Amsterdam RAI
The European Road Transport Show, Bedrijfsauto RAI 2002
16 feb 2002
THE EUROPEAN ROAD TRANSPORT SHOW, BEDRIJFSAUTO RAI 2002 HAALT DOELSTELLING.
Internationale positie Bedrijfsauto RAI bevestigd.
Met een zeer druk bezochte laatste beursdag heeft The European Road
Transport Show 2002 een passend slotakkoord gekregen. De 26ste editie
van de tweejaarlijkse 'beurs van de grote jongens' mocht uiteindelijk
211.132 bezoekers begroeten, waarmee de doelstellingen van de
organisatie zijn gehaald. De exposanten laten positieve geluiden
horen, niet in de laatste plaats vanwege het relatief hoge niveau van
de bezoekers. Records zijn er ook gebroken, want de bezoekduur steeg
naar gemiddeld 4½ uur en niet eerder was de beursoppervlakte zo groot.
Dat kwam mede tot stand door de aanwezigheid van de Truck Experience,
de afsluiting van de imagocampagne van de branche op de Bedrijfsauto
RAI en die door bezoekers met een zeven werd gewaardeerd.
Eén van de belangrijkste conclusies van de bezoekers blijkt te zijn
dat men de Bedrijfsauto RAI een steeds prominentere positie toekent in
relatie tot andere internationale beurzen. Het heeft ongetwijfeld te
maken met het volledig overzicht van de verschillende productgroepen,
maar eveneens met de vele wereldprimeurs die bij de vrachtauto's en
bestelwagens evenals de speciale voertuigen op de beurs werden
gepresenteerd. De exposanten blijken vele contacten te hebben gehad,
terwijl bijna de helft van de ondervraagden aangeeft contact te hebben
gehad met bedrijven waarmee ze niet eerder in contact waren. Ten
opzichte van de vorige editie bleek ditmaal liefst een kwart van de
bezoekers directeur/eigenaar - eindbeslisser - te zijn (dit was
éénvijfde).
Circa driekwart van de ondervraagden had het bezoek aan de
Bedrijfsauto RAI 2002 al één week of langer voor vertrek gepland. De
waardering (rapportcijfer) voor de beurs leverde wederom het prachtig
hoge rapportcijfer 7,6 op. Traditioneel ging bij de bezoekers veel
aandacht uit naar de vrachtauto's en trekkers, maar ook bestelauto's
en speciale voertuigen en onderdelen stonden volop in de
belangstelling.
Van de ondervraagde bezoekers bezocht circa éénvijfde de beurs voor de
eerste maal, bijna 60% gaf aan ook in 2000 te zijn geweest; cijfers
die overigens opmerkelijk parallel lopen met eerdere onderzoeken.
Belangrijk onderdeel tijdens de beurs was natuurlijk de presentatie in
de Truck Experience, maar ook de uitreiking van drie belangrijke,
internationale awards waren hoogtepunten. De prijs 'Truck of the Year
2002' ging naar DAF, de prijs 'Van of the Year 2002' was voor Opel en
Renault en de 'European Road Transport Innovation Award 2002' werd
zelfs voor de eerste maal uitgereikt; winnaar was Composittrailer uit
België.
Amsterdam, 16 februari 2002
---
---
Noot voor de redactie /