Gemeente Amersfoort
Uitwerking duaal bestuur in Amersfoort krijgt vorm
datum: 12 februari 2002
In Amersfoort krijgt de vertaling van de Wet dualisering
gemeentebestuur in hoog tempo vorm. De wet treedt naar verwachting op
7 maart aanstaande -de dag na de gemeenteraadsverkiezingen- in
werking. De voorbereidingen zijn ter hand genomen door de
fractievoorzitters van de huidige gemeenteraad. In raadsconferenties
en besprekingen in de raadscommissie algemeen bestuurlijke zaken is
gezocht naar een uitwerking van de wet die past bij de Amersfoortse
bestuurscultuur. Een ambtelijke projectgroep dualisering ondersteunt
het proces.
De nieuwe gemeenteraad zal naar verwachting op 14 maart aanstaande
verordeningen, reglementen en instructies vaststellen waarin het duale
bestel wordt verankerd.
Hoofdlijnen
Enkele hoofdlijnen van het duale bestel naar Amersfoorts model:
1. De raad stelt regels op, geeft kaders aan en controleert. De raad
onderhoudt contacten in de stad en kan de verantwoordelijkheid nemen
voor een interactief beleidsproces. Belangrijk document dat de
richting van het besturen bepaalt, wordt de Raadsopdracht 2002-2006.
2. Het college van B en W richt zich op het besturen: de Raadsopdracht
geeft aan welke bestuurlijke opdrachten het college krijgt. Wethouders
maken in de nieuwe situatie geen deel meer uit van de gemeenteraad.
Het voorzitterschap van de raadscommissies gaat naar raadsleden.
3. De gemeenteraad krijgt een kleine, slagvaardige griffie voor de
directe ondersteuning.
4. Er komen drie raadscommissies: Commissie van de Toekomst, Commissie
van het Dagelijks leven en Commissie Burger en Bestuur. De voorzitters
van deze commissies gaan samen met de burgemeester het presidium van
de gemeenteraad vormen. Ook is het de bedoeling dat er een
Rekenkamercommissie wordt ingesteld.
5. De burgemeester legt jaarlijks verantwoording af aan de raad via
een Burgerjaarverslag. Daarin komen de kwaliteit van de gemeentelijke
dienstverlening en van (procedures van) burgerparticipatie aan de
orde. Ook gaat het Burgerjaarverslag in op de kwaliteit van de
behandeling van klachten van burgers en van de afhandeling van
bezwaarschriften.
6. Het begrotingsproces wordt compacter. De Voor- en Najaarsnota
verdwijnen. De begroting krijgt de vorm van een Programmabegroting.
Daarin staan de maatschappelijke effecten en hoe die bereikt moeten
worden centraal.
De dualiseringsoperatie heeft gevolgen voor de werkwijzen van het
ambtelijk apparaat. Daarvan is een eerste inventarisatie gemaakt.
Belangrijke data
Op 7 maart treedt de Wet dualisering gemeentebestuur in werking.
Op 12 maart komt de oude gemeenteraad voor het laatst bijeen. Naast
afscheid nemen van raadsleden die niet terugkeren in de nieuwe raad,
vindt dan ook het zogenaamde onderzoek van de geloofsbrieven plaats.
Op 14 maart komt de nieuwe raad voor het eerst bijeen. Op de agenda
zullen diverse verordeningen, reglementen en instructies staan waarin
het duale bestel wordt verankerd. Die dag kunnen ook de nieuwe
raadscommissies worden ingesteld.
Op 26 maart, zo is de bedoeling, zal de raad de Raadsopdracht
2002-2006 vaststellen. Op dat moment kan ook een formateur worden
benoemd met het oog op de collegevorming.
Als alles vlot verloopt, kan er op 2 april een nieuw college zijn.
.