Ingezonden persbericht
Inhoud websites MKB vaak uit jaar 0
Het gros van de ondernemers verkijkt zich in hoeveelheid werkHEERHUGOWAARD, 20020218 -- "Het grootste deel van de websites in het midden- en kleinbedrijf heeft een inhoud uit het jaar nul." Mark Nieuwenhuizen, journalist en oprichter van Corresponder is stellig in zijn overtuiging dat veel van de websites hun doelstelling volledig mislopen. "Al die ondernemers die zich de afgelopen jaren gek hebben laten maken, zitten nu met een website in hun maag die slechts sporadisch wordt ververst en geen enkele ander doel meer dient dan het op internet aanwezig zijn."
"Wat me het meest heeft verbaasd in bijna alle interviews die ik met ondernemers heb gehad, is dat ze geen idee hebben wat ze met hun site willen bereiken. Ooit heeft een reclamebureau of webdesigner wel een plan neergelegd voor de eerste opzet maar er is vrijwel nooit nagedacht over het vervolg. In de praktijk komt het er dus op neer dat veel websites nooit fatsoenlijk worden onderhouden en er soms maanden niets nieuws te lezen valt. Wanneer je vraagt waarom dat niet gebeurt krijg je verschillende antwoorden. In negen van de tien gevallen blijkt er over onderhoud simpelweg niet te zijn nagedacht. Bij de bedrijven die dat in eerste instantie wel deden hoor je vooral dat ze zich hebben verkeken in de hoeveelheid werk die daarmee gemoeid gaat. Een website communicatief houden kost meer tijd dan de ondernemer zich had voorgesteld en vaak wordt het overgelaten aan bijvoorbeeld de secretaresse. De praktijk is dat wanneer het eerste enthousiasme is bekoeld de zaak blijft liggen." Volgens Nieuwenhuizen zie je ook bij bedrijven de 'digitale tweedeling' ontstaan. Grote bedrijven of ondernemingen die met e-commerce-achtige activiteiten hun geld verdienen investeren in geregelde updates. Daarentegen is er een grote groep kleine en middelgrote bedrijven die praktisch niets met hun website doen. "Juist die kleintjes hebben een kans om zich op internet relatief goedkoop te profileren," legt Nieuwenhuizen uit. "Het internet wordt tegenwoordig door veel ondernemers gebruikt om zich op de markt te oriënteren voordat ze een product of dienst aanschaffen. Tegen de grote printcampagnes kan je als MKB-er met een bescheiden budget toch niet op maar internet geeft je de kans om je net zo goed te profileren als de grote jongens in de branche. Zeker wanneer jouw bedrijf zich kan onderscheiden. Daarom is het zo jammer dat veel ondernemers in het MKB hun website zo 'verslonzen'."
Corresponder Updateproviders is opgericht vanuit de verbazing dat ondernemers geen idee blijken te hebben wat de toegevoegde waarde van hun website kan zijn. Daarnaast kwam uit veel van de interviews naar voren dat veel bedrijven geen idee hebben waar ze geschikte inhoud of content vandaan moeten halen. Nieuwenhuizen: "Het is opvallend dat de website nog steeds wordt gezien als een puur promotioneel middel om nieuwe klanten binnen te halen. En dat terwijl in de praktijk blijkt dat het niet alleen mogelijke klanten zijn die de website bezoeken, maar dat het veeleer gaat om wat men in de beurswereld 'stakeholders' noemt. Dat gaat dan van leveranciers tot toekomstig personeel en allerlei andere bedrijven en organisaties die zijdelings met een onderneming te maken hebben. Wanneer je die als doelgroep gaat definiëren blijkt er in ene wel veel te melden."
Nieuwenhuizen ziet een website dan ook vooral als communicatiemedium en speelt daar als journalist op in. "In feite zijn het mini-tijdschriftjes. Je moet ze zien als sponsored magazines zoals ook bedrijven als Volkswagen of Unilever uitgeven. In glossy papier zijn ze voor de meeste ondernemingen onbetaalbaar maar digitaal valt dat reuze mee. Daar betaal je eigenlijk alleen voor de inhoud." Afhankelijk van de wensen van de klant neemt Corresponder desnoods het hele proces van updaten en onderhouden over. "En in een enkel geval leveren we twee maal per jaar tekstbestanden die vervolgens door het neefje van de directeur op de website worden gezet," glimlacht Nieuwenhuizen.
Ingezonden persbericht