Gemeente Barendrecht
Gemeenteraad vergadert op 18 februari
Op maandag 18 februari vergadert de gemeenteraad in de raadzaal van
het gemeentehuis. Aanvang 20.00 uur.
Op de agenda staan onder meer de volgende voorstellen:
-tot vaststelling van het Reglement van Orde voor de vergadering en
andere werkzaamheden van de gemeenteraad;
-tot vaststelling van de Verordening op de raadscommissies;
-tot vaststelling van de Verordening op de organisatie van de
administratie en van het beheer van vermogenswaarden en de Verordening
voor de controle op de administratie en op het beheer van
vermogenswaarden;
-tot wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening;
-tot het instemmen met de toetreding van de gemeenten Bergschenhoek,
Berkel en Rodenrijs en Bleiswijk tot de Gemeenschappelijke Regeling
Volksgezondheid Rotterdam en Omstreken;
-inzake ontsluiting van de manege aan de Kooiwalweg;
-inzake fusie van de regionale indicatieorganen op de Zuid-Hollandse
eilanden;
-tot vaststelling van de Verordening Kinderopvang gemeente
Barendrecht;
-tot vaststelling van de Verordening eindejaarsuitkering 2001 voor
alle Barendrechtse minima;
-tot het aangaan van een raamovereenkomst met CED-Rijnmond-Zuid voor
schoolbegeleiding.
Ter inzage
De stukken voor deze vergadering liggen ter inzage bij Bureau
Communicatie, kamer E 127. Openingstijden: zie bovenaan.
Collegespreekuur
Het eerstvolgende maandelijkse spreekuur van het college is op maandag
18 februari.
-wethouder K.J. Orsel: 19.00 - 20.00 uur;
-wethouders D. Vermaat: 16.30 - 17.30 uur
Met de wethouders C. Silvis en G.A.C. Schoehuizen kunt u eventueel
telefonisch een afspraak maken. Voor een afspraak met wethouder C.
Silvis bij mevr. M. van Atten, tel. 698 207 en voor een afspraak met
wethouder G.A.C. Schoehuizen bij mevr. I.E.J. Horstink/mevr. M.C. Vis,
tel. 698 208.
De burgemeester houdt geen spreekuur op een vaste tijd. Voor een
afspraak met hem kunt u contact opnemen met de bestuurssecretaresse
mw. I.T. van Prehn, tel. 698 206.
Welke vraag aan wie stellen?
-burgemeester Van de Wouw: alg. bestuurlijke zaken, openbare orde en
veiligheid, coördinatie van beleid, communicatie, econ. zaken, intern.
betrekkingen, kabinet, mediabeleid, onderwijs/volwasseneneducatie;
-wethouder Orsel (VVD): railinfrastructuur, regionale zaken, sport- en
recreatiebeleid, cultuur (theater, bibl., muz. school, kreatief
werkhuis), personeelszaken;
-wethouder Silvis (CDA): ruimtelijke ordening, volkshuisv. en
woonruimtezaken, stads- en dorpsvernieuwing, volkstuinen,
monumentenzorg;
-wethouder Schoehuizen (VVD): jeugd- en jongerenwerk, ouderenbeleid,
financiën en grondbedrijf, nutsbedrijven, emancipatiezaken en minderh.
beleid, volksgez., gehandicaptenbeleid, subsidiebeleid algemeen;
-wethouder Vermaat (PvdA): organisatie en informatiebeleid, sociale
zaken en maatsch. werk, kinderopvang, werkgelegenheid, openbare
werken, verkeer en vervoer, milieubeleid, bureau activering en
werkprojecten.
Raadscommissies vergaderen
Algemene Bestuurlijke Aangelegenheden
Vanavond vergadert de commissie Algemene Bestuurlijke Aangelegenheden
in de raadzaal van het gemeentehuis. Aanvang 19.00 uur.
Op de agenda staat onder meer:
-Behandeling van het advies inzake de conceptnotitie
"Verzelfstandiging van het
openbaar onderwijs"
-Behandeling van het voorstel inzake het concept Korpsjaarplan 2002
-Voorstel tot het aangaan van de raamovereenkomst
Onderwijsbegeleidingsdienst Rijnmond-Zuid
-Behandeling van het advies inzake het projectplan nieuwbouw
Reas-locatie
De secretaris van deze raadscommissie is de directeur van de sector
Samenlevingszaken, de heer G.J. Bravenboer, tel. 698 240.
Extra commissie: Openbare Werken en Sociale Zaken c.a.
De extra commissie Openbare Werken en Sociale Zaken vergadert vanavond in de raadzaal van het gemeentehuis. Aanvang 20.00 uur.
De commissie staat geheel in het teken van de discussie rondom de eventuele openstelling van de onderdoorgang onder de A29. De eerder genoemde datum 21 februari komt hiermee te vervallen.
De secretaris van deze raadscommissie is de chef van de afdeling Openbare Werken Beheer, de heer J. van der Linden, tel. 698 360.
Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting c.a.
Op dinsdag 19 februari komt de commissie Ruimtelijke Ordening en
Volkshuisvesting bijeen in de raadzaal van het gemeentehuis. Aanvang
20.00 uur.
De agenda is als volgt:
-Bespreking notitie ontwikkeling locatie Van Leidenvliet
-Bespreking notitie m.b.t. het verlenen van vrijstelling van het
bestemmingsplan t.b.v. de vestiging van een kinderdagverblijf aan de
Voordijk 237
-Bespreking notitie m.b.t. beeldkwaliteitsplan bedrijventerrein
Cornelisland
-Bespreking notitie m.b.t. voortgang woningbouwprogramma Carnisselande
-Mondelinge toelichting m.b.t. procedure wijziging uitwerkingsplan
Carnisselande-zuid
De secretaris van deze raadscommissie is de directeur van de sector
Grondgebied, de heer P. Timmer, tel. 698 320.
Ter inzage
De stukken voor deze vergaderingen liggen ter inzage bij Bureau
Communicatie, kamer E 127. U kunt een set opvragen bij de secretaris
van de commissie.
Spreekrecht
U kunt tijdens een commissievergadering inspreken naar aanleiding van
een agendapunt. De maximale spreektijd is vijf minuten. Een verzoek
tot spreken dient uiterlijk vóór 16.00 uur van de dag waarop de
vergadering plaatsvindt te worden ingediend bij de secretaris van de
commissie, zulks onder vermelding van het punt of de punten van de
agenda van de openbare vergadering waarover men wil spreken.
Commissie voor de Bezwaar- en Beroepschriften vergadert
Op donderdag 21 februari vergadert de commissie voor de Bezwaar- en
Beroepschriften in de instructieruimte van het gemeentehuis. Aanvang
openbaar deel 20.45 uur.
In deze vergadering worden de volgende bezwaren behandeld:
-tegen de door burgemeester en wethouders verleende kapvergunning
inzake de uitvoering van het bomenplan Middeldijk,
-tegen de positieve reactie op de melding bouwvoornemen inzake de bouw
van een schuur op het perceel Punter 10 te Barendrecht,
-tegen de door burgemeester en wethouders geweigerde bouwvergunning
voor vijf reclame-uitingen aan de gevel van het pand Kamerlingh
Onnesweg 28
De secretaris van deze commissie is mevrouw G. Figge, tel. 698 241.
Ter inzage
De stukken liggen ter inzage bij Bureau Communicatie, kamer E 127.
Voor openingstijden: zie boven.
Bouwen en Milieu
Meldingen bouwvoornemen en -aanvragen
Bij de afdeling Bouwen en Milieu zijn de volgende meldingen/aanvragen
ingediend:
-Avenue Carnisse (BA 2002-045), voor het oprichten van 2
appartementsgebouwen (06-02-2002);
-Bizetstraat 30 (BA 2002-037), voor het plaatsen van twee dakkapellen
(04-02-2002);
-Brucknerstraat 36 (BA 2002-034), voor het vergroten van de woning
(01-02-2002);
-Brucknerstraat 38 (BA 2002-033), voor het vergroten van de woning
(01-02-2002);
-Brucknerstraat 42 (BA-2002-032), voor het vergroten van de woning
(01-02-2002);
-Cornelisland (BA 2002-035), voor het oprichten van een kantoor met
bedrijfshal (01-02-2002);
-Donge 8 (BA 2002-048), voor het vergroten van de woning (07-02-2002);
-rectificatie: Gebroken Meeldijk 123a (BA 2002-27), voor het wijzigen
van de voor- en achtergevel (28-1-2002);
-Maaskantveld 24 (BA 2002-044), voor het plaatsen van twee dakkapellen
(06-02-2002);
-Oranjestraat 21 (BA 2002-047), voor het vergroten van de woning en
plaatsen van een dakopbouw (06-02-2002);
-Pesetastraat (BA 2002-040), voor het veranderen van een kantoorgebouw
(05-02-2002);
-Pottenbakkerij 9 (MB 2002-015), voor het plaatsen van een schuur
(06-02-2002);
-Pottenbakkerij 9 (BA 2002-046), voor het wijzigen van de voorgevel
(06-02-2002);
-Randmeer 43 (MB 2002-016), voor het plaatsen van een dakkapel
(06-02-2002);
-Reijerwaardseweg 61 (BA 2002-041), voor het vergroten van de dakkapel
(04-02-2002);
-Schrijnwerkerij 22 (BA 2002-036), voor het plaatsen van twee
dakkapellen (04-02-2002);
-Schrijnwerkerij 27 (BA 2002-039), voor het plaatsen van twee
dakkapellen (05-02-2002);
-Smederij 18 en 20 (BA 2002-038), voor het vergroten van twee
bergingen (05-02-2002);
-Zevenbergsedijkje 6 (BA 2002-042), voor het veranderen van de woning
(05-02-2002);
-Zoommeer 23 (BA 2002-031), voor het vergroten van een garage/berging
(01-02-2002);
-Zuidersingel 2, 14, 26 en 38 (BA 2002-043), voor het veranderen van 4
balkons
(05-02-2002).
De bouwaanvragen/meldingen zijn ontvangen op de datum die erbij
vermeld staat en ingediend bij Bouw- en Woningtoezicht, loket E007
(begane grond).
Vrijstellingen
Burgemeester en wethouders maken bekend dat een verzoek om
bouwvergunning is ontvangen voor:
- het bouwen van een woning aan de Dorpsstraat-Oost 28 (BA2001-336).
Het bouwplan is in strijd met het bestemmingsplan "Zuid".
Burgemeester en wethouders hebben het voornemen om ten behoeve van dit bouwplan vrijstelling van het bestemmingsplan te verlenen op grond van artikel 19, lid 1 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening.
Ter inzage
Het bouwplan ligt met ingang van vrijdag 15 februari tot en met
donderdag 14 maart 2002, gedurende vier weken voor een ieder ter
inzage in het gemeentehuis, afdeling Bouwen en Milieu, loket E007
(ingang Rijnstraat). Het gemeentehuis is geopend van maandag tot en
met vrijdag van 09.00 uur tot 16.30 uur. Buiten deze tijden kunt u op
afspraak terecht.
Zienswijzen
Een ieder die zienswijze heeft tegen het verlenen van vrijstelling kan
deze tot en met donderdag 14 maart 2002 schriftelijk naar voren
brengen bij het college van burgemeester en wethouders van
Barendrecht, postbus 501, 2990 EA Barendrecht.
Burgemeester en wethouders van Barendrecht maken bekend dat een
aanvraag om bouwvergunning is ontvangen voor:
-het plaatsen van een dakkapel op het voorgeveldakvlak en een uitbouw
aan de achtergevel aan een woning aan het Veluwemeer 16 (BA2002-015).
-het bouwen van een berging aan de garage bij de woning aan het
Zoommeer 23 (BA2002-31)
De bouwplannen zijn in strijd met het geldende bestemmingsplan
"Buitengebied 1986".
Burgemeester en wethouders van Barendrecht hebben het voornemen ten
behoeve van deze bouwplannen vrijstelling van dit bestemmingsplan te
verlenen op grond van artikel 19 lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke
Ordening.
Ter inzage
De bouwplannen liggen met ingang van vrijdag 15 februari 2002 tot en
met donderdag 14 maart 2002 voor een ieder ter inzage op het
gemeentehuis, afdeling Bouwen en Milieu, loket E 007 (ingang
Rijnstraat). Het loket is geopend van maandag tot en met vrijdag van
09.00 uur tot 16.30 uur. Buiten deze tijden kunt u op afspraak
terecht.
Zienswijzen
Een ieder die zienswijzen heeft tegen het verlenen van vrijstelling
kan deze tot en met donderdag 14 maart 2002 schriftelijk naar voren
brengen bij het college van Burgemeester en Wethouders van
Barendrecht, Postbus 501, 2990 EA te Barendrecht.
Burgemeester en wethouders van Barendrecht maken bekend dat een verzoek om aanvraag om bouwvergunning is ontvangen voor:
-het plaatsen van 2 noodlokalen aan de Bachlaan 4 voor de periode van
5 jaar (BA 2001- 412).
Het bouwplan is in strijd met het geldende bestemmingsplan
"Buitengebied 1986".
Burgemeester en wethouders van Barendrecht hebben het voornemen ten
behoeve van dit bouwplan vrijstelling van dit bestemmingsplan te
verlenen met toepassing van artikel 17 van de Wet op de Ruimtelijke
Ordening.
Ter inzage
Het bouwplan ligt met ingang van vrijdag 15 februari tot en met
donderdag 28 februari 2002 voor een ieder ter inzage op het
gemeentehuis, afdeling Bouwen en Milieu, loket E007. Het gemeentehuis
is geopend van maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 16.30 uur.
Buiten deze tijden kunt u op afspraak terecht.
Zienswijzen
Een ieder die zienswijzen heeft tegen het verlenen van vrijstelling
kan deze tot en met donderdag 28 februari 2002 schriftelijk naar voren
brengen bij het college van Burgemeester en Wethouders van
Barendrecht, Postbus 501, 2990 EA te Barendrecht.
Burgemeester en wethouders van Barendrecht maken bekend dat een
verzoek om bouwvergunning is ontvangen voor :
- het bouwen van 1 woning op kavel 13 aan de Noordersingel in
Carnisselande
(BA2001-462).
- het bouwen van 1 woning op kavel 17 aan de Noordersingel in
Carnisselande
(BA2001-464).
De bouwplannen zijn in strijd met het geldende bestemmingsplan
"Buitengebied 1986".
Burgemeester en wethouders van Barendrecht hebben het voornemen ten
behoeve van dit bouwplan vrijstelling van dit bestemmingsplan te
verlenen op grond van artikel 19 lid 1 van de Wet op de Ruimtelijke
Ordening, alsmede om toepassing te geven aan artikel 50, lid 4 van de
Woningwet (anticipatie).
Ter inzage
De bouwplannen liggen met ingang van vrijdag 15 februari 2002 tot en
met donderdag 14 maart 2002, gedurende vier weken, voor een ieder ter
inzage op het gemeentehuis (ingang Rijnstraat), afdeling Bouwen en
Milieu, kamer E 007. Het gemeentehuis is geopend van maandag tot en
met vrijdag van 09.00 uur tot 16.30 uur. Buiten deze tijden kunt u op
afspraak terecht.
Zienswijzen
Een ieder die zienswijzen heeft tegen het verlenen van vrijstelling
kan deze tot en met donderdag 15 maart 2002 schriftelijk naar voren
brengen bij het college van Burgemeester en Wethouders van
Barendrecht, Postbus 501, 2990 EA te Barendrecht.
Verleende vrijstelling
Het college van burgemeester en wethouders hebben besloten op grond
van artikel 19, derde lid van de Wet op de Ruimtelijke Ordening
tijdelijke vrijstelling te verlenen voor het gebruik van de woning
Voordijk 237 voor de realisatie van een kinderdagverblijf met 12
kindplaatsen.
Bezwaar
Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie een schriftelijk
gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders van
Barendrecht, postbus 501, 2990 EA Barendrecht.
Het indienen van een bezwaarschrift schorst niet de werking van de
vrijstelling. Hiervoor dient naast het bezwaarschrift ook een verzoek
om voorlopige voorziening ingediend te worden bij de President van de
Arrondissementsrechtbank te Rotterdam, sector bestuursrecht, postbus
50591, 3007 BM Rotterdam.
Verleend
Verleende bouwvergunning/vrijstelling/positieve reactie op melding
bouwvoornemen:
-1e Barendrechtseweg 178 (BA 2002-028), voor het vergroten van de
woning (01-02-2002);
-Van Eesterenveld 2 (MB 2002-002), voor het plaatsen van een dakkapel
(05-02-2002);
-Espenwede 6 (MB 2002-006), voor het plaatsen van een dakkapel
(05-02-2002);
-Gaspelwede 3 (MB 2002-008), voor het plaatsen van een schuur met
overkapping (01-02-2002);
-Haagwinde 12 (BA 2001-422), voor het vergroten van de woning
(01-02-2002);
-Hazelaarswede, bouwnummer 50, (BA 2001-452), voor het plaatsen van
een dakkapel (06-02-2002);
-Van Hulststraat 11 (BA 2002-009), voor het plaatsen van een dakkapel
(06-02-2002);
-Talmaweg 38 (BA 2002-003), voor het vergroten van de woning
(01-02-2002);
-Talmaweg 40 (BA 2002-006), voor het vergroten van de woning
(01-02-2002);
-Van der Vlugtveld 10 (MB 2002-005), voor het plaatsen van een
dakkapel (01-02-2002);
-Wilhelminastraat 4 (BA 2001-390), voor het vergroten van de woning
(01-02-2002).
Ingevolge de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden binnen
zes weken, na verzenddatum van de vergunning, een schriftelijk
gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester
en wethouders, postbus 501, 2990 EA Barendrecht. Hebt u bezwaar
ingediend, dan kunt u bij de President van de Rechtbank Rotterdam
(Sector bestuursrecht, postbus 50951, 3001 BM) verzoeken om de werking
van de beschikking te schorsen.
Ter inzage
De bouwvergunningen met bijbehorende tekeningen liggen gedurende
bovengenoemde periode ter inzage bij Bouw- en Woningtoezicht, loket
E007(begane grond).
Bekendmaking inwerkingtreding gemeentelijke monumentenverordening.
De gemeenteraad van Barendrecht maakt bekend dat op 28 januari 2002 een nieuwe gemeentelijke monumentenverordening is vastgesteld.
De verordening is in werking getreden op 1 februari 2002.
Vanaf heden ligt de verordening voor een ieder kosteloos ter inzage op
het gemeentehuis (ingang Rijnstraat), balie ruimtelijke ordening E007.
Op verzoek kan tegen betaling van kosten een afschrift van de
verordening verkregen worden.
De geldende monumentenverordening is per 1 februari 2002 ingetrokken.
De gebruikelijke openingstijden zijn van toepassing.
Theaternieuws
In de komende weken staan de volgende voorstellingen geprogrammeerd:
Datum
Artiest(en)
Voorstelling
Prijs
Pashouders
Do. 14-2
An Pierlé
Live in Concert
11,30
9,10
Vr. 15-2
Hans Dagelet & Filmorkest Max Tak
Vijfkamers
12,50
11,30
Za. 16-2
Erik van Muiswinkel en Diederik van Vleuten
Mannen met Vaste Lasten
Try out
UITVERKOCHT
UITVERKOCHT
Wo. 20-2
Teatro Munganga
Mama Pia
Aanvang: 14.00 uur
5,70
4,50
Do. 21-2
ZEP
Sex sells
11,30
9,10
Vr. 22-2
Plien & Bianca
Ngorongoro
UITVERKOCHT
UITVERKOCHT
Za. 23-2
André Manuel
Tier
11,30
10,20
Do. 28-2
Gé Reinders
Kump Good
11,30
10,20
Losse verkoop
Voorstellingen beginnen om 20.15 uur, tenzij anders is aangegeven.
Voor alle voorstellingen zijn er kaartjes in de losse verkoop
verkrijgbaar, uiteraard zolang de voorraad strekt. Openingstijden
balie: maandag tot en met vrijdag 13.30 - 16.30 uur, vrijdagavond
19.00 - 20.30 uur en vanaf een uur vóór de voorstelling, tel. 615 958.
Filmtheater Het Kruispunt
Filmagenda
Datum: Film: Leeftijd Aanvang
Wo. 20-2 Jalla!Jalla! alle leeftijden 20.30 uur
Wo. 27-2 Discovery of Heaven v.a. 16 jaar 20.30 uur
Wo. 6-3 Pauline & Paulette alle leeftijden 20.30 uur
Kaarten voor de overige films kosten 4,50 voor kinderen tot 12 jaar, CJP-pashouders en CKV-pashouders 5,70 voor volwassenen en zijn verkrijgbaar bij de kassa in het Kruispunt gedurende de gewone openingstijden en vanaf een uur voor aanvang van de filmvoorstelling.
OPENBARE WERKEN
Binnendienst
Spreekuur Openbare Ruimte
Dit gemeentelijk spreekuur, voor al uw vragen over verkeer, groen en
spelen, wordt tweemaal per maand georganiseerd. Medewerkers van de
afdeling Openbare Werken en politie zijn aanwezig om u te woord te
staan.
Voor bewoners uit Barendrecht-Centrum wordt op woensdag 20 februari
het spreekuur gehouden in het gemeentehuis. Het spreekuur start om
16.00 uur. U kunt hier uitsluitend op afspraak terecht. Voor een
afspraak kunt u tot en met maandag 18 februari bellen met het
secretariaat van het bedrijfsbureau (0180) 698 720. Per afspraak wordt
maximaal 15 minuten ingepland. We streven er naar uw vragen zo veel
mogelijk tijdens het spreekuur te beantwoorden. Het is daarom
belangrijk dat u bij het maken van de afspraak aangeeft waarover u met
de gemeente wilt spreken. Op basis van deze informatie wordt uw
afspraak ingepland. Op dinsdag 19 februari krijgt u van het
secretariaat door hoe laat u op het spreekuur terecht kunt.
Als u niet in de gelegenheid bent om het spreekuur te bezoeken kunt u
uw vragen uiteraard ook telefonisch, per e-mail of schriftelijk aan de
gemeente kenbaar maken.
Telefoon (0180) 698 720, e-mail: gemeente@barendrecht.nl o.v.v.
spreekuur Openbare Ruimte, schriftelijk: college van B&W, t.a.v.
afdeling Openbare Werken, Postbus 501, 2990 EA Barendrecht.
Verleende kapvergunningen
Op grond van artikel 4.5.2 van APV - Barendrecht is een kapvergunning
verleend voor het rooien van:
-1 Chamaecyparis (conifeer) Haagwinde 3
-Gemeente Barendrecht
3 Populus (populier) Middeldijk ter hoogte van Randmeer
-1 Populus (populier) Dintel 58
-1 Pinus (den) Linge 38
-1 Cedrus (ceder) Willem Alexanderplantsoen 186
Indien u het niet eens bent met dit besluit, dan kunt u binnen zes
weken een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en
wethouders van Barendrecht. Indien u wilt voorkomen dat de boom (of
bomen) al gekapt wordt (of worden), dan dient u schorsing te vragen
van het besluit bij de President van de Rechtbank Rotterdam, t.a.v. de
sector Bestuursrecht, Postbus 50951, 3007 BM Rotterdam. Aan de
rechtbankprocedure zijn kosten verbonden.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met mevr. B.Rousse,
telefoon: 0180 - 643 163.
Afsluiting 2e Barendrechtseweg
Wederom zal de 2e Barendrechtseweg, tussen het Jaagpad en de J.G.
Oemvliet, afgesloten worden. Ditmaal voor de aanleg van een duiker,
welke de twee waterpartijen tussen de Molenvliet en de singel langs de
Botter zal verbinden. De werkzaamheden zullen starten op 18 februari
en ongeveer 4 weken in beslag nemen.
Gestart zal worden met het verwijderen van de bestrating in de
fietspaden aan beide zijden i.v.m. het ontgraven en veiligstellen van
kabels en leidingen. Voor de fietsers en voetgangers zal aan de
oostzijde een container geplaatst worden, waardoor zij niet omgeleid
hoeven te worden. Er moet wel rekening worden gehouden met enige
hinder i.v.m. de werkzaamheden.
De weg zal voor het autoverkeer geheel afgesloten worden; zij zullen
worden omgeleid via de bekende gele borden.
De reden dat dit deel van de 2e Barendrechtseweg wederom wordt
afgesloten komt onder meer door de tijd die zit tussen de gunning van
de werkzaamheden en het bestellen van de materialen. Daarbij komt het
feit dat de verschillende werkzaamheden niet tegelijkertijd uitgevoerd
kunnen worden.
Vanaf de rotonde Buitenlandsebaan/Jaagpad kan gereden worden tot en
met huisnummer 300. Molenvliet en het gedeelte 2e Barendrechtseweg tot
en met huisnummer 302 is bereikbaar vanaf de Middeldijk/3e
Barendrechtseweg.
Een omleidingroute zal worden aangegeven d.m.v. gele routeborden.
Informatie omtrent de omleiding wordt verzorgd door dhr. E. Jankowski, bereikbaar onder telnr. 0180-698427. Informatie omtrent de werkzaamheden worden verstrekt door mevr. I.J. Bakker, bereikbaar onder telnr. 0180-698428, van de afdeling Openbare Werken.
Wijziging busroutes 184 en 267
lijn 184
Lijn 184 zal een gewijzigde route rijden.
Deze route zal lopen over de J.G.Oemvliet -2e Barendrechtseweg -
Middeldijk - Leedeweg Ziedewijdsebaan - Buitenlandsebaan v.v. De
haltes aan de Buitenlandsebaan tussen de Ziedewijdsebaan en de
Barendrechtseweg vervallen.
Vervangende haltes zijn :
-J.G. Oemvliet
-2e Barendrechtseweg t.h.v. Middeldijk
-Ziedewijdse Baan t.h.v. Punter
-Buitenlandse Baan t.h.v. sporthal de Driesprong
Lijn 267
Tijdens de afsluiting zal lijn 267 de gewijzigde route blijven rijden.
Deze route zal lopen over de Barendrechtseweg - Buitenlandsebaan -
Ziedewijdsebaan-Leedeweg en daarna de normale route. De haltes
Middeldijk zullen vervallen en de vervangende haltes zijn de vervallen
haltes van lijn 184 op de Buitenlandsebaan.
Ook zijn er op de Leedeweg twee vervangende haltes ingesteld voor de
vervallen haltes op de 3e Barendrechtseweg t.h.v. de noodschool.
Afsluiting Stationsweg
De Stationsweg wordt op zaterdag 16 februari vanaf 21.30 uur tot
zondag 17
februari 15.30 uur tussen de Gebroken Meeldijk en de Donge (Station
Barendrecht) afgesloten voor al het autoverkeer.
De reden hiervan is het opstellen van een 50 of 100 tons-kraan voor
hijswerkzaamheden aan de westzijde van het goederenspoor. Het verkeer
wordt omgeleid via de Donge.
Werkzaamheden spoorwegprojecten Barendrecht
combinatie Dive Under Barendrecht, combinatie Drechtrail en de
combinatie Hegeman Besix Mowlem
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Barendrecht
heeft besloten de volgende ontheffingen op de Algemene Plaatselijke
Verordening te verlenen voor werkzaamheden in de nachten van het
weekend van 16 en 17 februari 2002:
aan de aannemerscombinatie Dive Under Barendrecht voor werkzaamheden
bestaande uit het inbrengen van funderingspalen door middel van
draaien. De werkzaamheden worden uitgevoerd voor de kunstwerken van de
HSL ten noorden van Rijksweg A15;
aan de combinatie Drechtrail voor het opbreken van bestaande sporen en
het aanbrengen van nieuwe sporen ter plaatse van NS station
Barendrecht;
aan de aannemerscombinatie Hegeman Besix Mowlem voor het intrillen van
stalen damwanden ter plaatse van de voormalige spoorwegovergang in de
Gebroken Meeldijk.
Tegen het verlenen van ontheffing op de APV kunt u bezwaar maken. Dit
bezwaar heeft geen schorsende werking. Indien u de werkzaamheden wilt
laten schorsen moet u een daartoe strekkend verzoek indienen bij de
bestuursrechter.
Nadere informatie over deze werkzaamheden worden telefonisch verstrekt
door de heer J.H. Mooij, telefoon 0180 698 454.
Eventuele bezwaren kunnen worden ingediend bij:
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Barendrecht
Postbus 501
2990 EA Barendrecht
Een verzoek tot schorsing kunt u indienen bij:
De arrondissementsrechtbank Rotterdam
Afdeling Bestuursrecht
Postbus 50951
3007 BM Rotterdam
OPENBARE WERKEN
Buitendienst
Rooster oud papier/oud ijzer
Oud papier (za):
23/2,30/3,27/4,25/5,29/6,27/7,31/8,28/9,26/10,30/11,21/12
Oud ijzer (wo):
27/2,27/3,24/4,29/5,26/6,31/7,28/8,25/9,30/10,27/11,18/12
Blikinzameling
Sinds langere tijd bestaat in de gemeente Barendrecht de mogelijkheid
blik aan te bieden bij de diverse milieuparkjes. Op vaste tijden
worden deze blikbakken geleegd en het blik ter verdere verwerking
aangeboden bij gespecialiseerde bedrijven. Een goede methode, maar
kostbaar. Het idee ertoe is ontstaan in een tijd, dat veel
huishoudelijk afval werd gestort, en de scheiding van metalen uit
huisvuil nogal te wensen over liet.
Door de toename van personeels- en transportkorten is deze methode te
duur geworden. Daarnaast is de scheiding bij het verwerken van
huishoudelijk afval zodanig verbeterd, dat het resultaat negatief is
geworden. Daarom heeft het college besloten hiermee te stoppen. Vóór 1
april worden de blikbakken verwijderd.
Klein chemisch afval
Ook dit jaar zal de chemokar uw straat weer zes keer aandoen om
chemisch afval in ontvangst te nemen. Het doel hiervan is om vooral
dit afval apart in te zamelen en te verwerken. Daarnaast is het met
ingang van dit jaar mogelijk uw klein chemisch afval na telefonische
melding (tel. 613 019) aan huis te laten ophalen in de periode dat de
chemokar in uw wijk rijdt. Het rooster vindt u terug op de
Milieukalender 2002. De eerstvolgende ronde van de chemokar is van
maandag 18 maart tot en met 26 maart 2002.
Openingstijden
-Afvalaanbiedstation (tel. 613 019):
maandag t/m vrijdag: 07.30-16.00 uur
zaterdag: 08.30-12.30 uur
-Burgerzaken (tel. 698 225):
maandag 09.00-16.30 uur
19.00-20.30 uur
dinsdag/vrijdag 09.00-12.30 uur
woensdag/donderdag 09.00-16.30 uur
-Kringloopwinkel (tel. 629 782):
dinsdag t/m zaterdag 10.00-17.00 uur
-WijkWinkel (tel. 654 949):
maandag/dinsdag 13.30-16.30 uur
woensdag 14.00-17.00 uur
donderdag/vrijdag 09.30-12.30 uur
Verkeerskwesties nader bekeken
In 2002 wil de gemeente Barendrecht u langs deze weg informeren over
actuele of interessante zaken op het gebied van verkeer en vervoer.
Daarbij wordt eens per twee weken een apart onderwerp toegelicht.
Vandaag gaan we in op rotondes en over twee weken stellen we de
landelijke verkeersmaatregel "bromfietsers op de rijbaan" aan de orde.
Voor algemene vragen of opmerkingen over verkeer en vervoer kunt u
terecht op het maandelijks spreekuur Openbare Ruimte. Daarvoor kunt u
zich aanmelden via nummer (0180) 698 720.
Wanneer wegen elkaar kruisen, kan dat op vele manieren. Een van de
mogelijkheden is door middel van een rotonde. Een rotonde is een
cirkelvormig plein met een niet berijdbaar verhoogd middeneiland. De
rotonde heeft tenminste drie aansluitende wegen. Het belangrijkste
kenmerk van de rotonde is dat het naderend verkeer voorrang dient te
verlenen aan het verkeer dat op de rotonde rijdt.
Geschiedenis.
In het buitenland worden rotondes al vele jaren toegepast. Ervaringen
uit met name Engeland en Frankrijk hebben bewezen dat het overgrote
deel van de doorstroming- en veiligheidsproblemen binnen de bebouwde
kom is verminderd door het toepassen van rotondes. In Nederland zijn
nu ook in veel gemeenten een of meerdere rotondes aangelegd. Gebleken
is dat de rotonde, in vergelijking met een traditionele kruising, een
aanzienlijke vermindering van het aantal (letsel-)ongevallen oplevert.
Verkeersveiligheid van een rotonde.
Rotondes zorgen voor een zeer hoog verkeersveiligheidsniveau, waarbij
zowel het aantal als de ernst van de ongevallen afneemt. Gemiddeld
neemt het aantal slachtoffers met 75% af nadat een wegkruising is
vervangen door een rotonde. Door het toepassen van een verhoogd
middenplein wordt het "doorzicht" naar de tegenoverliggende
wegaansluiting voorkomen. Het verhoogde middenplein in combinatie met
de maatregel dat men voorrang moet verlenen aan het verkeer op de
rotonde heeft tot gevolg dat de aanrijdsnelheid wordt verlaagd hetgeen
positieve uitwerking heeft op de verkeersveiligheid.
Rotondes in Barendrecht.
In Barendrecht zijn kruisingen op diverse plaatsen uitgevoerd als
rotonde met vrijliggende fietspaden. Hoewel uit
verkeersveiligheidsoogpunt een vormgeving met rotondes gewenst is, kan
dit op basis van het aanbod van het verkeer niet op elke kruising
worden toegepast.
Alhoewel binnen de gemeente Barendrecht gestreefd wordt naar een
uniforme toepassing van de voorrangregels op de rotondes heeft het
autoverkeer op de rotondes van de rondweg voorrang op het
fietsverkeer. Dit vanwege de toegestane snelheid (70km/uur) op de
rondweg. Op alle andere rotondes (nu nog alleen rotonde
Barendrechtseweg aansluiting Jaagpad - Buitenlandsebaan) dient aan het
fietsverkeer op de rotonde voorrang verleend te worden.
Enkele gebruiksregels
Alle verkeer op de rotonde heeft voorrang op het overige verkeer.
Als u als automobilist de rotonde oprijdt en direct rechtsaf wilt slaan, ook wel kwart rond, dan dient u meteen richting aan te geven.
Indien u half of driekwart rond wilt gaan, dient u alleen bij het
verlaten van de rotonde richting aan te geven. U bent dus alleen
verplicht richting aan te geven indien u de rotonde verlaat. U slaat
dan namelijk rechtsaf.
Voor informatie over rotondes en de daarbij behorende verkeersregels
kunt u zich wenden tot de afdeling openbare werken de heer M.M.A. Boer
of de heer J.L.Dijker van de afdeling Openbare Werken, tel 698 385/
698 364.
Surf met betrekking tot Rotondes en Landelijke verkeersregels ook eens
naar www.swov.nl of www.minvenw.nl
Rotonde 2e Barendrechtseweg aansluiting Jaagpad - Buitenlandse baan
Let op; Op deze rotonde hebben fietsers voorrang!
Rotonde met verhoogd middeneiland.
Het driehoekige bord betekent "verleen voorrang aan bestuurders op de
kruisende weg"
Gehandicaptenparkeerplaats
Burgemeester en wethouders hebben besloten tot het instellen van een
gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats:
-nabij de woning Graaf Lodewijkstraat 17
-nabij de woning Arent Maertensvliet 10
Bezwaren
Tegen deze maatregel kan iedere belanghebbende tijdens de
inzagetermijn tot en met donderdag 28 maart 2002, bezwaar maken. Het
bezwaarschrift dient gericht te worden aan het college van
burgemeester en wethouders, postbus 501, 2990 EA Barendrecht. Na of
bij het indienen van bezwaar kan aan de President van de
Arrondissementsrechtbank te Rotterdam (sector Bestuursrecht), postbus
920, 3000 AX Rotterdam, worden verzocht een voorlopige voorziening te
treffen. De stukken liggen ter inzage bij de sector Samenlevingszaken,
Evertsenstraat 14, tel. 698 298.
Met het oog op de verkiezingen van 6 maart plaatsen we de komende
weken een serie artikelen over de gemeente: over het werk en het
belang van het gemeentelijke bestuur. Deze week: dualisme in het
gemeentebestuur, of wat verandert er na 6 maart 2002?
Begin 2002 is de wet Dualisering gemeentebestuur aangenomen.
Dualisering betekent dat de rollen van bestuurders (wethouders) en
volksvertegenwoordigers (leden van de raad) uit elkaar worden
getrokken. Bedoeling is dat na de gemeenteraadsverkiezingen van 6
maart het er heel anders aan toe gaat in de lokale politiek. Wat zijn
de belangrijkste nieuwe regels?
Gemeenteraad bestuurt op hoofdlijnen
In de taken en bevoegdheden van de gemeente als bestuurlijke
organisatie verandert er niets. Maar daarbinnen zien ze er voor de
raad en het college anders uit dan voorheen. De raad bestuurt niet
meer samen met het college de gemeente; ze 'regeert' dus niet. De raad
stelt de kaders voor het beleid, controleert het college en treedt op
als vertegenwoordiger van de burgers. Het college bestuurt de gemeente
en voert de medebewindstaken uit; Kortom: het college regeert; de raad
controleert.
Gemeenteraad krijgt extra bevoegdheden
De gemeenteraad krijgt wettelijk vastgelegde bevoegdheden van het
soort dat de Tweede Kamer nu ook heeft om te kunnen controleren en
grote lijnen vast te leggen. Dat zijn: het recht van initiatief en
amendement, het recht om de begroting goed of af te keuren, het recht
om het college vragen te stellen en het recht om onderzoek te doen.
Daarnaast krijgt elk raadslid recht op ambtelijke ondersteuning en de
raad als geheel moet ter eigen ondersteuning een griffier aanstellen.
Wethouder is niet langer raadslid
Als iemand in de raad gekozen wordt en na de collegeonderhandelingen
tot wethouder wordt benoemd, dan moet hij of zij de raadszetel
opgeven. Net als in de Haagse politiek: een minister mag geen Kamerlid
zijn. Wethouders maken ook geen deel meer uit van raadscommissies en
ze zitten die ook niet meer voor. Natuurlijk kunnen raadscommissies
wel wethouders uitnodigen om zaken toe te lichten of hun beleid te
verdedigen.
Wethouder kan van buiten de raad benoemd
Een politieke partij die aan het college meedoet, hoeft een wethouder
niet langer uit de voor de partij gekozen gemeenteraadsleden te
benoemen. Een wethouder kan, net als een minister in de regering,
voortaan ook van buiten de raad worden gehaald. Wethouders besturen en
raadsleden stellen de grote lijnen vast en controleren of de
bestuurders die grote lijnen goed uitvoeren. De gedachte daarachter is
dat bestuurders niet zichzelf moeten controleren.
Centrale rol burgemeester
De burgemeester krijgt een centralere rol in het college. De
burgemeester treedt op als beleidscoördinator, dat wil zeggen is
verantwoordelijk voor de eenheid in het collegebeleid, ziet toe op een
tijdige voorbereiding, vaststelling en uitvoering van het beleid en de
genomen besluiten. Ook moet de burgermeester de kwaliteit in de
verhouding tussen bestuur en burgers bewaken. In een burgerjaarverslag
wordt hierover jaarlijks verantwoording aan de raad afgelegd. Verder
is de burgemeester de spil bij samenwerking met andere gemeenten en
andere overheden. Als de burgemeester de raad niet kan voorzitten dan
wordt die vervangen door een raadslid, niet meer door de wethouder die
ook loco-burgemeester is.
Nieuwe procedure benoeming burgemeester
De aanstelling van de burgemeester is al jarenlang onderwerp van
debat. In de nieuwe procedure krijgen gemeenteraden een zwaardere stem
in de vorm van het recht van aanbeveling waar de minister slechts in
uitzonderingsgevallen vanaf mag wijken. Deze aanbeveling bestaat uit
in principe twee personen en wordt openbaar gemaakt. Voorafgaand aan
de aanbeveling kunnen gemeenten een zogenaamd burgemeestersreferendum
organiseren. Alle kiesgerechtigde inwoners mogen daarbij een voorkeur
uitspreken voor één van de twee door de raad geselecteerde kandidaten.
Noteer nu vast in uw agenda: woensdag 6 maart stemmen voor de
gemeenteraad. Bent u 18 jaar of ouder, dan valt binnenkort de
oproepingskaart voor de gemeenteraadsverkiezingen bij u in de bus.
Bewaar deze goed en maak op 6 maart gebruik van uw stemrecht!
Alle Barendrechtse stembureau's zijn uitgerust met stemcomputers. De
tijd dat u met een rood potlood op het stemformulier uw stem uitbracht
is in Barendrecht verleden tijd.
Voor het eerst elektronisch stemmen. Hoe gaat dat in zijn werk?
1. Iedereen die mag stemmen krijgt enkele weken van tevoren een
oproepingskaart thuisgestuurd. Deze kaart is het bewijs dat u mag
stemmen. Neem deze kaart altijd mee naar het stembureau!
2. Op de oproepingskaart staat het adres van uw stembureau. Dat is
altijd bij u in de buurt. Op woensdag 6 maart kunt u daar tussen 07.30
uur en 21.00 uur gaan stemmen.
3. Wanneer u het stembureau binnenkomt, ziet u drie mensen achter een
tafel zitten. Dat zijn de leden van het stembureau. Aan de persoon in
het midden, de voorzitter, geeft u uw oproepingskaart. De tweede
persoon zoekt uw naam op in het kiesregister. Staat u naam op deze
lijst, dan ontvangt u een volgnummer.
4. Dit volgnummer geeft u aan de derde persoon achter de tafel. Hij of
zij zorgt dat uw volgnummer wordt ingevoerd in de stemmachine. Daarna
kunt u uw stem uitbrengen.
5. U loopt naar de stemmachine. Op het bedieningspaneel van de
stemmachine ziet u verschillende kolommen staan. Boven elke kolom
staat een nummer en de naam van een politieke partij.
6. Bedenk nu eerst op welke politieke partij u wilt stemmen. Zoek de
naam van deze partij op het paneel op. Drukt u nog geen toets in. Dat
komt pas later.
7. Onder de naam van deze partij ziet u een lijst met toetsen. Op elke
toets staat een naam. Dat zijn de kandidaten van deze partij: de
mensen op wie u kunt stemmen. U kiest nu één van deze kandidaten uit.
Dat kan de persoon bovenaan de lijst zijn, maar ook een persoon in het
midden of onderaan de lijst.
8. Druk nu op de toets met de naam van uw keuze staat. De naam van
degene die u heeft gekozen verschijnt in het venster. Controleer of
dit de naam van uw keuze is.
9. Geeft het venster inderdaad uw keuze aan? Druk dan op de rode
stemknop, dat is de grote knop rechts van het venster. U heeft nu
gestemd.
10. U wilt blanco stemmen. Wat dan?
Voor een blanco-stem drukt u op de blancotoets links van het venster.
Vervolgens drukt u op de rode stemknop. U heeft nu blanco gestemd.
11. U heeft zich vergist. Wat dan?
Het is mogelijk dat u zich vergist bij het kiezen van een kandidaat. U
heeft bijvoorbeeld de verkeerde kandidaat ingetoetst. Dat is geen
probleem. Zolang u de rode stemknop nog niet heeft ingedrukt, kunt u
uw fout nog herstellen.
Dit kunt u doen door de hersteltoets in te drukken die links van het
venster zit. Daarna kunt u opnieuw uw keuze voor een kandidaat maken.
Tot slot drukt u dan de rode stemknop in. U heeft nu gestemd.
In de hal van het gemeentehuis staat een stemcomputer. U kunt dus al voor de officiele verkiezingen kennismaken met deze manier van stemmen. Het gemeentehuis is geopend van 09.00 uur tot 16.30 uur.
Politiek debat
Woensdag 6 maart gaat Barendrecht naar de stembus voor het kiezen van
een nieuwe gemeenteraad. Dit jaar nemen zes partijen deel aan de
verkiezingen; VVD, PvdA, CDA, D66, SGP/ChristenUnie en Groenlinks.
Zaterdag 23 februari gaan de lijsttrekkers met elkaar in debat. Ze
ontmoeten elkaar van 11.00 tot 13.00 uur in gebouw Trefpunt, dr.
Kuyperstraat 4. U kunt dit debat bijwonen. Het lijsttrekkersdebat
wordt georganiseerd door Locom kabelkrant, lokale omroep Exxact FM en
weekblad Het Zuiden. Vragen en onderwerpen voor het debat kunt u tot
22 februari sturen naar het e-mailadres van Het Zuiden:
redactie.hz@whw.wegener.nl of faxen naar (078) 631 42 98.
Politieke partijen op internet
De Barendrechtse politieke fracties hebben allemaal een eigen
internetsite. Hierop vindt u onder andere meer informatie over de
verkiezingsprogramma's en kandidaten. De sites zijn onderling sterk
verschillend. Zo kunt u op de ene discussiëren via een forum en biedt
een andere site vooral veel informatie. De webadressen zijn:
www.vvd-barendrecht.nl,
www.cda.nl/barendrecht,
www.barendrecht.pvda.nl,
www.d66barendrecht.nl,
www.lingam.nl/grnlinks/barendrecht.htm,
www.sgp-christenunie.freeservers.com.
Voor meer informatie over de komende gemeenteraadsverkiezingen kunt u
terecht op de website van de gemeente Barendrecht: www.barendrecht.nl,
onder de kop actueel. Via deze site kunt u tevens doorlinken naar de
sites van de politieke partijen.
Gemeente Barendrecht start tweede fase inbraakpreventieproject
In februari 2002 start de gemeente Barendrecht in samenwerking met de
politie een slotenservice en beveiligingsbedrijf te Barendrecht de
tweede fase van het inbraakpreventieproject op. De eerste fase, welke
in 2000 en 2001 heeft gelopen binnen de Oranjebuurt, is thans zo goed
als afgelopen. In drie perioden verspreid over het jaar 2002 en
mogelijk begin 2003 zal de gehele wijk Buitenoord door de gemeente
worden aangeschreven en gewezen worden op de mogelijkheden van het
inbraakpreventieproject.
Door middel van het project wordt getracht een goede inbraakpreventie
te stimuleren. Deze stimulatie heeft betrekking op een bijdrage in de
kosten om een huis te beveiligen tot het niveau `politiekeurmerk
veilig wonen'. De stimulering bedraagt 10%, met een maximum van 45,00
van de kosten van de inbraakwerende middelen en de aanbreng daarvan.
Gelet op het maatschappelijk probleem inbraak heeft de politie het
`keurmerk veilig wonen' ontwikkeld, welke gericht is op een
preventieve werking van organisatorische, sociale en natuurlijke
bouwkundige maatregelen. De kans neemt met 80% af voor een geslaagde
inbraak bij huizen die conform het genoemde keurmerk zijn beveiligd.
Bovendien geven veel verzekeraars 10% tot 15% korting op de premie van
de inboedelverzekering.
Om deze redenen is de Gemeente Barendrecht van mening dat het
`keurmerk veilig wonen' gestimuleerd dient te worden. In de wijk
Carnisselande moeten daarom alle opgeleverde woningen aan de
voorschriften van het politiekeurmerk voldoen. Voor de overige wijken
binnen Barendrecht zal de gemeente de bewoners gefaseerd aanschrijven
en wijzen op de mogelijkheden van het inbraakpreventieproject.
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met de heer A.P. van den
Berg, beleidsmedewerker Veiligheid van de gemeente Barendrecht. U kunt
de heer Van den Berg gedurende kantooruren bereiken onder
doorkiesnummer (0180) 698 318.
14 februari 2002