikt onder meer over vijf
kleppen per cilinder, hydraulisch verstelbare inlaatnokkenassen en een
tweetraps inlaatspruitstuk.
Het grootste deel van de enorme vermogenstoename is te danken aan de
twee turbocompressoren. Deze bieden een nog hoger rendement dankzij
twee grote laadluchtkoelers met minimale drukverliezen. Elke
cilinderrij beschikt over een eigen turbo. In overeenstemming met de
vermogenstoename zijn in de cilinderkop de in- en uitlaatkanalen
aangepast en is de diameter van de aanzuig- en drukleidingen vergroot.
Ook het gemodificeerde motormanagement speelt een belangrijke rol bij
de efficiency van de RS 6-motor. Het Motronic ME 7.1.1 werkt met
turbodruk-, anti-pingel- en uitlaatgastemperatuurregeling. quattro
GmbH ontwikkelde een dubbel uitlaatsysteem met tegendruk,
geoptimaliseerde midden- en einddempers, grotere pijpdiameters en
voor- en hoofdkatalysatoren met metalen monolieten. Daarmee voldoet de
RS 6 moeiteloos aan de emissienorm EU3.
Voor een betere gewichtsverdeling van de auto is de accu naar achteren
verplaatst. Deze bevindt zich nu in de uitsparing van het reservewiel.
Het bovendeel van het luchtfilter is gemaakt van een
koolstofvezelcomposiet. In combinatie met een andere koolstofvezelkap
over het voorste deel van de motor zorgt dit voor een indrukwekkend
ogende motorruimte.
Prestaties
De permanente vierwielaandrijving quattro en de speciaal voor de RS 6
verder ontwikkelde 5-traps automatische tiptronic-transmissie zetten
het hoge motorkoppel van de V8-biturbo effectief en koersvast om in
prestaties. Voor de sprint van 0-100 km/h heeft de Audi RS 6 slechts
4,9 seconden nodig; accelereren van 0-200 km/h kost 18 tellen. De
topsnelheid wordt bij 250 km/h elektronisch zacht begrensd.
Het dynamische Sport-programma van de 5-traps automatische tiptronic-transmissie is afgestemd op de eisen van een bewust sportieve rijstijl. In S wordt bij gasgeven later opgeschakeld, zodat het toerenpotentieel van de motor beter kan worden benut, en wordt bij gasloslaten vlotter teruggeschakeld. Al naar gelang de dwarsversnelling die op de auto werkt verlegt het transmissiemanagement de schakelpunten nogmaals verder naar boven. Daarmee wordt ongewenst schakelen in bochten voorkomen.
Natuurlijk kan de RS 6-bestuurder de transmissie ook handmatig
schakelen. Daarbij heeft hij de keuze tussen het aantippen van de
keuzehendel of het indrukken van schakelpeddels aan het stuur; net als
in de autosport. Als de bestuurder een schakelpeddel bedient, wordt de
automaatfunctie direct onderbroken.
Gezien het enorme prestatiepotentieel van de RS 6 heeft quattro GmbH
het remsysteem van de RS 6 compleet nieuw ontwikkeld. Aan de voor- en
achterwielen worden nu grotere composiet-remschijven toegepast. Bij
deze technologie, die afkomstig is uit de autosport, is een
gietijzeren frictiering met 14 stalen stiften bevestigd aan een
aluminium remschijfnaaf. Deze zogenoemde zwevende bevestiging biedt
betere prestaties bij een lager gewicht; met name bij extreme
belasting en bij hoge schijftemperaturen.
De geventileerde en geperforeerde remschijven hebben aan de vooras een
diameter van 365 mm en aan de achteras van 335 mm. Vóór zijn ze
gecombineerd met vaste achtzuigerremklauwen, achter met vaste
eenzuigerklauwen. De parameters van het ABS en de elektronische
remkrachtverdeling zijn speciaal afgestemd op het
high-performance-karakter van het nieuwe remsysteem.
Onderstel
De 18-inch velgen creëren ruimte voor de grote remschijven van de RS
6. De 8,5 J x 18 gegoten lichtmetalen velgen in negenspaakdesign zijn
vóór en achter gecombineerd met banden in de maat 255/40 R 18. Naar
wens is de RS 6 ook verkrijgbaar met 19-inch lichtmetalen velgen. Deze
9 J x 19-velgen in nieuw vijfarmdesign zijn voorzien van banden in de
maat 255/35 R 19.
De zwenklagers en de reactie-armen van de viermaal geleide
voorwielophanging zijn gemaakt van aluminium. De veerdempereenheden en
de elastokinematische afstemming zijn aangepast aan de gewijzigde
asgewichten en de gemodificeerde geometrie van de wielophanging.
Daarnaast draagt de direct overgebrachte tandheugelbesturing bij aan
de nadrukkelijk sportieve handelbaarheid.
DRC biedt nieuwe dimensies in rijdynamiek
In de nieuwe Audi RS 6 wordt voor het eerst het onderstelconcept
Dynamic Ride Control (DRC) toegepast. Dit is een speciaal
dempersysteem, dat de bewegingen van de auto om de langs- en de
dwarsas tegenwerkt. De schokdempers aan de ene kant van de auto zijn
via een centrale regelklep hydraulisch verbonden met de diagonaal
tegenovergestelde demper (bijvoorbeeld linksvoor met rechtsachter).
Bij het nemen van een bocht wordt, via de centrale regelklep, tussen
de kruislings gekoppelde schokdempers een oliestroming en daarmee een
extra dempingskracht gerealiseerd. De referentielijn van de
schokdemper is bij eenzijdig inveren dan zodanig veranderd, dat
kantel- of duikbewegingen nagenoeg compleet zijn geëlimineerd. Op deze
manier zorgt dit alerte, mechanisch-actieve dempersysteem ervoor dat
de RS 6 extreem koersvast door bochten rijdt en precies op
stuurbewegingen reageert.
Met de Dynamic Ride Control zet de Audi RS 6 nieuwe maatstaven op het
gebied van rijdynamiek in personenautos. Iets waaraan overigens ook
het in de RS 6 standaard ingebouwde elektronische
stabiliteitsprogramma ESP een bijdrage levert. Het ESP 5.7 is
afgestemd op een nadrukkelijk sportieve rijstijl. In het ESP zijn de
functies ABS met EBV (elektronische remkrachtverdeling), EDS
(elektronisch sperdifferentieel met remingreep), ASR
(aandrijfslipregeling), MSR (motor-sleepmoment-regeling) en de
overkoepelende langsstabiliteitsregeling geïntegreerd.
Karakteristieke verschijning
De Audi RS 6 loopt niet te koop met zijn extreme prestatiepotentieel;
hij ziet er eerder zeer subtiel uit. Naast de 18- of 19-inch
lichtmetalen velgen verschaffen de aërodynamisch effectieve
modificaties aan front, achterpartij en dorpelgebied de RS 6 beslist
een dynamisch, maar nog altijd ingetogen voorkomen.
Drie grote luchtinlaten de middelste voor de radiateur en de
oliekoeler, de beide buitenste voor de laadluchtkoelers accentueren
het front van de RS 6. De roosters in de luchtinlaten zijn ruitvormig
gerasterd en qua luchtstroming geoptimaliseerd. Twee vertikale kleppen
aan de binnenflanken van de buitenste luchtinlaten verbeteren de
luchtstroming naar de laadluchtkoelers. Daaraan draagt overigens ook
de aërodynamisch gevormde spoilerlip bij, die bovendien de wegligging
nog verder verbetert. De mistlampen zijn geïntegreerd in de schachten
van de luchtinlaten.
Met drie optisch gelijke, maar kleinere gaasroosters kopieert de
achterskirt het ontwerpthema van het front. De twee ovale eindpijpen
van het uitlaatsysteem bevinden zich onder de beide buitenste
roosters. Bij de Avant is aan de achterzijde van het dak een subtiele
spoiler aangebracht die, evenals de spoilerrand op het kofferdeksel
van de limousine, zorgt voor een reductie van opwaartse kracht (lift).
Aërodynamisch gevormde dorpels accentueren het sportieve lijnenspel
van de Audi RS 6.
Uit de namen van de vijf exclusieve lakkleuren voor de Audi RS 6
spreekt de spirituele verwantschap met de autosport. Klanten kunnen
kiezen uit Avuszilver, Misanorood, Goodwoodgroen, Mugelloblauw en
Daytonagrijs. Daarnaast is de RS 6 ook verkrijgbaar in Ebonyzwart.
De dakframelijsten, de raamlijsten, de buitenspiegels, de omlijsting van de grille en de dakreling van de Avant zijn afgewerkt in mat aluminium. Deze aspecten behoren tot de decente carrosseriedetails van de RS 6. Verder is deze super-Audi herkenbaar aan de RS 6-emblemen in de grille, op het kofferdeksel c.q. de achterklep en op dorpellijsten.
Interieur
Het exclusieve interieur van de Audi RS 6 wordt gekenmerkt door
sportiviteit en individualiteit. In het interieur zorgen hoogwaardige
materialen en zorgvuldig geselecteerde componenten voor een
harmonieuze ambiance.
De uitrusting van de RS 6 omvat onder meer Recaro-sportstoelen met
lederen bekleding, driespaaks lederen sportstuurwiel met
schakelpeddels, stoelverwarming, radio concert met Bose-Soundsystem en
parkeerassistentie Acoustic Parking System. De veiligheidsuitrusting
omvat onder andere airbags voor bestuurder en voorpassagier,
zij-airbags voorin en het Audi hoofdairbagsysteem Sideguard. De
definitieve uitrusting is, evenals de prijzen, voor Nederland nog niet
bekend. In september dit jaar wordt de RS 6 op de Nederlandse markt
verwacht.
Productie
De Audi RS 6 is door quattro GmbH ontworpen en in samenwerking met
AUDI AG ontwikkeld. Deze Audi wordt geproduceerd in Neckarsulm. De
eindmontage en de afwerking van de RS 6 geschieden met de hand, in
kleine aantallen, bij quattro GmbH. Deze methode staat garant voor een
zeer hoge kwaliteit en heeft zich reeds bewezen bij de productie van
de RS 4, waarvan tussen september 1999 en juli 2001 6.030 exemplaren
werden gebouwd. De RS 6 zal in Nederland vanaf september 2002
leverbaar zijn. Prijzen zijn nog niet bekend.