Economisch klimaat dwingt Europese bedrijven tot scherper inkopen

Hoofddorp, 18 februari 2002 Ariba, leverancier van Enterprise Spend Management-toepassingen (ESM), heeft in samenwerking met Vanson Bourne Research en de London Business School onderzocht hoe Europese bedrijven hun boodschappen (inkopen) doen als de economie tegenzit. Uit de antwoorden van ruim 180 hoofden Inkoop afkomstig van Europa s grootste ondernemingen, blijkt dat de meeste ondernemingen zich ontwikkelen tot koopjesjagers zodra bezuiniging een aandachtspunt van het management wordt.

Eén van de overduidelijke conclusies van het onderzoek is, dat inkoop direct doorwerkt op de winstgevendheid van bedrijven. Tegelijk wordt duidelijk dat het lastig is wereldwijd de uitgaven in de hand te houden, zonder dat daar een samenhangende strategie aan ten grondslag ligt.


· De broekriem aanhalen 55 % van de onderzochte bedrijven heeft gesneden in de uitgaven of is dit van plan in het eerste kwartaal van 2002.

· 10% lagere prijzen de bedrijven die werken met doelstellingen voor wat betreft inkoop-efficiency, mikken op een gemiddelde reductie van hun uitgaven met 10 %, wat directe gevolgen heeft voor de leveranciers.

· Personeelsbezetting slechts 18 % van de ondervraagden gelooft in het ontslaan van mensen als het gaat om het snel verbeteren van de winst.
Uit de antwoorden van de respondenten, van wie 50 % rechtstreeks rapporteert aan de raad van bestuur (een positie bekleedt binnen of net onder het topmanagement), wordt ook duidelijk dat er geen eenduidige, heldere strategie bestaat om inkoopvoordelen te behalen. De algehele consensus is om ofwel gewoon minder te kopen, ofwel wat meer af te dingen op de prijs per eenheid.

Hoewel 98 % aangeeft dat het doel is de inkoop efficiënter te laten verlopen, stelt meer dan 57 % zichzelf geen concrete doelstellingen of tijdslimiet om dat te bereiken.

Het opereren op basis van koop minder, betaal minder werkt waarschijnlijk wel voor de wekelijkse supermarktaankopen, maar is geen oplossing voor zakelijke inkoop , aldus Arjen Koonings, General Manager North Europe van Ariba. Europa voelt momenteel de pijn van een krimpende economie en winstmarges zijn kleiner dan ooit. Als de opbrengsten niet meer stijgen, kijkt iedereen naar kosten als instrument om winst te laten groeien. Daarom verdient inkoop een meer strategische aanpak.

Het onderzoeksrapport The Corporate Spend Agenda -

Het rapport definieert spend management als een proces met drie onderdelen.


· Analyse het verzamelen en analyseren van huidige inkoopkosten en -hoeveelheden op alle mogelijke gebieden.

· Sourcing het vinden en selecteren van mogelijke leveranciers en het onderhandelen over contracten op basis van meer criteria dan alleen prijs en volume.

· Compliance zeker stellen dat alle werknemers, afdelingshoofden en het inkooppersoneel hun producten en diensten inkopen op basis van vooraf onderhandelde contracten.
Bijna de helft van de inkopers verwacht dat Strategic Sourcing het selecteren van en onderhandelen met leveranciers - dé activiteit is waarbij de meeste besparingen kunnen worden gerealiseerd. De grootste uitdaging is het verzekeren van compliance , ofwel het in de hand houden en beperken van losse, ongestuurde inkoop.

De gegevens bieden een goed beeld van de manier waarop Europese bedrijven omgaan met het controleren van hun uitgaven , aldus Graham Opie, Director Vanson Bourne Research. Het probleem is alleen dat prijzen en hoeveelheden uiteindelijk een punt bereiken, waarop geen verdere besparingen kunnen worden gerealiseerd, maar er toch naar alternatieven gezocht moet worden.

De meeste grote bedrijven hebben maar beperkt zicht op hun totale uitgaven en de patronen daarin, waardoor strategische planning en sourcing onmogelijk wordt. Maar nu inkoop ook meer aandacht van het management krijgt, moeten bedrijven gaan kijken naar de complete inkoopcycli, dus verder dan alleen de kosten per eenheid, om alle potentiële besparingen te realiseren , zegt Koonings. De London Business School heeft berekend dat de inkoopprijs slechts 12 % uitmaakt van de totale cost of ownership , wanneer gekeken wordt naar het complete inkoopproces.

Het volledige rapport The Corporate Spend Agenda is op aanvraag beschikbaar bij Ariba.

Over Ariba

Ariba, Inc. is marktleider op het gebied van toepassingen voor Enterprise Spend Management (ESM). Deze oplossingen zijn specifiek ontworpen om tegemoet te komen aan de behoeften van Chief Financial Officers en Chief Procurement Officers. Ariba s Enterprise Spend Management-oplossingen leveren bedrijven de mogelijkheid om dankzij één enkele toepassing hun gehele uitgavencyclus van analyse en sourcing tot en met procurement optimaal te beheren en verder te verbeteren. Bovendien vinden er tegelijkertijd een structurele inkoopprestatiemeting en -beoordeling plaats.