AutoRai
18-2-2002
Vel Satis nieuw gezicht Renault
Om de strijd aan te binden met de gevestigde orde introduceert Renault
een hatchback met een andere filosofie.
Renault ambieert een duurzame positie op de markt van het topsegment,
een segment dat in Europa nog steeds wordt gedomineerd door een aantal
merken met een gevestigd imago. Om dit te bereiken heeft de
constructeur er voor gekozen om haar eigen weg te gaan, zich te
richten op haar vermogen tot innoveren en zich te baseren op de
knowhow van de Fransen op het gebied van luxe en weelde. De Vel Satis
vormt de weerspiegeling van deze veroveringsdrang; hij is
tegelijkertijd elegant en anders, en baseert zich op een nieuw
concept, dat van de hoge hatchback. Alle techniek is subtiel
weggewerkt in deze auto. De basisprincipes van het topsegment zitten
in zn genen. Kortom, de Vel Satis biedt een ongekend zintuiglijk genot
en drukt een bepaalde levensstijl uit die Renault binnen het
topsegment zal onderscheiden van de andere merken.
Enkele Europese specialisten domineren de markt in het topsegment, zowel commercieel als cultureel gezien. De ontwerpers van de Vel Satis bedachten vooraf dat het geen goed idee zou zijn om hen te imiteren en de eigen culturele wortels te vergeten. Ze vonden daarentegen wel dat er lessen te trekken waren uit hun natuurlijke streven naar perfectie. De Vel Satis voldoet volledig aan dat dubbele wensenpakket.
De Vel Satis en de ambitie van Renault in het topsegement
De Vel Satis hoort thuis in het E-segment, waartoe onder meer ook de
Mercedes E-klasse, de BMW 5-serie, de Audi A6, de Peugeot 607 en de
Volvo S80 behoren. Het is een wereld die beheerst wordt door de
symbolische codes van de gevestigde sociale norm en het conformisme.
Toch is het S-segment in beweging. We beleven de opkomst van een
minder conformistische klantengroep die geleidelijk afstand neemt van
de traditionele, klassieke sedan om vervolgens de stap te zetten naar
een coupé, een break, een cabriolet, een monospace Het is een
duidelijke trend. Deze klanten geven blijk van een openheid, een
cultureel niveau en een vrijheidsdrang die zich uit in het streven
naar een zekere levenskunst in hun consumptiepatroon. Om aan die
nieuwe verwachtingen tegemoet te komen begeeft Renault zich in het
topsegment en hierbij volgt de constructeur, als innoverend
auto-ontwerper, zijn eigen weg.
Met de Vel Satis wil Renault in 2002 al een aandeel van 3% veroveren
in het Europese E-segment. De wagen haalt veel voordeel uit de
investeringen die voor het D- en E-programma werden gedaan in het
Technocentre en de fabriek van Sandouville. Hierdoor kon de
startinvestering beperkt worden tot 548,7 miljoen euro.
Originele vormgeving en verfijning voor ongekend comfort aan boord
Het topsegment heeft zo zijn eigen regels: ruime afmetingen, lange motorkap, prestigieuze voorzijde. De Vel Satis bezit die eigenschappen, maar voegt er een vormgeving aan toe die speciaal ontworpen is voor het reisplezier van de inzittenden. Door de hoge hatchback (13 cm hoger dan de klassieke hatchbacks) opnieuw uit te vinden, geeft Renault eens te meer uiting aan zijn streven naar functionaliteit, op een manier die de intelligentie van het concept ten dienste stelt van het design. De portieren van de Vel Satis zorgen ervoor dat niemand diep hoeft te bukken om in stappen. Het interieur is zowel ruim als helder. Het ademt luxe, rust en sereniteit uit. De golfvormige stoelen, ontworpen als fauteuils, nodigen uit om te genieten van het landschap dat zich voor de passagiers ontvouwt.
Hatchbacks uit het topsegment zijn ook tot in de kleinste details
verzorgd. De Vel Satis voegt hieraan een typisch Frans tintje toe, een
verfijnde combinatie van traditie en hedendaagsheid. De elegantie
vindt haar oorsprong in de geometrie. De voorwerpen zijn opgevat als
meubilair en decoratie van een ruimte om in te leven. De laden zijn
geïnspireerd op die van een commode. De details geven zich stukje bij
beetje bloot. Het kleurengamma blijft gewild en tot een minimum
beperkt. De verlichting is intiem. De Vel Satis straalt charme en
verfijning uit.
In plaats van op gadgets mikt de Vel Satis eerder op nuttige
innovaties die daadwerkelijk het comfort verhogen. De handbediende
parkeerrem heeft zijn langste tijd gehad. In de Vel Satis wordt het
gebruik van deze rem helder en duidelijk voor de bestuurder en zijn
werking wordt automatisch. Voor optimaal reisplezier tijdens lange
ritten werd er gekozen voor comfortabele en luxueuze fauteuils. De
rugleuning met twee scharnierpunten stelt de gebruiker in staat de
ideale houding te vinden. Ook hier staat alles in het teken van het
comfort met in de stoelen geïntegreerde veiligheidsgordels voor een
ideale verbinding tussen de stoel en zijn gebruiker.
Alle hulpsystemen bij het rijden zijn aanwezig: snelheidsregelaar met
afstandscontrole ACC (later leverbaar), GPS Carminat navigatiesysteem
met verkeersinformatie, geautomatiseerde routinehandelingen
(inschakelen van de koplampen, activering van de ruitenwissers). De
passagiers kunnen hun eigen temperatuurcomfort kiezen. Nog meer
reisplezier: de leefruimte in de Vel Satis is opgevat als een
thuisbioscoop, met een DVD-speler en een LCD scherm van 19 bij 9 op de
achterste zitplaatsen (later leverbaar) en een 6 CD Alpine radio in
combinatie met 4x40 W Cabasse luidsprekers.
Alle uitrustingen uit het topsegment voor plezierig reizen in alle
rust
Het topsegment staat ook gelijk aan vermogen en luxueuze uitrustingen.
Om in dit segment succesvol te zijn, moet aan alle basisnormen worden
voldaan. Het kleinste schoonheidsfoutje is fataal. Daarom streeft ook
de Vel Satis naar perfectie. Zonder zijn persoonlijkheid te
verloochenen. De technologie is er, maar zonder al te veel uiterlijk
vertoon. De technologie staat immers ten dienste van de bestuurder.
Wat de motoren betreft krijgen souplesse en gebruikscomfort voorrang.
De topversies worden naar keuze aangedreven door de 3.5 V6 24v
benzinemotor met 245 pk, die een koppel van 330 Nm levert bij 3.600
t/min, of de 3.0 dCi V6 24v dieselmotor, die beschikt over een ruim
vermogen van 180 pk bij 4.400 t/min. en een koppel van 350 Nm vanaf
1.800 t/min. Het aanbod wordt aangevuld met twee
viercilinderkrachtbronnen die comfortabel vermogen leveren: de 2.0 16v
turbomotor (165 pk bij 5.000 t/min., constant koppel van 250 Nm tussen
2.000 en 4.250 t/min.) en de 2.2 dCi 16v dieselmotor (150 pk bij 4.000
t/min., 320 Nm koppel bij 1.750 t/min.). Er zijn twee typen
transmissies beschikbaar: een handgeschakelde 6-versnellingsbak en de
Proactieve 5-trapsautomaat.
De Vel Satis biedt daadwerkelijk rijplezier, gekoppeld aan een
geruststellend weggedrag en een perfecte stilte. Het geavanceerde
onderstel werd aangepast aan de dynamische prestaties van de wagen.
Een gloednieuwe trigonale achtertrein, die compactheid, comfort en
stuurprecisie verenigt, doet zijn intrede aan de achterkant. Uiteraard
maken de rijhulpsystemen deel uit van de standaarduitrusting. De
passieve veiligheid, tot een wetenschap verheven, is compromisloos en
bereikt een nog nooit eerder behaald niveau.
Op het gebied van gebruiksgemak streeft Renault naar perfectie. Voor
een nog betrouwbaardere werking zijn de controles en processen daarom
aangescherpt. De levensduur van aan slijtage onderhevige onderdelen is
in bepaalde gevallen verdubbeld, wat een verlenging van de
onderhoudstermijnen betekent. De beveiliging werd verbeterd, met name
door de toepassing van het multiplexsysteem en het
ontgrendelingssysteem met de Renault Card.