Amsterdam RAI

The European Road Transport Show, Bedrijfsauto RAI 2002 16 feb 2002

THE EUROPEAN ROAD TRANSPORT SHOW, BEDRIJFSAUTO RAI 2002 HAALT DOELSTELLING. Internationale positie Bedrijfsauto RAI bevestigd.

Met een zeer druk bezochte laatste beursdag heeft The European Road Transport Show 2002 een passend slotakkoord gekregen. De 26ste editie van de tweejaarlijkse 'beurs van de grote jongens' mocht uiteindelijk 211.132 bezoekers begroeten, waarmee de doelstellingen van de organisatie zijn gehaald. De exposanten laten positieve geluiden horen, niet in de laatste plaats vanwege het relatief hoge niveau van de bezoekers. Records zijn er ook gebroken, want de bezoekduur steeg naar gemiddeld 4½ uur en niet eerder was de beursoppervlakte zo groot. Dat kwam mede tot stand door de aanwezigheid van de Truck Experience, de afsluiting van de imagocampagne van de branche op de Bedrijfsauto RAI en die door bezoekers met een zeven werd gewaardeerd.

Eén van de belangrijkste conclusies van de bezoekers blijkt te zijn dat men de Bedrijfsauto RAI een steeds prominentere positie toekent in relatie tot andere internationale beurzen. Het heeft ongetwijfeld te maken met het volledig overzicht van de verschillende productgroepen, maar eveneens met de vele wereldprimeurs die bij de vrachtauto's en bestelwagens evenals de speciale voertuigen op de beurs werden gepresenteerd. De exposanten blijken vele contacten te hebben gehad, terwijl bijna de helft van de ondervraagden aangeeft contact te hebben gehad met bedrijven waarmee ze niet eerder in contact waren. Ten opzichte van de vorige editie bleek ditmaal liefst een kwart van de bezoekers directeur/eigenaar - eindbeslisser - te zijn (dit was éénvijfde).

Circa driekwart van de ondervraagden had het bezoek aan de Bedrijfsauto RAI 2002 al één week of langer voor vertrek gepland. De waardering (rapportcijfer) voor de beurs leverde wederom het prachtig hoge rapportcijfer 7,6 op. Traditioneel ging bij de bezoekers veel aandacht uit naar de vrachtauto's en trekkers, maar ook bestelauto's en speciale voertuigen en onderdelen stonden volop in de belangstelling.
Van de ondervraagde bezoekers bezocht circa éénvijfde de beurs voor de eerste maal, bijna 60% gaf aan ook in 2000 te zijn geweest; cijfers die overigens opmerkelijk parallel lopen met eerdere onderzoeken. Belangrijk onderdeel tijdens de beurs was natuurlijk de presentatie in de Truck Experience, maar ook de uitreiking van drie belangrijke, internationale awards waren hoogtepunten. De prijs 'Truck of the Year 2002' ging naar DAF, de prijs 'Van of the Year 2002' was voor Opel en Renault en de 'European Road Transport Innovation Award 2002' werd zelfs voor de eerste maal uitgereikt; winnaar was Composittrailer uit België.

Amsterdam, 16 februari 2002

---

---
Noot voor de redactie /