AutoRai
15-2-2002
Chrysler PT Cruiser met common rail diesel
In het gamma van de Chrysler PT Cruiser is nu voor het eerst een moderne common rail turbodieselmotor opgenomen.
De geavanceerde nieuwe krachtbron heeft een cilinderinhoud van 2.2 liter en is het meest recente resultaat van de nauwe samenwerking tussen Chrysler en Mercedes-Benz. De PT Cruiser 2.2 CRD is de eerste compacte auto van Amerikaanse bodem die zowel beschikt over een vijfde deur als een dieselmotor. Daarmee komt deze uitvoering tegemoet aan specifieke vervoerswensen van Europese klanten. De krachtige en compacte motor levert onder de motorkap van de PT Cruiser uitstekende prestaties, maar is desondanks economisch in het gebruik.
Sportieve prestaties dankzij beproefde techniek De nieuwe dieselmotor
met turbocompressor en variabele turbine wordt voor de PT Cruiser de
tweede krachtbron, naast de reeds bekende 2.0 liter benzinemotor. De
2.2 CRD wordt gecombineerd met een handgeschakelde
vijfversnellingsbak. De Chrysler PT Cruiser 2.2 CRD kan dankzij deze
motor beschikken over een vermogen van 89kW/121pk bij 4200 toeren per
minuut. Het maximum koppel bereikt tussen 1600 en 2600 toeren per
minuut de indrukwekkende waarde van 300Nm, wat garant staat voor een
soepele aanpassing van het vermogen aan het rijgedrag. Deze cijfers
maken een topsnelheid mogelijk van 183 km/h en om uit stilstand te
accelereren naar 100km/h heeft de PT Cruiser 2.2 CRD slechts 12,1
seconden nodig. Bij deze prestaties blijft het gecombineerd
brandstofverbruik beperkt tot 6,9 liter per 100 kilometer. De
dieselmotor van de PT Cruiser maakt in grote lijnen gebruik van
dezelfde techniek als de beproefde Mercedes-Benz krachtbron waarvan
hij is afgeleid. Zo zijn het motorblok, de cilinderkop en het
brandstof-injectiesysteem ontwikkeld door Mercedes-Benz. De motor
zoals deze in de PT Cruiser is toegepast maakt in tegenstelling tot de
Mercedes-Benz krachtbron gebruik van balans-assen voor een
trillingvrije loop en is dwars ingebouwd in het motorcompartiment. De
productie van deze krachtbron vindt plaats in de Mercedes-Benz fabriek
in het Duitse Stuttgart-Untertürkheim.
Twee uitvoeringen
DaimlerChrysler levert de PT Cruiser 2.2 CRD in twee verschillende
uitvoeringen; Touring en Limited. Beide uitvoeringen zijn standaard
bijzonder compleet uitgerust, met onder meer airconditioning,
elektrisch bedienbare ramen voor en achter, een met leder bekleed
stuurwiel, lichtmetalen wielen, mistlampen en bumpers en sierlijsten
in dezelfde kleur als de carrosserie. Ook elektrisch bedienbare en
verwarmbare buitenspiegels zijn standaard, evenals stuurbekrachtiging
en centrale deurvergrendeling met afstandsbediening. De PT Cruiser 2.2
CRD Touring is uitgerust met bekrachtigde schijfremmen op de
voorwielen en trommelremmen op de achterwielen. Optioneel verkrijgbaar
zijn bekrachtigde schijfremmen op alle wielen, gecombineerd met ABS en
traction control. Op de Limited-versie is dit standaard, evenals
verwarmbare voorstoelen en een elektrisch in hoogte verstelbare
bestuurdersstoel. Aan de standaarduitrusting van de Touring versie
voegt de Limited bovendien nog mistlampen en met leder en velours
afgewerkte stoelen toe.
Jeep® volgt Chrysler met CRD-motoren
De PT Cruiser 2.2 CRD is feitelijk de eerste auto van het merk
Chrysler die ontwikkeld werd als gezamenlijk project van
DaimlerChrysler. Ook de Jeep Grand Cherokee 2.7 CRD, recentelijk op de
markt geïntroduceerd, wordt aangedreven door een Common Rail
Dieselmotor van Mercedes-Benz. Aan de ontwikkeling van dit model werd
iets later begonnen, desondanks vond de marktintroductie een maand
eerder plaats. De dieselversie van de PT Cruiser voorziet evenals die
van de Grand Cherokee in de grote behoefte in markten waar de
brandstofprijs tot een grote vraag naar dieselmotoren leidt.
De Chrysler PT Cruiser is sinds zijn introductie, wereldwijd een
gewilde auto. Het is een even opvallende als praktische auto die met
de toevoeging van de uitstekende nieuwe Common Rail Dieselmotor nu nog
aantrekkelijker wordt, aldus Thomas Hausch, Executive Director Sales
en Marketing, Chrysler International. Iedere consument heeft zowel
rationele als emotionele redenen om een auto te kopen. De PT Cruiser
ziet er geweldig uit en roept daardoor bij veel klanten precies die
emotie op waardoor ze hem kopen. Deze praktische en economische motor
zal bij onze klanten de juiste rationele motieven oproepen die ze
nodig hebben om hun keuze te rechtvaardigen De PT Cruiser is een
zeldzame combinatie van fraai design en gebruikersvriendelijkheid,
voegt hij toe.
Functioneel interieur
Natuurlijk zal in eerste instantie vooral het uiterlijk van de PT
Cruiser worden opgemerkt, maar het is ook de uitgekiende
functionaliteit van het interieur die veelal de doorslag geeft. Zo kan
de auto dankzij de neerklapbare, uitneembare achterzittingen in
luttele tellen van een vijfpersoons- tot een eenpersoonsauto worden
getransformeerd. Er zijn meer dan 25 configuraties mogelijk, waardoor
de aanduiding Personalised Transport (PT) nog meer aan betekenis wint.
De wijd openslaande portieren en achterklep, de in delen neerklapbare
achterbank en de opbergvakken onder de stoelen dragen bij aan deze
veelzijdigheid. Het hoge profiel van de PT Cruiser zorgt voor een hoge
zitpositie en biedt de inzittenden bovendien veel comfort en ruimte.
De neerklapbare en gemakkelijk verwijderbare achterbank in combinatie
met een multifunctionele hoedenplank, zorgt ervoor dat de laadruimte
van de PT Cruiser ongekende mogelijkheden biedt. Een vlakke laadvloer
met een lengte van maar liefst 2,44 meter behoort tot die
mogelijkheden, evenals een totaal laadvolume van ruim 1,8 m³. In
luttele minuten kan de PT Cruiser worden getransformeerd van een
eenpersoons voertuig, tot een auto waarin vijf inzittenden een
comfortabele plaats vinden.
Het esthetische interieur van de PT Cruiser voldoet aan de
verwachtingen die de vormen van het exterieur oproepen. Voor mensen
met een actieve levensstijl biedt hij unieke praktische mogelijkheden,
aldus Jeff Godshall, verantwoordelijk voor het interieurdesign van de
auto.
Hedendaagse en nostalgische details domineren het interieur van de PT
Cruiser. De instrumenten, opmaakspiegeltjes in de zonnekleppen, het
stuur en de ronde ventilatoren hebben zonder uitzondering een
karakteristieke vormgeving. Ook de afwerking van de deurpanelen,
fijnzinnige spaken in het stuur en diverse verchroomde elementen doen
de voorvaders van de PT Cruiser eer aan. Op de ronde claxon valt het
gevleugelde Chrysler-logo op.
Verder vallen in het interieur diverse ingenieuze en praktische
voorzieningen op. Zo is de laadruimte voorzien van een handige 12-volt
aansluiting en kan de neerklapbare passagiersstoel ook dienen als
tafel. De achterbank is voorzien van wieltjes, waardoor verwijderen in
een handomdraai kan geschieden. Tenslotte kan de hoedenplank in vier
verschillende standen worden bevestigd, of desgewenst worden
verwijderd. Deze kan bij een geopende achterklep ook naar buiten
worden geklapt, om aldus dienst te doen als picknicktafel.
Veel rijplezier
De carrosserie van de PT Cruiser kent een buitengewoon stijve
structuur, die bovendien wordt versterkt door extra sterk staal. De
plaatsing van de veerophangpunten, de torsiestijfheid van de
carrosserie en de verfijnde afstelling van de vering dragen bij aan
het rijcomfort, door geluid en trillingen te dempen en het overhellen
van de carrosserie te beperken. De PT Cruiser staat bekend om zijn
vele plezierige eigenschappen en soepele rijgedrag. Dankzij de
onafhankelijke McPherson wielophanging en de starre achteras met
schroefveren heeft de auto een zeer direct stuurgedrag. De achteras
wordt bovendien met reactiearmen en een uniek Watt-stangenstelsel
zowel in lengte- als dwarsrichting op zijn plaats gehouden. Europese
versies van de PT Cruiser beschikken over aangepaste vering en extra
stabiliteit in combinatie met een andere kwaliteit banden. Hiermee
voldoet de auto aan de eisen die de specifieke Europese omstandigheden
(hogere snelheden) en bestuurders aan ieder voertuig stellen.
Het voertuig beschikt over geventileerde remschijven op de voorwielen, in combinatie met trommelremmen op de achterwielen. Het solide uitgevoerde, ruim bemeten remsysteem garandeert een duurzaam soepele werking en een vlotte pedaalresponse. Schijfremmen rondom in combinatie met een antiblokkeersysteem en tractiecontrole zijn standaard op de Limited Edition en als optie leverbaar op de Touring. In combinatie met ABS wordt bovendien elektronische remkrachtverdeling geleverd, een systeem dat de remkracht aanpast aan het gewicht van de auto en de toestand van de weg. De tractiecontrole voorkomt het doorslippen van de voorwielen tijdens het accelereren. Het systeem is vooral effectief wanneer een van de wielen zich op een gladde ondergrond bevindt en er vanuit stilstand wordt weggereden. Onder de 60 km/h treedt het systeem automatisch in werking, maar de bestuurder kan de tractieregeling desgewenst met een knop uitschakelen.
Veiligheid
Bij de ontwikkeling van de PT Cruiser stonden de veiligheidsaspecten
voorop. Hoewel de auto de authentieke verschijning heeft van
Amerikaanse autos uit het verleden, staan de veiligheid en bescherming
van inzittenden op een hoog en actueel niveau. Alle zitplaatsen zijn
voorzien van driepuntsgordels, waarmee dit de eerste Chrysler is die
deze bescherming ook op de middelste zitplaats achterin heeft. De
voorste zitplaatsen zijn bovendien uitgerust met gordelspanners en een
progressief gordelsysteem. Ook vergrendelbare en verstelbare
hoofdsteunen voor alle zitplaatsen behoren tot de standaarduitrusting.
De tweede generatie airbags voor de bestuurder en voorpassagier worden
gecompleteerd door zijairbags in de stoelen. Ook zonder deze
veiligheidsvoorziening voldoet de PT Cruiser aan alle Europese
veiligheidsnormen voor aanrijdingen van opzij.
De Sentry Key startonderbreker maakt het vrijwel onmogelijk om de
motor te starten zonder de daarvoor bestemde sleutel. De
afstandsbediening van de centrale deurvergrendeling is voorzien van
een veiligheidscode. Tenslotte is de PT Cruiser uitgerust met een
startblokkering die verhindert dat de motor wordt gestart terwijl het
koppelingspedaal niet ingedrukt is.
Verkoopcijfers
De Chrysler PT Cruiser heeft zowel in thuismarkt de Verenigde Staten
als in buitenlandse markten voor opzienbare verkoopcijfers gezorgd.
Sinds de introductie werden wereldwijd ruim 310.000 PT Cruisers
verkocht, waarvan 47.000 buiten de Verenigde Staten. Vorig jaar
verkocht Chrysler maar liefst 1.800 exemplaren van de PT Cruiser in
Nederland.
We weten dat veel van onze klanten hebben gewacht op de komst van een
PT Cruiser met dieselmotor. Er is wereldwijd veel vraag naar en we
verwachten dat vooral de internationale verkopen dit jaar zullen
stijgen, nu deze motor is opgenomen in het leveringsprogramma, aldus
Thomas Hausch.
Prijzen
De PT Cruiser 2.2 CRD staat dit voorjaar bij de Nederlandse
Chrysler-dealers. De Touring versie kost 27.970,-. De Limited
uitvoering staat op de prijslijst voor een bedrag van 31.785,-.