Peugeot Nederland
De RC`s
Peugeot Erkend Schadeherstel
De RC`s
Met de nieuwe RCs laten de ontwerpers en de technici van Automobiles
Peugeot zien waartoe ze in staat zijn als het gaat om de passie voor
het merk in een auto uit te drukken.
De liefde voor autos, gevoed door rationele emoties, doorkneed met
vakmanschap en cultuur, altijd tot de verbeelding sprekend, soms wat
dromerig maar toch onvermoeibaar, heeft zn vruchten afgeworpen en wel
in de vorm van twee 2+2 coupés die onderling verschillen in hun
dwarsgeplaatste middenmotor: een benzinemotor voor de RC(versie
schoppen aas) en een HDi-diesel voor de RC(versie ruiten aas).
De kleur van de carrosserie verraadt het onderscheid: zwart voor de RC
schoppen aas met de 2.0 l benzinemotor van 133 kW en rood voor de auto
met de 2.2 l HDi-diesel van 129 kW. De totale lengte van elk van deze
concept-cars is 4,30 m, de wielbasis meet 2,80 m en de breedte en
hoogte zijn 1,80 m resp. 1,15 m. De spoorbreedte vóór is 1,60 m
terwijl die aan de achterkant 1,50 m is.
De monocoque van een RC is opgebouwd uit geïmpregneerd carbonvezel op
honingraatpanelen; het geheel is verlijmd door verhitting in een
autoclaaf. Deze zelfdragende structuur omvat een kooi van THLE-staal
en vormt, samen met het dakpaneel, een sterke en stijve constructie
waaraan de uitwendige carrosseriedelen en de semi-vleugeldeuren zijn
bevestigd.
Binnen deze structuur heeft de brandstoftank een plaats gekregen en
zijn de bevestigingspunten van de voorwielophanging en de
stuurinrichting aangebracht. De aandrijfunit is gemonteerd in een
buizenframe dat als één geheel aan de achterzijde van het chassis
bevestigd. De schokdempers en de draagarmen van de achterwielophanging
zijn direct aan de monocoque gemonteerd.
Aan de achterzijde van de auto, daar waar de luchtstroom de
carrosserie loslaat, is een instelbare vleugel aangebracht. Normaal is
de neerwaartse lift van de auto neutraal (SCz = 0), maar door de
vleugelrand tot maximaal 40 mm te verplaatsen, kan de bestuurder
desgewenst de aërodynamische druk op de achterwielen vergroten.
De bijzondere vorm van de in de carrosserie gelijmde voorruit zorgt voor een breed zicht, ondanks dat de ruit ver naar voren is geplaatst. Omdat de beide ruitenwissers met regensensor elk een eigen elektromotor hebben, kon het ruitenwissermechaniek dat vaak onevenredig veel ruimte in beslag neemt, geheel weggelaten worden. Een elektronische regelunit, aangestuurd door regensensoren, zorgt ervoor dat de wisserarmen synchroon lopen. De wisserarmen zijn erg plat uitgevoerd, om zo min mogelijk luchtweerstand te veroorzaken.
Voor de aandrijfunits is een keuze gemaakt uit het bestaande
motorenaanbod. Vanwege het sportieve karakter van de autos zijn de
motoren centraal, vlak vóór de achteras, geplaatst. De motoren zijn
opgehangen in speciale silentblocs die het doorgeven van eventuele
trillingen tegengaan.
De benzinemotor is een viercilinder in lijn met dubbele bovenliggende
nokkenassen en 4 kleppen per cilinder. De motor heeft een inhoud van
1.997 cm3 en levert een maximaal vermogen van 133 kW en een maximum
koppel van 202 Nm.
De HDi-dieselmotor is een viercilinder in lijn met een cilinderinhoud
van 2.168 cm3, dubbele bovenliggende nokkenassen en 4 kleppen per
cilinder. Door aanpassingen aan o.a. de vorm van de
verbrandingskamers, de inspuitdruk, verstevigde drijfstangen en een
nieuwe turbocompressor levert de motor nu een maximum vermogen van 129
kW en een maximum koppel van maar liefst 400 Nm. Vanzelfsprekend is
een roetfilter in het uitlaatsysteem opgenomen.
De radiateur van het koelsysteem is vóór in de auto geplaatst. De
lucht die tijdens het rijden door de radiateur wordt geblazen verlaat
de auto vlak achter de voorwielen. Dit heeft een gunstig aërodynamisch
effect en zorgt voor een beter rendement van het koelsysteem. De
HDi-motor heeft bovendien een extra warmtewisselaar
(lucht/koelvloeistof). De leidingen tussen de motor en de radiateur
lopen door de centrale tunnel van de monocoque.
De motoren van de RCs zijn gekoppeld een 6-versnellingsbak. De
overbrengingsverhoudingen van deze elektro-hydraulisch gestuurde ML6
C-bak zijn bij beide motoren verschillend. Ze kunnen handmatig bediend
worden met de pook op de middentunnel of met schakelaars op het
stuurwiel. Desgewenst kan de bestuurder het schakelen ook helemaal
overlaten aan de elektronica.
De voor- en achtertrein zijn opgebouwd uit bovenste en onderste
draagarmen in de vorm van triangels. Bijzonder is het speciale ontwerp
van de fusees. De bewegingen van de carrosserie in lengte- en
dwarsrichting hebben nauwelijks nog invloed op de stand van de wielen.
Daardoor stuurt de auto zeer exact en wordt een bijdrage geleverd aan
het dynamisch comfort.
De onderste draagarmen van de vooras zijn hol, geprofileerd en
vervaardigd van staal. De bovenste draagarmen zijn van aluminium.
De achteras heeft dezelfde draagarmen als de voorzijde met dit
verschil dat de bovenste draagarmen ook dienen als bevestigingspunt
van de schokdemper.
De autos hebben rondom keramische remschijven; dat bespaart gewicht en
dit type schijf is beter bestand tegen hoge temperaturen. De
Peugeot-remklauwen hebben elk vier remzuigers.
De RCs staan op 18 inch velgen van een magnesiumlegering. De Michelin
Pilot Sport-banden (maat 245/45 R18) hebben een opvallende rode ring
om het loopvlak.
De prestaties en de berekende verbruikscijfers van de beide RC
modellen zijn in de tabel weergegeven.
0 tot 100 (km/h) 6
1.000 m vanuit stilstand 26
Topsnelheid 230 km/h
Gemiddeld verbruik (l/100 km) RC schoppen aas 7,7, RC ruiten aas 4,9
CO2 -uitstoot(g/km) RC schoppen aas 183, RC ruiten aas 132
Geschat ledig gewicht (kg) 900 à 950
De RC verhult zn afkomst niet. Het front heeft alle hedendaagse
kenmerken van het merk waarbij de katachtige koplampunits verwijzen
naar de leeuw in het logo.
Het helderrode glas van de achterlichten laat de moderne lichttechniek
duidelijk zien en herinnert door zijn vorm tegelijkertijd aan
vervlogen tijden.
Vanaf de eerste schetsen hebben de ontwerpers zich laten inspireren
door de staart van een schorpioen. De centrale tunnel loopt door naar
de achterkant van de auto om daar naar boven af te buigen en onder het
dak door te eindigen bij de voorruit.
Het interieur is in dezelfde stijl vormgegeven als de buitenzijde;
sportief met gebruik van aluminium en roestvrij staal. De kussens van
de carbonfiber kuipstoelen zijn bekleed met stof en leer in de kleuren
rood en zwart. Ze zijn in lengte en hoogte verstelbaar en ze kunnen
gekanteld worden. De veiligheidsgordels zijn van het type
full-harness.
Het met leer beklede dashboard herbergt een instrumentenpaneel dat
zowel digitaal (snelheidsmeter) als analoog (toerenteller) is.
Het elektrisch systeem is gebaseerd op dat van de nieuwste 307 met
multiplexbedrading. De autos zijn voorzien van automatische
airconditioning, automatisch in- en uitschakelende verlichting en
ruitenwissers en een boordcomputer.
De RCs hebben een geïntegreerde radiotelefoon met CD-speler,
navigatiesysteem met 7-inch kleurenscherm en automatisch
oproepsysteem.
Utrecht, februari 2002
Peugeot Erkend Schadeherstel
Onlangs heeft Peugeot Nederland N.V. opnieuw Peugeot Erkend
Schadeherstel (PES) geïntroduceerd, een initiatief uit 1997. Het doel
van Peugeot Erkend Schadeherstel is om Peugeots bij ruit- en
plaatwerkschade binnen de eigen dealerorganisatie te repareren.
De auto wordt gerepareerd met originele Peugeot-onderdelen, zodat de
auto zijn waarde behoudt en de dealer bij inruil weet welke auto
hij/zij inruilt. Andere voordelen voor de klant zijn: behoud van de
fabrieksgarantie, de administratieve schadeafhandeling door de dealer,
de extra aandacht voor veiligheid en het merkgarantiebewijs dat de
klant na reparatie ontvangt.
Peugeot Erkend Schadeherstel is de reactie op het feit dat Peugeots
door tussenkomst van verzekerings- en leasemaatschappijen nu vaak nog
bij een niet-merkgebonden schadebedrijf gerepareerd worden. PES richt
zich in eerste instantie op de particuliere klant aangezien deze zelf
beslist waar de auto gerepareerd wordt.
Als de Peugeot-dealer volgens de voorschriften van het Peugeot Erkend
Schadeherstel op een goede wijze met autoschade omgaat, krijgt de
dealer de titel Erkend Schadeherstel Bedrijf. Hiervoor moet de dealer
voldoen aan een aantal eisen op het gebied van opleiding, kennis,
uitrusting en kwaliteit. Deze eisen worden regelmatig gecontroleerd
door een externe deskundige. De klant blijft zo verzekerd van de
hoogste service op het gebied van schadeherstelwerkzaamheden.
Na reparatie en kwaliteitscontrole door de dealer krijgt de klant het
merkgarantiebewijs mee. Daarmee heeft de klant zwart op wit het bewijs
dat de auto door vakmensen volgens de fabrieksnormen is gerepareerd,
met gebruik van originele onderdelen. Een erkende dealer geeft 2 jaar
Peugeot merkgarantie op elke herstelde schade.
Utrecht, februari 2002