Raad voor de Transportveiligheid
RAAD V D TRANSPORTVEILIGHEID
Mr.Pieter van Vollenhoven pleit voor hogere prioroteit voor
PERSBERICHT
Mr. Pieter van Vollenhoven pleit voor
hogere prioriteit voor verkeerseducatie
DEN HAAG, 19 februari 2002
Verkeerseducatie moet bij een nieuw kabinet een hogere prioriteit
krijgen. Dat stelde mr. Pieter van Vollenhoven, voorzitter van de Raad
voor de Transportveiligheid en beoogd voorzitter van de dit jaar op te
richten Onderzoeksraad voor Veiligheid bij de opening van de
DAF-Verkeerszone in Eindhoven. De Verkeerszone moet de schakel vormen
in de bevordering van het verkeersonderwijs op de basisscholen en de
scholen voor voortgezet onderwijs in de regio.
De opleidingen zijn thans niet al te uitvoerig te noemen en gelden
bovendien voor het leven. Het deelnemen aan het verkeer is daardoor
volledig gebaseerd op eigen inzichten en ervaringen. Het huidige
verkeersveiligheidsbeleid kent thans naar het oordeel van de heer Van
Vollenhoven een sterk infrastructureel karakter teneinde op deze wijze
alsnog het gedrag van verkeersdeelnemers te kunnen afdwingen of om
zijn minst te beïnvloeden. Daarnaast is in de afgelopen jaren de
elektronische handhaving sterk toegenomen.
Er zal naar zijn mening een beroep op de samenleving gedaan moeten
worden om het huidige verkeers ongevallencijfer verder terug te
dringen. In andere veiligheidsterreinen is de overheid al langer tot
het inzicht gekomen, dat de overheid alleen veiligheid niet kan
garanderen. Een beroep op de samenleving is onontbeerlijk gebleken. In
het wegverkeer zou dit beroep naar het oordeel van de heer Van
Vollenhoven via herhaalde en verbeterde opleidingen kunnen
plaatsvinden.
In die situatie zouden zij wel het recht moeten krijgen
- Om onveilige situaties in het wegverkeer te melden (de zogenaamde
klokkenluiderregeling)
- Om een evenwichtiger handhavingsysteem te wensen omdat de
elektronische handhaving bij snelheidsovertredingen steeds meer de
schijn tegen krijgt
- Op een beloningssysteem voor goed gedrag in het verkeer, naast het
bestaande systeem voor schadevrij rijden.
In dit laatste geval verdient het naar zijn oordeel aandacht om de
huidige elektronische controle ook te hanteren bij het belonen van
goed gedrag.
Ten aanzien van veiligheid in het algemeen stelde de heer van
Vollenhoven, dat deze in onze maatschappij op een hoger voetstuk moet
worden geplaatst en niet voortdurend het onderspit moet delven tegen
economische belangen.
Hij gaf aan, dat in vroeger tijden de burgers een eigen
verantwoordelijkheid hadden ten aanzien van veiligheid.
Met name door de industrialisatie heeft de overheid de veiligheid
successievelijk naar zich toe getrokken. Dit had tot effect dat de
overheid op dit terrein in feite een monopoliepositie ging bekleden en
de burgers achterover gingen leunen.In mindere mate heeft naar zijn
mening ook bij de overheid de veiligheid vaak het onderspit
gedolven.Dit heeft tot gevolg, dat wij ons veilig wanen, maar in vele
gevallen is dat slechts schijn en wordt de maatschappij onverwacht en
plotseling geconfronteerd met calamiteiten,aldus de heer Van
Vollenhoven.
Hij onderschreef de opvatting van voorzitter Oosting van de commissie
die de ramp in Enschede onderzocht,dat er een culturele revolutie op
het gebied van veiligheid dient plaats te vinden.Een van die
revolutionaire acties moet naar zijn oordeel zijn dat de
veiligheidsafwegingen transparanter gemaakt moeten worden. Veel
beslissingen op dit gebied vinden buiten het gezichtsveld van de
samenleving plaats en plotseling worden de burgers geconfronteerd met
de gevolgen hiervan.Hij pleitte voor het spoedig instellen van een
wettelijk verplichte Veiligheids Effect Rapportage voor alle
veiligheidsterreinen.Een proef die aan het einde van de jaren negentig
daarover is gestart, heeft bij een aantal gemeenten al tot resultaat
geleid, maar het is van belang dat er snel voortgang wordt
geboekt.
EINDE PERSBERICHT
---
Voor nadere informatie kunt u bellen met de heer H.A. Lichtenveldt,
telefoon 071 5135067 of 06 51080871.
19 feb 02 12:16