Vlaamse overheid
PERSMEDEDELING VAN HET KABINET VAN MINISTER PATRICK DEWAEL
MINISTER-PRESIDENT VAN DE VLAAMSE REGERING DONDERDAG 14 FEBRUARI 2002
Minister-president Dewael reageert verwonderd op VEV
Minister-president Dewael reageert verwonderd over het standpunt van het VEV. Het VEV neemt samen met de werknemersorganisaties deel aan de besluitvorming binnen de SERV. De SERV heeft onlangs een vrij positieve evaluatie van de Vlaamse begroting 2002 gemaakt. Blijkbaar neemt het VEV als belangenorganisatie een andere houding aan dan als partner binnen de SERV.
Ook neemt het VEV blijkbaar, naargelang de woordvoerder
van dienst, een andere houding aan. In dit verband kan
bijvoorbeeld ook verwezen worden naar de positieve
appreciatie die het VEV gaf aan Vlaams minister Dirk Van
Mechelen op het ogenblik dat hij vanuit zijn bevoegdheid
inzake ruimtelijke ordening zijn plannen inzake
industrieterreinen aankondigde. Vandaag is het VEV plots
'niet te spreken' over het feit dat van de beloofde 7.000
hectare nieuwe industriegrond 'nog maar heel weinig
gerealiseerd is'.
Paradoxaal in de houding van het VEV is ook dat tegelijk
het begrotingsbeleid negatief geëvalueerd wordt ('een
ontsporing') en toch gepleit wordt voor meer uitgaven in
die sectoren die de werkgevers belangrijk vinden.
Interessant is ook dat het VEV een debat wil over de rol van de gemeenten in de nutssectoren en in de bedrijfsfiscaliteit. Minister-president Dewael heeft er geen enkel probleem mee dit in het kerntakendebat aan te kaarten en kijkt uit naar het resultaat van de confrontatie van de standpunten van het VEV, als belangenorganisatie van de werkgevers, en die van het VVSG, als belangenorganisatie van de steden en gemeenten.
Enkele korte reacties op punctuele kritieken van het VEV
:
? Het VEV roept op tot maatregelen die de economie
versterken : net op de nieuwjaarsreceptie van het VEV
van 7 januari 2002 in Antwerpen heeft minister-
president Dewael een aantal elementen van het
Actieplan Ondernemingen toegelicht. Inmiddels heeft
Vlaams minister van Economie Jaak Gabriëls in de pers
zijn actieplan uitgebreid voorgesteld. Dit plan
bundelt een aantal concrete initiatieven op de
terreinen die het VEV - toevallig - in zijn
persmededeling aanhaalt : vermindering van
administratieve lasten, het ter beschikking stellen
van meer industrieterrreinen, het verbeteren van de
financiële positie van ondernemingen, het stimuleren
van risico kapitaal voor startende ondernemingen, het
stimuleren van de export, .
? Het VEV heeft bedenkingen bij de invulling van de
fiscale autonomie : de Vlaamse regering heeft als
eerste deelregering in het land onmiddellijk na de
stemming van de Lambermontwetten - op een ogenblik dat
het VEV Lambermont als onvoldoende kapittelde - een
visie ontwikkeld over de invulling van de vernieuwde
fiscale autonomie en deze ook vertaald in de
aanvulling op het regeerakkoord. De verlaging en
hervorming van de registratierechten is vandaag
bijvoorbeeld reeds een feit. Het decreet op de
invoering van het nultarief voor het Kijk- en
Luistergeld wordt eind februari in het Vlaams
Parlement besproken. Inmiddels is er tussen de
meerderheidspartijen ook een consensus om aan de
bevoegdheid om kortingen of verminderingen op de
personenbelasting te geven een eerste invulling te
geven via een systeem van risicokapitaalversterkking
door de Vlaamse belastingbetaler (naar het model van
de wet Cooreman-De Clercq)
Overigens is de kritiek van het VEV inzake het
uitblijven van een regeling voor de meeneembaarheid
van registratierechten voor bedrijven op zijn minst
merkwaardig te noemen : het principe dat er voor de
bedrijven een equivalent moet komen van de regeling
voor de gezinnen staat ingeschreven in het
regeerakkoord en er heeft reeds overleg plaats
gevonden tussen het VEV en Vlaams minister van
Financiën en Begroting Dirk Van Mechelen. Aangezien
dit om tal van redenen een uiterst complex dossier is
(aftrekbaarheid van registratierechten voor bedrijven,
vaak verschillende eigendomsstructuur bedrijf en
onroerende goederen, .) werd aan het VEV gevraagd een
nota voor te bereiden. Tot op de dag van vandaag is
deze nog niet beschikbaar.
? het begrotingsbeleid : tijdens de jaren van
hoogconjunctuur (2000 en 2001) heeft de regering de
beschikbare middelen niet alleen aangewend voor nieuw
beleid, maar ook voor reservering (o.a. 4 miljard BEF
per jaar voor de zorgverzekering), lastenverlagingen
(ongeveer 20 miljard BEF in 2002) en schuldafbouw
(halvering van de schuld tegen het eind van de
legislatuur komt binnen handbereik). Daarenboven werd
binnen de regering overeengekomen om een groeinorm
voor de begroting van 2% te hanteren : cfr begroting
2002 : in beleidskredieten stijgen de uitgaven
nominaal met 2,33%; in betalingskredieten met 3,66%
(in reële termen dwz inflatiegezuiverd wordt de norm
van 2% bijgevolg ruimschoots gehaald).
? het evenwicht tussen Gewest (harde) en Gemeenschaps
(zachte) uitgaven en het gebrek aan uitgaven voor
infrastructuur. Juist om aan dit onevenwicht te
remediëren werd een Financieringsfonds opgericht dat
onder meer tot doel heeft de niet-aangewende
begrotingskredieten te draineren naar
investeringsuitgaven die zich voornamelijk op
Gewestniveau situeren. In 2001 en 2002 werd in dit
verband reeds tot 9,6 miljard BEF aan
investeringsuitgaven beslist (missing links,
fietspaden, stadsvernieuwing, milieu).
? meer geld voor onderzoek en ontwikkeling : het
stijgingspercentage voor O&O werd in 2000 enigszins
afgeremd om een grondige evaluatie hervorming van de
structuren en instrumenten door te voeren. In de
begroting 2001 werd opnieuw 730 miljoen BEF en in 2002
bijkomend 2 miljard BEF uitgetrokken op de begrotingen
voor onderwijs en innovatie. Ook de inspanningen voor
bijvoorbeeld de tUL moeten mee in rekening gebracht
worden.
? ICT in het onderwijs : in de begroting 2002 werd voor
het pakket ICT, levenslang leren, en gelijke kansen 1
miljard BEF extra uitgetrokken.
? deregulering in het onderwijs : vermoedelijk is het
aan de aandacht van het VEV ontgaan dat het initiatief
genomen werd tot een Ronde tafel over het Onderwijs.
? opleidingscheques voor alle ondernemingen : Vlaams
minister van Economie Jaak Gabriëls heeft aangekondigd
terzake een initiatief te nemen.
(meer inlichtingen: Bart Tommelein, woordvoerder
minister-president Patrick Dewael, Martelaarsplein 19,
1000 Brussel, tel. 02/553.29.11)