Vlaamse overheid

PERSMEDEDELING VAN HET KABINET VAN MINISTER PATRICK DEWAEL

MINISTER-PRESIDENT VAN DE VLAAMSE REGERING DONDERDAG 14 FEBRUARI 2002

Minister-president Dewael reageert verwonderd op VEV

Minister-president Dewael reageert verwonderd over het standpunt van het VEV. Het VEV neemt samen met de werknemersorganisaties deel aan de besluitvorming binnen de SERV. De SERV heeft onlangs een vrij positieve evaluatie van de Vlaamse begroting 2002 gemaakt. Blijkbaar neemt het VEV als belangenorganisatie een andere houding aan dan als partner binnen de SERV.

Ook neemt het VEV blijkbaar, naargelang de woordvoerder van dienst, een andere houding aan. In dit verband kan bijvoorbeeld ook verwezen worden naar de positieve appreciatie die het VEV gaf aan Vlaams minister Dirk Van Mechelen op het ogenblik dat hij vanuit zijn bevoegdheid inzake ruimtelijke ordening zijn plannen inzake industrieterreinen aankondigde. Vandaag is het VEV plots 'niet te spreken' over het feit dat van de beloofde 7.000 hectare nieuwe industriegrond 'nog maar heel weinig gerealiseerd is'.

Paradoxaal in de houding van het VEV is ook dat tegelijk het begrotingsbeleid negatief geëvalueerd wordt ('een ontsporing') en toch gepleit wordt voor meer uitgaven in die sectoren die de werkgevers belangrijk vinden.

Interessant is ook dat het VEV een debat wil over de rol van de gemeenten in de nutssectoren en in de bedrijfsfiscaliteit. Minister-president Dewael heeft er geen enkel probleem mee dit in het kerntakendebat aan te kaarten en kijkt uit naar het resultaat van de confrontatie van de standpunten van het VEV, als belangenorganisatie van de werkgevers, en die van het VVSG, als belangenorganisatie van de steden en gemeenten.

Enkele korte reacties op punctuele kritieken van het VEV :

? Het VEV roept op tot maatregelen die de economie versterken : net op de nieuwjaarsreceptie van het VEV van 7 januari 2002 in Antwerpen heeft minister- president Dewael een aantal elementen van het Actieplan Ondernemingen toegelicht. Inmiddels heeft Vlaams minister van Economie Jaak Gabriëls in de pers zijn actieplan uitgebreid voorgesteld. Dit plan bundelt een aantal concrete initiatieven op de terreinen die het VEV - toevallig - in zijn persmededeling aanhaalt : vermindering van administratieve lasten, het ter beschikking stellen van meer industrieterrreinen, het verbeteren van de financiële positie van ondernemingen, het stimuleren van risico kapitaal voor startende ondernemingen, het stimuleren van de export, .

? Het VEV heeft bedenkingen bij de invulling van de fiscale autonomie : de Vlaamse regering heeft als eerste deelregering in het land onmiddellijk na de stemming van de Lambermontwetten - op een ogenblik dat het VEV Lambermont als onvoldoende kapittelde - een visie ontwikkeld over de invulling van de vernieuwde fiscale autonomie en deze ook vertaald in de aanvulling op het regeerakkoord. De verlaging en hervorming van de registratierechten is vandaag bijvoorbeeld reeds een feit. Het decreet op de invoering van het nultarief voor het Kijk- en Luistergeld wordt eind februari in het Vlaams Parlement besproken. Inmiddels is er tussen de meerderheidspartijen ook een consensus om aan de bevoegdheid om kortingen of verminderingen op de personenbelasting te geven een eerste invulling te geven via een systeem van risicokapitaalversterkking door de Vlaamse belastingbetaler (naar het model van de wet Cooreman-De Clercq)

Overigens is de kritiek van het VEV inzake het uitblijven van een regeling voor de meeneembaarheid van registratierechten voor bedrijven op zijn minst merkwaardig te noemen : het principe dat er voor de bedrijven een equivalent moet komen van de regeling voor de gezinnen staat ingeschreven in het regeerakkoord en er heeft reeds overleg plaats gevonden tussen het VEV en Vlaams minister van Financiën en Begroting Dirk Van Mechelen. Aangezien dit om tal van redenen een uiterst complex dossier is (aftrekbaarheid van registratierechten voor bedrijven, vaak verschillende eigendomsstructuur bedrijf en onroerende goederen, .) werd aan het VEV gevraagd een nota voor te bereiden. Tot op de dag van vandaag is deze nog niet beschikbaar.

? het begrotingsbeleid : tijdens de jaren van hoogconjunctuur (2000 en 2001) heeft de regering de beschikbare middelen niet alleen aangewend voor nieuw beleid, maar ook voor reservering (o.a. 4 miljard BEF per jaar voor de zorgverzekering), lastenverlagingen (ongeveer 20 miljard BEF in 2002) en schuldafbouw (halvering van de schuld tegen het eind van de legislatuur komt binnen handbereik). Daarenboven werd binnen de regering overeengekomen om een groeinorm voor de begroting van 2% te hanteren : cfr begroting 2002 : in beleidskredieten stijgen de uitgaven nominaal met 2,33%; in betalingskredieten met 3,66% (in reële termen dwz inflatiegezuiverd wordt de norm van 2% bijgevolg ruimschoots gehaald).

? het evenwicht tussen Gewest (harde) en Gemeenschaps (zachte) uitgaven en het gebrek aan uitgaven voor infrastructuur. Juist om aan dit onevenwicht te remediëren werd een Financieringsfonds opgericht dat onder meer tot doel heeft de niet-aangewende begrotingskredieten te draineren naar
investeringsuitgaven die zich voornamelijk op Gewestniveau situeren. In 2001 en 2002 werd in dit verband reeds tot 9,6 miljard BEF aan
investeringsuitgaven beslist (missing links, fietspaden, stadsvernieuwing, milieu).

? meer geld voor onderzoek en ontwikkeling : het stijgingspercentage voor O&O werd in 2000 enigszins afgeremd om een grondige evaluatie hervorming van de structuren en instrumenten door te voeren. In de begroting 2001 werd opnieuw 730 miljoen BEF en in 2002 bijkomend 2 miljard BEF uitgetrokken op de begrotingen voor onderwijs en innovatie. Ook de inspanningen voor bijvoorbeeld de tUL moeten mee in rekening gebracht worden.

? ICT in het onderwijs : in de begroting 2002 werd voor het pakket ICT, levenslang leren, en gelijke kansen 1 miljard BEF extra uitgetrokken.

? deregulering in het onderwijs : vermoedelijk is het aan de aandacht van het VEV ontgaan dat het initiatief genomen werd tot een Ronde tafel over het Onderwijs.

? opleidingscheques voor alle ondernemingen : Vlaams minister van Economie Jaak Gabriëls heeft aangekondigd terzake een initiatief te nemen.

(meer inlichtingen: Bart Tommelein, woordvoerder minister-president Patrick Dewael, Martelaarsplein 19, 1000 Brussel, tel. 02/553.29.11)