Ingezonden persbericht
Persbericht
14 februari 2002
NEDERLANDER BLIJFT TROUW AAN MERKEN
KPN van alle onderzochte Nederlandse merken meest betrouwbaar
Als Nederlanders eenmaal een betrouwbaar merk hebben gekozen, zijn ze niet
snel geneigd van deze keuze af te stappen. Na Italianen zijn Nederlanders*
het meest merkentrouw in Europa. Dit blijkt uit het onderzoek European
Trusted Brands 2002 van Reader's Digest.
In Europa vroeg Reader's Digest ruim 31.000 consumenten** in 18 landen naar
hun vertrouwen in merken en instellingen. Het jaarlijkse onderzoek leverde
in Nederland bij meer dan 80% van alle categorieën dezelfde winnende merken
op als vorig jaar.
Uit alle onderzochte categorieën is KPN in Nederland het meest betrouwbare
merk. Van alle respondenten beoordeelde 84% de organisatie in de categorie
'telecommunicatiebedrijf' als meest betrouwbaar. Op Europees niveau werd
Nokia gekozen tot het meest betrouwbare merk. In de categorie 'mobiele
telefoons' kreeg het Finse merk in alle 18 onderzochte landen de meeste
stemmen. Ook vorig jaar, het eerste jaar dat het European Trusted Brands
onderzoek werd gehouden, was Nokia de Europese winnaar. Nivea (categorie
huidverzorging) eindigde dit jaar als tweede, gevolgd door Visa (credit
card), Sony (hifi-audio) en Canon (fotocamera).
Voorkeur lokale merken
Het onderzoek van Reader's Digest laat zien dat Nederlandse merken een
sterke positie innemen in de thuismarkt. De helft van alle winnaars in de 30
productcategorieën zijn Nederlandse merken. Na KPN neemt Iglo met 78% de
tweede plaats in, in de categorie 'levensmiddelen'. Als derde eindigde KLM
met 77% als meest betrouwbare luchtvaartmaatschappij van Nederland.
Ook op Europees niveau kwamen opvallend veel lokale merken als winnaar naar
voren. Dit vertrouwen in de 'eigen' merken bleek met name uit de resultaten
in de productcategorieën 'luchtvaartmaatschappij', 'bank', 'verzekering' en
'benzinestation'. Het valt op dat de Nederlandse merken in alle 30
onderzochte productcategorieën nauwelijks invloed hebben op de Europese
uitslag.
Over Reader's Digest
Reader's Digest is een internationale uitgeverij die in 1922 werd opgericht
in de Verenigde Staten met de publicatie van het gelijknamige tijdschrift.
In Nederland is het tijdschrift bekend als Reader's Digest, Het Beste voor
Nederland. Dit tijdschrift is uitgegroeid tot het grootste ter wereld met 48
edities en 100 miljoen lezers wereldwijd. Inmiddels is The Reader's Digest
Association Inc. een vooraanstaande uitgeverij met een compleet assortiment
aan onderhoudende en informatieve producten als boeken, muziekcollecties,
videoproducten, audioboeken, special interest bladen en multimedia
producten. Informatie over Reader's Digest is te vinden op internetsite:
http://www.readersdigest.nl of http://www.rdnl.nl
####
* Voor het onderzoek European Trusted Brands 2002 interviewde Reader's
Digest in Nederland 1604 lezers van het magazine Reader's Digest. De
steekproef werd representatief verdeeld op basis van geslacht en leeftijd.
** Voor het onderzoek European Trusted Brands 2002 interviewde Reader's
Digest in Europa 31.000 lezers van het magazine Reader's Digest. De
steekproef werd representatief verdeeld op basis van geslacht en leeftijd.