Ingezonden persbericht

Persbericht
14 februari 2002

NEDERLANDER BLIJFT TROUW AAN MERKEN
KPN van alle onderzochte Nederlandse merken meest betrouwbaar

Als Nederlanders eenmaal een betrouwbaar merk hebben gekozen, zijn ze niet snel geneigd van deze keuze af te stappen. Na Italianen zijn Nederlanders* het meest merkentrouw in Europa. Dit blijkt uit het onderzoek European Trusted Brands 2002 van Reader's Digest.

In Europa vroeg Reader's Digest ruim 31.000 consumenten** in 18 landen naar hun vertrouwen in merken en instellingen. Het jaarlijkse onderzoek leverde in Nederland bij meer dan 80% van alle categorieën dezelfde winnende merken op als vorig jaar.

Uit alle onderzochte categorieën is KPN in Nederland het meest betrouwbare merk. Van alle respondenten beoordeelde 84% de organisatie in de categorie 'telecommunicatiebedrijf' als meest betrouwbaar. Op Europees niveau werd Nokia gekozen tot het meest betrouwbare merk. In de categorie 'mobiele telefoons' kreeg het Finse merk in alle 18 onderzochte landen de meeste stemmen. Ook vorig jaar, het eerste jaar dat het European Trusted Brands onderzoek werd gehouden, was Nokia de Europese winnaar. Nivea (categorie huidverzorging) eindigde dit jaar als tweede, gevolgd door Visa (credit card), Sony (hifi-audio) en Canon (fotocamera).

Voorkeur lokale merken
Het onderzoek van Reader's Digest laat zien dat Nederlandse merken een sterke positie innemen in de thuismarkt. De helft van alle winnaars in de 30 productcategorieën zijn Nederlandse merken. Na KPN neemt Iglo met 78% de tweede plaats in, in de categorie 'levensmiddelen'. Als derde eindigde KLM met 77% als meest betrouwbare luchtvaartmaatschappij van Nederland.

Ook op Europees niveau kwamen opvallend veel lokale merken als winnaar naar voren. Dit vertrouwen in de 'eigen' merken bleek met name uit de resultaten in de productcategorieën 'luchtvaartmaatschappij', 'bank', 'verzekering' en 'benzinestation'. Het valt op dat de Nederlandse merken in alle 30 onderzochte productcategorieën nauwelijks invloed hebben op de Europese uitslag.

Over Reader's Digest
Reader's Digest is een internationale uitgeverij die in 1922 werd opgericht in de Verenigde Staten met de publicatie van het gelijknamige tijdschrift. In Nederland is het tijdschrift bekend als Reader's Digest, Het Beste voor Nederland. Dit tijdschrift is uitgegroeid tot het grootste ter wereld met 48 edities en 100 miljoen lezers wereldwijd. Inmiddels is The Reader's Digest Association Inc. een vooraanstaande uitgeverij met een compleet assortiment aan onderhoudende en informatieve producten als boeken, muziekcollecties, videoproducten, audioboeken, special interest bladen en multimedia producten. Informatie over Reader's Digest is te vinden op internetsite: http://www.readersdigest.nl of http://www.rdnl.nl

####


* Voor het onderzoek European Trusted Brands 2002 interviewde Reader's Digest in Nederland 1604 lezers van het magazine Reader's Digest. De steekproef werd representatief verdeeld op basis van geslacht en leeftijd.


** Voor het onderzoek European Trusted Brands 2002 interviewde Reader's Digest in Europa 31.000 lezers van het magazine Reader's Digest. De steekproef werd representatief verdeeld op basis van geslacht en leeftijd.